Boomloos slecht voor rug op lange termijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Re: Boomloos slecht voor rug op lange termijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:30

Mijn barefoot heb ik nu bijna anderhalf jaar en ben er erg tevreden over.

Een aantal weken geleden was de ostheopaat bij Mega en hij had wel wat vastzitten in zijn rug. Was nog uit de tijd dat ik met boomzadel reed. Vorige week was ze er weer en heeft ze zijn rug nog even gecontroleerd en hij was helemaal goed. Ik heb de eerste keer nog gevraagd of het kon komen door het boomloze zadel. Volgens de ostheopate dus niet, het lijkt me dat zij ondertussen wel meer ervaring heeft met paarden die boomloos gereden worden. Als het dus echt slecht zou zijn dan had ze dat ook wel gezegd.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:01

ik heb ook sinds kort een barefoot,en vind het zalig zitten,mijn ene paardje heeft nogal een 'hoekige' draf,en ik vond haar draf met haar vorige vzh-zadel vond ik persoonlijk niet echt de meest aangename,terwijl ik nu met veel plezier zelf een uur wil doorzitten.....

het enige in het begin vond ik wel dat ik veel vlugger naar voor dreigde te 'vallen'....mijn ene paardje kan er wat van om als ze geen zin heeft vanuit gelijk welke gang als ik ze inhoudt direct in halt over te gaan,en dan ging ik in het begin nogal vaak in haar hals.....ondertussen is dat niet meer,maar dat was het enige waar ik ff moest aan wennen

de paardjes vinden het prima allesinds!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:42

over het in de hals hangen heb ik ook vaak
mijn paardje reageert erg goed op Hoo, en Goed (maw: dan gaat ze op de rem)
als ze bv aanspringt, en iets actiever dan verwacht, floep ik soms Wow! eruit, zij denkt dat dat Ho is, gaat op de rem en ik in haar hals Tong uitsteken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:55

Dat heb ik met braaf , gaat ze in draf Tong uitsteken

Of Goed zo , geeft ze voet Haha!

Altijd oppassen dus wat je zegt , ze denkt een beetje teveel mee zeg maar , hihi.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:04

Vandaag had ik dus niet goed aangesingeld. Tutje zet altijd haar buik op, bij het opstijgen (altijd met opstapje) bleef de BF goed liggen. Toen in het bos maakte ze wat zwiepers en het zadel ging opzij en madam ging jolig doen door wat kleine bokpogingen. Enfin, ben eraf gegaan, 2 gaatjes makkelijk kunnen bijsingelen en toen via verhoging langs het zandpad Lachen weer erop. Verder geen problemen meer op (lange) rit. Ze had er zin in, ging van de ene in de andere galop, tjonge, heb haar maar flink uit laten razen. Ik zeg ook altijd "stap" en "draf" maar nu betekende "draf" in haar oren galop Knipoog
Als ik onderweg zeg, koekje, dan is daar geen misverstand over. Gaat ze stilstaan, kan keurig nar achteren buigen en dat ding opvreten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:20

Ik weet niet of het slecht is op lange termijn. Ik weet wel dat ik niet tevreden ben over boomloos Lachen Bij mijn haf is het het probleem dat ook dit zadel niet over de gehele rug draagt. Pal achter haar brede schouder heb ik een droge plek. Dat probleem had ik ook met mijn westernzadel, het is wel zo dat bij boomloos die plek wat kleiner is. Ik ben daarom nu overgestapt op een dressuurzadel met boom die wat meer achter de schouder kan liggen, en heb hoop dat dat beter zal zin voor de drukverdeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:48

Ik vind het een interessant topic; Maar kan niet echt meepraten omdat ik geen ervaring verder heb.

Ik heb een Fries in mijn bezit, ze is dus officieel niet van mij. Ze is rond, breed, amper schoft; Een typische bouw voor een Fries dus. Jep, met zadels gaat het dus niet even makkelijk. Op stal hebben we allemaal brede NRPS'ers, maar er ligt geen zadel van goed. Ander zadel dat vorig jaar goed lag op haar tweede (ik reed toen niet hoor!) ligt nu ook al niet goed meer. Ik heb heel erg naar boomloos zitten kijken, maar de eigenaar, een 68jarige boer die wel van zijn centjes houdt, wil het zadel per se inruilen en dus toch nog als het ware 'winst' hebben. Zelf is voor mijn een Barefoot heb ik al zitten kijken, een enorme investering op mijn bijna 16e met een stom vakantiebaantje. Dinsdag komt een man van VroegOp waar we al het zadel van hadden, met 3 brede zadels in de hoop dat.. Ik ben benieuwd. Nagelbijten / Gniffelen
Verder lees ik ondertussen topics, in het volgende nummer van Cap verschijnt trouwens een artikel over boomloos, door een fysio ofzo. Knipoog

Maargoed. Als ik het allemaal lees en ervaringen hoor is het hartstikke positief, maar toen kreeg ik weer een PB van een Bokker waar ik weer heel sceptisch van ben geworden, ik weet't allemaal niet meer..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:02

Ja dat hoorde ik ook van dat artikel in de Cap.

