Lang op stal zielig voor een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Lang op stal zielig voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:53

Nou, laat ik dan maar eens de handdoek in de ring gooien. Mijn paarden (haf en shet) staan geschoren onder deken, op stal. Beide een 3x3 box (met hun afmetingen IMO dus groot zat)
Ze hebben altijd toegang tot water (autom. drinkbak) staan op stro, krijgen hooi, brok en muesli.
Als ik 's avonds kom gaan ze over het algemeen eerst in de longeerbak zodat ik kan mesten. Dit is enkel zand (en water op het moment Knipoog ) Als ik ze dan kom halen (met een half uurtje/uurtje) staan ze te chagerijnen bij het hek (want tja, geef ze eens ongelijk, er is geen klap te beleven in die bak) Vervolgens gaat de shet op stal en ga ik de haf poetsen en zadelen, half uurtje rijden, pootjes afspuiten, deken op en de box in. Dan de shet, doe ik zelf te weinig mee, maarja, in het donker ga ik dr niet voor de wagen zetten. Dus meestal maar ff kroelen, en ff longeren of iets...
Dan gaan ze dus weer op stal.
Vreemd genoeg vinden mijn paarden mij naar mijn idee nog steeds lief (en niet omdat ze van mij te eten krijgen, dat krijgen ze van de stalhouder).
Maarja, ik kan elk pleidooi houden wat ik wil, ik ben toch slecht voor mijn paarden....

In de zomer lopen ze trouwens 24/7 buiten, ik zou ze graag door de weeks, zeker nu met een lekker zonnetje, wat vaker buiten hebben, maar dat kan niet, het grasland is tot april dicht, omdat er anders geen gras over blijft. De weides waar ze wel op mogen zijn dusdanig kapot gelopen dat ze met een uurtje ook bij het hek staan te bleren....

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:54

Helaas ben ik ook één van de mensen die haar (verzorg)paardjes nu op stal heeft staan. Ik vind het verschrikkelijk om ze zo te zien, maar de wei is gewoon té nat! Ik laat ze 2x in de week (mits het een beetje weer is) een dag buiten...Onze wei ligt een stuk lager dan de rest en is dus meteen een zwembad! In de zomer staan ze 24/7 buiten en de periode tussen de zomers en winters zet ik ze 's morgens buiten en gaan ze 's avonds weer naar binnen.

Tsja, niet de ideale situatie, dat geef ik toe. Ik begrijp jullie reacties ook, maar op het moment denk ik dat ik weinig keus heb! Daarnaast vindt de eigenaar het ook niet goed wanneer ze in een héél natte wei staan: ze lopen alles kapot én hij is bang voor de reacties van anderen...tsja, je kunt je maar ergens druk om maken!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:56

Ik begrijp jouw wel hoor stef want ik ben ook zo iemand die lekker makkelijk haar pony op een pensionstal neer zet, maar velen hier niet.
Je bent pas een paardwaardig in hun ogen als je hem veel bewegingsruimte geeft en meer dan 1 uur met je paard bezig bent

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:58

ik ben ook meer dan een uur met mijn paard bezig, ben de avonden dat ik er ben 2/3 uur op stal....
Ik vind het prima als iemand ervoor kiest om zijn paard natural te houden, dat accepteer en respecteer ik. Toch jammer dat dat van de andere kant nog steeds niet wederzijds is

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:00

nog een kleine toevoeging: Mijn paarden hebben geen stalontdeugden, geen dikke benen, geen mok, rotstraal, weet ik veel wat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:01

Niet het hele topic gelezen Bloos!

24/7 op stal vind ik niet kunnen
Mijn voorkeur gaat uit naar paarden die iig overdag op het weiland staan (en nee dan niet tot hun knieën in de drek, dat is een ander uiterste wat net zo goed slecht is) of als het niet anders kan in een paddock. Altijd samen met minstens 1 ander paard.
Maar met s nachts op stal heb ik geen moeite.
Bij deze groep paarden heb ik ook nooit nooit gezien dat ze leren weven oid.
Dus dan maak ik daaruit op dat hun welzijn niet te ver aangetast wordt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:03

RK ik ken echt wel weide paarden met stal ondeugden hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:05

ik ook
maar wel opgelopen in slechtere tijden.
Ik ken er geen 1 die het aangeleerd heeft met de hele dag weidegang.
Af leren gaat helaas zelden Verdrietig

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:12

Af leren lukt iid niet meer maar ik ken paarden die 24/7 in de wei staan en er komt zo nu en dan een baas langs tevens worden die beesten appels gevoerd door andere mensen en nu zijn het kribb-bijters geworden

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:13

ik heb alleen de eerste pagina gelezen en hetgeen hier vlak boven mij staat.

