buck stop van monty roberts?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aart65

Re: buck stop van monty roberts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:45

O ja nog even wat vergeten. Er zijn misschien paarden die absoluut niemand op hun rug willen hebben (zijn wij nog niet tegen gekomen) Als je respect heb voor het paard is het goed om na te denken of dat paard wel bereden moét worden. Elk paard heeft ook een "eigenwaarde". Als mens kun je dat ook gewoon respecteren. Het is heel goed om onze VERWACHTINGEN van een paard aan te passen aan de MOGELIJKHEIDEN van het paard. Daar wordt een paard én paardeneigenaar vrolijk van....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:11

aart65 schreef:
O ja nog even wat vergeten. Er zijn misschien paarden die absoluut niemand op hun rug willen hebben (zijn wij nog niet tegen gekomen) Als je respect heb voor het paard is het goed om na te denken of dat paard wel bereden moét worden. Elk paard heeft ook een "eigenwaarde". Als mens kun je dat ook gewoon respecteren. Het is heel goed om onze VERWACHTINGEN van een paard aan te passen aan de MOGELIJKHEIDEN van het paard. Daar wordt een paard én paardeneigenaar vrolijk van....

hier zat ik nou op te wachten. een paard dat écht te bang, gevoelig of weet ik veel wat is om een ruiter te dragen, maar verder prima in orde is, waarom MOET die dan bereden worden?

mijn merrie: schatje, eerlijk, bijdehand, EN supergevoelig. hoefde niet ingereden te worden, loopt met het kleinste ruitertje weg, en is het enige paard dat ik ken dat zonder ook maar ergens aan te leren wennen, nergens bang voor is en de mens voor 100% vertrouwt.
ik wilde haar leren longeren, is nooit gelukt. losgooien? paniek.
losgooien doe ik niet meer, het is te beangstigend voor haar. longeren kan, met een helper. misschien leert ze het nog, maar ze voelt het als een bedreiging, interpreteert het als opjagen, hoe rustig het ook gaat. als er een helper naast loopt (in mensvorm) is er niks aan de hand.

ik heb haar in het tuig beleerd, tien keer voor de wagen gehad, maar ze vond het eng. wilde vanaf het begin het bit niet graag in (ik rijd overigens bitloos), vond het eng dat ze oogkleppen opmoest...
ik heb de kar verkocht, als zij er geen lol in heeft, laat maar zitten. VD vindt ze leuk, eigenlijk alle grondwerk, als het maar samen is met een mens.

zij is zó gevoelig, zeker NIET angstig, ze is nergens bang voor in de zin van nieuwe dingen, trekkers etc., maar heeft gewoon erg veel moeite met bepaalde dingen, die op haar als dominerend overkomen. ze zal niet bokken of wat dan ook, maar je ziet het aan haar. wie ben ik dan, om haar op te leggen dat bit in te nemen, en de wagen te trekken? imo moet het paard er net zoveel lol in hebben als de mens, daar ga ik vanuit. lukt dat niet, dan pas ik me in die zin aan.

en nee, het is niet zo dat mijn merrie misbruik maakt van mijn aanpassing. er zijn genoeg dingen die ze met plezier doet, ik kan haar dwangloos neerleggen, en dominant is ze absoluut niet. gewoon een gevalletje apart.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:30

Nou "Merrieveulen" je hebt het goed begrepen!!! Geen NH goeroes kopieren, maar zelf blijven nadenken en kijken wat je paard doet! Blijf anticiperen op je paard, elke dag weer. SAMEN de dingen doen, daar gaat het om.
Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:07

Ik heb wel een paard gehad dat niet bereden wilde worden. Prachtige draverhengst, zelf gefokt. Voor de kar wilde hij alles, maar hij vond het niks, een mens op zijn rug. Stil staan terwijl ik er op zat vond hij prima, maar lopen wilde hij niet. Uiteraard is hij medisch gecheckt, hij was 100% in orde. Hij wilde gewoon niet met iemand rond sjouwen, probeerde je het wel begon hij eerst boos te schreeuwen en dreigde daarna met steigeren.

Ik heb hem nooit gedwongen, heb hem lekker voor de kar gelaten want in de koers gaf hij 100%, en dat was wat hij mooi vond. Ik hoopte altijd dat hij na zijn koerscarriere wel gereden wilde worden. Helaas heb ik dat niet mee kunnen maken, toen hij 7 jaar oud was is hij gestorven aan een scheur in zijn blinde darm. Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht had om een steigerkap, buckstopper of ander martelwerktuig te gebruiken om hem toch onder het zadel te krijgen. Hij wilde het niet, punt uit. En wat mij betreft had hij recht op die mening. Niks enkeltje slager óf zo'n werktuig, dat was de keus niet. Mijn keus was: respect voor zijn keus. Ik hield er niks minder om van hem.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:58

