[AR] Nieuw menboek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Nieuw menboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:39

2221 schreef:
Is het wel zo`n goed idee voor een boek waarin de gevolgen staan als het misgaat. Het schrikt ook een hoop mensen af! Aangespannen rijden brengt risico met zich mee. Risico is Kans x effect. De kans dat je iets tegenkomt op straat, waarvan je paard schrikt is aanwezig. Het effect daarvan kan soms erg naar aflopen. Zo naar, dat een collega-menner schrik krijgt om aangespannen de straat op te gaan als hij bijvoorbeeld een foto heeft gezien.

Ik weet niet hoor; mensen die écht graag willen, zetten toch door. Een opmerking bij een foto van een aanspanning waar het (ernstig) misgaat dat het niet is bedoeld om af te schrikken, maar slechts ter illustratie en als voorbeeld hoe fout het kan gaan...

Volgens mij kun je beter weinig mensen afschrikken, dan veel mensen laten denken 'oh, dat kan ik ook wel eventjes' en dan een ongeluk laten krijgen! Knipoog

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:21

Ik denk dat het met alle hobby's zo is. Je gaat er voor of niet. Mijn jongste zoon voetbalt...vorige week blauw oog, dikke enkel tja.. ik weet niet wat veiliger is mennen of ..... . Maar je moet het ook niet op een roze wolk gooien, maar ook niet in het zwarte gat. Daartussen is toch ook nog hemelsblauw met wolken..

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:55

2221 schreef:
Is het wel zo`n goed idee voor een boek waarin de gevolgen staan als het misgaat. Het schrikt ook een hoop mensen af! Aangespannen rijden brengt risico met zich mee. Risico is Kans x effect. De kans dat je iets tegenkomt op straat, waarvan je paard schrikt is aanwezig. Het effect daarvan kan soms erg naar aflopen. Zo naar, dat een collega-menner schrik krijgt om aangespannen de straat op te gaan als hij bijvoorbeeld een foto heeft gezien.

er onstaan juist vaak gevaarlijke situaties doordat (onervaren)menners niet weten hoe ze in een panieksituatie moete reageren en zich niet bewust zijn van de gevolgen die het met zich mee kan brengen. het is geen kwestie van afschrikken, maar van realistisch denken.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 11:59

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:56

xElienx schreef:
2221 schreef:

er onstaan juist vaak gevaarlijke situaties doordat (onervaren)menners niet weten hoe ze in een panieksituatie moete reageren en zich niet bewust zijn van de gevolgen die het met zich mee kan brengen. het is geen kwestie van afschrikken, maar van realistisch denken.

Inderdaad Eline, da's ook mijn redenatie:) Ik kom ook vaak mensen tegen op rit (paardenmensen en paardenleken) die zeggen vaak ook van 'goh, wat lijkt me dat toch zo mooooi om te doen, én het ziet er zó makkelijk uit'. Ik praat dan vaak even een tijdje met deze mensen; 'ja het is inderdaad geweldig om te doen, helemaal met een superbrave pony zoals de mijne, met mooi weer trek ik er gráág een aantal uurtjes op uit. Máár, er zitten ook risico's aan verbonden....' Etc.

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:12

Okè, goed dan. Er komt een boek op de markt met een paar foto`s erin waarop te zien is dat het misgaat. Wie staan er op die foto`s? Juist, menners, grooms, sponsorlogo, rijtuignr. etc.
Ik herinner me nog die foto hier op bokt van verleden jaar waarbij het bij een vierspan in de waterbak fout ging. Hoe wil je alles onherkenbaar maaken? Lijkt me niet zo`n goed idee, wèl? Haha!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:47

afhankelijk van het soort fouten, kun je het natuurlijk ook in scene zetten. vervolgens gebruik je deze aanspanning ook om aan te geven hoe het wel moet.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:16

Nee, nogmaals het gaat mij NIET om wedstrijdongelukken, menners die aan wedstrijden deelnemen weten dat er een risico is dat het een keertje (goed) fout kan gaan. Dat is trouwens inherent aan sport zoals iemand al aangaf met het voetballende zoontje. Het gaat ook niet om mensen die met verkeersmakke correct beleerde paarden met deugdelijk materiaal in de problemen zijn gekomen door de beroemde eend of een onverwachte situatie in het verkeer.

