[AR] Helemaal alleen hoe doen jullie dat.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte29

Re: Helemaal alleen hoe doen jullie dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:33

Weet je wat ik met veel reacties op topics hier op Bokt vind? Dat je met kleine stapjes zoveel lijkt te kunnen verpesten in de opinie van velen. Je kunt mijn inziens terwijl je iets probeert altijd nog concluderen dat het niet gaat. Je hebt dan nog niks verpest! Je tast af wat er wel en niet goed gaat, en je leest op de frontpage wel weer, ongelukken gebeuren nu eenmaal, zelfs met de meest ervaren ruiter/menner. Het blijft een levend wezen waar we mee aan het werken zijn. Je verpest in mijn beleving pas iets als je doorduwt, ook al gaat het niet, ook al gaat het paard in verzet, blijft angstig etc etc etc Dan ben je bezig iets te verpesten. Maar zeker in dit geval, ze doet haar best, probeert hulp te vinden etc. Ik zal de laatste zijn die zegt dat alleen doen handig of verstandig is, maar ik zeg wel (en met ervaring even voor de duidelijkheid!!) tast af hoe je paard reageert en anticipeer daar dan weer op. Nogmaals succes!

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:34

JoyCiej007 schreef:
Lotte29 schreef:
Ik vind het allemaal wat kort door de bocht om te zeggen, doe het niet alleen, veel succes met verpesten! Tjonge jonge iemand vraagt om tips. Niet om opgelegd te krijgen hoe het niet moet. Ze zou het best alleen kunnen proberen. Ga eerst gewoon in het tuig kilometers lopen en kijk hoe het gaat. Als dat goed gaat en paard blijft rustig ook met verkeer, kun je er toch de kar achter hangen en in de bak rijden? Tja, ze schrijft zelf ik heb op alle mogelijke manieren geprobeerd hulp te zoeken, zelfs betaald. Nou geef het dan een kans en probeer het, ik ga er vanuit dat je de lichaamstaal van een paard kent, lees die goed, let daar op en ga rustig aan aan de slag. En je kunt na elke stap weer tips vragen, dan kunnen we je op papier misschien een beetje verder helpen zonder te veroordelen....succes!

En dat zegt iemand met verstand van het beleren van een pony voor de kar?

Zelfs een paard Vingers aflikken !!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:35

Sjonniej schreef:
Jongens laten we even goed naar de bedoeling van dit topic kijken: 'Alleen inspannen'. Over het alleen mennen en het alleen beleren van een paard wordt hier niet gesproken. Daarvoor is in het geval van het alleen mennen, een ander topic gaande.

Mooi gesproken Sjonniej; laten we nu na een hele discussie gevoerd te hebben weer even on-topic gaan, om een slotje te voorkomen Knipoog

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:33

Inderdaad, terug naar het onderwerp. Alleen beleren laten we achter ons, terug naar het "alleen mennen" Lachen

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:57

om op het onderwerp terug te komen
ik span mijn pony's altijd alleen in ik tuig ze op en zet ze buiten aan de muur met het halster over het hoofdstel knoop mijn marathon wagen er achter en voor ik op de bok stapp maak ik ze los en stap daarna op
ze kunnen trouwens ook netjes stilstaan dat doet ook wonderen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:16

ik men 9 van de 10 keer alleen en die ene keer dat ik niet alleen rijd, is het mn vader die met zijn eigen aanspanning mee rijd, dus inspannen etc doe ik allemaal alleen (behalve het inspannen met een 4-span). op zich kan ik ze ook gewoon los laten staan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:53

Pink_Horizon schreef:
Inderdaad, terug naar het onderwerp. Alleen beleren laten we achter ons, terug naar het "alleen mennen" Lachen

Alleen inspannen Vork

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 13:01

Ik heb mijn pony nou dus aan een hek vaststaan, hier span ik in en uit. hij moet dan wel een heel korte bocht maken, om richting land/weg te gaan.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:39

JoyCiej007 schreef:
Even heel erg nog meer offtopic: Allejezus, wat heb jíj een prachtig span daar zeg! heel mooi, en vooral die arreslee, super hoor! Mag je trots op zijn, met zo'n span onder je beheer Lachen

Als ik nog heeeel ff off topic mag? TNX Haha! Ben zelf ook erg trots en blij ermee!

En dan ontopic: Aanspannen (als ik dus wil gaan rijden) doe ik ook al die jaren al alleen. Behalve dus met jonge paarden die nog niet geroutineerd zijn.

