Ijzers eraf, op naar natuurlijke hoefjes (met foto`s)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steefje

Re: Ijzers eraf, op naar natuurlijke hoefjes (met foto`s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 20:12

Ik heb vandaag weer een nieuwe fotoserie gemaakt....

Linksvoor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

linksachter:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En, wat vinden jullie ervan?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:38

ik vind ze er netjes uitzien. wel zit er nog veel dode zool op, overal. alle zoolmateriaal met scheurtjes erin moet er nog uit. ga dat vooral geleidelijk doen, anders ben ik bang dat je paard het niet leuk gaat vinden. je kunt op alle profielfoto's een knik ongeveer 1,5 cm onder kroonrand zien. dat is de nieuwe hoef die in een steilere hoek nagroeid. gaat helemaal goed komen.

ik vermoed ook dat de stralen zich aan het vernieuwen zijn.

hoe loopt het paard?

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 22:34

Ze loopt in de wei en op asvalt of beton goed, zelfs ruimer dan voorheen OK dan! . Op kiezels en steentjes loopt ze nog gevoelig, maar dat zal na verloop van tijd ook wel minder worden hoop ik.

Over de dode zool, is het erg dat dat er zit? Ik krap er regelmatig met de hoevenkrabber overheen en dan komt er wel wat poederachtig spul vanaf. Dit krab ik dan helemaal weg, maar hiermee haal ik blijkbaar niet alle dode zool weg?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:40

Hoefjes zien er erg mooi uit, naarmate de knik er verder uitgroeit zal ze ook wel stoppen met gevoelig lopen op grind.

straal lijkt inderdaad een nieuw zenuwkussen aan het aanmaken, dat is erg positief, is een teken dat ze gestimuleerd word en dus veel doorbloeding heeft Lachen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:40

Ik vind het er idd ook netjes uitzien OK dan! . De hoefwand is iets langer gelaten dan je normaal zou doen bij het natuurlijk bekappen en dat is in dit geval waarschijnlijk precies wat het paardje nodig heeft om lekker te kunnen lopen. Lekker lopen = beweging en daardoor een sneller herstel van de hoef en het bijbehorende paard.

Dat scheurtjesspul is idd oude zool, wat weg kan. Maar niet tegen wil en dank zoals jackie ook al zegt, want vooral bij paarden die problemen hebben (gehad) met hun voeten is de zool die er onder aan het ontwikkelen is nog te gevoelig en teer om "blootgelegd" te worden. Let wel op dat de steunsels niet stiekem door gaan groeien als er wat meer dood zoolmateriaal onder de voet zit. Op de tweede foto lijkt het alsof de steunsels langzaam aan het "oprukken" zijn (kan het niet helemaal goed zien op de foto). Niet radicaal wegsnijden, maar gewoon gelijk houden met de zool.

Ziet er goed uit hoor, dit!

cissieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:44

Maandag heb ik de voorhoeven bijgewerkt, dinsdag de achterhoeven, dit ging prima OK dan! . Gister heb ik wat foto`s gemaakt, helaas zijn ze niet allemaal gelukt en is het niet zo`n uitgebreide serie als de eerste..
Volgende keer probeer ik weer een volledige serie te maken Knipoog

Ik zou dat maar gouw doen want ze zijn slechter geworden omdat je nu al een holle en lange teen aan het maken bent. het verschil met je eerste foto`s vind ik slechter.

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 09:40

@Toydoll en Mac: Bedankt voor jullie reacties Knipoog !

cissieh schreef:
Ik zou dat maar gouw doen want ze zijn slechter geworden omdat je nu al een holle en lange teen aan het maken bent. het verschil met je eerste foto`s vind ik slechter.

Geen idee wat je bedoelt Verward , misschien kun je het even uitleggen?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:26

Steefje schreef:
@Toydoll en Mac: Bedankt voor jullie reacties Knipoog !

cissieh schreef:

Geen idee wat je bedoelt Verward , misschien kun je het even uitleggen?

ik vind niet dat ze slechter geworden zijn. cissieh ziet volgens mij ook de knik waar ik het over had waardoor de toonwand hol is. alles goed kort houden, de knik groeit eruit en de toonwand is vanzelf weer recht.

het is niet erg als er wat dode zool zit. wegkrabben met de hoevenkrabber wat los wil laten is prima. de rest komt vanzelf.
idd uitkijken dat de steunsels niet te lang worden.

voor de rest doe je het prima.

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 15:45

Ik heb een nieuwe serie foto`s gemaakt van Nagoya`s hoeven (de laatste foto`s waren alweer in juni Bloos ). Ik plaats ze in dit topic omdat het verschil met eerst dan mooi te zien is..