23 uur per dag op stal dat vind ik ook niet kunnen.
ik ben dan ook zeeeeer tevreden met de stal waar ik nu sta!
ze kunnen lekker de hele dag naar buiten als het een aantal dagen droog geweest is gaan ze meteen op de weide en ja 's nachts staan ze in de wintermaanden wel binnen maar dat vind ikzelf (ja egoïstisch gedacht een beetje) wel een prettig idee.
zo slaap ik ook rustig namelijk, je hoort van die gekke dingen af en toe.
dus een paar uurtjes op stal (boxen zonder tralies en van zeker 3,5 bij 3,5)

ik ben tevreden en ik geloof mijn paardje ook wel Ja

wat ik altijd "leuk" vind om te lezen is: mijn paard verveelt zich in de bak/paddock/weide
als hij zich daar al verveelt wat denk je dan dat ie in stal doet ?! buiten krijgt ie tenminste nog frisse lucht....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:14

Tita, wat versta jij onder een kribbijter, een luchtzuiger?
Waarom zou een paard zich dat aanleren als hij met andere paarden buiten in de wei staat? (en nee dan heb ik het niet over blubber tot aan de oren)

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:16

Ik ben het volledig met stef eens!

En wil nog wel ff eraan toevoegen wat jullie liever zien.
1) Een iemand die een paard heeft hem in het land heeft gedumpt en niet meer naar om kijkt
2) een iemand met een paard in stal en oo kgewoon 2 a 3 uur aandacht krijgt op een dag

Nu niet denken dat ik zeg dat jullie hier allemaal geen aandacht geven aan je paard op het land want dat zeg ik niet! Maar paarden van optie 1 zijn erook en dat vind ik zieliger dan optie 2 dus vind dat we meer iets moeten doen aan dat soort paarden dan dat we een discussei beginnen over wel of niet de hele dag buiten!
En ik zou ook liever me paard langer buiten hebben maar dat kan hier nu eenmaal niet omdat het land te laag is dus zou neimand in deze omgeving een paard kunnen houden!
En nogmaals ik val jullie niet aan dit is gewoon mijn mening erover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:18

Als een paard met eenpar andere op een weiland staat heeft hij in principe geen menen nodig, op de noodzakelijk verzorging dan Lachen

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:18

zoals al eerder in dit topic is gezegt, niet iedereen heeft de luxe van paard aan huis met weiland etc. Niet iedereen heeft de keuze of zn paard op het weiland kan deze tijd van het jaar.
Ik heb mn paardje ook op een pensionstal staan, en daar mogen de paarden ook de wei nog niet in. 's morgens lopen de paarden in groepjes van 2/3 buiten op de werf als hun stallen gemest worden, verder krijgen ze 3x per dag hooi of kuil (en dan ook echt véél). Als ik er dan 's middags ben ben ik ook echt minstens 2/2,5 uur bezig met Safira en meestal wordt dat een uur of 4 dat ik op stal rondhang. Dat vind ik wel zo eerlijk voor het paard, dat ze lekker veel aandacht krijgt.
Meestal gooi ik dr na het rijden nog lekker los in de bak (tegen die tijd is iedereen meestal al naar huis en hebben we de bak alleen) of ga nog stuk wandelen.
Ik heb nou niet echt het idee dat ik nou slecht ben voor dr? Natuurlijk zou ik haar graag overdag lekker buiten hebben, maar die optie is er gewoon niet op het moment. Maargoed, lente en zomer weer in het vooruitzicht, dus dan komen die fijne dagen weer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:20

komen de dingen als paarden aan huis weer aan, daar kun je idd op wachten...

Ik heb voorheen mijn paard altijd op pension gehad, en dan altijd gezocht naar plaatsen waar ze overdag buiten mochten staan.
Ook in brabant zijn er die minder dan de 24/7 stallen, maar eker wel te vinden.
Maar in veel gevallen geen binnenbak, solarium kantine enz
maar wel een weide Lachen

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:20

het topic staat hier trouwens wel handig op naturals Knipoog Denk dat je nog meer reacties zou krijgen als je het op een andere plek had neergezet, waar meer 'niet-narurals' komen Knipoog

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:21

@ RK: dus je koopt dan een paard om hem vervolgens gewoon op het land te zetten en paard te laten zijn en water enzo daar maken we ons ook geen zorgen om. Dit is wel wat er ook gebeurt en nogmaals daar moeten we ons drukker om maken!

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:22

runningkawa schreef:
komen de dingen als paarden aan huis weer aan, daar kun je idd op wachten...

