Steigeren ... maar hoe??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Steigeren ... maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:17

die van mij heeft trouwens ook een "hand omhoog' commando hoor, maar wel in combinatie met een woord.
Het leuke is, ik kan mijn hand (met zweep) omhoog gooien tot ik een ons weeg, ik kan het stemcommando geven tot ik een ons weeg, zolang ze niet gecombineerd zijn kan ik op mijn kop gaan staan en steigert ze gewoon niet

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:01

stef schreef:
die van mij heeft trouwens ook een "hand omhoog' commando hoor, maar wel in combinatie met een woord.
Het leuke is, ik kan mijn hand (met zweep) omhoog gooien tot ik een ons weeg, ik kan het stemcommando geven tot ik een ons weeg, zolang ze niet gecombineerd zijn kan ik op mijn kop gaan staan en steigert ze gewoon niet

Knipoog dat bedoel ik dus met een zeer duidelijk commando Knipoog

xxxraissaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:04

stef schreef:
xxxraissaxxx schreef:
hooi,

ick heb mijn pony t ook geleerd door zn been tegen zijn buik te duwen en zijn halster omhoog te trekke ( zachtjes:P) en door ja te zeggen later toen die op ja alleen reageerde dee ik mn hand omhoog dan wist die dat die mogt en nu hoef ick alleen mn hand omhoog te doen en steigert hij, hij heeft het nooit onder het rijden gepriobeert en zowel zal die het daarna nooit meer doen je moet gewoon goed consequent blijven, heb hem bv ook geleerd alsiemand teveel op zn kant zit dat die gaat bokken,, dit was meer omdat ik een bijrijdster had en ze wou steeds met zn 2e en dat vind ik zielug dus denk leert die dat maar:P maar als ick er bv opzit met mn kleine neefje of nichtje,, weet die dat die nie moet bokken dus gewoon goed consequent blijven want als ik mn pony zn hoeve uitkrap ofzo gaat hij echt niet steigeren hij weet wanneer het mag en wanneer niet.. hoe heb jij je pony trouwens geleerd met 2 benen naar voren te liggen? want de mijne als ik zn been pak en trek uhm na achter gaat die compliment doen maar hoe ick hem na voren kan laten liggen heb ik geen idee van. en weet iemand hoe je je pony kan laten liggen? of andere leuke dingen groetjes succes verder;)

In navolging op Neon Knipoog

Punt 1: Doe wat aan je schrijven! De shift knop is voor hoofdletters.

Punt 2: Een pony leer je niet steigeren door hem aan een been op te tillen

Punt 3: Bij vrijheidsdressuur worden er geen benen naar achteren getrokken

Punt 4: Ok, je pony steigert nu als je je hand omhoog doet. Leuk, haal je straks een keer een pluk haar uit je gezicht, staat je pony overeind. Of je zwaait even iemand uit, pony op zijn achterbenen....
Slapen

muwhaha nee oowr,, zoals ik al eerder zei,, weet die wanneer die het mag doen,, en hij doet het nooit!! als iemand er op zit,, en wat aan mijn schrijven het is leesbaar zat:S..

xxxraissaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:06

hooi,

ick heb mijn pony t ook geleerd door zn been tegen zijn buik te duwen en zijn halster omhoog te trekke ( zachtjes:P) en door ja te zeggen later toen die op ja alleen reageerde dee ik mn hand omhoog dan wist die dat die mogt en nu hoef ick alleen mn hand omhoog te doen en steigert hij, hij heeft het nooit onder het rijden gepriobeert en zowel zal die het daarna nooit meer doen je moet gewoon goed consequent blijven, heb hem bv ook geleerd alsiemand teveel op zn kant zit dat die gaat bokken,, dit was meer omdat ik een bijrijdster had en ze wou steeds met zn 2e en dat vind ik zielug dus denk leert die dat maar:P maar als ick er bv opzit met mn kleine neefje of nichtje,, weet die dat die nie moet bokken dus gewoon goed consequent blijven want als ik mn pony zn hoeve uitkrap ofzo gaat hij echt niet steigeren hij weet wanneer het mag en wanneer niet.. hoe heb jij je pony trouwens geleerd met 2 benen naar voren te liggen? want de mijne als ik zn been pak en trek uhm na achter gaat die compliment doen maar hoe ick hem na voren kan laten liggen heb ik geen idee van. en weet iemand hoe je je pony kan laten liggen? of andere leuke dingen groetjes succes verder;)
[/quote]
In navolging op Neon Knipoog

Punt 1: Doe wat aan je schrijven! De shift knop is voor hoofdletters.

