Wat is er erg aan een boom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Wat is er erg aan een boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:57

Boomloos kan net zoals bij een boom drukkingen veroorzaken.
Is idd. per paard heel verschillend.
Ik reed 2 jaar met barefoot met standaard grandeurpad met 1 paar inlages,en ze had nergens last van.
Sommige paarden zijn gevoeliger,en sommige ruiters zitten net anders dan normaal,en belasten zo de verkeerde,of gevoelige plekken.
Dat is een kwestie van uitvinden,dat weet je niet van te voren...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:21

Even een abbo zodat ik vanavond mee kan lezen (ik zit nu op mijn werk Tong uitsteken ) want ik vind dit wel HEEL interessant. Ik heb namelijk net een boomloos zadel aangeschaft.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:28

Maar eigenlijk ging dit topic toch over wat er erg is aan een boom?
en niet of je drukkingen krijgt van boomloos?
Is wel handige info,maar daar ging het niet over... Vork

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:06

Ok ik zal ook eens reageren. Ik heb net een boomloos zadel gekocht en wat mij direct opviel was dat het zadel (ik heb een physiopad) een aardige afdruk op de rug van mijn paard achterlaat. Ik heb het nagevraagd bij mijn verkooppunt en mij werd verteld dat dit juist komt omdat de pad de ruggengraat goed vrij laat. Nou dat is volgens mij lariekoek want geen enkel zadel hoort zo duidelijk te zien te zijn na het rijden. MAAR ik heb wel het vermoeden dat de inlages gewoon nog wat moeten inzakken (pas 4x op gereden) en dat de bespiering van mijn paard nu zo minimaal is dat het zadel 'in' zijn schoft 'valt' zeg maar.

Ik moet wel zeggen, mijn zit is ENORM verbeterd sinds ik dit zadel heb (heb ik van horen zeggen Haha! ) en mijn paard loopt VEEL beter.

Nu de vraag wat in mijn optiek 'slecht' zou zijn aan een boomzadel. Als je een echt goed passend boomzadel hebt, niks. Mààr wat iemand anders (Vonnie ?) zei over dat je paard niet verandert in bespiering als je hem gelijkmatig traint is niet waar. Ook door voeding, ziekte, verharing etc etc etc kan een zadel anders komen te liggen. In de winter zitten de meeste paarden heel anders in hun haar, dat heeft toch zo zijn uitwerkingen op de rug.

En daarbij weet volgens mij idd de helft van de mensen niet dat hun zadel goed ligt. Toen de fysio bij ons de zadels ging checken lag echt zonder gein 90% erbarmelijk. De mijne lag wonderwel goed en nu...superslecht en zoveel is er niet verandert in die tijd.

Een boom geeft wel minder mee omdat het vrij stug materiaal is. Mijn paard zijn rugspieren blijven nu veel zachter (ik check altijd voor én na het rijden). Ook ben ik het niet eens met de planktheorie. Een plank verdeelt de druk juist helemaal niet goed. Stel je een lange plank voor die je op een blikje legt, er vormt zich alleen daar waar de plank het blikje raakt druk. Een kussen zou echter om het blikje heen vallen en het oppervlakte waar druk wordt uitgeoefend enorm vergroten. Wat heb jij zelf liever op je rug?

Vergelijk het eens met een canvas rugzakje, daar zit niks geen stevigheid in en deze vormt zich dus veel beter naar je rug dan wanneer je een koffer aan hengsels aan je rug zou hangen, deze vormt zich niet naar je rug. ECHTER, als de inhoud van het canvas rugzakje ipv mee te bewegen tegen gaat zitten werken (zoals een ruiter kan doen), is het veel pijnlijker en beter te voelen dan wanneer de inhoud van de koffer niet mee werkt.

Ik zweer nog niet bij boomloos maar IK ben iig echt HEEL erg tevreden. Ik loop al drie jaar met een kwakkelend paard en nu eindelijk sinds ik boomloos rij, anders bekap en anders train, gaat hij met sprongen vooruit. Ik had dit nooit meer durven dromen.

En iedereen die twijfelt, idd gewoon een testzadel bij een van de boomloze merken aanvragen. Ik vond het testzadel VRESELIJK. Nu heb ik er tóch een gekocht en wil ik voorlopig niet meer anders Haha! .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:35

Ik heb zelf het idee dat dit soort witte plekken meer te maken heeft met schuren dan met drukken. Sinds de pads met Sympanova onderkant in omloop zijn , komen ineens de witte vlekken en strepen boven water. Precies rond de randen van de inlages vaak.... zoals bij Anour zit dat midden onder het zadel dus denk je in eerste instantie aan drukplekken omdat je daar boven met je gewicht zit.

