paarden buiten houden vs rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: paarden buiten houden vs rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:49

russel schreef:
Angela, hoezo is dat paard niet verzameld? Hij buigt zijn schenkels, zijn bovenlijn is wel aangespannen. Volgens mij is dit ook de zit van centered riding, idd van achteren naar voren. Er zijn ruiters die hun paard aansporen en dan een beweging met hun lichaam van voren naar achteren maken, waardoor het paard dus wordt afgeremd door de houding van de ruiter en tegelijk aangespoort om aktie te moeten geven, heel verwarrend voor het dier.

Het paard op het plaatje is juist wel verzameld. Wat ik aan wil geven is dat je paard ook dezelfde doorgevende beweging in het lichaam kan maken bij een horizontale nek. Dit kan echter alleen als het paard van achter naar voren wordt gereden, en de ruiter met de beweging van het paard meegaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:58

_angela_ schreef:
russel schreef:
Angela, hoezo is dat paard niet verzameld? Hij buigt zijn schenkels, zijn bovenlijn is wel aangespannen. Volgens mij is dit ook de zit van centered riding, idd van achteren naar voren. Er zijn ruiters die hun paard aansporen en dan een beweging met hun lichaam van voren naar achteren maken, waardoor het paard dus wordt afgeremd door de houding van de ruiter en tegelijk aangespoort om aktie te moeten geven, heel verwarrend voor het dier.

Het paard op het plaatje is juist wel verzameld. Wat ik aan wil geven is dat je paard ook dezelfde doorgevende beweging in het lichaam kan maken bij een horizontale nek. Dit kan echter alleen als het paard van achter naar voren wordt gereden, en de ruiter met de beweging van het paard meegaat.

Ach zo, idd, niet goed gelezen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:59

katiavl schreef:
Waarom moet er bij rondrijden altijd zogezegd getrokken worden?
Heb ik nooit getrokken, maar toch zat hij mooi net iets voor de loodlijn.
Ik heb persoonlijk nog maar weinig mensen in de dressuur zien trekken, ja slechte ruiters.. en beginnende ruiters. Maar toch niet het overgrote deel

Ja, maar ik zie er genoeg met een flink inwerkende stang. Of kin op de borst, doen ze niet vanzelf, zo ja dan mankeert het paard wat, want een prettige loophouding van nature is dat niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:08

russel schreef:
katiavl schreef:
Waarom moet er bij rondrijden altijd zogezegd getrokken worden?
Heb ik nooit getrokken, maar toch zat hij mooi net iets voor de loodlijn.
Ik heb persoonlijk nog maar weinig mensen in de dressuur zien trekken, ja slechte ruiters.. en beginnende ruiters. Maar toch niet het overgrote deel

Ja, maar ik zie er genoeg met een flink inwerkende stang. Of kin op de borst, doen ze niet vanzelf, zo ja dan mankeert het paard wat, want een prettige loophouding van nature is dat niet.

Niet kin op de borst maar mijn pony liep wel zonder iets te doen aan de loodlijn,
moet wel zeggen het is een raadsel wat er met hem voor mij is gebeurd....

Dus weet niet of dat een goed voorbeeld is

Huertecilla

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 14:05

russel schreef:
Ik weet dat HC altijd zo bezig is met zijn paarden, we zijn het nooit met elkaar eens, maar mijn mening is wel dat jij zeker wel kunt paardrijden HC als ik de fotoos zo zie voorbij komen.

wat me op het idee brengt om de fotos in mijn profiel eens op te frissen...

HC

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:47

Even zomaar binnenvallen, maar weet iemand hoe de paarden van Nevzorov it hebben geleerd? Ik zie alleen maar plaatjes en zijn knappe vrouw aan, die schrijft.
Zelf zie ik geen post van hem. Ik denk wel eens of het allemaal wel klopt, het is zo virtueel en.... ja ik weet niet, ik vroeg me gewon af of iemand weet hoe deze paarden getraind worden/werden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:54

Nee, ik weet niet hoe Nevzorov zijn paarden opleidt en bij mijn weten is er nog niemand van bokt bij hem thuis wezen kijken Knipoog. Maar dit is erg off topic, wellicht een nieuw topic hierover openen? Dan lezen meer mensen je vraag misschien.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:25

Paardentango schreef:
Even zomaar binnenvallen, maar weet iemand hoe de paarden van Nevzorov it hebben geleerd? Ik zie alleen maar plaatjes en zijn knappe vrouw aan, die schrijft.
Zelf zie ik geen post van hem. Ik denk wel eens of het allemaal wel klopt, het is zo virtueel en.... ja ik weet niet, ik vroeg me gewon af of iemand weet hoe deze paarden getraind worden/werden.

jup dat weet ik, kun je gewoon leren in zijn school. Lachen

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:20

Ik kom ook even binnenvallen en heb niet het hele topic doorgelezen, maar wil wel iets opmerken aan de foto van 'de man op het paard'. Wat ik zie is een man met een holgetrokken onderrug en een voorovergekantelt bekken, die te hoog ademhaalt naar mijn idee. Gevolg is vaak, misschien niet bij hem ivm momentopname, dat iemand te hoog is met zijn aandacht, te gespannen zit en niet goed gecoordineerd kan communiceren met zijn lichaam, omdat zijn rompstabilisatoren niet mee kunnen werken....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:34