Punt 2: Een pony leer je niet steigeren door hem aan een been op te tillen

Punt 3: Bij vrijheidsdressuur worden er geen benen naar achteren getrokken

Punt 4: Ok, je pony steigert nu als je je hand omhoog doet. Leuk, haal je straks een keer een pluk haar uit je gezicht, staat je pony overeind. Of je zwaait even iemand uit, pony op zijn achterbenen....
Slapen
[/quote]

muwhaha nee oowr,, zoals ik al eerder zei,, weet die wanneer die het mag doen,, en hij doet het nooit!! als iemand er op zit,, en wat aan mijn schrijven het is leesbaar zat:S.. en trouwens hij heb het zo fgeleerd en had het na 2 keer al door met iets lekkers dus en wie zegt dat die andere manier beter is? pff waarom hebbe mense altijd commentaar en waarom weten ze het altijd beter Slapen dat meisie vraagt gewoonw at ze vraagt niet om commentaar en ik trouwens ook niet dus laat iedereen lekker in zijn haar waarden..
[/quote]

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:23

omdat er mensen zijn die zich meer in de materie hebben verdiept? Omdat er mensen zijn die er meer ervaring mee hebben? (zomaar een ideetje hoor)
Anky weet het dressuurtechnisch ook beter dan mij hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:37

xxxraissaxxx schreef:
muwhaha nee oowr,, zoals ik al eerder zei,, weet die wanneer die het mag doen,, en hij doet het nooit!! als iemand er op zit,, en wat aan mijn schrijven het is leesbaar zat:S..

Voor jou misschien, maar als je de regels kent weet je dat je hier geen MSN-Taal of BrEeZaH-taal mag gebruiken.... Slapen Nieuw?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:33

Moderatoropmerking:
xxxraissaxxx: je schrijven is niet 'leesbaar zat'. Het verzoek bij deze om gewoon duidelijk te typen.

Sylf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:18

Hallo ,
Wij zijn nu ook de pony van een vriendin steigeren aan het leren. Eerst deed ze dat met voetje, maar nu weet ze dat dat geen goed idee was, dus we doen het zo niet meer.
Wij deden het zo: ik had hem aan de longe en gaf het commando en terwijl deed ik mijn hand omhoog. Ondertussen gaf zij een tikje op zijn been. Als hij ook al een beetje omhoog kwam, direct belonen. Als hij het deed zonder te vragen, direct afstraffen. Nu doet hij het heel goed, we zitten erop en geven een tikje met de zweep op een plaats waar je met het rijden nooit komt met de zweep. (We rijden trouwens nooit met een zweep, omdat die pony zodanig vooruit is). Als hij het doet zonder te vragen, dan straffen we hem af en laten we hem ook compliment geven, zodat hij niet enkel steigeren onthoudt. Ik vind dat het redelijk goed gaat zo...

X Sylf

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:20

sylf, kijk hier toch mee uit, voor je het weet staan er 10 penny's tegen het been van hun (verzorg)shet te rammen
"hij doet het niet" ....