Maar ik heb ook al foto's voorbij zien komen met zulke plekken juist aan de onderkant van de inlages , en dan kan het niet van zitbeenknobbels of stijgbeugelophanging zijn.....

Ik bedoel ik sluit niet uit dat het van druk komt , maar de aanwijzingen gaan meer naar dat het sympanova er iets mee te maken heeft , dat zo'n rubberige net-structuur misschien toch gevoelige velletjes kan gaan irriteren onder bepaalde omstandigheden. Ik denk er dan ook sterk aan om de Sympanova Grandeur pads niet meer opnieuw in te kopen , om verdere problemen hiermee te voorkomen. Maarja het dilemma is dat het voor erg veel mensen en paarden juist ideaal is omdat het zadel er veel stabieler mee blijft liggen en omdat het niet zo warm is als het fleece....

On-topic :

Wat ik het slechte aan een boom vindt , is dat het een hard geheel is , en dat iets hard op iets levends en bewegends heel moeilijk onder alle (steeds wisselende) omstandigheden perfect kan passen. Het moet wel goed genoeg passend zijn te krijgen om aanvaardbaar comfort aan het paard te geven , maar het grootste probleem voor mij persoonlijk : NIEMAND kan je garanderen dat je zadel echt perfect past. Hoe goed de zadelmaker die hem aanmeet ook is , mensen kunnen fouten maken....

Als pessimist eeeh realist Tong uitsteken kies ik dan voor boomloos , omdat ik daarvan tenminste weet waar de meeste druk terechtkomt , en ik dat de meest acceptabele plek vindt. Beter dan de druk het paard te verwerken krijgt bij een niet perfect passend zadel...

Sowieso ga ik er al vanuit dat er altijd wel iets van on-comfort is voor een paard zodra je erop gaat zitten , met welk zadel dan ook , en het brengt altijd risico's van beschadiging met zich mee.
Misschien is het zelfs wel meer dan een risico , staat het gewoon vast dat je met rijden een paard beschadigd , oudere paarden krijgen niet voor niets van die ingezakte ruggetjes...
Laatst bijgewerkt door pmarena op 31-10-06 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:39

Sees schreef:
Ook ben ik het niet eens met de planktheorie. Een plank verdeelt de druk juist helemaal niet goed. Stel je een lange plank voor die je op een blikje legt, er vormt zich alleen daar waar de plank het blikje raakt druk. Een kussen zou echter om het blikje heen vallen en het oppervlakte waar druk wordt uitgeoefend enorm vergroten. Wat heb jij zelf liever op je rug?

En ga nu eens op het blikje zitten of staan. Dan zul je zien wat er met het blikje gebeurt en wat de druk beter verdeelt, de plank of het kussen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:41

pmarena schreef:
Ik heb zelf het idee dat dit soort witte plekken meer te maken heeft met schuren dan met drukken. Sinds de pads met Sympanova onderkant in omloop zijn , komen ineens de witte vlekken en strepen boven water. Precies rond de randen van de inlages vaak.... zoals bij Anour zit dat midden onder het zadel dus denk je in eerste instantie aan drukplekken omdat je daar boven met je gewicht zit.

Zou heel goed kunnen inderdaad. Ook omdat Lenneke aangeeft dat Anouar z'n rug prima in orde is. Wanneer het continue drukkingen zouden zijn geweest, dan kàn een rug nl. niet meer in orde zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:42

pmarena schreef:

Maar ik heb ook al foto's voorbij zien komen met zulke plekken juist aan de onderkant van de inlages , en dan kan het niet van zitbeenknobbels of stijgbeugelophanging zijn.....

Ik bedoel ik sluit niet uit dat het van druk komt , maar de aanwijzingen gaan meer naar dat het sympanova er iets mee te maken heeft , dat zo'n rubberige net-structuur misschien toch gevoelige velletjes kan gaan irriteren onder bepaalde omstandigheden. Ik denk er dan ook sterk aan om de Sympanova Grandeur pads niet meer opnieuw in te kopen , om verdere problemen hiermee te voorkomen. Maarja het dilemma is dat het voor erg veel mensen en paarden juist ideaal is omdat het zadel er veel stabieler mee blijft liggen en omdat het niet zo warm is als het fleece....

bij mina ontstonden de drukplekken net met de grandeurpad en slechte inlages (weet je nog: hond had ze opgegeten, heb dan tijdelijk ander schuim tussen gestopt)
met de physiopad was het probleem zo weg...

