Effect boomloos bij het paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:25

Ik vind het nog de beste keus uit de 3 getoonde foto's , hihi.

En ben toch echt geen doosruiter op zich , kan dat gevoel niet echt waarderen

Maar ik ging er adhv de foto's dan ook wel vanuit dat de tweede zeg maar aan het doorzitten is , en de derde net tijdens een moment van het lichtrijden genomen was...maar dat is dus niet zo ??

Als ze echt zo zat de hele tijd dan ga ik wel voor de tweede houding , ik ging er niet vanuit dat iemand echt zo ZAT joh

Cookies

Re: Effect boomloos bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:29

Ik vind die 2e er uit zien alsof ie elk moment door zijn paard kan zakken. Die benen zo lang en recht. Dat lijkt met ook niet lekker zitten.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 00:33

Waratje schreef:
casjuh schreef:
Het heeft mij een betere houding en zit gegeven en mijn paarden lopen er als een zonnetje onder!

Het is altijd fijn als je kunt constateren dat je paarden meer ontspannen onder het zadel lopen, of dat nou boomloos is of niet.
Heb even naar je filmpjes gekeken via je onderschrift en zie dan toch weer wat ik vrijwel altijd zie bij mensen op boomloze zadels: behoorlijke stoelzit. De lijn van van oor naar enkel is niet loodrecht naar beneden, zoals hij wel hoort te zijn. Het maakt niet uit of je dressuurzit- of springzit-beugellengte hebt, die lijn moet er zijn voor de correcte balans (en diezelfde regel geldt ook voor westernzadels.......).

daarom zeg ik dat mijn zit dus verbeterd is!
Toen ik het boomloze zadel net had kwam ik met het lichtrijden elke keer naar voren in plaats van omhoog. Sinds ik het boomloze zadel heb doe ik het nog steeds niet perfect, maar iig al véél beter als in het begin!
Ik kan toch wel zeggen dat op deze (onduidelijke ) foto duidelijk te zien is hoeveel bewegingsvrijheid zo'n zadel geeft en dat ik er recht op zit.
Afbeelding

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 00:50

maarrr warratje...
Ik moet je wel gelijk geven dat een paard niet ontspannen loopt door het zadel, maar door de zit van de ruiter. Maar dat sluit niet uit dat een slecht passend zadel geen invloed heeft op de bewegingen van het paard, hoe goed de ruiter ook in balans zit!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:12

Ik vind dat je in een boomloos zadel (de barefoot, andere heb ik geen ervaring mee) gedwongen wordt om in balans te zitten. Bij een zadel met diepe zit en veel wrong wordt je aan alle kanten ín model' gehouden. Als je bij de barefoot niet in balans zit kukel je er heel snel vanaf

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 13:40

Achja, maar met een normaal zadel, met boom wel te verstaan, zie je ook wel is de raarste houdingen voorbij komen.

Is het ook geen kwestie van of het zadel goed ligt?
Ik rij wel eens op een paard met echt een oliebol zadel... en dan gaan mijn benen ook vooruit ( niet zooo erg maar toch ), en dat heb ik normaal nooit. Dat een boomloos dus ook teveel zakt aan de achterkant?

Het lijkt me zooo vreemd om met een goed zadel zo te rijden... aangezien bij een goed zadel het zwaartepunt gewoon naar beneden hangt zou maar zeggen.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:45

Een boomloos zakt alleen aan de achterkant als je het te ver naar voren hebt liggen. Je moet hem zo leggen dat hij mooi horizontaal ligt, en dat is wat verder naar achteren dan bij een boomzadel in de meeste gevallen.

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:34

Lenneke_ schreef:

Tjonge, daar wordt je niet blij van, zeg. Laten we hopen dat dit ongelukkige momentopnames zijn
Van die tweede krijg ik in ieder geval spontaan spierpijn alleen al van er naar kijken. Het zullen wel heel sterke paarden zijn als ze hier nog steeds mee uit de voeten kunnen.
Ik moet misschien toch eens gaan kijken bij zo'n wedstrijd, de mensen die ik ken die endurance rijden zitten niet in die hoogste klasse, wel eentje die klasse 3 doet, maar die zit over het algemeen een stuk fatsoenlijker op haar paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:19

Speedster schreef:
Een boomloos zakt alleen aan de achterkant als je het te ver naar voren hebt liggen. Je moet hem zo leggen dat hij mooi horizontaal ligt, en dat is wat verder naar achteren dan bij een boomzadel in de meeste gevallen.

Dit is in de praktijl *helaas* het geval, maar in theorie niet. Haha!
Een zadel mag niet op de schouders liggen. Veel mensen leggen het zadel te ver naar voren en òp de schouders. Hierdoor lijkt het alsof een boomlooszadel verder naar achteren moet dan een boomzadel (omdat veel boomzadels dus te ver naar voren liggen), maar dat ìs dus niet zo. Knipoog
Altijd schoudervrijheid dus! Knipoog

Mmm, ben ik nog te volgen? Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:28

casjuh schreef:
maarrr warratje...
Ik moet je wel gelijk geven dat een paard niet ontspannen loopt door het zadel, maar door de zit van de ruiter. Maar dat sluit niet uit dat een slecht passend zadel geen invloed heeft op de bewegingen van het paard, hoe goed de ruiter ook in balans zit!

Een slecht passend zadel hoort niet op een paard te liggen en heeft dan dus ook geen invloed meer op de beweging van het paard. Haha!
Een zadel heeft veel invloed op hoe het paard loopt, zowel met als zonder ruiter. Daarnaast heeft de zit van de ruiter nog eens heel veel invloed. Een goed passend zadel voor het paard kan de ruiter niet passen, waardoor je weer een slecht zittende ruiter krijgt en ook dat is heel slecht voor het paard. Een goed passend zadel voor ruiter en paard is het begin, daarna komt de zit en balans van de ruiter zelf. En die balans is meer dan "overeind en boven blijven", het is ook het correct meebewegen met de beweging van het paard en eventueel daarin correcties naar het paard te maken. Maar goed, dit is in principe allemaal in goede theorieboeken terug te vinden (b.v. Centered Riding van Sally Swift)

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:40

Hannanas schreef:
Achja, maar met een normaal zadel, met boom wel te verstaan, zie je ook wel is de raarste houdingen voorbij komen.

Is het ook geen kwestie van of het zadel goed ligt?
Ik rij wel eens op een paard met echt een oliebol zadel... en dan gaan mijn benen ook vooruit ( niet zooo erg maar toch ), en dat heb ik normaal nooit. Dat een boomloos dus ook teveel zakt aan de achterkant?

Het lijkt me zooo vreemd om met een goed zadel zo te rijden... aangezien bij een goed zadel het zwaartepunt gewoon naar beneden hangt zou maar zeggen.

Ja, je kunt ruiters met hele vreemde houdingen zien, zowel op boomzadels als ook op boomloze zadels. Een deel is terug te voeren op de vorm van het zadel, een deel op verkeerde ligging van het zadel en een deel aan de mensen zelf die zich idiote dingen aanwennen, al dan niet onder leiding van een "instructeur".
Het is wel apart dat een zadel dat voor de ene persoon vreselijk comfortabel is, bij een andere ruiter totaal niet bevalt. Kennelijk zijn er toch behoorlijke (bouw?)verschillen tussen mensen Knipoog