Overstappen naar krachtvoerloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij overstappen?

Ja meteen!
21 (29%)
Nee waarom zou ik?
42 (59%)
Ik zit er over te denken.
8 (11%)

Totaal aantal stemmen: 71

Antheman

Re: Overstappen naar krachtvoerloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:02

Arabesk schreef:
Lucerne vind ik nog de meest acceptabele vorm van 'krachtvoer'. Er zit wel veel suiker door, da's wel jammer, maar de oorspronkelijke structuur en vezels blijven behouden.

Voor koudbloeden dus uitermate ongeschikt Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:06

Bij ons op de manege krijgen ze alleen maar "natuurlijk" krachtvoer.

Als basis: tarwe: worden ze niet superheet van, maar het werkt prima, heb je een fijn paard van, lekkere vacht en er zit geen rotzooi in.
Hoeveelheden variëren per grootte en werkuren van halve kilo tot 6 kilo per dag ergens.

Verder krijgen ze wortelen bij (niet altijd), bieten, ...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:17

Wij voeren ongeveer 2 balen hooi per dag aan 2 paarden en 1 pony (24/7 buiten). Daarnaast krijgt mijn paard nog 2 kilo sportbrok. Hier doet hij het erg goed op, ookal is hij nog wat aan de magere kant.
Hij wordt 5 keer per week gereden ongeveer, waarvan minimaal 1 pittige trainingsrit.

Ik wilde mijn paard ook van de brok af, dus ik ben hem haver (met allerlei aanvulling) gaan voeren, hij werd slomer, en veel magerder, dus ik ben (helaas) weer terug naar brok gegaan.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:21

Mijn Fjorden zijn sinds het begin van afgelopen winter geheel krachtvoerloos Lachen

Redenen hiervoor waren dat de oudste van zo ongeveer álles wat ik voerde te vet en lusteloos werd (van brok tot musli tot lucerne, al was het maar een handje per dag), bovendien is het een luchtzuiger en hoe meer krachtvoer hij kreeg hoe langer hij aan het hek 'geplakt' stond. De jongste kreeg vorige zomer (op tweejarige leeftijd) iets wat op lichte zomereczeem leek. Hem wilde ik dus absoluut van alles afhouden waar kunstmatige troep, afvalstoffen, of melasse inzit.

Deze winter hebben ze 3x per dag ruwvoer (jongste in principe onbeperkt, oudste wat minder) gekregen en 2x per dag een bakje 'kracht'voer. Hierin zat per portie één handvol verpulverde "le brick" (van de paardendrogist), een half schepje kompleet supplement (ook paardendrogist)voor de vitamines, beetje knoflooksnippers, een half appeltje, wat wortelen, en wat lijnzaadolie.

De "brick" is eigenlijk bedoeld ter vervanging van ruwvoer, maar als 'medium' om de vitamines door te mengen werkt het prima. Ook zit er geen melasse of andere dingen in die ik niet moet hebben (in de Pavo koeken zat wèl melasse, vandaar dat ik die niet geef).

Met dit dieet is de oudste deze winter voor het eerst niet zo dik geworden Lachen Ook zie ik hem minder luchtzuigen als voorheen. De jongste ziet er goed uit en heeft voldoende energie. Gezien de resultaten zou ik zelf niet meer terug willen naar krachtvoer.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat de oudste eigenlijk niet zoveel meer doet en de jongste wordt deze zomer pas ingereden. Voor een paard dat vol in het werk staat, is het misschien wat weining dus als de jongste aan het werk gaat moet ik misschien eea aanpassen.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:21

Ik wil juist wel weer krachtvoer gaan geven, omdat Santos nu weer meer moet werken enzo. En anders ben ik bang dat ze gewoon te weinig energie binnenkrijgt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:48

Citaat:
Met dit dieet is de oudste deze winter voor het eerst niet zo dik geworden Ook zie ik hem minder luchtzuigen als voorheen. De jongste ziet er goed uit en heeft voldoende energie. Gezien de resultaten zou ik zelf niet meer terug willen naar krachtvoer.

suiker kán luchtzuigen stimuleren. Ja

Ik voer iedere winter brokken bij omdat dat relatief goedkoop is om de paarden voldoende energie en min/vit. te geven. Ook aan de shetten/mini's. Zeker aan het einde van de winter als er weinig zonlicht is, en ze helemaal op kuil zijn aangewezen en daarbij ook nog de zomervacht gaan aanmaken varen ze er wel bij.
De een heeft meer nodig dan de ander.

s'zomers krijgen alleen werkende paarden die wat extras nodig hebben hier brok. En ze hebben altijd beschikking over een rode steen.

Gewoon goed weidehooi, dagelijkse buitenlucht en wat brok en alles puik.Lachen
Dus zien wij ook geen aanleiding om brokloos te worden.