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:46

Lenneke_ schreef:
Bij drukplekken op de schouder heb ik altijd een beetje vraagtekens. Het is namelijk de bedoeling dat je het zadel achter de schouder legt zodat de schouders alle vrijheid hebben.

touche

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:53

pmarena schreef:

das dan fijn Nagelbijten / Gniffelen ik heb de sympanova! ik moet zeggen dat mijn paard niet een gevoelige huid heeft en ik heb ook nog geen problemen ermee gehad, maar mijn arabiertje is wel gevoelig. nu heb ik onder mijn sympanova een dekje met aan de bovenkant bont gelegd. op de plek van de inlages en hij liep er beter onder. nu heb ik een dekje die ik goed schoon kan houden en het andere dekje is nog eens extra lekker dik voor zijn gevoelige huid en rug. met het andere paard heb ik nog geen problemen gehad. maar ik gebruik voor haar ook af en toe een extra dekje eronder.

het voordeel van de sympanova is dat hij gemakkelijk schoon wordt, de grandeur is met dat bont en kan je ( denk ik ) niet heel goed schoonmaken na een aantal jaar dienst. ook lijkt me het bont zweterig. de phrysio lag niet goed op beide paarden dus gelukkig had je nog niet op dat moment de sympanova uit de markt gehaald. anders zat ik dus mooi met een probleem!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:58

Maar ik gebruik het zadel natuurlijk ook onder andere omstandigheden dan ruiters die alleen wat korte buitenritjes maken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:00

Op prairy liep die discussie ook en daar las ik een antwoord van sablou (zit ook op bokt) en daar kon ik me eigelijk wel in vinden.

sablou schreef:
Kiran schreef:
.....Maar betekend dat dan dat je voor je paard in de wintermaanden en je paard in de zomermaanden en je paard op het moment van de toptraining en op het moment van "net na een blessure" steeds maar een zadel moet laten maken of bij de zadelmaker moet gaan brengen om opnieuw op maat te laten maken... Als jij me de ruiters kunt laten weten die dat doen met hun "goed passende boomzadel" dan ben je een gelukkig mens.

Ik ben inderdaad voor een GOED passend boomzadel
maar;
als een paard veranderd in bouw c.q. bespiering, dan veranderen die bomen in dat zadel niet mee en helaas brengen de meeste mensen hun mooie zelf op maat gemaakte zadel niet elk halfjaar naar een goede zadelmaker die het dan opnieuw passend maakt op de rug van dat specefieke paard.

Beste Kiran,
Ik denk dat je toch eens een bezoek moet brengen aan onze saddle clinics. Want die "winter - zomer - training" stelling is net pap...iedereen eet het maar eigenlijk lust niemand het. M.a.w. in 98% van de gevallen allemaal onzin....Botte stelling? Nee, een goed passend westernzadel kan al deze veranderingen "aan". In die clinics gaan we daar met allerlei uitleg heel diep op in. Maar 1 ding licht ik je nu al toe: daar waar het zadel ligt, blijft de vorm van het paard nagenoeg gelijk. En als het verandert, dan gelijkmatig. Helaas gebruiken veel zadelverkopers de stelling: "uit het zadel getraind", om hun onkunde (gewoon niet correct passend) op de klant af te schuiven. Ik heb zelf 5 QH's die vanaf het eerste "volgroeide" moment een zadel aangemeten hebben gekregen. En weet je wat: alle 5 lopen ze voor en na training , zwangerschap, winter, zomer en weet ik allemaal niet meer, nog altijd (sommige al 12 jaar) onder hetzelfde, ALTIJD goed passende westernzadel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:01

Ik heb trouwens gewoon de standaard grandeur pad met dus die wolle onderkant.