aart65 schreef:
Nou "Merrieveulen" je hebt het goed begrepen!!! Geen NH goeroes kopieren, maar zelf blijven nadenken en kijken wat je paard doet! Blijf anticiperen op je paard, elke dag weer. SAMEN de dingen doen, daar gaat het om.
Knipoog

bedankt Bloos . ik vind het inderdaad heel belangrijk, dat ik het samen kan doen met ze. Flicka is een karaktertje, die wil alles met je doen, als je er maar bij bent. ze is ook echt een spiegeltje. als ik nerveus ben, is zij het ook. op de keuring (wat ze wél geweldig vindt overigens) was ze vóór we de ring inmoesten helemaal gek, omdat ik nerveus was. eenmaal in de ring was ik rustig, en sukkelde ze achter me aan, hihi...

ik ben van mening dat een paard dat de ruimte krijgt, heel goed in staat is om mensen te zeggen wat hij of zij wil. zadels die niet lekker zitten, niet-fijne bitten, noem maar op... ze zeggen het zelf wel, als je ze maar de ruimte geeft en luistert.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:02

Heb net even wat foto's van je paarden bekeken. Volgens mij ben je goed bezig! Wij werken op basis van vertrouwen, respect, rust en plezier. Elk paard wat we hier krijgen reageert hier goed op. Maar we blijven elke keer goed kijken hoe een paard ergens op reageert. Onze trainingsmethodes kunnen per paard dan ook verschillen. Nooit onze 4 basisprincipes, die blijven ALTIJD gelden...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:28

Ik denk dat het gevaar van Nh is, dat sommige mensen ook dat willen doen, zonder kennis ervan. dan krijg je wel mensen die erg lief zijn en geduldig, maar paarden die misschien problemen gaan vertonen. Als die dan grijpen naar zoiets gaat het natuurlijk helemaal fout. Net als bij andere takken in de paardensport. Bijv bitten, bijzets etc.

Daarnaast heb ik altijd geleerd dat 1 goeie correctie een stuk vriendelijker is dan eeuwig vragen. Bij deskundig gebruik van zo een bokstopper zou een paard snel van het negatieve geholpen zijn. Als je uren, weken, maanden werkt eraan, is het ook een vervelend proces voor een paard.

Daarnaast zijn 2 paarden van ca 500 kilo ook niet lief tegen elkaar in de echte natuur. Maar wel duidelijk!

NH of niet, maar je moet ook kijken waar een paard zich goed bij voelt en waar hij het meest aan heeft. Of ik het nou goed of fout doe, elke keer dat ik opzadel en mijn pony mijn rondjes wil laten lopen is het dwang in principe. Op een ander dier rijden we ook niet zoals op een paard, dus heeft hij gewoon pech??

Ik heb mazzel dat mijn lieve pony mij al mijn fputen vergeeft. Maar een, vaak, slecht opgevoed paard, heeft ook geen leuk leven ergens en is een gevaar soms. Dan help je het paard wel degelijk met een duidelijke aanpak. En aangezien wij als mensen van, zoals ik, 50 kilo erop willen rijden of mee omgaan, is een gevaarlijk paard onverantwoord. Na 2 korte momenten van correctie kan ie misschien weer op een prettige manier verder. In de natuur krijgt ie ook trappen en hard ook!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:41

ben ik het niet mee eens. ik kon zo wegrijden met mijn ruin, de eerste keer. niks geen dwang. als ik in de winterperiode een poosje niet rijd, baalt hij daarvan. hij wil elke dag rijden het liefst, hij geniet er nog meer van dan ikzelf.

het is aan de ruiter om het dwang te maken, en imo is dwang zo goed als nooit nodig. het begint bij de basisopvoeding, en helaas zijn er veel paarden waarbij het daar al misgaat.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:01

Ik werk veel met jonge paarden. Niets mooiers dan een onbeschreven blad om mee te werken. Alles gebeurd in rust en wederzijds vertrouwen en respect. Maar hoe komt het dat zoveel paarden onwenselijk gedrag vertonen? Bij de training van een jong paard wordt de basis gelegd voor zijn hele leven. Laten we daar als mens nu goed mee omgaan! Krijg soms kromme tenen als ik zie hoe mensen met paarden omgaan! Hoezo probeempaard! Stoom uit je oren
Ieder zijn eigen mening, maar de buckstopper mag van mij in de vuilnisbak of in het museum, afdeling middeleeuwen....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:08

