Hoe geven jullie hooi

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

veerled

Re: Hoe geven jullie hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:30

roossie22 schreef:
Pellie schreef:
ik hang de netten zo hoog dat het de grond niet raakt, maar wel zo laag dat in een vrij natuurlijke houding hun hooi kunnen eten.

brr.... doodeng... ik heb vroegah zo'n bui gehad dat mn pony hooi in zn hooinet moest ( en waarom...juist omdat de rest het ook deed Gestoord ) en vond hem op een gegegevn moment sochtends staande in zn stal met zn been in het net, helemaal vast! godzijdank was het een beestje die het wel best vond en leek tre begrijpen dat ie met dat soort dingen dat maar stil moest staan tot iemand m los haalde, maar ik heb m toen echt los moeten knippen en wil er niet aan denken wat er gebeurd had kunnen zijn
roossie22 schreef:
Pellie schreef:
ik hang de netten zo hoog dat het de grond niet raakt, maar wel zo laag dat in een vrij natuurlijke houding hun hooi kunnen eten.

De hooinetten van www.hooinet.nl hebben maar een mazenwijdte van 6 cm, hierdoor kan een paard er niet met zijn hoeven in blijven hangen.

Een hooinet zo laag mogelijk bij de grond hangen evenaart wel de natuurlijke eetwijze van het paard en is dus beter voor zijn spijsvertering, gebit enz.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:42

ik leg het altijd op de grond, soms in een kuip met een steen erin zodat hij niet omgegooit kan worden. je kan dan het hooi heel goed uitschudden en dan erin doen. dan kan Anour het niet met grote halen eruit halen Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:55

veerled schreef:
De hooinetten van www.hooinet.nl hebben maar een mazenwijdte van 6 cm, hierdoor kan een paard er niet met zijn hoeven in blijven hangen.

Een hooinet zo laag mogelijk bij de grond hangen evenaart wel de natuurlijke eetwijze van het paard en is dus beter voor zijn spijsvertering, gebit enz
.

dat snap ik..de natuurlijke eetwijze etc, daar heb ik het toch ook niet over?

de hooinetten op hooinet.nl zien er idd anders uit, maar nog altijd vind ík het eng, zo'n gaatje is ook zo groter waardoor er wel een hoef ik vast kan komen. ook heb ik een shet die er dus wel degelijk in kan vast komen... nogmaals... mijn mening is dat ik het eng vind, dat dit voor jou wel werkt is alleen maar prettig

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:01

Geef het ook op de grond. Een ruif werkt in mijn mening tegen de natuurlijke graashouding van een paard en heb altijd het idee dat er zo meer stof in de luchtwegen komt. In de trailer heeft ze een hooizak.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:12

Stel versleten vrachtwagenbanden halen bij de euromaster bv. Zij moeten betalen voor de afvoer ervan, dus je krijgt ze gratis mee.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:19

tamary schreef:
Stel versleten vrachtwagenbanden halen bij de euromaster bv. Zij moeten betalen voor de afvoer ervan, dus je krijgt ze gratis mee.

En het dan daarin stoppen? Dan heb je toch alsnog het probleem van zand..?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:33

Mariannedeb schreef:
En het dan daarin stoppen? Dan heb je toch alsnog het probleem van zand..?

misschien kun je de bodem dicht maken met gaas/drainage doek oid

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:12

MMMM, vind het niet eens zo`n slecht idee!
Tegels op de grond en hooi in de band, tja kon wel eens werken! Vork

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:03

Ik geef het altijd in de loopstal. Wat ze vies lopen (zand erdoor) gaat daarna in het deel waar ze mesten.

De krat van HC vind ik wel een mooie oplossing! Al moet je dan niet erg sloperige paarden hebben, dan is ie met een paar dagen kapot.. (wat weer niet erg is als je tijd genoeg hebt om ze te maken en ze gratis kunt afhalen Lachen )

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 10:53

In de wei hebben ze zo'n kuilding staan Lachen
Als mijn paard al op stal gaat, dan gewoon op de grond het wordt wel vies..zijn keuze...

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:58

grote hooiruif in de schuilstal

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:16

Als wij buiten hooi geven leggen, schuiven we het net onder de draad. Dan kunnen ze er wel van eten maar het ligt niet zover in de wei dat er erop kunnen staan.
Beetje moeilijk om uit te leggen eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:56

ik heb hooinetten met mazen van 5 cm. doorsnee, en zelfs nog kleiner. maar die van deze site zijn geweldig!! Ik ga eens kijken of ik zo'n systeem hier ook kwijt kan Ja

over dat systeem van die rekken in de hartog bakken... dat kan je ook nabootsen, ongeacht waarin. gegalvaniseerd betondraad op maat laten knippen en op het hooi in de bakken leggen. Ja

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:26

ik geef het momenteel ook gewoon in de wei (eigenlijk in de modder dus) maar maak me toch wel zorgen over de hoeveelheid zand die ze daarbij binnen krijgen.
Wat doen jullie ter preventie van zandkoliek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:33

silkie schreef:
ik geef het momenteel ook gewoon in de wei (eigenlijk in de modder dus) maar maak me toch wel zorgen over de hoeveelheid zand die ze daarbij binnen krijgen.
Wat doen jullie ter preventie van zandkoliek?

Je kunt een handje (ongeveer zo veel als een espressokopje) lijnzaad over het voer doen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:16

ik geef hier Linosan voor, australische gele lijnzaad wat je ongekookt kan geven.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 08:29

Wij hebben op de wei zo'n overdekte ruif staan,waar een hele baal kuil in past.
Als het regend word het wel een beetje nat,maar niet erg.
Ze eten altijd netjes op die plek,en er valt wel eens wat naast,maar dat waait weg,of wordt alsnog opgegeten.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:39

Wij hebben (wel in de stal hoor) een aantal balken tegen de hoek aan gemaakt. Zo hebben we een 'hooiruif' maar dan laag bij de grond gemaakt.
misschien kun je zelf iets in elkaar knutselen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:35

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 00:34

Ik heb de hooizak aan de boom gehangen. Niet ideaal qua hoogte, maar het ligt iig niet op de grond en blijft het dus schoon