Waarom rij jij zonder bit verklaar je nader.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: Waarom rij jij zonder bit verklaar je nader.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:14

JoviBan schreef:
Dat is waarom ik bitloos ben gaan rijden. En waarom ik nog steeds bitloos rijd – en absoluut altijd zal blijven doen – is omdat er duidelijk zoveel veranderd is. In haar manier van lopen en bewegen, in mijn manier van rijden, en in onze relatie tijdens het rijden. Er is rust, ontspanning, begrip en elkaar haarfijn aanvoelen en op elkaar inspelen. Ik weet er wel een mooi woord voor: eenheid en harmonie.

Idem! Ja

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:09

Ik ben zonder bit gaan rijden, vrij snel nadat ik mijn paard heb gekocht. Ze probeerde met alle macht het bit uit haar mond te werken met haar tong als ik ging rijden.Deed ook niets anders dan als een gek kwijlen. Toen heb ik er natuurlijk een tandarts bijgehaald en nadat er niets mis bleek te zijn, heb ik verschillende bitjes geprobeerd zonder succes. Dan maar zonder en dat gaat nu na een dik jaar nog steeds prima!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:36

Ik ben deze week met bitloos rijden begonnen op mijn 4jarige en de rede is dat ze nogal veel last heeft van al die kiezen en tanden die gewisseld dienen te worden,met haar voortanden boven en onder ging het allemaal nog wel,maar nu haar achterste kiezen aan de beurt zijn en haar ruinentanden doorkomen heeft ze toch wel veel last van dat ijzer dat maar in dr mond drukt,dus ik was het zo beu en heb er geen zin in dat dier zoveel extra overlast in dr mond te bezorgen dat ik "voorlopig"zonder bit rijd tot alles op zijn plek zit,ze vondt het prima.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:30

Bij mij is het eigenlijk spontaan ontstaan. Ik was een keer mijn hoofdstel vergeten (mijn paardje staat altijd op een wei dus ik moet de spullen vaak meenemen) en had alleen mijn halster bij. Aangezien ik toch wilde rijden ben ik er gewoon opgeklommen. Ik merkte dat vooral het halthouden een stuk beter ging. Gaan zitten was stilstaan. En omdat het zo goed ging heb ik een bitloos hoofdstel gekocht van de ruitersportshop. Alleen buiten is mijn paardje nogal een pittige en durf ik niet zonder bit. Tenminste niet met dit hoofdstel. Met een hackamore zou ik het wel durven denk ik, maar die heb ik niet.

Ik wissel overigens regelmatig af...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 18:04

Dringende vraag, nou ja dringend. Ik ga morgeen een nieuw hoofdstel kopen omdat hij zijn hoofdstel kapot heeft getrokken,ik reed met een hackemore.Wat is nou het beste om te kopen, een nieuw hoofdstel en daar de hackmore weer aan hangen, of een bitloos hoofdstel? Het scheelt nogal veel in prijs, dus vandaar deze vraag.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:40

ik zou eerder voor een bitloos hoofdstel gaan, als voor een Hackamoore,
maar dat is ieder zijn eigen keuze,

Kallista rij ik ook met een bitloos hoofdstel, ben met haar (door mijn eigen ziekte) pas op 5 jaar begonnen, met een stalhalster, en heb later eens met bit geprobeerd, dat vond ze niet fijn, dus weer terug naar bitloos, en ofschoon dat juist mijn paard met het meeste temperament is, gaat ze ook buiten heel fijn en ontspannen, ook als er voor haar een paar in volle galop er vandoor gaan, blijft zij heel rustig in een ontspannen handgalopje, en ja er zijn zat mensen die me voor gek versleten hebben, wat ga je met die zonder bit naar buiten Cool

trek ik me intussen niets meer van aan, laat iedereen lekker dat doen wat hij of zij goed vindt

Gr.Sassy