Ik heb twee ringen naast elkaar aan de muur. Ik rij de wagen met de boom ertussen en maak ze vast. Dan kan ik zo voor de muur wegrijden.
Enkelspan kan met paard of pony los midden op het erf als ze geleerd hebben om netjes stil te blijven staan. Ik heb al wel eens verschrikkelijk op mijn flikker gekregen toen ik dat bij de rijhal deed waar ik les had. Het was levensgevaarlijk en als ik dat nog eens deed mocht ik daar niet meer op het erf komen. Oeps, was me an geen kwaad bewust dus ik heb heel dom staan kijken Bloos
Normaal zet ik ze op vreemd terrein aan de achterkant van de trailer vast.

Aanspannen/inspannen doe ik altijd alleen. Dan weet ik zeker dat alles zit zo het hoort en ook goed vast zit. Ze mogen me het tuig wel aangeven maar ik maak alles zelf vast.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:17

Dat vind ik heel knap van jou.....

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:50

Ik men regelmatig alleen, en span dus ook alleen in.
Ik heb het geluk dat de boer een hele grote loods heeft voor caravanopslag, waar een grote loze ruimte is.
Daar span ik Tom in, nog met de deuren van de loods dicht. Ik heb een halstertouw aan zijn bit en met die in de ene hand span ik hem in, de kar heb ik van te voren al startklaar gezet in het midden van de loods zodat ik alle ruimte hebt en alleen nog maar de bomen naar beneden hoef te doen en de riemen vast te maken.
Af en toe wil Tom wel een stap doen maar ben hem wel aan het leren dat HO ook echt HO is. Maar heb dus wel het touwtje aan het bit voor de zekerheid nog.
Dan doe ik de deur open, klip het touw van het bit, stap op de kar en men de loods uit.

Vind de loods erg prettig, er is minder afleiding dan buiten, dus Tom staat vrij makkelijk stil en mocht er wat gebeuren kan hij in elk geval de weg niet op ofzo.

Soms moet ik buiten inspannen omdat ze bezig zijn in de loods. Dan parkeer ik Tom met zn bakkes tegen de deur zodat hij niet vooruit kan. Hij is niet zo ondernemend, dus heeft dan ook niet door dat links of rechtsaf ook nog een optie is Knipoog
Wij hebben op stal hekken waarmee je de oprit afsluit, deze doe ik altijd wel eerst dicht als ik buiten inspan. Ik vertrouw Tom wel, maar je weet het nooit. Mocht er wat gebeuren weet ik in elk geval dat meneer op het erf blijft.

HW: Kan je Buck dan niet het eerste stukje in de keertwendig zetten en zo van het hek wegrijden ? Dan hoeft hij ook geen vreemde korte bocht te maken

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:48

Om een scherpe bocht bij het wegrijden te vermijden zet ik mijn pony niet met zijn neus tegen het hek maar laat hem een stukje omstappen zodat hij met één zijkant naar het hek staat. Nu ik dit schrijf bedenk ik dat dat dus alleen kan als je een kleine pony heb zodat je alles vast kan maken vanaf één kant (over de rug heen). Ik loop dan overigens eerst een stukje bij de pony zijn hoofd mee naar een vrije ruimte (in mijn geval stoepje af en geparkeerde auto's voorbij). Dan stap ik pas op en men weg zodat ik bij het wegstappen alle ruimte heb.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:26

Ik men heel vaak alleen en span mijn shetjes gewoon buiten in.

Eerst rij ik de kar uit de grage en tuig in de pony op in het mini bakje.
Dan loop ik naar de kar toe zet ik hem er voor en zeg ik keer hooo.
Dan blijft die braaf staan. ik zet de kar er achter en span hem in.

Ook met uit spannen doe ik het zo Hooooo, dan de al het tuig van de kar los halen met tuig nog op de pony richting de deur en ophanghaken lopen weer hooo en hij blijft netjes staan en tuig hem af.

Ook als ik op vreemd terein ben tijdens een buiten rit luisterd die nog steeds goed (al moet ik soms wat vaker hooo zeggen)
Hij staat gewoon netjes stil en ik kan hem in alle rust aftuigen hij gaat pas weer lopen als ik het zeg (of als die zelf denkt dat die klaar is, en meestal heeft die nog gelijk ook Clown ).

