[AR] Nieuwe reglementen SWM

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Re: Nieuwe reglementen SWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 19:02

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:29

Toch zie ik nergens staan dat de verplichte veterinaire keuring is afgeschaft??? En ook niet dat een dierenarts op het oog moet beslissen welke paarden wel of niet veterinair gekeurd dienen te worden.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:14

Weet je ik stop zelf wel hoor als ik zie dat het niet meer gaat, lijkt me heel wijs voor behoud van paard. En als je je paard een beetje kent doet iedere menner dat toch...toch????

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:49

Helaas zijn er een aantal menners die dat niet doen klijnliesje. Alles voor dat lintje, zelfs als het ten koste moet gaan van je paard.
Aan andere paarden merk je juist weer helemaal niet dat ze vermoeid zijn.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:11

Inderdaad, das waar. Wij hebben er 2 die het echt nix doet maar wij trainen ook 5/6 dagen en minimaal 1,5 tot 2 uur.
Dus conditioneel doet een marathon van 50 minuten hun nix. Maar je ziet er ook aan de start die bij start E al uitgeput zijn.
Ja..... net als die recreanten die tegen ons roepen dat het zielig is galoperen met kar in bos, nee hun zijn lekker rijden 1 x per 6 weken en dan met 6 man op de kar voor een bosrit van 4 uur. Wat is nou zielig?

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:12

maar mijn humeur is vandaag al niet al te best.. dus ik ga maar geen discussies doen vanmiddag..
Hi.. lees gewoon gezellie mee.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:36

Niemand een antwoord op mijn vraag? Verward

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 01:47

kapje schreef:
Niemand een antwoord op mijn vraag? Verward

Citaat:
Disciplinereglement mennen 2007 Artikel 537 lid 2;
4. De Wedstrijddierenarts moet aanwezig zijn om toe te zien op het verloop van
het onderzoek. De conditie van de paarden moet worden bepaald door middel
van een klinische waarneming, welke een meting van de hartslag kan inhouden,
de ademhaling en de temperatuur. De mate van herstel zal worden gecontroleerd
alvorens het paard mag starten in traject E. Deze gegevens moeten worden
geregistreerd. Kreupele, verwonde of duidelijk uitgeputte paarden dienen
te worden uitgesloten door een lid van de jury.

Dit artikel is gebaseerd op een rapport van een onderzoek welke is gehouden gedurende een aantal jaren bij de klasse 4. Het rapport is nooit openbaar gemaakt en betrokken commissies hebben kortstondig (naar verluid een kwartier) de tijd gekregen om dit door te nemen en hierop is ons reglement gebaseerd. In de rapport meent onderzoeker af te kunnen leiden dat een stelselmatig onderzoek van paarden niet nodig bij de wedstrijden.

Door deze wijziging is het nu dus mogelijk (en de bedoeling) dat de meeste paarden alleen op het oog gekeurd worden. Velen achten dit niet voldoende omdat je aan de buitenkant niet altijd helemaal goed kunt beoordelen hoe een paard in zijn vel steekt.
Daarbij komt dat de normen die er voorheen stonden voor ademhaling, temperatuur en pols niet meer zijn opgenomen. Een dierenarts kan zich dus niet meer beroepen op vastliggende normen. Ook zijn eventuele sancties verdwenen uit het reglement wanneer een paard niet voldoet. Enige wat resteert is dan uitsluiting maar in de praktijk zal daartoe natuurlijk niet snel worden overgegaan.
Na ik het bestudeerd heb is niet eens terug te vinden waar en wanneer een aanspanning gecontroleerd moet worden behalve voor het E-traject. Alleen kreupele, verwonde of duidelijk uitgeputte paarden worden uit de wedstrijd gehaald.
Dit zijn natuurlijk maatstaven welke naar mijn mening voor geen enkele partij zouden moeten kunnen.
Niet voor de paarden, menner, veterinair, juryleden, TA, en publiek.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:56

Bedankt voor je antwoord. Ik ben wel heel benieuwd hoe dit in de praktijk uit gaat pakken...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 00:51

Inmiddels zijn de nieuwe reglementen al weer aangepast op twee punten.

Eerste is voor de Tandems klasse 4 die met een smallere spoorbreedte mogen rijden omdat het voor hen niet doenlijk is dit jaar dat voor elkaar te krijgen.

Tweede is dat per Horst jl door de belangenvereniging is voorgesteld en aangenomen dat aanspanningen weer losgereden mogen worden door derden. Argument was dat het voor de rijders van vooral 4spannen het niet doenlijk was om alle paarden zelf te trainen en los te rijden op een wedstrijd. Nu is het voor iedereen en alle klassen dus weer toegestaan.

Bij mij kwam weer de gedachte op van waarom kan de klasse 4 zoiets wel voor elkaar krijgen en 1, 2 en 3 niet???

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:12

Ik kan me voorstellen dat trainen inderdaad door derden gedaan wordt maar het losrijden voor een proef vind ik toch echt de taak van de deelnemer. Een groom kan dan eventueel de anderen longeren maar zeker niet het achterspan trainen of zelfs het gehele span. Ik neem aan dat ze thuis ook niet ieder paard individueel losrijden en dan pas het span samenstellen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:56

Beste Dendro
Mensen met centen rijden hun paarden helemaal nooit
Die stappen 5 min voor de dressuur erop en rijden dan pas..

Daarom kunnen ze in de marathon/vaardigheid vaak ook niet meekomen..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:48

Echwel schreef:
Beste Dendro

En daartegen is dan juist zo'n regeling. Maar waarschijnlijk heeft hun geld ook zoveel invloed dat de regeltjes naar hun wens worden aangepast. Of mag ik dit niet zeggen...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:53

DendroFleur schreef:
Echwel schreef:
Beste Dendro

En daartegen is dan juist zo'n regeling. Maar waarschijnlijk heeft hun geld ook zoveel invloed dat de regeltjes naar hun wens worden aangepast. Of mag ik dit niet zeggen...

Wat mij betreft mag je dat rustig zeggen, ik had het ook al gedacht..

Maar ook commerciele belangen van sponsoren spelen hierbij een rol..
Je ziet het ook niet bij de eenvoudige rijders die het echt erbij doen als hobby...

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:23

Ik vind het ook prima hoor. Rij thuis ook vaker met paard van pa, en waarom zou het op de wedstrijd dan niet mogen. Uiteindelijk moeten ze zelf de proef rijden, en niet hun groom.
En dat het nu toevallig voor een klasse 4 wedstrijd plaatsvind, had ook voor Heukelom kunnen plaatsvinden. maar mischien is er niemand in 1,2 en 3 die zijn mond open doet, en er daarom nix verandert. In Horst hadden mensen gewoon gevraagd of het nu wel of niet mocht.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:36

Was afgelopen weekend echt niet op het oog hoor. Alles wat normaal ook was behalve temperatuur. Maar ook draven en stappen.
Slijmvliezen, ogen en ademhaling.

dus.. het oog ziet nog veel hoor.

En je hebt ook mensen die bij lichte inspanning een hoge hartslag hebben , en je hebt ook mensen die bijna dood zijn en nog een lage hartslag hebben. Tja en temperatuur van mij mogen ze hem meten hoor, maar zoals afgelopen weekend denk ik dat het wel veel te hoog was.( door het weer) en nog wintervachtjes.

Het uitstappen verplicht dat vind ik een goeie.... hele goeie zelfs Vingers aflikken

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:03

Was het niet altijd al verboden om iemand anders los te laten rijden? Mij is altijd verteld, je groom mag stappen met je pony meer niet. Sorry als ik het mis heb!