waarheid !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WaratjeJarig

Re: waarheid !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:50

sanne83 schreef:
ik geloof ook niet zo in het overbelasten van de voorhand Knipoog
Ik ben meer bezorgd over de rug, hoofd laag= ontspanning, dat vind ik het belangrijkst.

En als dan de achterhand ook goed ondertreedt is het goed voor de rug. Noemen ze ook wel voorwaarts-neerwaarts Haha!

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:57

Lenneke_ schreef:
Anouar loopt het liefst in deze houding
http://img112.imageshack.us/img112/4708/p60300779es.jpg
Hoofd niet omlaag, maar wel ontspannen. Het lijkt mij geen slechte houding

Geeft de indruk van netjes over vier benen (=goed), maar zo te zien (foto is altijd lastig omdat het een momentopname is) niet echt over de rug. Als je Anouar regelmatig bewust wel over de rug rijdt, lijkt dit me voor flinke stukken een zeer hebbelijke houding. Mijn paard loopt ook zo als ze ontspannen op buitenrit is (met veel draf) en dat vind ik acceptabel. Afhankelijk van omstandigheden zal ik haar ook tijdens een rit even "kietelen" voor echt over de rug, maar het meeste "rugwerk" doen we in de bak. Bloos

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:16

Arabesk schreef:
ik heb een foto gezien van de deelnemers aan de megaendurance rit ergens in de woestijn. Die arabiertjes lopen met hun kop in de lucht en gaan met die banaan.

Geen paard dat een endurance rit in de aanleuning uitrijdt daar.

Maar dat trainen ze thuis wel... de meeste althans.

Ik sprak een keer een osteopate die ook klasse IV Endurance paarden behandeld en zei dat die soms zo vast zitten in hun rug dat ze er verbaast van staat dat ze nog een wedstrijd konden lopen. Knipoog

Zij raad mij ook aan Jeddah bijgezet te longeren en ondanks dat ik nogal "anti" bijzet ben, ben ik het toch gaan proberen en wanneer ik daarna mijn hand over haar rug haal zijn haar spieren zo zacht als boter...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:28

Ik longeer regelmatig met dubbele lijnen. Vind ik heel fijn werken

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:42

Ik vind het een hele fijne foto van jullie samen Lenneke Lachen. Het hoofdje zou misschien wat kunnen zakken, maar er is (het blijft natuurlijk een momentopname) geen spanning te zien.

Als je thuis actief werkt aan het lang maken van de bovenlijn, dan is dat een mooi evenwicht.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:49

Lenneke_ schreef:
Ik longeer regelmatig met dubbele lijnen. Vind ik heel fijn werken

jaaaa, dubbele lijnen werkt heel fijn en is heel goed voor de rug. OK dan! Doen wij ook zo nu en dan (eigenlijk te weinig), je kunt perfect zien wat er gebeurt en er meteen op inspelen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:51

Maar wel zonder bit Haha!

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:52

Als dat voor jou goed werkt, waarom ook niet?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:00

Arabesk schreef:
ik heb een foto gezien van de deelnemers aan de megaendurance rit ergens in de woestijn. Die arabiertjes lopen met hun kop in de lucht en gaan met die banaan.

Geen paard dat een endurance rit in de aanleuning uitrijdt daar.

Ik zie HIER een heel ontspannen paard gaan tijdens het WK Endurance in de woestijn.

Niet met het neusje op de loodlijn, niet LDR (lijkt me ook niet dat je dat 160 km volhoudt), maar wel ontspannen.

Het betreffende paard is overigens inmiddels een 'ouwe rot in het vak' (10x een 160'er op zijn naam sinds 1998) en dat was hij niet geworden als hij al die jaren niet goed was gereden. Dan was hij na een paar jaar al versleten geweest.