Ben benieuwd of ze een fysio hebben uitgezocht die tegen boomloos is....meestal zijn de paardenbladen toch wel van het erg hangen aan standaard omgang en spullen en zijn de artikelen over meer natuurlijk paarden houden / bitloos en boomloos enzo geschreven vanuit een aanhanger van de "normale" sport met daarbij behorende spullen en omgang....dus ik ben benieuwd Nagelbijten / Gniffelen

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:49

ik heb vorig jaar een barefoot geprobeerd bij mn oudste paard, alleen mijn paard heeft een redelijk hoge schoft en aan het einde van de test week ontdekte ik daar toch een schuurplekje. Verdrietig Jammer want het zat wel ontzettend lekker, ben alleen nu wel benieuwd of ze dat met de nieuwere barefoots ook zal hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:06

Ligt eraan hoe oud de Barefoot was , en heb je ok een pad met dubbele inlages geprobeerd ?

Dan lift je sowieso het hele zadel een stukje omhoog Lachen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:58

Ik rij nu ruim een jaar met een Barefoot westernuitvoering tot zeer grote tevredenheid.

Het paard waar het zadel op ligt was met een boomzadel nauwelijks nog te rijden.
Een en al spanning en schrikreacties als ik haar reed.
Vanaf het eerste moment dat de barefoot erop ging was ze prima te rijden.
Nooit geen problemen meer gehad met haar en je wil niet weten hoeveel boomzadels we daarvoor al uitgeprobeerd hadden.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:05

griebels schreef:
Ik zie heel weinig boomloze zadels op de langere endurance-klassen.
Dat heeft bij mij mijn vraagtekens gezet.
Ook roepen mensen hier dat een boomzadel de schouder niet vrij laat. Een goede zadelmaker (harnassmaker op bokt) vertelde mij dat de meeste zadels nog een tikje verder naar achter moeten dan wij geleerd hebben.
Hierdoor komt de schouder wel vrij te liggen. Ik merk nu met mijn boomzadel dat deze perfect aansluit en zijn schouder zeker wel vrij is. Nu heb ik alleen een probleem met het zadel, vandaar dat ik me aan het orienteren ben op zadels voor lange afstanden.

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar hier wil ik toch even op reageren. Ik weet niet wanneer jij de endurance-klasse "lang" noemt, maar bij mij start dat vanaf de langere klasse II-ritten (60+). Inmiddels heb ik verschillende 60+ ritten gereden (ook klasse III, met 85 - 90 kilometer) met m'n Barefootje en het gaat prima.
Er zijn in Nederland sowieso niet zo heel veel mensen die klasse III en hoger rijden, dus kom je de boomloze zadels in die klassen haast niet tegen. Maar het kan prima! Als je paardje er lekker mee loopt, dan belet niets om hier in de endurance mee naar de hogere klassen te rijden. Let inderdaad alleen op met lichtrijden en verlichte zit: ik probeer met name in de verlichte zit af te wisselen tussen druk op m'n beugels en druk op m'n dijbenen (niet knijpen, gewoon steunen). Hierdoor voorkom ik dat de stijgbeugelriemen teveel gaan snijden. Op een dergelijk niveau gaat alles heel nauw luisteren en is waarschijnlijk geen enkel zadel nog volledig zaligmakend. Je kan nog zulke goede schoenen hebben, na een hele dag wandelen is de kans ook groot dat er ergens een drukpunt of iets dergelijks ontstaat, overigens zonder dat dit tot een echt probleem zoals een blaar hoeft te leiden!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:19

Buiten dat ik de freeform zadels heel erg mooi vind heb ik ook een aantal keer gehoord dat deze het beter doen op de langere afstanden dan de barefoots.
Ik zit er nu sirieus over na te denken om eens flink te gaan sparen.
Ik heb niet zomaar even 1000 euro, dus als ik zo'n zadel wil kan ik maar beter nu vast beginnen met sparen.

M'n barefoot zit opzich heerlijk alleen begint de bult in het midden toch wat pijnlijk te worden op de langere ritten Clown Ik had gedacht dat die bult wel weg zou trekken als ik hem goed ingereden had. Maar ik heb hem inmiddels een jaar en de bult zit er nog steeds.

Wat vinden jullie van de freeform (endurance/western model)?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:16

Ik heb het topic even helemaal doorgelezen... ik heb een week een boomlooszadel getest maar ik heb vorig jaar toch een Podium gekocht i.p.v. een boomlooszadel.

