Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sees schreef:Ook ben ik het niet eens met de planktheorie. Een plank verdeelt de druk juist helemaal niet goed. Stel je een lange plank voor die je op een blikje legt, er vormt zich alleen daar waar de plank het blikje raakt druk. Een kussen zou echter om het blikje heen vallen en het oppervlakte waar druk wordt uitgeoefend enorm vergroten. Wat heb jij zelf liever op je rug?
pmarena schreef:Ik heb zelf het idee dat dit soort witte plekken meer te maken heeft met schuren dan met drukken. Sinds de pads met Sympanova onderkant in omloop zijn , komen ineens de witte vlekken en strepen boven water. Precies rond de randen van de inlages vaak.... zoals bij Anour zit dat midden onder het zadel dus denk je in eerste instantie aan drukplekken omdat je daar boven met je gewicht zit.
pmarena schreef:Ik heb zelf het idee dat dit soort witte plekken meer te maken heeft met schuren dan met drukken. Sinds de pads met Sympanova onderkant in omloop zijn , komen ineens de witte vlekken en strepen boven water. Precies rond de randen van de inlages vaak.... zoals bij Anour zit dat midden onder het zadel dus denk je in eerste instantie aan drukplekken omdat je daar boven met je gewicht zit.
Maar ik heb ook al foto's voorbij zien komen met zulke plekken juist aan de onderkant van de inlages , en dan kan het niet van zitbeenknobbels of stijgbeugelophanging zijn.....
Ik bedoel ik sluit niet uit dat het van druk komt , maar de aanwijzingen gaan meer naar dat het sympanova er iets mee te maken heeft , dat zo'n rubberige net-structuur misschien toch gevoelige velletjes kan gaan irriteren onder bepaalde omstandigheden. Ik denk er dan ook sterk aan om de Sympanova Grandeur pads niet meer opnieuw in te kopen , om verdere problemen hiermee te voorkomen. Maarja het dilemma is dat het voor erg veel mensen en paarden juist ideaal is omdat het zadel er veel stabieler mee blijft liggen en omdat het niet zo warm is als het fleece....
Lenneke_ schreef:Bij drukplekken op de schouder heb ik altijd een beetje vraagtekens. Het is namelijk de bedoeling dat je het zadel achter de schouder legt zodat de schouders alle vrijheid hebben.
Maar ik heb ook al foto's voorbij zien komen met zulke plekken juist aan de onderkant van de inlages , en dan kan het niet van zitbeenknobbels of stijgbeugelophanging zijn.....
Ik bedoel ik sluit niet uit dat het van druk komt , maar de aanwijzingen gaan meer naar dat het sympanova er iets mee te maken heeft , dat zo'n rubberige net-structuur misschien toch gevoelige velletjes kan gaan irriteren onder bepaalde omstandigheden. Ik denk er dan ook sterk aan om de Sympanova Grandeur pads niet meer opnieuw in te kopen , om verdere problemen hiermee te voorkomen. Maarja het dilemma is dat het voor erg veel mensen en paarden juist ideaal is omdat het zadel er veel stabieler mee blijft liggen en omdat het niet zo warm is als het fleece....
sablou schreef:Kiran schreef:.....Maar betekend dat dan dat je voor je paard in de wintermaanden en je paard in de zomermaanden en je paard op het moment van de toptraining en op het moment van "net na een blessure" steeds maar een zadel moet laten maken of bij de zadelmaker moet gaan brengen om opnieuw op maat te laten maken... Als jij me de ruiters kunt laten weten die dat doen met hun "goed passende boomzadel" dan ben je een gelukkig mens.
Ik ben inderdaad voor een GOED passend boomzadel
maar;
als een paard veranderd in bouw c.q. bespiering, dan veranderen die bomen in dat zadel niet mee en helaas brengen de meeste mensen hun mooie zelf op maat gemaakte zadel niet elk halfjaar naar een goede zadelmaker die het dan opnieuw passend maakt op de rug van dat specefieke paard.
Beste Kiran,
Ik denk dat je toch eens een bezoek moet brengen aan onze saddle clinics. Want die "winter - zomer - training" stelling is net pap...iedereen eet het maar eigenlijk lust niemand het. M.a.w. in 98% van de gevallen allemaal onzin....Botte stelling? Nee, een goed passend westernzadel kan al deze veranderingen "aan". In die clinics gaan we daar met allerlei uitleg heel diep op in. Maar 1 ding licht ik je nu al toe: daar waar het zadel ligt, blijft de vorm van het paard nagenoeg gelijk. En als het verandert, dan gelijkmatig. Helaas gebruiken veel zadelverkopers de stelling: "uit het zadel getraind", om hun onkunde (gewoon niet correct passend) op de klant af te schuiven. Ik heb zelf 5 QH's die vanaf het eerste "volgroeide" moment een zadel aangemeten hebben gekregen. En weet je wat: alle 5 lopen ze voor en na training , zwangerschap, winter, zomer en weet ik allemaal niet meer, nog altijd (sommige al 12 jaar) onder hetzelfde, ALTIJD goed passende westernzadel.
Vonnie84 schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens. En daarin zou een boomlooszadel wel goed zijn. Maar een ècht goed passend zadel is echt niet slechter of beter dan een boomlooszadel (denk ik).
Sees schreef:Dan nog is het kussen op het blikje minder pijnlijk dan een stijve niet meegevende plank.
Sees schreef:Ook ben ik het niet eens met de planktheorie. Een plank verdeelt de druk juist helemaal niet goed. Stel je een lange plank voor die je op een blikje legt, er vormt zich alleen daar waar de plank het blikje raakt druk. Een kussen zou echter om het blikje heen vallen en het oppervlakte waar druk wordt uitgeoefend enorm vergroten. Wat heb jij zelf liever op je rug?
Vergelijk het eens met een canvas rugzakje, daar zit niks geen stevigheid in en deze vormt zich dus veel beter naar je rug dan wanneer je een koffer aan hengsels aan je rug zou hangen, deze vormt zich niet naar je rug. ECHTER, als de inhoud van het canvas rugzakje ipv mee te bewegen tegen gaat zitten werken (zoals een ruiter kan doen), is het veel pijnlijker en beter te voelen dan wanneer de inhoud van de koffer niet mee werkt.
Sees schreef:Wellicht dat het bovenstaande niet zoveel op heeft met de drukverdeling van een boomzadel in dit geval, mijn fout....