Wil je goed trainen voor de endurance (en dan heb ik het zéker over afstanden van meer dan 80 km én je paard over meerdere jaren in vorm houden) dan train je ook dressuurmatig en/of aan de longeerlijn om het paard te gymnastiseren, zodat het paard ook zijn rug- en buikspieren goed leert en blijft gebruiken.

Veel endurancepaarden op de langere afstanden worden daarnaast regelmatig nagekeken en eventueel behandeld door een fysiotherapeut. Niet ter vervanging van het dressuurmatig bezig zijn, maar ter ondersteuning. Vergelijk het met topsport bij de mens.

Endurance is meer dan 'kop in de lucht en gaan met die banaan'. Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:25

Het grootste misverstand zit hem in dit verhaal (denk ik) in het feit dat aanleuning verwisseld met aan de teugel. Aan de teugel lopen ze niet nee, is ook niet echt aan de orde in de endurance. Maar zeker wel in een ontspannen aanleuning. Een paard in aanleuning hoeft niet ook in 'de houding' te lopen.

Veel van de endurancepaarden worden wel zeker in de aanleuning gereden en hebben een dressuurmatige basis. Of gymnastiserende basis (voor degenen die alergisch zijn voor het woord dressuur.) Zoals Karin zegt er zijn gerust uitzonderingen, maar sinds wanneer is dat dan een maatstaf?

Endurance is zeker meer dan kop in de lucht en gaan met die banaan! In ieder geval voor mensen die willen hun paarden langer meegaan! Vork

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:32

Waratje schreef:
sanne83 schreef:
ik geloof ook niet zo in het overbelasten van de voorhand Knipoog
Ik ben meer bezorgd over de rug, hoofd laag= ontspanning, dat vind ik het belangrijkst.

En als dan de achterhand ook goed ondertreedt is het goed voor de rug. Noemen ze ook wel voorwaarts-neerwaarts Haha!

maar neemt de achterhand dan gewicht over? Knipoog

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:01

Ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:32

"Aan de teugel" is ook een begrip op zich. Wat is dat dan precies? Als ik om me heen kijk, op wedstrijden en de mensen in mijn omgeving, dan is dat "in de krul trekken". Zodra ze op het paard zitten, wordt er meteen dusdanig in de mond van het paard getrokken en gedaan dat het paard z'n hoofd laat zakken en de hals in de krul heeft. Zo, en dan is de ruiter tevreden, dan zie je ze echt kijken "zie eens hoe goed ik kan rijden". Maar de achterbenen van het paard bungelen er ergens achteraan, paard drukt z'n rug weg, paard is gefixeerd op het bit, er zit spanning in het lichaam, noem het maar op.

Zelf vind ik het belangrijk dat mijn paard goed ondertreedt, volledig ontspannen is, haar rug loslaat, haar bil- en buikspieren goed gebruikt, lekker los is in haar hele lijf, zelf haar balans opzoekt en mij uiteindelijk aanleunig gééft en mij werkelijk draagt.
Dressuurmatig rijden - zeg maar gymnastiseren - vind ik wel belangrijk. Dan kunnen we daarnaast urenlang in het bos en over de hei banjeren. Tong uitsteken

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:25

Waratje schreef:
Ja.

is dat bewezen?

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:32

Karin schreef:
Ik zie HIER een heel ontspannen paard gaan tijdens het WK Endurance in de woestijn.

Sterker nog ik zie er twee!
Ik rijd mijn pony ook niet aan de teugel tijdens een endurance rit, maar ze loopt wel op vier benen en los in haar lijf. Zonder dat ik daar contact voor hoef te houden met de teugels. Thuis rijd ik haar wel aan de teugel als ik dressuur of ik longeer haar bijgezet met het elastiek.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:34

Karin schreef:

dat is het plaatje dat ik bedoelde

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:43

Ik zie daar anders geen 'kop in de lucht en gaan met die banaan'. Verward

Verder ga ik met Esperanza mee:

Esperanza schreef:
Het grootste misverstand zit hem in dit verhaal (denk ik) in het feit dat aanleuning verwisseld met aan de teugel. Aan de teugel lopen ze niet nee, is ook niet echt aan de orde in de endurance. Maar zeker wel in een ontspannen aanleuning. Een paard in aanleuning hoeft niet ook in 'de houding' te lopen.