Ik heb verder eigenlijk geen vertrouwen meer dat ik ooit nog eens iets vind wat gewoon 10 jaar zonder problemen meegaat.
Heb ondertussen een fortuin uitgegeven aan zadels en dekjes en weet ik veel meer.
Een handgemaakt zadel was altijd mijn wens maar ook dat durf ik niet meer aan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:53

Ik heb nu een goede zadelmaker gevonden en een zadel dat ze in enorm veel maten hebben en dat die zadelmaker nog aan alle kanten aan kan passen.
Ik laat hem dan gewoon eens in het jaar nakijken (of vaker als dat nodig is)

Ik zit ook aan cair te denken, maar ik weet niet of dat mogelijk is bij dit zadel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 07:35

Vonnie84 schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens. En daarin zou een boomlooszadel wel goed zijn. Maar een ècht goed passend zadel is echt niet slechter of beter dan een boomlooszadel (denk ik).

Dr is ook niemand die dat beweert. Maar een ECHT goed passend zadel kost vaak flink wat duiten (lees vanaf 1500 bij een engels zadel, bij een western mag je daar nog een duizendje bovenop leggen) en die heeft niet iedereen.
Ik had mn superliggende kieffer nooit verkocht als mn boom-westernzadel had gepast. Maar helaas die lag na de winterstop weer voor geen meter en raakte ik niet snel genoeg kwijt toen ik een boomloze van BF had besteld. Dus moest kieffertje eraan geloven (die was binnen 1.5 dag verkocht). Was mn westernzadel eerder weg geweest dan was Kieffer gewoon gebleven.

Die foto's van Anour zn rug zijn imo druk/schuurplekken van de rand van de inlages niet zo zeer van het zadel zelf.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:03

Maar er loopt ook een verticale streep witte haartjes, precies waar de beugelriem hing (aan één kant en daar zijn wel een stuk minder witte haartjes, maar ze zitten er wel) Dat lijkt me niet van de pad te komen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:46

Dan nog is het kussen op het blikje minder pijnlijk dan een stijve niet meegevende plank Knipoog .

Anyway, ik hoor wel meer van mensen dat ze een extra dekje gebruiken. Ik heb dus de physio en de netstructuur is na het rijden goed te zien in de rug van mijn paard (de dag erna soms ook nog). Als ik een extra dekje wil gebruiken om dit tegen te gaan:

* leg ik deze dan ónder de physio en het zadel?
* tussen de physio en het zadel?
* belemmert dit niet de werking van de physio, trekt het dekje alles dan niet weer strak?

Hoe doen jullie dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:59

Sees schreef:
Dan nog is het kussen op het blikje minder pijnlijk dan een stijve niet meegevende plank Knipoog .

Het zadel is natuurlijk ook niet te vergelijken met een plank, want het zadel ìs geen plank. Knipoog
Iemand gaf die vergelijking om aan te geven dat een kussen nauwelijks/geen druk verdeelt. De drukverdeling is bij een zadel gewoon belangrijk.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:11

Sees schreef:
Ook ben ik het niet eens met de planktheorie. Een plank verdeelt de druk juist helemaal niet goed. Stel je een lange plank voor die je op een blikje legt, er vormt zich alleen daar waar de plank het blikje raakt druk. Een kussen zou echter om het blikje heen vallen en het oppervlakte waar druk wordt uitgeoefend enorm vergroten. Wat heb jij zelf liever op je rug?

Vergelijk het eens met een canvas rugzakje, daar zit niks geen stevigheid in en deze vormt zich dus veel beter naar je rug dan wanneer je een koffer aan hengsels aan je rug zou hangen, deze vormt zich niet naar je rug. ECHTER, als de inhoud van het canvas rugzakje ipv mee te bewegen tegen gaat zitten werken (zoals een ruiter kan doen), is het veel pijnlijker en beter te voelen dan wanneer de inhoud van de koffer niet mee werkt.

Je snapt duidelijk het principe van drukverdeling niet. De theorie die zegt dat druk verdeeld wordt door die plank, gaat over dingen die je OP die plank laat rusten. Het gewicht van dat object wordt dan verdeeld over het oppervlak waarmee de plank de grond (of iets anders) raakt. Zet je soepblikje maar eens op een plankje en gewoon op de grond en kijk dan hoe de afdrukken eruit zien. Enne, ondertussen is het ook een natuurkundige wet en niet meer alleen een theorie, als ik me niet vergis (tis lang geleden....).
En om je canvas rugzakje ook nog even erbij te nemen: waarom zijn er dan toch weer voor het "serieuze werk" rugzakjes ontworpen waar een vaster frame inzit? JUIST: drukverdeling en stevigheid. Iemand die met rugzak gaat trekken, heeft veel liever een goed gevormde rugzak met een frame erin, dan zo'n zakje dat alleen maar aan je schouders gaat trekken. Het punt is dat dat frame, net als de boom in een boomzadel, de vorm van de rug moet volgen en dus goed op maat moet zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:39

Waratje, jij bent wel erg snel met je conclusie of ik iets wel of niet zou snappen, komt bij mij ook aardig...onaardig over als ik eerlijk ben...

