[AR] Jeetje ... die menzweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Jeetje ... die menzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 19:50

Die zwarte bol wol is inderdaad wel wat groter. Maar het plekje dat ik "goed" moet raken zal ongeveer zo groot zijn haha.

Overigens over het vorige van dat onding .. menzweep.
Wij menners zijn natuurlijk ook maar grote dierenbeulen met hun paarden. Oogkleppen op, bit in de mond (stang uiteraard, met kinketting en liefst wat hefboomwerking), lange zweep in de hand. Ik ook nog eens een grote wagen, met 2 volwassenen en dan zo'n zielige kleine pony ervoor ...

Het commentaar is soms niet van de lucht .Vooral de echte "naturals" wisten het allemaal mooi te vertellen. Als ik natuurlijk wilde gaan bekappen (wat ik wel doe), dan ook bitloos, en vooral zweeploos ...
Hmmm, die mennen vast niet. En als ze het op die manier doen wens ik ze veel succes Haha!

Ik kan niet goed met de zweep overweg, maar zonder zou ik niet durven te rijden (en zonder bit in ook niet overigens).

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:10

Breek me over 'naturals' de bek niet open

Maar dat is Afbeelding

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:21

Citaat:
Ik ook nog eens een grote wagen, met 2 volwassenen en dan zo'n zielige kleine pony ervoor ...

Herken ik trouwens in jouw wagen een Hans van der Mee?

Enne, wij menners zijn in de ogen van veel 'echte' paardenmensen gewoon mensen die niet óp een paard durven zitten Haha! Dus beetje halfwas he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:47

manie schreef:
Melanie_ schreef:
Bij onze Dribbel hoef ik niet met een menzweep aan te komen, die loopt uit zichzelf al hard zat.. Nagelbijten / Gniffelen

Tja die slome marathonbokken van ons moeten we natuurlijk met de zweep voorwaarst slaan.....en zo hard we kunnen natuurlijk Rolleyes Nors opkijken

Ik had het ook niet over de zweep in de zin van het voorwaarts slaan, maar in de zin van, pony heeft een redelijke angst voor de zweep uit z'n verleden en daarom hoef ik niet met die zweep aan te komen. Als die er wel bij zit, is er geen stoppen meer aan.

Fijn dat bokt altijd gelijk z'n oordeel klaar heeft. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:49

manie schreef:
Ik had je post wel begrepen hoor Nado, mijn reactie was gericht op Melanie_ ....
Die blijkbaar niet begrijp wat mennen is

Ik begrijp ontzettend goed wat mennen is. Lachen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:29

Melanie_ schreef:
manie schreef:
Ik had je post wel begrepen hoor Nado, mijn reactie was gericht op Melanie_ ....
Die blijkbaar niet begrijp wat mennen is

Ik begrijp ontzettend goed wat mennen is. Lachen

Ieder menpaard moet een zweep accepteren en niet aan de hol gaan.
Ondanks z'n 'verleden'
Ieder paard kan dit ook leren, daar ben ik van overtuigd.
Dus echt mennen zonder zweep bestaat niet, dan heb je het over rondhobbelen.
Sorry het is gewoon niet anders Lachen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:32

Janssen, ons oudste menpaard, was écht niet aan te raken met de zweep toen wij hem pas hadden. Zweep was hard aan de haal gaan. Hij kwam uit het span bij Nico Avezaath en hij waarschuwde ons om áltijd met de zweep van hem af te blijven. Hoe hij dat dan deed bij dressuur is mij een raadsel trouwens .... Ik ben rustig begonnen met met hem spelen in de rijbak met de zweep, aaien, aanraken, beetje plagen, in de zweep laten bijten enzo. En nu? Ik kan hem aanwijzingen geven met de zweep, drijvende hulp geven maar bijvoorbeeld ook in vrije stap ermee belonen door hem over z'n kont te aaien.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:22

Dat blijkt dan wel uit de dressuurpunten nietwaar??

Maar zonder zweep kun je niet mennen , je zult de zweep ook heel vaak als beloning gebruiken.
Onder het zadel geef je een klopje op de hals.
Met mennen gebruik je daar de zweep voor...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:25

MoniqueT schreef:
Herken ik trouwens in jouw wagen een Hans van der Mee?

Ja helemaal. Hij staat overigens ook bij vd Mee op zijn website onder marathonwagens (tweede pagina geloof ik).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:13

Citaat:
Hij staat overigens ook bij vd Mee op zijn website onder marathonwagens (tweede pagina geloof ik).

Eén van onze wagens ook, bij 'Tweedehands', laatste wagen op die pagina (rode 6-persoons). Staat te koop dus Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:49

manie schreef:
Ieder menpaard moet een zweep accepteren en niet aan de hol gaan.
Ondanks z'n 'verleden'
Ieder paard kan dit ook leren, daar ben ik van overtuigd.
Dus echt mennen zonder zweep bestaat niet, dan heb je het over rondhobbelen.
Sorry het is gewoon niet anders Lachen

Je hoort mij ook niet zeggen dat er niet aan gewerkt wordt, aan het zweep-probleem.
Maar ik heb liever dat Dribbel eerst even zónder zweep ontspannen voor de kar kan, en dat we daarná er aan gaan werken om die zweep erbi te halen. Alles op z'n tijd. Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:10

Dat zegt mijn vriendin ook steeds en is nu dus op het punt gekomen dat ze eigenlijk heel moeilijk rijd zonder zweep. Ze komt nu in de problemen omdat ze met marathons is gestart en dan moet je met de zweep in je hand rijden. In de eerste hindernis was ze hem afgelopen weekend vergeten vast te pakken. Met zweep stuurt ze veel minder gemakkelijk. Je kan het dus het beste jezelf ook aanleren om steeds met zweep te rijden

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 23:13

Bij onze stichting trainen we nu ook een pony die angst heeft voor de zweep. Hij loopt nog in tweespan tijdens training.
Een heel, heel kleine aanraking van de "slag", zorgt er al voor dat hij bijna op zijn spangenoot schiet. Een spangenoot die een vele hardere tik nodig heeft om sowieso wat te wijken.
Alleen daarom al zal die jonge pony het moeten leren. De zweep is niet alleen voor hem om aanwijzingen te krijgen, maar ook de pony naast hem. Hij moet ook dan rustig blijven en vertrouwen in de zweep en de menner hebben.