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:50

Dat zie ik er ook niet in hoor. Hier zie ik twee heel erg ontspannen paarden lopen, niet netjes op vier benen gaan.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:52

Er zijn maar weinig mensen hoor die het verschil goed kunnen zien. Bovendien kun je op die foto niet zien of de rug lekker los is en echt 'swingt'.

Maar door op je paard te gaan ziten verplaats je het zwaartepunt van het paard. Door je paard te steunen met een goede aanleuning kun je hem helpen zijn balans terug te vinden. Dit heeft niets, maar dan ook niets met aan de teugel lopen te maken.

Met Jovarna's standpunt ben ik het wel eens, je ziet dit ook veel gebeuren, in alle takken van de sport. Vanuit een goede aanleuning komt de rest vanzelf. Maar 1 punt is het allerbelangrijkste. Jij kunt die aanleuning niet afdwingen, je kunt alleen maar je paard de ruimte geven om die aanleuning van achteruit er in te laten komen.

Dat gekunstel met die handjes leidt idd tot niets. Maar mensen die zomaar op hun paard gaan zitten en niets doen, onder het motto dat ze "er toch maar af en toe op zitten" zijn even slecht bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:55

Esperanza schreef:
sflj schreef:
Correct me if I'm wrong maar loopt een paard van nature niet al meer op z'n voor,- dan op z'n achterhand?
Wat het (extra) gewicht van de ruiter betreft; is het extra gewicht bij een drachtige merrie dan ook zo schadelijk volgens jullie?
Ik vraag me echt af of het echt zo schadelijk is dat paarden op de voorhand lopen.
Zou het niet meer met 'het plaatje' te maken hebben?

Dit soort opmerkingen heb ik vaker gelezen en die storen me mateloos! Het extra gewicht van een veulen in niet schadelijk, maar wel anders dan het gewicht van een ruiter.

Als jij je nog afvraagt of het werkelijk schadelijk is om een paard op de voorhand te laten lopen... *zucht* Huilen
Ik vind dit wel een leuke discussie... Waarom moet het paard geleerd worden om op de achterhand te lopen? Dat heeft niets met het plaatje te maken, wel met de fysieke belasting van het paard. Ik ken een paard dat zo braaf is, dat hij altijd in beginnerslessen wordt gebruikt. Het paard is nooit goed gereden, heet nooit geleerd het ruitergewicht goed te dragen. Loopt altijd op de voorhand. Resultaat: de gewrichten van de voorbenen zijn kapot, het paard heeft ernstige hoefkatrol, en kissing spines... het dier is nog maar 15 jaar...
Daarom moet een paard op de achterhand leren lopen. Daarom moet een paard getraind worden...

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:25

Als het voor het paard neit goed zit, zit het meestal voor de ruiter ook niet zo, tenminste zonder zadel. en als jij echt natuurlijk bent, merk jij direct aan je paard als er wat is. merk je dat niet, moet je maar een natuurlijk gaan rijden. want op dat moment ben je daar niet mee bezig. maar sowieso, de mensen doen er wel iets voor om het beter te maken voor hun paard. al zijn ze er niet mee bezig ze proberen het wel, en dat vind ik alvast wel een pluspuntje.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:27

Yamcha : Amen!
Van nature loopt een paard toch ook niet op de voorhand heb ik begrepen, ik heb nu al een aantal keer opgemerkt wanneer ik vlak achter de schoft ga zitten mijn paard met de achterhand omhoog komt, oftewel het gewicht komt op de voorhand.
Lijkt me niet lekker lopen, lijkt mij voor een mens lopen met gebogen rug.
kan het mishebben hoor

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:09

Foresttravel schreef:
Als het voor het paard neit goed zit, zit het meestal voor de ruiter ook niet zo, tenminste zonder zadel. en als jij echt natuurlijk bent, merk jij direct aan je paard als er wat is. merk je dat niet, moet je maar een natuurlijk gaan rijden. want op dat moment ben je daar niet mee bezig. maar sowieso, de mensen doen er wel iets voor om het beter te maken voor hun paard. al zijn ze er niet mee bezig ze proberen het wel, en dat vind ik alvast wel een pluspuntje.

