Zonder schuilstal buiten, binnen met slecht weer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zonder schuilstal buiten, binnen met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:09

Lenneke_ schreef:
En wat als er geen schuilstal is?
Dan moet je wel kiezen voor je paard. Kies je dan full time op stal of buiten?

Jep, daar zit ik dus mee.
Dan maar naar buiten, ze staan met twee andere pony's gewoon 24/7 buiten. Op stal (ze heeft geen rij stallen, maar staat apart, niet ideaal met naar buiten kijken, paarden zien en ruiken etc.) . Op stal staat ze alleen maar te hinniken en ik merk gewoon dat haar weerstand daar achteruit lijkt te gaan.
Stond ze laatst tijdelijk binnen, had ze opeens een snotneus? Begon ze met gekuch? Dat is iedere keer zo. Buiten blaakt ze van gezondheid.

We hebben ook nog een koebocht tot onze beschikking, gewoon 2 grote open stallen en een 'bestrate' uitloop, hier staan ze wel vaak in de stallen te suffen. Maar liggen in de wei doet mijn paard ook, heb der al wel eens languit zien liggen in de vroege ochtend.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:14

Ik denk dat het wel kan, maar als het echt te erg is zal ik hem wel naar binnen brengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:24

Bij ons liggen ze meestal ook 's ochtends vroeg te pitten , in het bedauwde gras.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:50

mijn varken had gewoon in de zeiknatte blubberwei liggen pitten vannacht, ik wist niet wat ik zag, hij was niet meer bont maar egaal bruin. zo ranzig had ik hem nog nooit gezien.....volgens de boer is ie ook nog es volledig uit z'n panty gegaan met spelen vanmorgen vroeg, helaas wil er nooit eentje meedoen..... ik moest maar es weer serieus gaan rijden om de energie eruit te rijden, want dat is volgens hem het probleem: die anderen worden getraind en zijn moe en de mijne doet geen moer en heeft teveel energie Clown

Dat de mijn zo'n 5 jaar jonger is dan de rest (gemiddeld) heeft er niets mee te maken.... zei ie nog Clown

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:12

Het grootste probleem voor mij bij het dag en nacht buiten staan in de winter is de ondergrond.
Veel weilanden liggen hier laag en worden dus snel drassig.
Als je daar in de winter paarden op zet (ik spreek uit ervaring mijn paarden hebben nu 2 winters achter elkaar in een uitloopstal op het weiland gestaan) wordt het weiland 1 grote modder poel.
Te veel modder is niet echt bevordelijk voor de paarden (een beetje vinden ze meestal wel fijn, vooral de fjord) en je zag dus ook dat de paarden vaker in de uitloopstal gingen staan.
Daarnaast is het ook voor het weiland zelf zwaar. Het duurt lang voordat er weer goed gras groeit en de ondergrond is minder egaal.
Je kan natuurlijk je weiland in kleine stukjes opdelen, maar dan moet je weer zorgen dat de uitloopstal vanuit al die stukjes bereikbaar is. Dit was bij mij niet haalbaar.
Dit jaar gaan mijn merries dus 's nachts op stal en overdag in het weiland/paddack. De winter begint voor mij waarschijnlijk pas in november, want we zijn nog bezig met de bouw van de stallen Schijnheilig
Vroeger heb ik overgens een aantal jaar op een stal gestaan waarbij mijn merrie een uitloopstal had met daarom heen een droge(!) zandpaddock. Dit vond ze duidelijk veel fijner dan in het weiland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:09

Jep,. dat probleem hebben wij op stal dus ook.
In de winter is het geen doen, het moet vriezen, wil één van de stukjes land een beetje toegankelijk worden. Erg irritant.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:17

Morrie staat in een polder,daar is al het land de hele winter soppig en nat, maar verderop in het dorp zijn stukken zandgrond..... als je daar een weitje kan huren, zit je op rozen in de winter....... helaas houden de meeste boeren niet van zware paarden op hun landjes Huilen