ik bedoelde in het groot gezien. Als je echt zo puur natuur wilt kijken, dan wil ie geen zadel of mens op zijn rug en de hele dag grazen. We dwingen altijd al door de omgang en het rijden.
En juist omdat ze gereden worden willen ze werken en hun baas pleasen.
Het gaat niet mis bij het paard, maar bij het mens. Je leest toch alle vragen en problemen op bokt? Kan ik me wel voorstellen dat er grote problemen ontstaan. Niemand hoeft het met mij eens te zijn, hoe ik met mijn pony rommel, maar als ik het met een jaarling al verkeerd zie gaan. waar komt die dan? Met mazzel bij een kundig iemand die het nog eens gaat proberen op een zo goed mogelijke manier.
Maar als je dan voor zijn toekomst hem 2x hard corrigeert is dat niet meteen geen NH als je naar de natuur van het paard kijkt. Blijkbaar is ie op dat moment al zo verknalt, gevaarlijk voor zijn mens en waarschijnlijk zit ie dan ook niet prettig in zijn vel, dat je hem helpt met een aanpak die duidelijk is.
Dat paard krijgt van andere paarden ook trappen. Iemand ( een kundig iemand) Corrigeert hem, of eigenlijk hij zelf. En je bent weer op de positieve weg. dat is toch prettiger voor hem? Hij wordt weer beloond, krijgt beweging etc.
Misschien dat iemand anders het op een andere manier kan, die wat meer tijd in beslag neemt, maar vraag me af, of dat zo prettig is? En daarnaast, na 2 tellen van een naar gevoel, hoeft die pijn dus niet meer. Dat is veel korter dan bijv bij een nare verwonding, dan heeft ie ook een naar gevoel.
En ik vind het echt te ver gaan, dat een paard dus niet gecorrigeerd mag worden, waar een mens straks zijn nek zou mogen breken. Maar ik zeg ook eerlijk, ik ben geen NH er en ik vind het dan ook soms iets te ver gezocht.
Je moet goed voor je paard zijn en eerlijk, maar heel veel paarden hebben het hier geweldig in verhouding met vele andere dieren en ook mensen of kinderen op deze wereld, maar goed dat is een hele andere discussie< dus sorry!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:11

mee eens. paarden krijgen al gauw het stempel probleempaard, terwijl het probleem vrijwel altijd bij de mens gezocht moet worden. en dan hoeft het niet eens de huidige eigenaar te zijn, kan ook veroorzaakt zijn door een eigenaar van tien jaar geleden. aangeleerd gedrag is lastiger te corrigeren dan iets helemaal nieuws aanleren.

ik heb zelf ook een aantal keren te maken gehad met 'probleempaarden', waarvan er één zelfs als levensgevaarlijk gezien werd. niks aan de hand, dier was mishandeld en handelde in de buurt van mensen altijd extreem zelfverdedigend. achteraf is het een lieverdje geworden.

@ superpony, ik denk niet dat je dat dwingen moet noemen. ik heb mijn eigen dieren nooit ergens toe hoeven dwingen. bij dwang denk ik aan druk zetten, in elke mogelijke zin van het woord. bij een correct opgevoed paard dus niet nodig. helaas gaat het in de basisopvoeding vaak al mis.

maar goed, ik ben geen voorstander van de buckstopper, een paard dat niet bereden wil worden, zal je moeten dwingen. waarom? omdat WIJ willen rijden? je kunt er ook gewoon voor kiezen om niet te rijden, en andere dingen te doen. er is meer in de paardenwereld dan alleen rijden.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:14

Nogmaals iedereen zijn eigen mening. Discussie is heel gezond en zet mensen aan het denken. Buckstopper is een symtoom bestrijding. Eerst maar eens zoeken naar het echte probleem.... Knipoog

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:26

Absoluut mee eens dat er veel zgn probleempaarden zijn, door verkeerde opvoeding. En dat is echt een groot probleem vind ik. Mensen die een schattig veulentje kopen en toch geen geduld hebben etc etc.
Echt probleemgedrag moet een paard ook een kans krijgen bij 1 iemand die daar op een consequente manier iets aan gaat doen.
Maar als een paard puur en alleen lelijk bokt, zonder aanwijsbare redenen, dan kan je het natuurlijk proberen. Er zijn zat mensen die het misschien met tijd en geduld anders kunnen, natuurlijk. Maar meestal gaan eerst 10 mensen het wel even proberen. dus het paard raakt nog meer verward. Lukt dat niet volgt de verkoop. dat paard wordt van de 1 naar de ander geslingerd en heeft niks betrouwbaars of veiligs in zijn leven. Ik sta er dan wel achter dat ie als het ware zichzelf 2x corrigeert en een beter leven kan krijgen. Zoals ik zeg, een trap of een verwonding doet ook pijn. En ik zie een paard liever weer een fijn rondje lopen dan eeuwig heen en weer geslingerd. of dat iedereen er wel even stoer opstapt, dat vind ik persoonlijk de ergste.
En je moet het ook altijd kundig gebruiken, zoals met alles.En niet 100x. En na uitsluiten van een ander probleem. Als het werkt, heeft ie misschien nog jaren een baas die lief voor hem is.
Tuurlijk kan je andere dingen doen. Maar zodra je rijdt vraag je toch wel wat. iets wat niet in zijn natuur ligt.
Maar er gaat heel veel mis, dat lees je maar al te vaak, toch?!
Ik heb gelukkig een pony die me elke fout vergeeft. En ik hem ook. En mijn zoontje heeft een nog lievere pony, dus we hebben het gewoon al jaren getroffen.
Overigens bokte die van mij toen ie 4 was regelmatig. Mar het is steeds minder geworden. Tot nu helemaal niet meer eigenlijk, maar die was echt jolig! Ik ben dan zo iemand die hem wat opjaagt zodat ie dat ei eruit kan gooien. Zo zijn wij er gekomen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:29