Ik heb voorheen mijn paard altijd op pension gehad, en dan altijd gezocht naar plaatsen waar ze overdag buiten mochten staan.
Ook in brabant zijn er die minder dan de 24/7 stallen, maar eker wel te vinden.
Maar in veel gevallen geen binnenbak, solarium kantine enz
maar wel een weide Lachen

ik heb een leasepaardje, dus heb niet de keuze tot welke pensionstal Knipoog Maar ik snap wat je bedoelt. Maar ook dat soort pensionstallen zijn moeilijk te vinden hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:23

@whitje

Citaat:
op de noodzakelijk verzorging dan

als een paard daar staat samen met andere zal hij niks te kort komen
Anders zouden paarden in de natuur maar zielig zijn Lachen

Dat ik het zelf zo nooit zou willen staat daar helemaal buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:25

Hier ook, helaas
Meestal kom je uit bij een particulier met een stalletje over.
De grote stallen met leuke accomodatie, dat is meestal vol gebouwd met binnebakken en parkeerplaats.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:25

tja maarja kawa, soms krijg je daar toch rare verhalen over... Gister hoorde ik weer over dat paarden het van elkaar overnemen...
Nou, die van mij staan al 2 jaar tegenover een luchtzuiger, en zuigen niet, dus dat is gewoon grote onzin

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:27

Ja maar wel een particulier die zelf ook paarden houd in mijn geval.
afspuitplaats met warm water een een altijd droge buiten bak is dus voor gezorgt Haha!
en nee geen binnenbak op de ruimte die daarvoor gebruikt zou kunnen worden is nu een enorme paddock !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:27

Dat vind ik ook onzin.
Als je paard genoeg andere dingen te doen heeft geloof ik niet in overnemen

kawa heeft 2 jaar langs een luchtzuiger gestaan, maar doet dit niet
En ruim een jaar tegenover een wever, maar doet het ook niet.

Als meerdere paarden het leren op 1 stal, zou ik me druk gaan maken wat er mis is aan die stal.
Aan beweging en aan voer.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:29

runningkawa schreef:
Niet het hele topic gelezen Bloos!

24/7 op stal vind ik niet kunnen
Mijn voorkeur gaat uit naar paarden die iig overdag op het weiland staan (en nee dan niet tot hun knieën in de drek, dat is een ander uiterste wat net zo goed slecht is) of als het niet anders kan in een paddock. Altijd samen met minstens 1 ander paard.
Maar met s nachts op stal heb ik geen moeite.
Bij deze groep paarden heb ik ook nooit nooit gezien dat ze leren weven oid.
Dus dan maak ik daaruit op dat hun welzijn niet te ver aangetast wordt.

Ik denk als je diep in de harten kijkt van alle mensen die een paard(en) bezitten dat het voor iedereen wel geldt dat ze vele malen liever hun paard in de wei hebben overdag of desnoods 24 uur. Alleen soms is er gewoon geen land beschikbaar en ben je aangewezen op pensionstallen/maneges. Wie wil er nou niet een boerderij met een stuk land en daar zijn eigen paardjes op hebben staan? Dat is toch de droom van iedere paardenbezitter. De mijne in ieder geval wel, alleen helaas......ben ik niet zo gelukkig om een stuk land te hebben waar ze allebei dag en nacht het land op kunnen. Ik heb allebei mijn paarden op een pensionstal staan in een buitenstal, waar genoeg te zien is voor ze en de paarden contact kunnen hebben met elkaar door de tralies en ze elkaar makkelijk kunnen zien als de koppies naar buiten gaan. In de zomer gaan ze wel 24/7 naar buiten.
Ik heb heel duidelijk in mijn keuze voor een pensionstal gekeken naar de mogelijkheden die er waren voor mijn paarden. Ik denk hierbij aan de huisvesting, is er mogelijkheid tot weidegang in de zomer, is er een paddock?
Wij hebben een groep gemaakt van ongeveer 7 ruinen, groot en klein, jong en ouder. Zij gaan met z'n alle in de paddock en doordat wij met meerdere eigenaren zijn komen ze er vaker uit dan 1x per dag een uurtje. Tuurlijk hebben de paarden onderling wel eens mot en wondjes. Gelukkig zijn dit kleine wondjes en verwondingen en komen voornamelijk omdat ze spelen met elkaar en de rangorde soms even uitvechten. Dit hoort erbij vind ik. Toch merk je aan ze dat als het regent ze liever op stal staan dan in de regen. De hele groep komt altijd naar het hek na een half uurtje....zo van.....kom je ons er alsjeblieft uithalen.....we vinden er niks meer aan en lopen vervolgens in een hoge versnelling naar hun stal!!!!!

Ik denk gewoon dat als je bent aangewezen op een pensionstal dat je een keuze moet maken op basis van "het beste voor je paard wat er binnen de mogelijkheden ligt", en niet moet gaan denken: Wat is het beste voor mij? Heb ik wel die lekkere droge binnenbak, nou ja.....dan maar geen mogelijkheid tot losgooien of lekker buitenrijden....so what....als ik het maar goed heb!
Helaas deze mensen bestaan nog!!!!!! Boos!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:30

kawa: Wij hebben ook (nog) geen binnenbak. Wel weides, maar niet in de winter