Sylf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:29

Hoh , oei Bloos . Was niet mijn bedoeling Haha!.
Bij deze richt ik dus een woordje tot alle penny's die van plan zijn het been van hun (verzorg)shet kapot te rammen met de zweep : "Doe het niet, of denk er tenminste even over na Knipoog "

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:58

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:16

ik heb het mijn verzorg shetje ook zo geleerd. eentje geeft het commando, en de ander ging met het einde van de longeer zweep ( dat touw stukkie ) zachtjes langs zijn benen op. na al heel snel maakte ze een klein huppeltje met haar voorbeentjes en gelijk belonen. Sindsdien snapt ze wat de bedoeling is.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:50

ik heb het twee paardjes geleerd.

de een onder het zadel, en de ander vanaf de grond (dat wil ik niet onder het zadel, daar is hij mij een te grote dondersteen voor XD )

allebeide keren was het eigenlijk per ongeluk aangeleerd.
onder het zadel was omdat ik hem wat onrustig aan he tmaken was voor wat meer actie in het achterbeen,
en toen deed ie een minie hupsje, en door dat te belonen en erbij te zeggen "omhoog" heeft hij dit al snel begrepen, en deed hij dit altijd braaf als ik het vroeg, en nooit meer als ik hem daarna nog eens extra plaagde tijdens tde dressuur, om meer achterhand te gebruiken.

en mijnhuidige paard toch omdat hij een poosje stil had gestaan, en erg speels was, ik had toevallig koekjes bij me
en ik stond voor hem, en wou hem weg sturen (was aan het stal mesten en hij stond er intiligent en veel te nieuwsgierig bij te kijken) dus ik hief mijn hand op en maakte zo'n zwaai gebaar van, opsouten:P ga je in je zandbak spelen (paddock, open stal)

en toen stigerde die heel laag.. dus ik zeg, jaaa goedzo!!! en een koekje
en sindsdien steigerd die als ik het hem van te voren wel duidelijk maak dat ik DAT wil, en vervolgens een stapje naar voren zet waarbij ik mijn arm omhoog steek.

succes!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:05

WickedSanty... er al eens bij stil gestaan dat als jij je paard weg stuurt en hij "leuk" gaat staan steigeren, dat dit ABSOLUUT een gebrek aan respect is??? En dus een dominantie probleem? Dat je het dan ook nog een beloont daar vallen dus echt mijn schoenen van uit....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:51

snel weer aantrekken neon, begint te stinken hier Knipoog

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:14

ik begrijp dat ja. en je hebt volkomen gelijk.
maar het was ook een feit dat hij een paar dagen stil had gestaan, en dus overkookte van alle energie. het was een JA! gaan we spelen! stijger, en niet gemeen dat hij sloeg...

niet dat dat het goed maakt dat hij inderdaad omhoog kwam, ipv wegging. maar ik moet zeggend at nu "steigeren" in zijn ogen dus nie tmeer iets is wat stout is, vind hij het ook niet meer leuk om te doen... wat dat betrefd heeft het wel geholpen... op een hele kromme manier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:41

een paard wat naar je toe steigert, of ie nou een paar dagen binnen heeft gestaan of niet, doet dominant gedrag.
Bij die van mij is het trouwens nog steeds iets wat stout is, tenzij ik het vraag, en dat weet ze ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:51

Stef: Ik heb je profiel gezien, en jij leert je paard blijkbaar schoppen??? Dat is nou ook niet zo slim..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:56

want? Ze schopt niet naar mij, hoeft ze niet te proberen ook. Ze schopt op aanraking van de zweep én het commando "kick" (bij een van beide dus niet)
Dus, geen dominant gedrag wat beloont wordt.
Daarnaast ben ik geen 14jarige penny die het zooo stoooeeeerr vind dat dr pony steigert (waarmee ik niet zeg dat wicked dat wel is, maar komt een beetje te veel voor)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:23

mijn pomy is een paardje, en ik ben bijna 20.
mijn paard is vreselijk hard leers en een eigenwijze snijboon. maar ik ben wel consequent en laat hem niet over mij heen wandelen.

hij zit vol met "pony streken" en 1x nee is geen nee, maar het word bij mij ook geen ja, hoe vaak ik ook nee moet zeggen.

dus het penny gehalte valt wel mee gelukkig.

en daarbij is een "voetje geven" iets heel anders da schoppen, nu ik haar profiel even had bekeken.
daar zit geen enkel kwaad in.