[AR] Tegenstander Koetsiersbewijs gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nuran

Re: Tegenstander Koetsiersbewijs gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:10

Zoals met alle regeltjes zijn er voor en tegenstanders.

En net zoals met andere bewijzen is het niet zo dat je kunt mennen als je het KB hebt.

Er zijn veel menners zonder KB die fantastisch kunnen rijden.

Maar ook die zullen het wel met me eens zijn dat ze niet zitten te wachten op mensen die gewoon , zonder gehinderd te worden door kennis van zaken, paard of paarden gaan inspannen en gaan rijden.

Dan gebeuren er ongelukken en dat komt niet ten goede van alle koetsiers, toch?

En dan geeft het KB toch iets. In ieder geval enige kennis al is het maar elleen goed inspannen.

Ik ben dus een absolute voorstander van het KB. Wel vindt ik dat ze vooral in de theorie er een lachwekkende vertoning van hebben gemaakt.

Richard

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:19

Een kb heeft zin als mensen willen mennen, maar nog nooit een paard hebben gezien of nog nooit gemend hebben. Beter een klein cursusje dan helemaal zonder les op pad.

En tuurlijk zitten er onzinnige dingen in het theorieboek (authentiek gerei), maar ik denk dat een beginner er wel wat aan heeft.
Ik had wel vaker gemend, maar nooit les. Wat heb ik in de cursus geleerd? Zweepgebruik. En dan niet de verkeerstekens, maar het zweepgebruik bij het paard.
Serieus, ik mende rustig zonder zweep. Toen ik laatst met m'n paard voor het eerst in het dorp was, was ik blij dat ik de zweep kon gebruiken. Niet om te slaan, maar wel om bij enge dingen net even weer de aandacht erbij te krijgen.

Verder vond het leren van 'de grepen'(achenbach) ook interessant. Dit wilde ik altijd al leren en nu kan ik het toepassen. Ik gebruik het bij mijn paard ook nog steeds.

Veel mensen die hun paard voor de lol voor de kar willen knopen zouden er goed aan doen om een cursusje te volgen.

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:43

Ik ga zelf ook op koestiersbewijs al men ik wel een tijdje. ze helpen je gewoon om dingen te verfijnen en tog een beetje de kleine kneepjes te leren. En uiteraard ga je zo heel verantwoord op weg. Maar ik ben er geen fanatieke voorstander van. Leuk is leuk en anders niet

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 02:19

manie schreef:
Per 1 januari stellen ze Achenbach verplicht Haha!, maar dat is toch echt wat anders als het 'koetsiersbewijs'
Ik zie me al met m'n aanspanning bij het CBR op de stoep Afbeelding

Stel je de volgende situatie eens voor;
Normaal als je aangehouden word met de auto en niet verder mag dan zet de politie je auto op de juiste plaats.
Nu word je aangehouden met een aanspanning, 10 km van huis.....
Natuurlijk nog geen koetsiersbewijs. Het is wel verplicht ja, maar je tilt er niet zo zwaar aan. Politie zal toch niet zo gek zijn... Dan gebeurt het wel, hij vraagd om het koetsiersbewijs. Helaas, die kun je niet tonen. Je weet vervolgens ook niemand die je zou kunnen bellen omdat je je telefoon niet bij je hebt en de nummers ook niet uit het hoofd. Dan zal die agent toch je aanspanning verder moeten rijden. Haha, alle agenten verplicht koetsiersbewijs!!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 02:41

Nuran schreef:
En dan geeft het KB toch iets. In ieder geval enige kennis al is het maar elleen goed inspannen.

en wat is dan goed ?? Haha! volgens de manier van het KB ?

heb het geleerd van een oude boer die al zijn hele leven met paarden
werkt en altijd alleen is ..

heb dus geleerd veilig alleen in te spannen

en een groom mee op rit is ook fantastisch , als je paarden voor wat voor reden aan de kletter gaan kan je samen een spoed gebedje houden Knipoog
niks garandeerd dat een der 2 niks heeft en dus de en ander en de paarden kan helpen (kom je in mijn ogen al 1 persoon te kort ..dus dan mar 2 grooms mee Haha! )

het is hartstikke leuk hoor als je al die koetsjes kan benoemen en alle lose onderdelen van het tuig en de verschillende stuur methodes

maar veilig op de weg , met zo getraind mogelijke (verkeersmak mogelijke)paarden , (verkeersregels en vooral anticiperen (in je achterhoofd houdend dat het overige verkeer geen rekening met je houd of dat paarden misschien ooit wel eens zoude kunnen schrikken , ook al houden gelukkig heel veel mensen wel rekening met een rijtuig(je) )lijkt me waardevoller

weet iig zeker dat hij (de boer dus ..die nogsteeds werkt met zijn paarden )
tegen een verplicht KB is

