Foresttravel schreef:Als het voor het paard neit goed zit, zit het meestal voor de ruiter ook niet zo, tenminste zonder zadel. en als jij echt natuurlijk bent, merk jij direct aan je paard als er wat is. merk je dat niet, moet je maar een natuurlijk gaan rijden. want op dat moment ben je daar niet mee bezig. maar sowieso, de mensen doen er wel iets voor om het beter te maken voor hun paard. al zijn ze er niet mee bezig ze proberen het wel, en dat vind ik alvast wel een pluspuntje.
Ik weet niet of ik je helemaal volg, deze vorm van Nederlandse taal kost me wat moeite.
Als de ruiter niet weet hoe dingen zouden moeten voelen, weet de ruiter meestal niet dat het anders zou moeten zijn. Dat heeft niets te maken met natural of niet, maar met fatsoenlijk les of niet (maar dat is natuurlijk maar mijn mening). Goede bedoelingen van mensen zijn natuurlijk best te waarderen, maar als mensen vol goede bedoelingen hun paard naar de kl*ten helpen, is het nog steeds het paard dat de dupe is. Goede bedoelingen alleen heb je niets aan, je hebt KENNIS nodig om het goed te leren doen.
En of je die kennis uit het natuurlijke circuit haalt of uit het traditionele, of zelfs uit een combi van die twee, dat boeit me dan een stuk minder.