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:12

Santos en Lady staan met dit weer als 's nachts binnen.
Willen ze zelf. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:22

Morrie schreef:
Morrie staat in een polder,daar is al het land de hele winter soppig en nat, maar verderop in het dorp zijn stukken zandgrond..... als je daar een weitje kan huren, zit je op rozen in de winter....... helaas houden de meeste boeren niet van zware paarden op hun landjes Huilen

Ik leef met je mee. Ach gut
Als er dan een paard/ponybeest op het land zou mogen zijn dat dan wel de Arabjes.
Keet mag niet mee doen Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:13

maar Arabjes willen ze in de winter weer niet 24/7 buiten hebben, dus wat staat er op die landjes: schapen.....

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:35

pmarena schreef:
Bij ons liggen ze meestal ook 's ochtends vroeg te pitten , in het bedauwde gras.

Ja sochtends dutten ze bij ons ook vaak, vraag me altijd af waarom sochtends... Net als dat ze sochtends ook vaak drenken....

Wij gingen ook wel is snachts met zaklampen de wei in, dát is spannend!
Je ziet geen steek en dan op 4 hectare de kudde zien te vinden, hahahaha, en dan hoor je ze ineens aangaloperen, jij ziet hun niet maar zij jou wel natuurlijk. Echt ubergrappig!

Grond is inderdaad hier wel een probleem, op polderklei of veen kan je ze al niet buiten hebben swinters, of je moet een stuk gedraineerd hebben... Morrie, wat een discriminatie zeg!! met een goede zandbodem maakt het toch niet zoveel uit hoe zwaar het paard is?

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:44

Een paard dag en nacht buiten met mooi weer, prima. Maar met slecht weer, nee. Zeker niet als het paarden zijn die in de sport lopen. Die van mij komt s'nachts naar binnen, lekker in een droge stal zijn eten krijgen en in een lekker strobedje slapen. Zomers komt hij ook gewoon s'nachts binnen, tenzij het overdag zo warm is dat ze het ritme omgooien en ze s'nachts naar buiten gaan en overdag naar binnen. Ik ben een absolute voorstander van paarden in de wei. Maar een sportpaard moet mijn inziens gewoon s'nachts naar binnen en zijn krachtvoer krijgen en een droge plek hebben om te liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:05

Ik denk dat ze 's ochtends graag dutten omdat het dan licht is dus goed overzichtelijk , maar wel nog erg stil en rustig.

Het ideale moment om even te ontspannen dus , zou ik zelf ook voor kiezen Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:11

bij ons liggen ze tegen 6 uur 's ochtends ook veel plat, maar dan komt melkmeisje (koeien melken) en dan zijn ze direct wakker: melkmeisje (tegen de 70) heeft koek bij zich Vingers aflikken Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:56

@knapmannetje: Ook een 'sportpaard' is nog steeds een paard.
Welk voordeel heeft een 'sportpaard' van het met slecht weer en 's avonds + 's nachts op stal staan t.o.v. een niet-sportpaard?
En welk voordeel heeft dat paard van een droge stal en "in een lekker strobedje slapen"?
Paarden slapen 's nachts niet; paarden hebben een 24 uur per dag ritme, dat gaat continue door. Ook als ze 'sportpaard' zijn.
En een paard kun je ook in of buiten de wei z'n krachtvoer geven.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:59

Denk dat het wel kan Haha! Wilde paarden hebben ook nergens last van. En zo lang je niet gaat scheren of dekens op gaat gooien denk ik dat paarden het makkelijk zelf kunnen regelen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:25

Morrie schreef:
maar Arabjes willen ze in de winter weer niet 24/7 buiten hebben, dus wat staat er op die landjes: schapen.....