Ik denk dat verdere discussie nu niet verder meer nodig is. Aangezien de TS al antwoord op haar vraag heeft?

Overigens wel een gezonde discussie Knipoog

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:58

Dat is zo. Maar het is een eeuwige discussie omdat je nooit iedereen op 1 lijn krijgt. Ik denk wel dat je steeds meer van elkaar kunt leren en alles dichterbij elkaar komt.
Helaas zijn er nog wel teveel mensen die verkeerd bezig zijn en dan ook echt verkeerd. Ze denken het mede door van horen zeggen etc wel hoe en wat. ik hoop dus dat dit soort attributen niet een standaard gebruiksartikel wordt. Want dan weet iedereen opeens hoe het moet. Net als bij een slof.
Weleens gelezen hoeveel mensen commentaar hebben en zelf beweren dat zij hem wel goed gebruiken? Maar dan hun verhaal erbij weet ik al genoeg.
Er zullen heus wel mensen dit ding gebruiken achter gesloten deuren, maar soms kan iets daar ook maar beter blijven.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:20

cowvrouw schreef:
Slaan met een zweep doet de mens het paard aan, daar maak je het paard alleen maar bang mee. Met de buckstopper leert het paard zichzelf wat: als hij wil bokken wordt hij plotsklapt onprettig begrenst van voren, en hij weet niet waarom.....dus hij leert zichzelf dat bokken onprettig is.....
Als hij niet bokt voelt hij ook niets, ik vindt dit heel erg NH!

maar qua fysieke pijn is het wel een heel groot verchil Knipoog
Ik zou liever een flinke klap met een zweep hebben, dan 600 kg kracht voluit op m'n tandvlees, maar ja meningen verschillen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:05

"wordt hij plotsklapt onprettig begrenst (wat ik zwak uitgedrukt vind...) van voren, en hij weet niet waarom"

Dat zou helemaal mooi zijn, waarom gebruik je dan zo'n ding cowvrouw Verward

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:28

aart65 schreef:
ieder in zijn waarde laten, heel leuk gezegd hoor, maar valt het paard hier voor jou dan ook onder...? We hebben het hier toch over NH, over pijnloze en dwangloze manieren van omgaan met paarden. Een buckstopper valt daar in het geheel niet onder, zelfs niet een beetje, dus daarom IS het in NH-licht gezien, of hoe je het ook wilt noemen, een waardeloos redmiddel. Je gaat namelijk aan je principes van pijnloos en dwangloos africhten voorbij! En ja, wij spreken uit ervaring hoor, wij hebben een africhtingsstal en hebben deze "hopeloze" gevallen ook hier gehad. Allemaal verwarde, bange, wantrouwende paarden, die alle vertrouwen in de mens zijn verloren, omdat die hem pijn hebben gedaan of bang hebben gemaakt. Dit is gelukkig op te lossen met geduld, begrip en vertrouwen, alleen maar omdat paarden zulke vergevingsgezinde dieren zijn, die uiteindelijk niets liever willen dan samenwerken met de mens....en ik schaam me als mens als ik zie hoe vaak dit wordt misbruikt, zelfs dus door zgn. NH-ers.
Oprecht vertrouwen en vriendschap tussen mens en paard is alleen en uitsluitend mogelijk als je je paard NOOIT pijn zult doen (in onze ogen valt dus ook het rijden met bit dan af!!), en je paard dat dan dus ook van je weet.

Met jou wil ik nog eens aan een tafel zitten.

'extreme bokkers' sommige blijven maar doorgaan. Je hebt paarden die niet bereden kunnen en willen worden dát moeten wij eens gaan inzien en accepteren.
Jammer genoeg willen mensen te snel en ook alleen maar rijden, anders is een paard nutteloos.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:23

Citaat:
Je hebt paarden die niet bereden kunnen en willen worden dát moeten wij eens gaan inzien en accepteren.

Dat is precies wat ik ook al in een andere reactie zei. Helemaal mee eens!!!!!!

Aan onze tafel zijn mensen die goed met paarden om gaan, altijd welkom!