Het gaat mij om ongelukken met inelkaar gekluste zeepkisten met niet goed beleerde paarden met menners die totaal niet gehinderd door enige kennis, ervaring of gezond verstand de weg op gaan en daardoor zichzelf en anderen in gevaar brengen, dit geldt trouwens ook voor ruiters. Overigens ben ik een beginnende menner maar wel een ervaren ruiter en ohz zie je ook de meest bloedlinke situaties (langs de snelweg rijden zonder cap, zadel en hoofdstel met een halster en een touwtje in volle galop met een beestje aan een touwtje er naast). Je kunt weldegelijk mensen onherkenbaar maken op dit soort foto's zonder dat het een wazige mist wordt, de techniek staat immers voor niets.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden en het is een feit dat het aantal vuurwerkongelukken met oud en nieuw drastisch omlaag ging toen de overheid destijds een aantal spotjes op tv bracht met jongeren met zeer ernstig letsel en de gevolgen daarvan voor hun toekomst. In scene zetten is ook een goede optie, wellicht wil de lokale ehbo-vereniging helpen met het naspelen van letsels. Zij hebben gediplomeerde slachtoffers in het instructiekader die de meest prachtige letsels kunnen namaken en ook eventueel materiaal kunnen verschaffen als verbandmiddelen en overig materiaal.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:29

daniella74 schreef:
Nee, nogmaals het gaat mij NIET om wedstrijdongelukken, menners die aan wedstrijden deelnemen weten dat er een risico is dat het een keertje (goed) fout kan gaan. Dat is trouwens inherent aan sport zoals iemand al aangaf met het voetballende zoontje. Het gaat ook niet om mensen die met verkeersmakke correct beleerde paarden met deugdelijk materiaal in de problemen zijn gekomen door de beroemde eend of een onverwachte situatie in het verkeer.

Het gaat mij om ongelukken met inelkaar gekluste zeepkisten met niet goed beleerde paarden met menners die totaal niet gehinderd door enige kennis, ervaring of gezond verstand de weg op gaan en daardoor zichzelf en anderen in gevaar brengen, dit geldt trouwens ook voor ruiters. Overigens ben ik een beginnende menner maar wel een ervaren ruiter en ohz zie je ook de meest bloedlinke situaties (langs de snelweg rijden zonder cap, zadel en hoofdstel met een halster en een touwtje in volle galop met een beestje aan een touwtje er naast). Je kunt weldegelijk mensen onherkenbaar maken op dit soort foto's zonder dat het een wazige mist wordt, de techniek staat immers voor niets.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden en het is een feit dat het aantal vuurwerkongelukken met oud en nieuw drastisch omlaag ging toen de overheid destijds een aantal spotjes op tv bracht met jongeren met zeer ernstig letsel en de gevolgen daarvan voor hun toekomst. In scene zetten is ook een goede optie, wellicht wil de lokale ehbo-vereniging helpen met het naspelen van letsels. Zij hebben gediplomeerde slachtoffers in het instructiekader die de meest prachtige letsels kunnen namaken en ook eventueel materiaal kunnen verschaffen als verbandmiddelen en overig materiaal.

Inderdaad, daar ben ik het helemaal mee eens. Denk dat als je zulke foto's gaat plaatsen je er een stuk of 3 met bijbehorende uitleg wat er mis is etc. moet plaatsen van ondeugdelijke aanspanningen/onervaren menners, én ééntje van een wedstrijdmenner, wazig gemaakt, onherkenbaar, met het onderschrift dat het dus ook bij de professionele menners en aanspanningen fout kan gaan, maar dat dat nu eenmaal het risico van de sport is. Dat je het risico op ongelukken verkleind door een deugdelijke aanspanning te hebben én zelf een behoorlijke kennis van mennen in al zijn aspecten Lachen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:33

xElienx schreef:
2221 schreef:

dan een simpele vraag aan jou, wat doe jij als er een splitpen uit je lamoen schiet, paard aan de haal gaat met lamoen..
wat doe jij als je langboom ineens breekt door een slordige productie fout?

