Tinkerloos schreef:Een paardenmond heeft eigenlijk geen plaats voor een bit.
De ademhaling wordt verstoord,er is constante druk op de lagen,ook bij een losse teugel,en het paard kan overtollig schuim/speeksel moeilijk wegkrijgen.
Ben ik niet met je eens, het ene paard is het andere niet. Er zijn inderdaad paarden die geen plek hebben in de mond voor een bit, maar bij de meeste paarden kun je wel een passend bit vinden. Alleen dan moet je niet een standaard bit er in stoppen, maar nadenken over pasvorm en gebruik, zoals je bij de meeste hulpmiddelen in de omgang met paarden zou moeten doen.
Tinkerloos schreef:Een bitloos hoofdstel zou ook niet op een paard horen als je het vanuit jou standpunt hierboven bekijkt,maar als je het dan helemaal goed zou doen dan zou je geen paard moeten nemen,want een paard hoort ook niet op stal,of in een wei met een hek erom heen.
Een zadel hoort er ook niet bij,en een ruiter al helemaal niet.
Dat is de strekking van jouw argument over het bit ook, zoals het in die post stond. Als je zegt "geen ruimte in de mond" heb je een argument dat ergens over gaat, of het klopt is dan een tweede
Tinkerloos schreef:Het gaat mij erom ,dat een paardenmond niet gemaakt is met extra ruimte voor een bit.
De voordelen zonder bit heb ik zelf ondervonden.
Paard is rustiger,let beter op de ruiter,zelfs paarden die normaal gesproken pullen (aan de teugels rukken) doen dat zonder bit eigenlijk niet meer.
Dit geldt niet per definitie voor alle paarden, hoor. De meeste paarden hebben wel enige ruimte voor een bit, maar je moet niet in ieder bekkie een hele dikke trens gaan leggen, bij sommige paarden is dat goed, bij andere kun je beter een dunner trensje of een leren bitje pakken. En ja, bij sommige paarden is bitloos de betere optie en ook dan moet je weer zorgvuldig overwegen welke geschikt is voor dat specifieke paard in combinatie met ruiter en werk. Want ook ruiter (o.a. gebruik van hand) en werk (specifieke training of buitenritje) zijn hierbij van belang.
Tinkerloos schreef:Ik snap dat mensen die met bit rijden zichzelf verdedigen,maar dat hoeft niet.
Je hebt gewoon even wat tijd nodig om in te zien dat een bit niet thuishoort in een paardenmond.
Tja, dat zie ik dus anders en daar heb ik redelijk wat denktijd aan besteed