Goh. Veel dingen komen me toch erg bekend voor, helaas. Clown

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:00

Jovarna schreef:
@knapmannetje: Ook een 'sportpaard' is nog steeds een paard.
Welk voordeel heeft een 'sportpaard' van het met slecht weer en 's avonds + 's nachts op stal staan t.o.v. een niet-sportpaard?
En welk voordeel heeft dat paard van een droge stal en "in een lekker strobedje slapen"?
Paarden slapen 's nachts niet; paarden hebben een 24 uur per dag ritme, dat gaat continue door. Ook als ze 'sportpaard' zijn.
En een paard kun je ook in of buiten de wei z'n krachtvoer geven.

Klopt een sportpaard is ook een paard, lees: ik ben ook een voorstander van paarden in de wei. Maar ik vind dat een sportpaard niet 24 uur per dag buiten hoort. Het voordeel, het paard krijgt op gezetten tijden zijn krachtvoer, en als ze er aan gewend zijn komen ze erg graag naar binnen. En als het slecht weer is staan ze in iedergeval even lekker droog en kun je de benen afdrogen, dan heeft mijn paard 4 witte benen, wat dacht je van mok of zoals mijn paard de ziekte leucocyte pastern dermatitis heeft dan wil je zeker niet dat je paard staat te soppen in de wei. Ik kan je wel vertellen dat mijn paard (als ze s'winters vanwege het slechte weer niet naar buiten kunnen) mijn paard overdag's nooit ligt maar s'nachts wel. Dat is bedoel ik met mijn opmerking s'nachts in een strobedje slapen. En buiten krachtvoer geven kan natuurlijk ook maar waarin een schuilstal??? Of lekker op de sopgetrapte bodem. Ik vind het minder erg als ze de beschikking hebben over een schuilstal, dat je die beesten ziet verpieteren in een wei met blubber tot aan hun knieen, dan heeft het paard nog de mogelijkheid om te schuilen.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:15

Je kunt prima voeren, het kost alleen wat meer tijd. Ik wacht altijd totdat ze allemaal het voer ophebben, zodat ze alleen hun eigen voer eten. Dan maar 15 min eerder op. Krijg het niet aan hun verstand gepeuterd, dat ik het beste voor heb met degene die het minste krijgen Knipoog En je kunt ook op gezette tijden voeren, ze moeten het toch van iemand krijgen of dat nou buiten of binnen is.

Paarden die 24/7 buiten staan hebben niet automatisch mok hoor. Wij hebben een behoorlijk natte wei, vooral het gedeelte van de stal naar een hoger en droog stuk wei. Dus wij hebben een flink stuk betegeld voor de stal, zodat ze altijd met droge voeten kunnen eten, drinken, staan zonder de stal in te hoeven. Daar maken ze ook veel gebruik van, maar daarvoor ook nooit last gehad van mok... En preventief uierzalf bij natte periodes (lees dikke laag sneeuw) doet wonderen.

Ik kan me voorstellen dat jij het paard binnen wilt hebben vanwege lpd, maar de rest is puur menselijke ideeën van prettig/makkelijk. En hoogstwaarschijnlijk zal jou paard buiten ook 's nachts gaan liggen.

Owja, mijn paarden hebben allebei een goede waterdichte deken op en lopen 5/6 x in de week, ook nog nooit problemen mee gehad Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:18

Peerd staat hier nu op stal.
Ze is verkouden, heeft daarvoor nu HMP Horse (kruidenmengsel wat ze tweemaals daags doet, in de wei voeren is al een vak apart met twee lastige paarden erbij, daarbij ben ik komend lang weekend weg en ik heb helaas niemand in de buurt die ik zoiets kan vragen).
Daarbij heeft ze al rasp, de hoeven zijn spons nu, het weiland is een moeras, de eerste scheurtjes aan alle 4 de hoeven komen al te voor schijn, ze heeft een fiks ontstoken oog, de vliegenoverlast is met geen smeersel te bestrijden en ik kan niet anders. Erg vervelend dat het zo moet, maar ik heb alles nu beter in de hand..
Geen vliegen nu, stof ga ik zoveel mogelijk tegen met Hooispray en het hooi goed afspuiten, emmertje voor 1maal daags kan ik klaarhalen, dat kan de boer nog wel, eens op de dag een emmertje in der voerbak legen.
Jammer dat het zo moet, maar tis niet anders.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:12