Visconti schreef:
Paardentango schreef:

jup dat weet ik, kun je gewoon leren in zijn school. Lachen

Maar dat weet paardentango zelf toch ook heel goed, mag aannemen dat iemand die lid was van de NHE school dat wel weet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 14:34

Het punt van PT is T@nj@ dat vanuit Névzorov niets inhoudelijks op de site staat. Alleen makkelijke, populaire riooljournalistieke negatieve kritiek.
Er staan hier en daar wat inhoudelijk leerzame opmerkingen van ervaren mensen die niets met Nevzorov te maken hebben op de site.
Vanuit de site zelf, de 'school', ontbreekt elke vorm van structuur en inhoud. Uit de oppervlakkige introducties blijkt al dat een aantal fundamentele concepten duidelijk níet worden begrepen.
Uit de foto die op dit topic hier geplaatst is, blijkt het bovenstaande ook. Niet eens een net plaatje Pling

HC

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:36

Oh ja, staat er al ergens beschreven wat er mis was met dat plaatje?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:37

Nee, niet echt. Ik zou zeggen, ga lekker studeren op het plaatje er valt van alles van te zeggen Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:40

Oh, een antwoord in het straatje van Nevzorov.. Ja

We roepen wat en de rest zoek je zelf maar uit Cool

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:52

Hihi, heb geen tijd voor de hele analyse. Maar als beginnetje: zoek waar spanning en ontspanning zitten, zowel bij paard als ruiter. Denk eens na over ruggebruik en achterhand gebruik en hoe de houding van de ruiter gereflecteerd wordt in het paard. Wat zou het plaatje moeten zijn en wat zie je op de foto?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:57

Ik vind een foto een momentopname... Ja

Rijdt er iemand zonder hoofdstel, is het nog niet goed... Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 15:01

Lees het topic nog eens door ook Cer. Er staat wel degelijk wat over opgemerkt. De foto onderbouwt de stelling van Russell Tong uitsteken
Dat hij zonder teugels rijdt is een detaíl en in het geheel NIET waar het om zou moeten gaan. Haal dat beeld en de 'vriendelijke' associatie weg en je houdt Gestoord over. Dat is nu net de crux van dit hele topic Pling

Schiet verder gerust op mij en je hebt helemaal gelijk.
Ik pretendeer geen 'school' te hebben en maak geen geheim van wat ik doe. Kijk maar op mijn profiel voor kiekjes en een link naar een bezoekerstopic of op mijn site.
Ik heb er verder simpelweg geen zin in Haha! Sterker nog, dit topic is begonnen met mijn woorden tegen mijn uitdrukkelijke uitspraak daarover in!

Lees een boek van Solinski, Schusdziarra, Nicholson, Deb Bennett of zo en je komt met drie hoofdgroepen van wat er allemaal fout is aan het plaatje van Nevzorov. Veel plezier.

HC

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:04

De beginpost kan aangepast worden, maar omdat je verder mee discussieerd had ik het idee dat je misschien de mensen wel wat wijzer wilde maken... Ja

Op mijn vraag waar de informatie staat, had een simpel 'eerder terug in het topic' dus een goed antwoord geweest Ja hoewel iemand anders toch schrijft dat het antwoord 'niet echt' gegeven is... dus wat is het nu?

Ik kan een andere mod verzoeken dit topic te laten sluiten en te verwijderen, als je dat wenst? Dan kunnen anderen hierover verder praten/schrijven/filosoferen, en hoeft jij je er niet meer in te mengen Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 17:19

Cer schreef:
De beginpost kan aangepast worden, maar omdat je verder mee discussieerd had ik het idee dat je misschien de mensen wel wat wijzer wilde maken... Ja

Dat is het slordige van de splitsing. Deze is met een stuk terúgwerkende kracht gemaakt. Vet over de helft van dít topic.

Voor het algemeen en belangenloos 'wat wijzer maken' heb ik mijn site opgezet Pling

Ja je mag wat mij betreft dit hele topic of mijn inbreng wissen. Het Nevzorov-plaatje geeft nl. een verkéérd beeld als referentiekader en doordat het zonder hoofdstel positieve associaties geeft is het beter weg.
Jij legt verder de vinger op de zere plek met 'rijdt er iemand zonder hoofdstel is net nog niet goed' want dat klopt. Beter goed mét hoofdstel, zelfs beter goed (bv. PNH) met bit en sporen dan fout zonder....

Mijn ervaring is dat het geen effectief tijdsinspanning is om uitleg te geven aan ruiters die déze kern )nog) niet op hun netvlies hebben.
Verder heb ik geen trek om verkapt les te geven op Bokt. Dat reserveer ik liever voor diegenen die er positief mee verder wíllen.

Wis maar dus.

HC

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:23

Ga ik overleggen Ja
Tot we daar uit zijn, een slotje.