Het is dan ook wel een erg braaf shetje en luister eigenlijk altijd wel goed naar mijn stem.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:29

Aline4 schreef:
Aanspannen/inspannen doe ik altijd alleen. Dan weet ik zeker dat alles zit zo het hoort en ook goed vast zit. Ze mogen me het tuig wel aangeven maar ik maak alles zelf vast.

Volledig mee eens. Als ik iemand bij me heb en die gaat zich ermee bemoeien dan heb ik er niet het vertrouwen in dat alles goed zit. Ik moet ermee mennen dus het is verantwoording. Alles op vaste volgorde geeft ook duidelijkheid voor de pony's

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:11

Ik ben ook altijd alleen als ik ga mennen. Wel dan alleen met de sulky en eentje ernaast, dus nooit in tweespan voor mijn koets.
Ik zet ze vast om op te tuigen en als dat gebeurt is loop ik naar de sulky met ze.Eentje "bind" ik vast aan de sulky en de ander parkeer ik achteruit voor de sulky Haha! De leidsels zitten er dan al aan, maar die heb ik eig nooit nodig gehad hij gaat meestal op rust staan en wacht tot ik klaar ben met alles vast maken.
Dan mijn cap op, klaarzitten op de sulky met in mijn ene hand de leidsels en de andere hand het halstertouw van de pony die ernaast loopt en de zweep..even wachten (zodat ze niet wennen aan het idee dat als ik ga zitten ze gelijk mogen lopen) en dan rijden.

Ik rij ook gewoon buiten met ze. Ik heb ze schriktraining laten volgen met oa paraplu's, rotjes afsteken, klapperende zeilen etc. Met carnaval hebben ze zelfs meegelopen in de optocht naast de grote wagens en de harde muziek.Tuurlijk zijn ze wel onrustig dan, maar ik voel ze best goed aan, wanneer de spanning er echt uit moet enz Lachen Daar kan je dan weer op inspelen.
Als ik een paar dagen niet heb gereden en zezijn een beetje springerig dan ga ik niet over de weg, maar ga ik lekker naar het bos waar ze hun energie er veilig uit kunnen gooien.

Misschien hebben mensen nu zoiets van "je bent gevaarlijk bezig", maar het gaat vooral om dat je elkaar kent en vertrouwt. Ik heb mijn pony's nu 6 jaar (vanaf veulen) en zelf beleert (met hulp) en na zo'n tijd ken je ze wel. ik zou dit dus nooit doen met een pony die ik net ken of niet vertrouw.

Ow en nog iets. Ik vind wel dat als je over de weg rijd, je tenminste de verkeersregels moet kennen!.Dit omdat veel mensen deze niet eens kennen. Hamer ervaring mee
Sommige automobilisten kennen ze trouwens ook niet....daar moet je dan ook rekening mee houden.
Dat doet me denken aan het volgende: Het is ook erg fijn als je pony reageert op de fijnste hulpen. Ho is ho en dus gelijk stilstaan, draf is 1x zeggen en gelijk in draf gaan, linksop gelijk naar links en rechtop gelijk naar rechts wel met beleid natuurlijk.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:56

optuigen doe ik ook aan het hek, de kar staat dan alvast klaar. als ik met de sulky weg ga pak ik die terwijl ik de pony nog vast heb, gaat heel handig, en met de concourswagen laat ik mn pony los staan, maar allemaal kennen ze het begrip HO. verder staan mijn karretjes in een weiland dus ik zorg er ook voor dat ze daar niet uit kunnen. beleren doe ik trouwens ook alleen, dus dat ho moet ervoor al goed erin zitten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:37

viola schreef:
Om een scherpe bocht bij het wegrijden te vermijden zet ik mijn pony niet met zijn neus tegen het hek maar laat hem een stukje omstappen zodat hij met één zijkant naar het hek staat. Nu ik dit schrijf bedenk ik dat dat dus alleen kan als je een kleine pony heb zodat je alles vast kan maken vanaf één kant (over de rug heen). Ik loop dan overigens eerst een stukje bij de pony zijn hoofd mee naar een vrije ruimte (in mijn geval stoepje af en geparkeerde auto's voorbij). Dan stap ik pas op en men weg zodat ik bij het wegstappen alle ruimte heb.