(hij zal gegarandeerd zakken , gezien de eisen .. Nagelbijten / Gniffelen en ik ook Knipoog )

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:10

Nicky, hartstikke fijn en handig voor jou dat jij een boertje als buurman hebt. Maar ik weet zeker dat 9 van de 10 mensen dat niet hebben, hoe moeten die het dan leren? Daarom is het goed dat er een cursus is, zodat er in ieder geval een mogelijkheid is om bekend te raken met het mennen.
En het lijkt me onmogelijk om verplicht te stellen dat iedereen makke paarden heeft én kan anticiperen in het verkeer. Dat leer je immers ook alleen als je vaak op de weg zit, met het behalen van je rijbewijs is dit ook onmogelijk. Verkeersregels zitten wel bij de cursus inbegrepen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 12:50

Jammer dat Bertvr nou niet meer reageert Schijnheilig

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:06

BlackDevils schreef:
manie schreef:
Per 1 januari stellen ze Achenbach verplicht Haha!, maar dat is toch echt wat anders als het 'koetsiersbewijs'
Ik zie me al met m'n aanspanning bij het CBR op de stoep Afbeelding

Stel je de volgende situatie eens voor;
Normaal als je aangehouden word met de auto en niet verder mag dan zet de politie je auto op de juiste plaats.
Nu word je aangehouden met een aanspanning, 10 km van huis.....
Natuurlijk nog geen koetsiersbewijs. Het is wel verplicht ja, maar je tilt er niet zo zwaar aan. Politie zal toch niet zo gek zijn... Dan gebeurt het wel, hij vraagd om het koetsiersbewijs. Helaas, die kun je niet tonen. Je weet vervolgens ook niemand die je zou kunnen bellen omdat je je telefoon niet bij je hebt en de nummers ook niet uit het hoofd. Dan zal die agent toch je aanspanning verder moeten rijden. Haha, alle agenten verplicht koetsiersbewijs!!!

Nouou BD, als je een geschikte agent treft dan zet ie hem op een handige plaats, maar daar zijn ze zeker niet toe verplicht! En 10 kilometer rijden zullen ze zeker niet doen. En ze zullen ook vast niet allemaal een vrachtwagenrijbewijs hebben.......

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:10

Sjonniej schreef:
Nicky, hartstikke fijn en handig voor jou dat jij een boertje als buurman hebt. Maar ik weet zeker dat 9 van de 10 mensen dat niet hebben, hoe moeten die het dan leren? Daarom is het goed dat er een cursus is, zodat er in ieder geval een mogelijkheid is om bekend te raken met het mennen.
En het lijkt me onmogelijk om verplicht te stellen dat iedereen makke paarden heeft én kan anticiperen in het verkeer. Dat leer je immers ook alleen als je vaak op de weg zit, met het behalen van je rijbewijs is dit ook onmogelijk. Verkeersregels zitten wel bij de cursus inbegrepen.

hoho heb niks tegen een cursus ... of leer mogelijkheid (overigens is de boer geen buurman en ben ik ondertussen bijna 20jr men ervaring rijker)

Anticiperen kan je wel (al is het maar een beetje) leren zeker als een ervaren persoon je op dingen wijst , op de weg dus ..dat leer je niet in een binnenbakje .En net als met alles aldoende leert men meer..

Maar een verplichting van het KB , humm nee aub niet
zeker als dat net zo daverend word gedaan als het RB (wat ik overigens wel heb, me god weet waarom )Dat zet echt geen zoden aan de dijk ..buiten de kas van..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:33

De praktijklessen van het KB zijn allemaal op de openbare weg (dat waren die van mij tenminste wel). Dus het anticiperen wordt je wel degelijk een beetje bijgebracht.

Verplichting is wellicht wat overdreven, maar op zich lijkt het me geen verkeerd punt. Mensen kunnen beter met een klein beetje verstand de weg op gaan, dan dat ze helemaal niets van het mennen en de verkeersregels afweten.