Anyway, voor mij is natuurkunde nog niet zo lang geleden Vork en als jij een plank OP een blikje legt met een klein oppervlakte dan zal de druk van de plank (als je daar een gewicht op legt) uitsluitend te voelen zijn op het stuk van de plank dat het blinkje raakt. Als je echter een kussen op het blikje legt en hetzelfde gewicht daarop legt, dan zal het kussen ook 'om' het blik heen vallen en ook daar zal druk te voelen zijn, hoe minimaal ook, dat was mijn stelling. Ik heb het niet over twee gewichten ieder aan het uiteinde van de plank want dan heb jij uiteraard gelijk. Wellicht dat het bovenstaande niet zoveel op heeft met de drukverdeling van een boomzadel in dit geval, mijn fout.

Wat betreft de rugzakstelling, daarom heb ik ook een koffer gezegd en geen backpackersrugzak Pling . Het gaat meer om hetgeen wat daarna komt. Als de ruiter tegenwerkt, zal dat in een canvas rugzakje beter te voelen zijn dan in een koffer. Net zo goed als dat ik vind dat iemand die een zeer slechte afhankelijk zit heeft, beter niet zonder zadel kan rijden.

Maar goed ik ben absoluut niet uit op een welles nietes plankdiscussie. De vraag was waarom boomloos en dat is mijn mening. 80% van de ruiters (en dat is een voorzichtige schatting) heeft idd geen kont verstand van of hun zadel daadwerkelijk goed ligt en laat het ook niet regelmatig door een gespecialiseerd iemand checken. Daarbij vind ik dat er veel te weinig wordt gecheckt, als het maar lekker zit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:59

Sees, het gaat niet om de plank of het kussen zelf, maar zoals Waratje aangaf, de mens die vervolgens op die plank of kussen gaat zitten of staan. Het gaat dan om de drukverdeling. En de druk wordt met het kussen niet verdeeld. Pling

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:53

Vandaar...

Sees schreef:
Wellicht dat het bovenstaande niet zoveel op heeft met de drukverdeling van een boomzadel in dit geval, mijn fout....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:03

Witte haren komen overigens niet alleen van drukkingen, om dat ook meteen even uit de weg te helpen. Witte halen komen ook van zweet en zout wat inwerkt en bleekt.

Als een deel van de huis na het rijden dik en gezwollen (en vaak ook droog) is heb je idd kans op witte haren omdat dit een drukking betreft.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:51

ben druk aan het meelezen Haha!
en neem bij deze een abo Knipoog

slecht aan boomzadel: niks, als het past en blijft passen Lachen
maaaaaaaaarrrr: bij het boomloos testzadel had ik mijn twijfels maar heb toch een boomloos gekocht wegens eigenlijk ook geen tijd meer om verder te zoeken.
Nu heb ik gisteren weer mét boom (duur zadel en gepast op paard overigens) gereden en staat voor mij vast: NOOIT meer met boom
Ikzelf rijd beter, voel mijn paard beter, zit beter, mijn paard loopt beter, soepeler,... zonder boom!

Mijn ene merrie dr rug lag (ligt nog steeds gedeeltelijk) helemaal open van mijn boomzadel wat ooit eens paste, maar nu dus absoluut niet meer Verdrietig
ze is trouwens zo'n gevoelig-velletje ... gelukkig is ze wit waar het zadel ligt en drukt, dus ik zie geen kleurverandering Clown
nu met boomloos zadel en sympanova-dekje (zowel van barefoot als van haf) heeft ze ook na een tweedaagse van 2x +40km geen énkele oneffenheid!!! Ik ben dus SUPERtevreden!!!

Bij het paardje van lenneke vind ik het echt verschrikkelijk uitzien, maar ik heb ook het idee dat zulke plekken eerder van schuren dan van drukken zouden kunnen komen...
Is natuurlijk moeilijk in te schatten!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 00:01

vergeet ik een abo te nemen Rolleyes

enne: dat artikel in Cap vond ik persoonlijk héél erg gekleurd in de zin van "ik kom hier heel neutraal "de waarheid" vertellen, maar eigenlijk ben ik toch erg conservatief en imo tegen boomloos Clown "