hoeveel hooi is onbeperkt hooi?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WaratjeJarig

Re: hoeveel hooi is onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 17:01

roossie22 schreef:
eeuhm.... als ik een baal op de kruiwagen heb liggen, pakt toos m beet en trekt m dr met zeer veel gemak vanaf;)
op een pallet zal het niet anders zijn ben ik bang Haha!

Daarom zei ik ook "grote baal", dat zijn van die dingen die je niet kunt tillen, ook een paard niet Haha!
Bij de ponies van m'n werk hebben ze dat wanneer de wei te schraal wordt. Bij een paard met ijzers is het misschien niet verstandig, maar de ponies met blote voetjes hebben geen problemen met de touwtjes. Uiteraard haal je die weg als ze niet meer strak staan, want dan hebben ze ook geen functie meer.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 17:05

Waratje schreef:
Daarom zei ik ook "grote baal", dat zijn van die dingen die je niet kunt tillen, ook een paard niet Haha!
Bij de ponies van m'n werk hebben ze dat wanneer de wei te schraal wordt. Bij een paard met ijzers is het misschien niet verstandig, maar de ponies met blote voetjes hebben geen problemen met de touwtjes. Uiteraard haal je die weg als ze niet meer strak staan, want dan hebben ze ook geen functie meer.

ah oke... maar das niet echt een optie aangezien ik geen idee heb hoe ik die vervoeren moet naar mijn wei,ook vind ik het behoorlijk veel voor 1 paard en shet en denk niet dat het er lekkerder van wordt als het kleddernat regent enzo...

tot nu toe eten ze zo'n 3/4 baal met zn tweetjes per 24 uur Haha!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:44

ja deed ik vroeger ook altijd met kleine balen hooi. gewoon met touw er rond in de wei leggen, en dan aten ze teminste rustig van het hooi ipv te schrokken!

ik gaf 3/4 baal voor een a-pony en klein fijn paard (plus muesli)

en nu geef ik ongeveer 1.5 baal (weet niet exact want kheb nu grote pakken) voor een a, een d een paardje samen, plus worteltjes of brood ofzo of wat dieetmuesli en sportmengeling na het werk

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 00:09

baal met touw of hooi netten , ook de weide netten vind ik dood eng

had vroeger hooinetten hangen zodat ze wat langer bezig waren
met als gevolg dat mijn paard (de geen met de grootste hoeven daar !) vast zat in een der netten en geheel in paniek was geraakt ..

paarden stonden toen niet aan huis

hoeveel hooi je voert ligt ook aan de baal , ene baal weegt zwaarder dan de ander

zelf hebben we het tegen woordig in van die grote cement bakken liggen
her en der verspreid
1 grote stoeptegen onderin houd de bak beter op zijn plaats

als je op meerdere plekken hooi hebt zul je ook merken dat ze dan daar weer paar happen nemen dan daar weer en vervolgens slok water en op naar de volgende bak , lopen ze ook meer dan wanneer je het allemaal op 1 plek hebt liggen

bij regen als het op de grond ligt waait er meer weg en vertrappen ze meer

nat hooi uit de tonnen aten ze bij mij nog wel

een grote tractor achter band (geen auto band dus die is idd te klein ) is ook een goed idee en daar gaan ze echt niet mee aan de wandel waait echt niet weg en komen ze ook niet in vast te zitten

dit is de goedkoopste oplossing
dit hadde we op een andere grote weide .. daar hadden we wel paar tegels onder op de grond gelegd ,,ter voorkoming van zand

we hebben nu geen weide meer en nog maar 2 paardjes
een fell pony (denk aan maatje haflinger) en een shet
die krijgen zomers 2/3 baal hooi , nu 1 baal en als het straks vriest 1,5 baal
en geef er nog wel eens knabbel stro bij , vooral zomers (gerste stro ..is zachter minder kans op verstoppings koliek ivh tot tarwe stro) dan 2 plakjes per keer om de dag (ivm beetje verdelen lokatie 2 plakjes dus ene plakje op lokatie a 2e op liokatie b)

succes !

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:49

ik bel een boer, die brengt een pak van 250/300 kilo, voor de paarden die 24/7 buiten staan laat ik dat pak in de wei leggen, plastic eraf, touw eraf en kanen maar. Is het bijna op, dan bel ik de boer weer...... enz.
Voor de paarden die 's nachts op stal staan, staat er een badkuip, die wordt ;'s morgens gevuld en 's avonds krijgen ze op stal.

De eerste week dat ze onbeperkt van zo'n kunnen eten, vreten ze zich klem en dan krijgen ze in de gaten dat het niet op raakt of weggehaald wordt en dan eten ze verder naar behoefte.

Nu bof ik dat ik voordroog bij een boer koop die het meteen dezelfde dag komt brengen, ik hoef alleen het slot van het hek te doen en verder weet hij waar hij het neer moet leggen, Hij doet als hij weggaat het hek weer netjes op slot

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:37

hadden wij op de wei ook
ideaal ! 1 baal dede ze net geen 2 weken mee
maar met 1 paardje en 1 shet is dat echt te groot en kan je de helft weggooien
in haar geval (en in de mijne nu) geen optie mee dus ..

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:21

Mijne staat ook nog 24/7 op de wei, er staat nog wel wat gras, maar niet meer voldoende om te voeden en echt vol te zitten.
Mijn arab krijgt 1 grote plak hooi (van die grote pakken) bijgevoerd per dag. Er ligt de volgende dag nog een klein beetje hooi.
Hij ziet er top uit momenteel met zijn teddyvacht Vingers aflikken .. dus voorlopig is dit voldoende. Mocht het hooi helemaal op zijn de volgende dag, weet ik dat ie meer nodig heeft.
Verder krijgt ie nog krachtvoer, 1 kilo per dag..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 20:30

het gaat helemaal goed!:D
ik ben begonnen met 2 balen hooi, die waren de volgende dag nog niet op, wat me alles mee viel!
nu gooi ik er 's ochtends en 's avonds 3-4 plakken bij, verdeeld over 3 hopen. de hele dag door ligt er nog steeds hooi, op welk tijdstip ik ook kom!
ze eten dus eigenlijk niets meer, zelfs ietsie minder volgens mij, als wat ze kregen, alleen hebben ze nu de keus de hele dag te snaaien!
ik ben er echt onwijs blij mee:D