Ik weet niet of ik je helemaal volg, deze vorm van Nederlandse taal kost me wat moeite.
Als de ruiter niet weet hoe dingen zouden moeten voelen, weet de ruiter meestal niet dat het anders zou moeten zijn. Dat heeft niets te maken met natural of niet, maar met fatsoenlijk les of niet (maar dat is natuurlijk maar mijn mening). Goede bedoelingen van mensen zijn natuurlijk best te waarderen, maar als mensen vol goede bedoelingen hun paard naar de kl*ten helpen, is het nog steeds het paard dat de dupe is. Goede bedoelingen alleen heb je niets aan, je hebt KENNIS nodig om het goed te leren doen.
En of je die kennis uit het natuurlijke circuit haalt of uit het traditionele, of zelfs uit een combi van die twee, dat boeit me dan een stuk minder.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:33

Jolliegirl schreef:
Yamcha : Amen!
Van nature loopt een paard toch ook niet op de voorhand heb ik begrepen

Van nature loopt een paard op alle 4 de benen, waarbij de verdeling van het gewicht nog wisselt in verschillende gangen.
Zo loopt een paard in stap (en ook in stilstand) met 60% van het gewicht op de voorhand, in draf is het gewicht gelijk verdeeld en pas in galop draagt de achterhand meer gewicht. Het paard brengt het grootste gedeelte van zijn tijd door in stilstand en stap, dus voor het paard is het natuurlijk om meer gewicht op de voorhand te hebben.

Ze hebben wel eens metingen gedaan bij een GP paard in piaffe, waarbij de uitkomst was dat nog steeds bijna 50% van het gewicht op de voorbenen rustte.

Citaat:
, ik heb nu al een aantal keer opgemerkt wanneer ik vlak achter de schoft ga zitten mijn paard met de achterhand omhoog komt, oftewel het gewicht komt op de voorhand.
Lijkt me niet lekker lopen, lijkt mij voor een mens lopen met gebogen rug.
kan het mishebben hoor

Ehh, je paard is toch geen wipwap, waarbij het ene deel omhoog gaat als jij meer druk uitoefent op de andere kant... er zit namelijk geen steunpunt midden onder zijn buik Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:34

Dat is waar, van nature loopt een paard op alle 4 zijn benen waarbij er 60% op de voorhand en 40% op de achterand komt. Daar is dus niets aan de hand. Het probleem komt, zodra er een ruiter op gaat zitten. Het punt achter de schoft is namelijk een reflexpunt, het ongetrainde paard drukt daardoor automatisch de rug weg, draagt nu 80% van zijn eigen en het ruitergewicht op de voorbenen, die daar niet op gemaakt zijn. Zonder zadel wordt dat nog erger, want de ruggegraat, die het toch al behoorlijk zwaar heeft, wordt zo nog zwaarder belast. Met (boom)zadel neem je iets van die belasting weg, maar dan nog... Dat resulteert dan in het paard waar ik het in mijn vorige post over had...

Wanneer een paard goed op de achterhand loopt, hebben we te maken met een verdeling van 50/50 (50 voor, 50 achter) in de piaffe (om het voorbeeld van het GP-paard van mijn voorganger te gebruiken), in de galop praat je zelfs over 40/60. Dit is een gewichtsverdeling die het paard wel aankan, waarbij een paard op de goede manier over de rug op de achterhand gereden wordt. Zo'n paard kan zonder enige problemen tot ver in de 20 gereden worden...