De buren hebben een schuilstal en toen het maandag zo verschrikkelijk slecht werd gingen ze in draf de schuilstal in. Vond het wel een grappig gezicht. Moet wel eggen dat 1 van de 4 sinds een paar jaar natuurlijk gehouden wordt. dat ie 's nachts nog naar binnen ging stond ie altijd voor aan en was als eerst binnen.

Ik denk dat het erg van het paard afhangt, toch vind ik dat ze wel ergens uit de wind moeten kunnen staan.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:24

GvdT schreef:
De buren hebben een schuilstal en toen het maandag zo verschrikkelijk slecht werd gingen ze in draf de schuilstal in. Vond het wel een grappig gezicht. Moet wel eggen dat 1 van de 4 sinds een paar jaar natuurlijk gehouden wordt. dat ie 's nachts nog naar binnen ging stond ie altijd voor aan en was als eerst binnen.

Ik denk dat het erg van het paard afhangt, toch vind ik dat ze wel ergens uit de wind moeten kunnen staan.

Hier een berichtje van "de buren" Haha! , zodra het gaat regenen rennen ze vaak idd meteen naar de schuilstal maar als het blijft regenen gaan ze ook na een tijdje weer naar buiten, behalve de andalusier van mijn vriend die blijft onder het afdak staan. Met die hittegolf stonden de paarden ook geregeld te schuilen voor de zon, behalve de andalusier van mijn vriend die staat dan buiten te grazen. Clown

Voeren is i.d.d wat lastiger met vier paarden in een groep, wij geven elk paard op zijn eigen plekje voer en in een vast volgorde zijn ze zo aan gewend en de paarden die snel hun bak leeg eten en bij de anderen gaan "jatten" geven we wat lucerne door het voer zodat ze wat langer staan te kouwen.

zandhapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:58

Mijn paard ligt iedere nacht te maffen in de stal! Ze blijft tot zo'n beetje november buiten en dan tot in maart binnen ('s-nachts)
Als ik die neer zou zetten waar jij staat Lenneke, dan zou ze binnen de kortstse keren mok hebben. Begrijp dat het voor jou een moeilijke keuze is. Ik denk dat ik weet waar jij staat en (no offense want ik ken je pensionhoudster goed en ben hardstikke dol op haar) de stallen zijn niet zo netjes als dat ik ze graag zie.
Dus als het niet teveel blubber is en je kan er een maatje bijvinden zou ik het gewoon een jaartje proberen als ik jou was. Persoonblijk vind ik het idee van een schuilstal zeer prettig, maar:

Zoals andere mensen al zeiden: het hangt af van het paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 07:08

Er is al een oplossing. Anouar gaat verhuizen.
Daar is ook geen schuilstal, maar wel rondom heel veel bomen (ligt in het bos) Dus hij kan iig uit de wind staan en beschutting zoeken tegen de regen.

Sinds Anouar geen krachtvoer meer krijgt heeft hij nooit meer mok gehad. Daarvoor had hij vrijwel constant mok (niet heel erg, maar altijd een paar korstjes)
De boerderij waar hij nu heet gaat staat ook op andere grond, wordt minder snel drassig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 07:12

Op vakantie had hij wel een schuilstal in de paddock. Af en toe regende het behoorlijk, maar meneer bleef lekker buiten staan met z'n kont in de wind Clown
Hooi lag in de schuilstal. Bleef hij ook buiten staan, met z'n hoofd binnen om te eten