Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
aart65 schreef:O ja nog even wat vergeten. Er zijn misschien paarden die absoluut niemand op hun rug willen hebben (zijn wij nog niet tegen gekomen) Als je respect heb voor het paard is het goed om na te denken of dat paard wel bereden moét worden. Elk paard heeft ook een "eigenwaarde". Als mens kun je dat ook gewoon respecteren. Het is heel goed om onze VERWACHTINGEN van een paard aan te passen aan de MOGELIJKHEIDEN van het paard. Daar wordt een paard én paardeneigenaar vrolijk van....
aart65 schreef:Nou "Merrieveulen" je hebt het goed begrepen!!! Geen NH goeroes kopieren, maar zelf blijven nadenken en kijken wat je paard doet! Blijf anticiperen op je paard, elke dag weer. SAMEN de dingen doen, daar gaat het om.
cowvrouw schreef:Slaan met een zweep doet de mens het paard aan, daar maak je het paard alleen maar bang mee. Met de buckstopper leert het paard zichzelf wat: als hij wil bokken wordt hij plotsklapt onprettig begrenst van voren, en hij weet niet waarom.....dus hij leert zichzelf dat bokken onprettig is.....
Als hij niet bokt voelt hij ook niets, ik vindt dit heel erg NH!
aart65 schreef:ieder in zijn waarde laten, heel leuk gezegd hoor, maar valt het paard hier voor jou dan ook onder...? We hebben het hier toch over NH, over pijnloze en dwangloze manieren van omgaan met paarden. Een buckstopper valt daar in het geheel niet onder, zelfs niet een beetje, dus daarom IS het in NH-licht gezien, of hoe je het ook wilt noemen, een waardeloos redmiddel. Je gaat namelijk aan je principes van pijnloos en dwangloos africhten voorbij! En ja, wij spreken uit ervaring hoor, wij hebben een africhtingsstal en hebben deze "hopeloze" gevallen ook hier gehad. Allemaal verwarde, bange, wantrouwende paarden, die alle vertrouwen in de mens zijn verloren, omdat die hem pijn hebben gedaan of bang hebben gemaakt. Dit is gelukkig op te lossen met geduld, begrip en vertrouwen, alleen maar omdat paarden zulke vergevingsgezinde dieren zijn, die uiteindelijk niets liever willen dan samenwerken met de mens....en ik schaam me als mens als ik zie hoe vaak dit wordt misbruikt, zelfs dus door zgn. NH-ers.
Oprecht vertrouwen en vriendschap tussen mens en paard is alleen en uitsluitend mogelijk als je je paard NOOIT pijn zult doen (in onze ogen valt dus ook het rijden met bit dan af!!), en je paard dat dan dus ook van je weet.
Citaat:Je hebt paarden die niet bereden kunnen en willen worden dát moeten wij eens gaan inzien en accepteren.