2 voorbeelden van verhalden die ik ken dat ze gebeurd zijn..

maar even voor de duidelijkheid, in panieksituaties reageer je altijd anders, dat kan je niet in een boek verwerken, er is altijd wel een andere factor die hele grote gevolgen kan hebben ( denk aan kinderen op je wagen, paard van een ander, op de weg/ in het bos..

dat in scene zetten, doet me denken aan een reclame van een poos geleden van zo'n verzekeraar oid

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 23:00

Koop iemand dat doemscenarioboek van jullie überhaupt Haha! Zal eens een marktonderzoekje moeten doen Tong uitsteken

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:09

Zoek mensen die een ongeluk met hun aanspanning hebben gehad, laat die hun verhaal opschrijven en bundel die. Denk dat bijna iedereen wel eens wat heeft mee gemaakt bij zijn eigen of ander.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 23:14

En dan uitgeven in een oplage van vijf: één voor jezelf en vier om de kachel te laten branden. Want niemand koopt zo'n rampenboek Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:21

Lijkt t jou niet interessant om te lezen?
Het kan afschuwlijk zijn soms maar dat soort verhalen worden altijd doorverteld, hoe een ander op kant ging. Blijkbaar wel interessante stof.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 23:27

BlackDevils schreef:
Lijkt t jou niet interessant om te lezen?

Nou, niet als boek, nee Lachen 'k Zie me al zitten bij hoofdstuk zestien van 'Horror Menverhalen uit het Leven Gegrepen' met een beker choco en de benen opgetrokken op de stoel naast de openhaard....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:35

Albertine_N schreef:
Nou, niet als boek, nee Lachen 'k Zie me al zitten bij hoofdstuk zestien van 'Horror Menverhalen uit het Leven Gegrepen' met een beker choco en de benen opgetrokken op de stoel naast de openhaard....

Nou, ik lees eigenlijk nooit een leesboek maar dat zou ik wel lezen ja... Haha! Haha!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:36

krijgen we er ook nog een soort csi serie van?

een deskundig team dat (met blauw licht Clown ) altijd achter de oorzaak komt

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:48

Kunnen we geen topic openen en daar die verhalen op zetten.
Is meteen een marktonderzoek want je kunt zien hoe vaak ie bezocht word.
Als het goed loopt en genoeg bij elkaar hebben dan bundelen wij het en kan Albertine helpen bij de uitgave... Haha! Haha!

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 02:21

Ik zou wel eens een boek willen dat zaken echt uitdiept. Dus niet weer een boek voor beginners, het hele verhaal van A tot Z. Zoals Ilona Mens dat nu voor dressuur heeft gedaan. Ik betrap mezelf erop dat ik voor technische vragen vaak naar het aloude boek over Achenbach grijp. Niet zo mooi smeuiig geschreven als de boeken van Mieke, Riny en Ilona, maar o zo duidelijk en compleet. Of een serie, met steeds één onderwerp tot het bot uitgewerkt. Maar of er een markt voor is? Ik heb alijd begrepen dat 95% van de rijders recreatief rijdt, en dat zal voor de menners wel niet anders zijn!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:53

dat boek van ilona mens vind ik echt een goed boek! een goed voorbeeld.
met het in scene zetten, doelde ik meer op technische menfouten enzo, zoals aanleuningsfouten, stellingsproblemen etc.
ongelukken in scene zetten lijkt me overbodig Knipoog

(dat horrorboek lijkt me trouwens ook wel wat! :p
dan kunnen we het gaan verfilmen tot eem echte CSI-serie. inclusief het zaklampjes personeel. whahahaha.)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:26