Vind ook dat je dat alleen moet doen als er een goede reden voor is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:46

Mijn paard krijgt een kwartje muesli zodat hij toch een beetje mee kan doen met de rest. Dus helemaal krachtvoer loos is hij niet. Hij doet het er super op, om eerlijk te zijn merk ik geen verschil qua energie. (hij is nog altijd even pittig Nagelbijten / Gniffelen ) Hij krijgt wel flink wat ruwvoer in de winter, 's zomers heeft hij voldoende aan het land. Ik train hem voor endurance en heb laatst nog een rit gereden van 4 uur lang en alleen maar flink gedraafd. En als hij vervolgens thuis komt en nog een flink sprintje trekt denk ik dat hij niet veel te kort komt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 07:09

Anouar kan niet tegen krachtvoer.
Hij krijgt bijna het hele jaar door alleen gras, hooi en een pavo koek. Als hij daar toch niet genoeg aan heeft (tijdens het verharen kan hij altijd wel wat extra's gebruiken) geef ik hem granenmix voor kippen. Daar zit mais, haver en tarwe in, maar zonder verdere toevoegingen.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 07:23

Visconti schreef:
Mijn paard krijgt een kwartje muesli zodat hij toch een beetje mee kan doen met de rest. Dus helemaal krachtvoer loos is hij niet. Hij doet het er super op, om eerlijk te zijn merk ik geen verschil qua energie. (hij is nog altijd even pittig Nagelbijten / Gniffelen ) Hij krijgt wel flink wat ruwvoer in de winter, 's zomers heeft hij voldoende aan het land. Ik train hem voor endurance en heb laatst nog een rit gereden van 4 uur lang en alleen maar flink gedraafd. En als hij vervolgens thuis komt en nog een flink sprintje trekt denk ik dat hij niet veel te kort komt.

Zit daar haver in of niet? Van welk merk? Hoeveel hooi geef je hem?

jessy schreef:
[...]

Deze winter hebben ze 3x per dag ruwvoer (jongste in principe onbeperkt, oudste wat minder) gekregen en 2x per dag een bakje 'kracht'voer. Hierin zat per portie één handvol verpulverde "le brick" (van de paardendrogist), een half schepje kompleet supplement (ook paardendrogist)voor de vitamines, beetje knoflooksnippers, een half appeltje, wat wortelen, en wat lijnzaadolie.
[...]

Ik ga zeker is kijken hoeveel dat kost Ja

sonjim schreef:
Als je van de brokken af wilt ivm de rotzooi die erin zit zou je ook eens aan Marstal kunnen denken, die hebben meusli's met een laag suikergehalte, nu zelfs een zonder suiker en het voer bevat geen E-nummers. Ik kan mijn haffie niet zonder krachtvoer laten staan, omdat ze dan echt in no time super vermagert, ondanks het vele hooi of gras. Ook in de zomer in een volle wei lukt dit niet, ik heb het meermaals geprobeert ook uit angst voor hoefbevangenheid, maar dan hoe ik geen paard meer over.

Ik heb toen al is gekeken, zal t nogmaals doen. Ja Want ik weet t niet meer zo goed Nagelbijten / Gniffelen

Iedereen bedankt voor de reacties!

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:28

Ik ben ook overgestapt op krachtvoerloos. Mijn merrie had erg vaak last van hoefzweren en volgens de natuurlijk bekapper kon dat door krachtvoer komen.
Ik ben dus gestopt met krachtvoer (ineens). Ze krijgt nu een halve baal hooi per dag.

Verder krijgt ze kompleet plus, dat is een kompleet suplement van de paardendrogist.
Ook nog zeewier en omega olie, ze doet het er goed op, ze is er zelfs beter uit gaat zien, vollere buik, mooiere glans en ze ziet er gewoon beter uit.

Qua energie maakt het bij haar niets uit, ze is nog precies hetzelfde als daarvoor, en ze heeft geen hoefzweer meer gehad (afkloppen).
En ik doe dit nu ongeveer 4 maanden zo.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:09

wat is de reden dat je graag krachtvoer loos wilt? Heeft je paardje problemen?
Ik denk dat het per paard verschilt wat hij/zij nodig heeft.
Mijn Tinker krijgt vele malen meer krachtvoer dan de rest van de Tinkers op stal. Krijgt hij het niet, haalt hij voor zichzelf dan ontwikkeld hij vrij snel bloedarmoede. Door hem goed krachtvoer te geven gaat het nu al een hele tijd prima. Hij is daarnaast nu ook goed fit, glanst enorm en vrolijk.
Geef je dezelfde hoeveelheden aan 3 andere Tinkers bij ons op stal, zouden ze 3 compleet flippende paarden onder zich hebben. Het verschilt per paard denk ik.
En als je paard goed gezond en fit is...waarom dan veranderen??

En wat ik me afvraag...is het wel makkelijk te "regelen" het wijzigen van voer (ook ruwvoer) in verband met andere paarden die bij jouw paardje op het stuk staan???
(dat is voor ons namelijk best moeilijk...voor je het weet moeten ze allemaal in aparte paddockjes staan te eten)