Voor alle geinteresseerden in de 'natural way'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Voor alle geinteresseerden in de 'natural way'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:31

_Ella_ schreef:
Geen biks? Wat voer je dan? Alleen hooi? Ook als je dagelijks op je paard rijdt?

Ik voer 1/4 biks, ook de ijslandse brokjes, want daar zitten dubbele hoeveelheid vitamines en mineralen in.

Geen biks op een zeer karige wei met hooi vind ik te minimaal. Ze lopen vrijwel iedere dag bij mij.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:27

Waratje schreef:
_Ella_ schreef:
en boomloos is altijd beter dan een slechtpassend boomzadel. Maar een goedpassend boomzadel verdeelt de druk weer beter dan een boomloos zadel. Klopt?

Nee, klopt niet helemaal. Slecht passend boomloos kan zelfs slechter zijn dan slecht (maar minder slecht) passend boomzadel, maar andersom kan natuurlijk ook. Slecht passend is altijd slecht, boom of geen boom. Passend boomzadel verdeelt inderdaad de druk beter dan een (passend) boomloos zadel.

Oh ja, ik had een beetje een 'one size fits all'idee bij boomloos, maar zag op de site dat het anders was idd.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:45

Zeg maar als ik dit mis heb:
Biksloos is eigenlijk zorgen dat je paard de hele dag voorzien is van hooi. Zodat je paard de hele dag (net als in de natuur) kan eten. Hierdoor hebben ze minder en in sommige gevallen geen biks nodig. Als ze toch wat te kort komen krijgen ze dat bijgevoerd. Biksloos is dus niet helemaal biksloos, maar meer hooirijk ofzo?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:52

_Ella_ schreef:
Zeg maar als ik dit mis heb:
Biksloos is eigenlijk zorgen dat je paard de hele dag voorzien is van hooi. Zodat je paard de hele dag (net als in de natuur) kan eten. Hierdoor hebben ze minder en in sommige gevallen geen biks nodig. Als ze toch wat te kort komen krijgen ze dat bijgevoerd. Biksloos is dus niet helemaal biksloos, maar meer hooirijk ofzo?

Nee, er zijn wel degelijk mensen die hun paard geen biks geven.

Het is erg verstandig om een paard wat buiten loopt, 24/7 de beschikking te geven over hooi. Liefst, oud en stengelig hooi.
Daarmee blijft het kacheltje branden.
Anders krijgt je paard het erg koud.

Een paard is er ook op gebouwd om de hele dag door kleine hapjes te eten.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:04

Antheman schreef:

waarom niet? is biks slecht?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:05

_Ella_ schreef:
Antheman schreef:

Die vraag kan ik niet beantwoorden voor je Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:11

Mijn Fries krijgt dagelijks twee handjes Muesli met Lijnzaadolie, verder staat ze 24/7 op het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:29

Wat "het probleem" is met biks, is dat dit vaak in grote hoeveelheden en 2 keer per dag gevoerd wordt. En dan uren niks, en dan een keer een plak hooi. Alsof biks een vervanger is voor hooi, en dat kan het nooit zijn.

Nadelen van het voeren van brok (o.a., wat mij nu even te binnen schiet):
- Die grote hoeveelheden zijn niet geschikt voor het paard. De maaginhoud van het paard is circa 2 liter, dus je kunt nagaan dat deze snel gevuld is wanneer je een paard een kilo brok geeft (en dat het paard daarna ook snel weer 'honger' heeft).
- Brok is snel verteerbaar, terwijl het spijsverteringskanaal van het paard gebouwd is op langzaam verteerbaar voedsel (ruwvoer).
- In combinatie met brok voeren, wordt er vaak te weinig hooi gevoerd. Hierdoor ligt het maagdarmkanaal van het paard uren stil, terwijl dit altijd aan de gang moet blijven (een paard loopt van nature continue, 24 u/d, te grazen).
- Bij koude is ruwvoer ook een soort van kacheltje van het paard; al etend kan hij zichzelf warm houden.
- In brok zit veel fabrieksmatige troep en vaak ook veel suikers en eiwit.

Wanneer mijn paard en ik gereden hebben, hetzij intensief dressuurmatig hetzij een flinke bosrit, dan krijgt ze die dag van mij wel wat brokkies (1 à 2 handjes). Hier doe ik dan ook wat zeewier door. Ik denk er over om straks, wanneer de zeewier op is, voortaan iets van Pavo koeken te geven ipv brokkies.
Deze brokkies krijgt ze dus van me wanneer ze inspanning heeft geleverd en dan mag ze van mij dus best iets extra's hebben. Op de dagen dat ze geen inspanning levert en alleen in de wei loopt te recreëren, krijgt ze dit niet. In de wei ligt wel altijd een liksteen voor de extra mineralen.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:34

_Ella_ schreef:
Antheman schreef:

Er zijn mensen die vinden dat bepaalde ingredienten van biks slecht zijn en dat daarmee biks voeren ook slecht is.
Bewust omgaan met voer is niets op tegen, zolang je maar zorgt dat het paard er gezond bij kan blijven. Er is tegenwoordig veel keus om een andere vorm van voer te geven, ook biologisch enzovoort. Subli heeft daar bijvoorbeeld net weer een nieuwe muesli voor ontwikkelt, de muesli Zonder. Geen haver, geen melasse en geen GMO-produkten. Als er maar vraag is, komt het aanbod ook wel Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:22

Even een vraagje over de pavo koeken: zijn deze niet even slecht als biks? Ook al geef je dan maar een halve of een koek per dag?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:38

Tsja, ik merk dat mijn paard er wel baat bij heeft dat ik hem pavo koeken voer zeg maar. Voor hem werkt het beter dan alle soorten biks die ik destijds geprobeerd heb, en alleen gras is ook niet genoeg voor hem.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:00

Ik vind de Pavo Liga weer het best voor MIJN paard.
Is voor elk paard verschillend.
Maar de gewone biks geef ik niet meer.
Idd. vanwege de stoffen die erin zittewn.
Pavo Liga is voor sobere rassen,eigenlijk vooral voor ijslanders,maar de stoffen die erin zitten zijn ook goed voor mijn Tinkies..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 14:02

dorientjuh schreef:
Even een vraagje over de pavo koeken: zijn deze niet even slecht als biks? Ook al geef je dan maar een halve of een koek per dag?

nee, in biks zit veel kopersulfaat als antioxidant, in pavokoek veel minder. Bovendien zit er geen soja-eiwit in de koek en in biks heel veel.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:56

En er was laatst ook iemand die uitgevonden had dat cavalor gewoon E324 in het voer stopt...snap niet dat dat nog zomaar mag..
Mijn paarden krijgen alleen maar hooi ,stro en twee van de drie krijgt ook nog gras , zolang dat er nog is.En een liksteen.
Dot doe ik nou een jaar , en het gaat wel goed geloof ik , ook al twijfel ik wel eens of ze nou niet iets tekort komen.
De twee die ook gras krijgen zitten nog volop in de groei...maar ze groeien wel Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:51

Ik stop er zo aan het eind van de zomer meestal een vitamine stoot in.
Gaat tot nu toe geweldig hoor,zo zonder deken en biks op de wei. Knipoog

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 07:39

Mijn fjord kreeg altijd Pavo Liga (lees zo'n 3.5jaar) En voor de zomer ben ik overgestapt naar Hartog Balance. Bevalt me prima, hij word er niet vet van en dat is al heel wat Tong uitsteken. Hij staat trouwens overdag de hele dag buiten en 's nachts gaan ze nu naar binnen (hooi eten Haha! )

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:07