Discussie topic natuurlijk paardenhouden en bekappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Discussie topic natuurlijk paardenhouden en bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:20

Toch raar dat er ook TAL van mensen zijn die hun vreugde uiten op het forum van hoefnatuurlijk, omdat ze hun struikelende paard van de ijzers hebben gehaald en het sinds de natuurlijke bekapping niet meer struikelt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:41

Dan is duidelijk dat ze voor die tijd niet zo best voor de hoeven van hun paarden zorgden Arno! Gelukkig doen ze dat nu dus wel. Knipoog

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 02:22

Arabesk schreef:
het verschil op korte termijn kan je zien in die thermografische opnamen in de link die ik gaf en in mijn onderschrift staat

Voor mensen die ook nog een andere (thermografie)studie willen lezen : http://www.diss.fu-berlin.de/2004/265/indexe.html

Enjoy!
Fred.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 02:26

arghh wie schrijft z'n thesis nou in het Duits Boos!, tsss k zou de mijne ook wel in NL willen schrijven

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 02:36

Anders heb ik nog een "leuke" in 't Engels, weliswaar van de Egyptische faculteit diergeneeskunde... "Clinical Assessment of Thermography as a Diagnostic and Prognostic Tool in Horse Practice"
Bij interesse kan ik deze hier attachen(?), of moet ik hem ergens uploaden...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:58

Cassidy schreef:
sofie123 schreef:
Ik heb een vraagje: ik ben van plan een paard te kopen maar deze heeft geen ijzers. Er werd ook niet veel mee gereden dus dat was niet nodig. Maar ik ben van plan met haar de straat op te gaan, en ik ben bang dat de hoeven teveel gaan slijten en dat ze gaat uitsleren ! Ijzers onderzetten, of gewoon laten zoals het is?

Als jij niet in staat bent om de hoeven zelf bij te houden op het moment dat ze Natuurlijk bekapt wordt (en dat betwijfel ik, je paard staat nu zonder ijzers maar is niet natuurlijk bekapt) , zou ik er een ijzertje onder laten zetten.

waarom? je kunt ook de NBer wat vaker laten komen, en misschien is dat alleen in het begin nodig en kunnen daarna normale intervallen aangehouden worden. als je al je paard natuurlijk wil laten bekappen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:15

jeddah schreef:
Dan is duidelijk dat ze voor die tijd niet zo best voor de hoeven van hun paarden zorgden Arno! Gelukkig doen ze dat nu dus wel. Knipoog

Ik had toch echt een goede hoefsmid. Die ene die ook in Bit schrijft.
Mijn paard heeft zijn leven lang erg gestruikeld , zo erg dat ik veiliger zonder zadel reed , zodat ik er gewoon van af kon glijden als hij struikelde.
Mijn paard struikeld nu toch echt wel minder , tot bijna niet meer! Alleen al vanwege het feit dat hij veel meer voelt waar hij zijn voeten neerzet.
Nou is mijn paard niet het beste voorbeeld omdat hij ook allerlei andere problemen heeft , maar er is duidelijk te zien dat hij minder struikeld omdat er geen ijzers meer onder zitten!
Laatst bijgewerkt door Nammie op 31-12-06 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:17

Nammie, das super!! Maar dat wil niet zeggen dat dat altijd zo is en dat per definitie paarden met ijzers struikelen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:19

Nee , dat klopt , maar je kan het toch wel met me eens zijn dat hij nu minder struikeld omdat hij meer gevoel in zijn voeten heeft , en dus zijn voeten beter kan plaatsen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 11:20

Als het regent wordt de straat nat, maar als de straat nat is, hoeft het niet per defenitie te regenen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:22

Natuurlijk kan ik het met je eens zijn! Ik zeg ook dat ik het super vind dat ie nu goed loopt! Ik vind het frappant dat ie dat niet deed met ijzers, maar zulke paarden zullen er vast wel zijn hoor! Ik ben ook helemal niet "tegen" nb ofzo, en ik hoor er juist vele erg goede verhalen over. Maar datzelfde hoor ik, en ervaar ik, met Traditioneel en beslag.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:23

En als de straat nat is , dan loopt hij voorzichtiger op straat , omdat hij voelt dat tie nat is Haha!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:29

Ik ben ooit begonnen met traditioneel bekappen , door dezelfde hoefsmid , maar omdat zijn achterbenen geen optimale stand hebben , sleten zijn hoeven scheef af , en dat werd elke keer gecorrigeerd door hem weer recht te zetten , totdat zijn knieen dat niet meer aankonden.
Spuiten in de kniebanden , en op ijzers met wiggen...
Ik had nooit gedacht dat NB dat kon verhelpen , want zijn hoeven zouden immers altijd scheef afslijten , maar niets is minder waar. Hij loopt nu zonder ijzers , en geen knieen meer op slot , en hoeven die toch aardig recht afslijten doordat gewoon de zool gevolgd is waardoor het hoefbeen paralel aan de grond gezet word , en de stand van het been zo optimaal mogelijk is voor het paard.
Oke , dit is een voorbeeld , maar wel een hele duidelijke voor mij!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:14

Andrew heeft altijd buiten gelopen en nooit ijzers gehad voor hij gevoelig werd. Die korte periode van een aantal maanden beslaan, heeft hem wel brokkeligere hoeven bezorgd (maar dat verschilt van paard tot paard) maar die gevoelige zool heeft daar toch echt niets mee te maken... In zijn 15 jaren met zo natuurlijk mogelijk houden en bekappen en natuurlijk afslijten zou je verwachten dat zijn hoeven nu wel eens minder gevoelig hadden mogen zijn... Helaas is dat voor mij inmiddels een utopie...
Fijn dat het voor veel paarden geld, maar voor Andrew geldt dat als zijn draagrand te ver weg slijt en hij op de zool loopt, hij erg kort en voorzichtog tot kreupel toe gaat lopen en niet meer de weg uit wil.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 12:23

een paard hóórt op de zool te lopen, en er is geen 'draagrand' in de zin zoals traditionele smeden dat zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:25

@joyce B:
Dat jouw paard destijds zo gevoelig werd, kan diverse oorzaken hebben gehad (bijv. voeding, stal, hormonen, schommelingen/veranderingen of afvoer van afvalstoffen in het lichaam e.d.). IJzers hebben die oorzaak niet weggenomen en in feite is destijds aan symptoombestrijding gedaan.