Het valt mij op dat de argumenten die vooral op de eerste pagina tegen boomzadels genoemd worden wel erg ongenuanceerd zijn. Er wordt gesproken over de traditionele engelse zadels maar tegenwoordig zijn er zoveel verschillende soorten zadels dat je onmogelijk het engelse zadel als voorbeeld kan nemen en daaruit concluderen dat boomzadels slechter zijn. Alleen al in de endurance zijn zoveel type zadels die allemaal een andere boom danwel panelen constructie hebben en die gewoon goede resultaten neerzetten. Er zijn toch een heleboel paarden die een 160 km met een boomzadel uitrijden en die geen centje pijn hebben. Juist bij die paarden wordt de rug nauwlettend in de gaten gehouden... het percentage goed passende boomzadels is misschien dus toch niet zo klein?

Bij de podium is de stijgbeugelophanging in het midden van de boom en het zadel ligt wat verder naar achter dan het gemiddelde engelse zadel. Tevens zit er ter hoogte van de schoft een gat in dit zadel en zitten er geen vaste zweetbladen aan, op die punten kan het dus niet knijpen en er is volledige schoudervrijheid. Het draagvlak van de boom is (groot! en) verstelbaar en laat ik elke 6 maanden controleren door een expert. Ook als mijn paard in bespiering verandert kan ik dit dus gemakkelijk wijzigen. Dit typ ik niet om jullie te overtuigen dat mijn zadel zo geweldig is maar om aan te geven dat een boomzadel niet per definitie 'fout' is.

Als de nadelen van boomloos worden genoemd dan vind ik het zo'n zwak argument om te zeggen dat een boomzadel nooit past. Inmiddels zijn er voldoende typen boomzadels (bijv. ook Gaston Mercier) waarbij je met begeleiding echt het geheel wel passend kan krijgen voor de meeste paardenruggen. In mijn geval (een tweedehands podium) was ik net zoveel kwijt als een nieuwe barefoot dus duurder hoeft het ook echt niet te zijn.

Ik vind de drukverdeling (o.a. bij de stijgbeugels) voor lange ritten niet optimaal en kies daarom voor een zadel met boom. Ik vind boomloos een mooi alternatief maar zou er pas voor kiezen als ik geen goed boomzadel voor mijn paard zou kunnen vinden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 02:00

er zegt ook niemand dat een boomzadel NOOIT past, maar wel dat een boomzadel ZELDEN perfect past.
jij noemt nu het voorbeeld in de endurance
deze mensen zijn meestal al op een andere manier bezig met hun paarden dan de gemiddelde dressuur/spring of recreatieruiter.
Geef eens toe: hoeveel paardeneigenaren laten om de 6 maand iemand komen om hun zadel tot in de puntjes te controleren zodat het perfect past op hun paard?
hier op bokt zitten er wss wel veel.
Als ik kijk bij ons op de manege (pensionpaardeigenaars dan)
die kopen een nieuw zadel, laten iemand er naar kijken, zadeligt goed (lees: knelt niet op de schoft, schuift niet, dus ligt goed) en wordt pas opnieuw gecontroleerd als de kussens te plat geworden zijn, of als het paard drukplekken krijgt.

Niet ALLE eigenaars zijn zo als bovenstaand voorbeeld, maar ik schat het grootste gedeelte toch wel nog.
en in zon geval is een boomloos beter dan een boomzadel.
ik heb er al meerdere lezen zeggen dat een perfect passend boomzadel beter is dan een boomlooszadel, maar een zadel kan nooit in alle omstandigheden perfect liggen denk ik.
Daarbij hoeft er maar een klein foutje inkomen (bobbeltje in de vulling bv) om problemen te veroorzaken...

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:52

ik heb ook al een paar jaar een boomloos zadel(barefoot)en ben dit seizoen begonnen met endurance.
Heb wel 4 inlages erin omdat ik toch merkte dat zijn rug gevoeliger werd.Nu heeft hij nergens meer last vanen het zadel gaat vanzelf op de juiste plek liggen en dat is iets verder naar achter dan de gewone boomzadels.Zolang hij niet gevoelig wordt op zijn rug wil ik kijken tot hoeveel km ik het ga redden met het boomloze zadel.Start deze mnd 54km.Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf heel licht ben 48kg

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:54

4 inlages op elkaar, of 2 aan elke kant Blond

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:09

op elkaar,even proppen maar als ze eenmaal zitten,zitten ze goed

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:11

ik las trouwens dat dat met talkpoeder makkelijker ging en dat was inderdaad een goed idee

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:20

Dat was mijn tip Haha!

Is 4 inlages op elkaar niet mega dik?

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:34

valt reuze mee,kan nog precies iedere beweging voelen

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:37

weet eigenlijk niet of het uitmaakt welk maat pad je eronder hebt.mijn zadel is maat 1 en mijn pad maat2(toen hadden ze nog geen kleinere pads

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:18

Woeiiii 4 inlages op elkaar , dus totaal 8 inlages in 1 pad ???

Ja dag dat past toch nooit joh Haha!

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:22

zo dik zijn die inlages niet hoor.ze worden ook dunner naar mate ze ouder zijn

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:23

Hoe heb je dat in hemelsnaam erin gekregen???Had al moeite met 1..