Hmm, wat een handige methode, daar was ik zelf niet op gekomen Lachen Weet alleen niet of dat voor mij ook zo handig is; het is bij otje namelijk nog al moeilijk om dan bijvoorbeeld over de rug langs of achterlangs de broek, strengen e.d vast te maken; 't is geen mini-shet, en bovendien lekker dik door de aankomende drachtigheid Lachen

Ik blijf dus denk ik gewoon bij mijn eigen manier Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:40

Napie schreef:
Aline4 schreef:

Volledig mee eens. Als ik iemand bij me heb en die gaat zich ermee bemoeien dan heb ik er niet het vertrouwen in dat alles goed zit. Ik moet ermee mennen dus het is verantwoording. Alles op vaste volgorde geeft ook duidelijkheid voor de pony's

Daar zit inderdaad wat in, ja. Vaak helpt iemand anders wel eens mee, ook mijn 'groom' helpt wel eens mee, die weet dan zo ongeveer hoe het tuig moet zitten, maar niet helemaal Knipoog Dus laat ik het iemand anders deels doen (ik ben er altijd bij, zij de ene kant, ik de andere kant), dan vind ik het zéér belangrijk om daarna nog een keer alles even af te lopen en te controleren; het zou je maar gebeuren dat je groom perongeluk vergeten wat 'hoe dat ene riempje vast moest' Knipoog Ja, dan zit je Knipoog

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:00

Ik doe ze een koeienband om en laat ze net zo lang aan de muur staan tot ze helemaal klaar zijn. De kar trek ik dan gewoon even naar voren. Dan maak ik de band los, ga ik zitten, stukje achterwaarts en gaan. Met uitspannen rij ik ze gewoon helemaal tegen de muur en meteen weer vast zetten.
Tweespan ben ik nooit helemaal uitgekomen hoe ik dat wilde doen en me er veilig bij voelen.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:30

laura2span schreef:
Ik doe ze een koeienband om en laat ze net zo lang aan de muur staan tot ze helemaal klaar zijn. Tweespan ben ik nooit helemaal uitgekomen hoe ik dat wilde doen en me er veilig bij voelen.

Dat deed ik destijds ook. De koeienbanden hebben inmiddels een ander doel. Die verlengen een stel strengen die te lang zijn. Tegenwoordig staan die van mij gewoon met het halster om de nek. Dat gaat ook goed. Die koeienhalsbanden was inderdaad ook lekker handig.

Twee doe ik hetzelfde als met eentje ik heb daarvoor heel handig twee ringen aan de muur naast elkaar. Als ik met ze op pad ben (bijvoorbeeld voor wedstrijd of tocht) dan zet ik ze samen aan de achterklep. Dat gaat ook prima, moet je alleen wel de haken op de klep doen zodattie niet open kan, haha Haha!

Groetjes,

Aline

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:45

Als ik ga inspannen zet ik eerst natuurlijk de kar al zo start klaar dat ik haar er zo voor kan zetten. Dan ga ik optuigen en de pony heb ik vast aan een band die ze om heeft. Dan zet ik haar voor het karretje(2wielig) en dan doe ik de bomen omhoog en dan door die lussen zeg maar. Dan alles vast maken en in die tijd blijft ze staan. En dan instappen en mennen maar! Pling

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:46

katrien13 schreef:
Als ik ga inspannen zet ik eerst natuurlijk de kar al zo start klaar dat ik haar er zo voor kan zetten. Dan ga ik optuigen en de pony heb ik vast aan een band die ze om heeft. Dan zet ik haar voor het karretje(2wielig) en dan doe ik de bomen omhoog en dan door die lussen zeg maar. Dan alles vast maken en in die tijd blijft ze staan. En dan instappen en mennen maar! Pling
Cursus tuigenkennis voor je verjaardag??
Haha! Haha! Haha! Knipoog Knipoog

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:49

Polly blijft mooi stilstaan terwijl ik alles bij haar aandoe, en de kar d'r achter zet Lachen

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:22

Echwel schreef:
Cursus tuigenkennis voor je verjaardag??
Haha! Haha! Haha! Knipoog Knipoog

Haha! Haha! Vork

Ik bind m'n pony gewoon aan de schuur. Zet haar een beetje schuin ervoor en laat het halster om de hals zitten. Dan kar erachter, leidsels pakken, halster los en gaan zitten. Vervolgens kan ik zo schuin wegstappen. Heel handig Haha!
Dit doe ik pas sinds ze echt beleerd is en ik weet dat ze braaf stil blijft staan (en dan nog opletten). In de periode dat ze beleerd werd, was dit levensgevaarlijk geweest en kan ik ook niemand aanraden!

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:26

ik doe het inspannen enz samen met mn vriend