Marmot schreef:
Ik zou wel eens een boek willen dat zaken echt uitdiept. Dus niet weer een boek voor beginners, het hele verhaal van A tot Z. Zoals Ilona Mens dat nu voor dressuur heeft gedaan. Ik betrap mezelf erop dat ik voor technische vragen vaak naar het aloude boek over Achenbach grijp. Niet zo mooi smeuiig geschreven als de boeken van Mieke, Riny en Ilona, maar o zo duidelijk en compleet. Of een serie, met steeds één onderwerp tot het bot uitgewerkt. Maar of er een markt voor is? Ik heb alijd begrepen dat 95% van de rijders recreatief rijdt, en dat zal voor de menners wel niet anders zijn!

Dat zal best zo zijn, ik ben grotendeels ook een recreatieve menner, maar wil zeker naarmate ik dichter bij het einde van mijn studie kom, ook wedstrijden gaan rijden zo af en toe.
Maar, ook ík als recreatieve menner zit wel op zo'n boek te wachten; als recreatieveling zijn sommigen ook wel geinteresseerd in de meer mentechnische en dressuurmatige oplossingen voor problemen. Knipoog Maarja, dan kom je inderdaad wel bij de 'gevorderde' recreatieve menners. Toch wil ik, ondanks dat ik grotendeels (op een klein wedstrijdje en paar koetsentochten na) recreatief rijd, mijn pony wel dressuurmatig etc. voor elkaar hebben Lachen

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:33

Trouwens, waarom moet dat onherkenbaar als je een ongeluk krijgt. Je doet dat toch niet expres, alhoewel sommige wel domme dingen doen hoor maar dan toch. Is het dan zo genant, we zijn toch volwassen mensen. Maar o jee als iemand weet dat het fout ging.
Heb altijd geleerd ....

"Als je nooit iets doet, doe je ook niets verkeerd!"

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:36

JoyCiej007 schreef:
Toch wil ik, ondanks dat ik grotendeels (op een klein wedstrijdje en paar koetsentochten na) recreatief rijd, mijn pony wel dressuurmatig etc. voor elkaar hebben Lachen

Ben ik helemaal met je eens ! Wij rijden ook meest recreatief, afentoe een wedstrijd of rit, maar het lijkt me verschrikkelijk als je paard als een plank door de bocht gaat, scheef voor de wagen loopt en noem maar op...Dus een boek voor de gevorderde menner zie ik helemaal zitten Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:50

Roxatte schreef:
JoyCiej007 schreef:
Toch wil ik, ondanks dat ik grotendeels (op een klein wedstrijdje en paar koetsentochten na) recreatief rijd, mijn pony wel dressuurmatig etc. voor elkaar hebben Lachen

Ben ik helemaal met je eens ! Wij rijden ook meest recreatief, afentoe een wedstrijd of rit, maar het lijkt me verschrikkelijk als je paard als een plank door de bocht gaat, scheef voor de wagen loopt en noem maar op...Dus een boek voor de gevorderde menner zie ik helemaal zitten Haha!

Haha! Juist. Denk dat de meeste sérieuze recreatieve menners wel interesse hier in hebben... die willen ook heus wel hun paard een beetje voor elkaar hebben Lachen

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:25

klijnliesje schreef:
Trouwens, waarom moet dat onherkenbaar als je een ongeluk krijgt. Je doet dat toch niet expres, alhoewel sommige wel domme dingen doen hoor maar dan toch. Is het dan zo genant, we zijn toch volwassen mensen. Maar o jee als iemand weet dat het fout ging.
Heb altijd geleerd ....

"Als je nooit iets doet, doe je ook niets verkeerd!"

Wat dacht je zelf? Onherkenbaar. Omdat sommige rijders een sponsorlogo op hun rijtuig hebben staan. De rijder maakt het misschien niet zoveel uit als hij op een foto staat waar het mis ging, maar zijn sponsor misschien wel!!! Zou jezelf denk ik ook niet zo leuk vinden als jouw eigen bedrijfslogo op een rijtuig staat en dan A4 formaat in een boek, of wel? Haha!