Een voorbeeld van mijn kant: mijn paard werd vorige zomer opeens gevoelig. Ik heb me behoorlijk wat kopzorgen gemaakt, heb alles wat kon spelen de revue laten passeren en heb bij verschillende mensen (o.a. mijn bekapper, holistische DA, hoevenkenners e.d.) neergelegd waar die gevoeligheid nou opeens vandaan zou kunnen komen. Er hebben diverse aspecten een rol gespeeld.
In plaats van voor ijzers te kiezen, heb ik hoefschoenen aangeschaft om mijn paard door die gevoelige periode heen te helpen. Zo kon ze blijven bewegen, kon er volop hoefmechanisme plaatsvinden en konden haar hoeven herstellen zonder pijn te hebben.
Inmiddels zijn haar hoeven dermate sterk en gezond geworden, dat ze de hoefschoenen niet meer nodig heeft. Sterker nog, ze loopt nu moeiteloos op blote voeten over grint en paden met steentjes.
Hier ben ik ontzettend blij mee en het geeft me een enorm goed gevoel dat haar hoeven dermate sterk en gezond zijn geworden, dat ze die ondergronden aankan.

Kijk, als ze met ijzers moeiteloos had gelopen, dan was dat voor haar ook fijn geweest. Maar dan had ik altijd geweten dat ze - ondanks dat ze goed liep - zwakke hoeven had gehad en er iets gewoon niet goed was. En nù weet ik dat ze sterke hoeven heeft, en dat voelt toch wel erg goed!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:11

Ik weet dat de ijzers symptoombestrijding waren... Het is net alsof je zelf geen eelt op je voeten hebt en schoenen nodig hebt om over steentjes te kunnen lopen. De een is gevoeliger dan de ander (ik begin snel te piepen dat het pijn doet) Of dat de ene mens harder kan lopen, springen en landen met minder schokdempende schoenen dan een ander...

Oorzaak van de gevoelige zool was gediagnosticeerd als dunne zool en rechtsvoor iets gekanteld hoefbeen. Hij was ook stokkreupel op de harde volte (nog nooit ijzers gehad dus) en kwam niet door de buigproeven.

Door het plaatsen van ijzers wilden ze het symptoom, pijn als gevolg van in hun ogen dunne zool en iets gekanteld hoefbeen, bestrijden met ijzers met zooltje en siliconen.
De ijzers zorgden (met zooltjes) zorgden ervoor dat steentjes niet meer in de zool konden drukken, de zooltjes met siliconen zorgen voor demping van de klappen. Of het theoretisch correct is weet ik niet (trillingen verhaal) maar in de praktijk liep mijn pony ineens alsof hij nike-air aanhad en werd vrolijk en enthousiast buiten, kon uren met hem buiten rijden en hij wilde uit zichzelf op de straat draven...
De blijheid die hij uitstraalde maakte mij ook blij! helaas dat zijn hoeven zelf er niet zo goed tegen konden en gingen scheuren bij de nagelgaten...

Ik was erg teleurgesteld dat de hoefschoenen tegenvielen, maar als er kunststof ijzers ontwikkeld worden die je tijdelijk kunt plaatsen net als hoefschoenen en wel goed blijven zitten, dan zou ik daar graag op overstappen. De voordelen van de bescherming en demping van kunsstof "ijzers" zonder dat ze er de hele tijd onder hoeven te zitten...

Het is mij iets te kostbaar om zomaar allerlei verschillende merken hoefschoenen aan te schaffen. Heb hier voor zo'n 300 euro in de garage liggen...

Ik ken Andrew vanaf zijn 3e en dat gevoelige kwam altijd als ik veel buitenreed over de verharde weg en zijn hoeven te kort werden en hij op de zool liep.
Reed ik een poos niet, en liep hij niet te veel over de verharde weg, groeiden zijn hoeven weer bij en kon ik weer fijner buiten rijden. Zijn hoeven groeiden ook langzamer dan hoeven van veel andere pony's en paarden die ik kende. Hij hoefde ook maar zelden bekapt te worden, terwijl andere pony's netjes om de 2/3 maanden bekapt moesten worden en er echt een stukje (ik noem het draagrand) afgenipt kon worden...

Tegenwoordig vijl ik de hoeven van Andrew als het even kan zelf mooi rond, en als de randjes te lang worden veil ik die wat korter om te voorkomen dat ze gaan scheuren en daardoor brokkelen.
De hoefsmid haalde altijd iets van de zool weg en bekapte dan steeds te kort waarna hij de eerste paar dagen tot 3 weken weer gevoelig liep. Zo als ik het nu doe bevalt het het best, maar echte grindpaden, en heel vaak op de weg buitenrijden, dat lukt dus echt niet zonder ijzers.

Andrew heeft overigens altijd overdag zoveel mogelijk buiten gestaan en sinds een aantal jaren dag en nacht buiten...