Het gaat heel goed, "de knik" groeit netjes uit en ze loopt een stuk beter op kiezels. De zool is keihard en ik krijg volgens mij ook niet alle oude zool met de hoevenkrabber weggekrabt.

De foto`s:

Linksvoor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linksachter:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie ervan?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:10

Het ziet er naar uit dat de straal zich aan het vernieuwen is vanuit de punt (zit dat al los?). De punt van de straal kun je wat meer "vrij" maken; er zit nog steeds veel dood materiaal over de zool en de steunsels zijn nu ook een stukje groter dan eerst (hierdoor krijg je een beetje het Grand Canyon effect in de straalgroeven, als dat het wat verduidelijkt). Ik zou proberen met een hoefmes plat op de zool voorzichtig het witte brokkelige oude zoolmateriaal weg te halen dat makkelijk loslaat. Dan kun je ook goed zien hoe groot de steunsels precies zijn. Vervolgens deze gelijk maken met de zool.

Op de foto van rechtsvoor kun je zien dat de haarlijn en de uitgroei van de hoef niet gelijkmatig is; er zit een soort golf in. Meestal correspondeert dat met meteriaal dat van onder de hoef verwijderd kan worden; de steunsels kunnen in de hoef drukken waardoor je deze vervorming krijgt.

De "knik" zit nu dusdanig laag dat het onderste deel van de hoef (dus de "neus") wat lang is. Vooral op de foto van rechtsachter is dat goed te zien. Ik zou de toon daar flink inkorten, zodat het paard makkelijker af kan rollen.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:26

mijn paard loopt altijd alleen voor met ijzers.
omdat er 1 afgevallen was,heb ik de hoefsmid gevraagd of hij de ander er ook af kon halen.
omdat ik nu toch niet meer zo heel veel buiten meer rijd en we een zachte bak tot onze beschikking hebben,heb ik er nu geen nieuwe ijzers onder laten zetten (achter zijn zijn hoeven keihard!).
hopelijk zijn de voorhoeven zonder ijzers ook goed genoeg.
nou loopt hij al een week heel voorzichtig en je ziet dat hij niet blij met mij is Bloos
in de wei of de bak loopt hij wel een stuk beter trouwens.
omdat ik hem eerst wil laten wennen rij ik hem momenteel niet,maar doe spelletjes met hem en mag hij lekker in de wei.
nou was mijn vraag,hoe lang duurt het ongeveer dat hij minder gevoelig gaat lopen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:21

Het ziet er goed uit de nieuwe fotoserie.

@ Essieintown, dat hangt er helemaal vanaf. Staat je paard (veel) op stal, wat voor voer krijgt hij, op welke ondergrond staat hij etc etc
Als je op het harde gaat rijden en je vindt je paard nog te gevoelig kan je ook overwegen om hoefschoenen te nemen.

Bedenk je ook dat als je alleen maar op het zachte rijdt de hoeven nooit harder zullen worden. Je zult het werk op het harde moeten opbouwen, dus eerst rustig stappen over het harde en dit langzaam opvoeren.

2000 jaar geleden werd er al gezegd: het paard krijgt de hoeven die het nodig heeft. Kortom als je hem op zachte grond zet, zijn ze geschikt voor zachte grond. Als je een paard op rotsachtige bodem zet, zullen de hoeven harder worden en kan het paard probleemloos door de bergen.

Nou hebben we hier geen berggrond, maar dagelijks over het asfal stappen of een puinpad/keien in je weiland rondom de drinkbak etc, kan al een heleboel verbeteren.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:52

bedankt voor je reactie arabesk!
hij staat snachts op stal,overdag in wei,of paddock waar zand en stenen en wat gras staat.
voor stal liggen gewoon tegels en naar de bak moet ik ongeveer 100 meter over stenen.
bak is zandachtig.
afwisseling genoeg dus dat moet goed komen dan!
(het liefst zou je zien dat hij gewoon in 1x helemaal correct loopt natuurlijk Haha! )

we kijken het gewoon even aan !
mocht het niet bevallen dan kijk ik gewoon verder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:56

Wat mij opvalt is dat je paard (TS) meteen een stuk platter staat, dus bij de buigpees meer doorzakt. Is best wel een drastische verandering voor je paard. Waarom meteen al zo die stand van de benen? Heeft hij geen overbelast hoefbeen nu? (vocht bij de kroonrand aan de voorkant) Krijgt je paard ook geen dikke benen (vocht) vanwege de plattere stand?

Ik vraag dit omdat ik dat bij mijn paard heb gehad. De 1e foto vond ik ook wel dat hij heel stijl staat, zo stijl staat mijn paard ook niet en ik zie sommige paarden zo erg stijl staan dat ik dan ook denk, kan dat wel, ook met ijzers en dan Z parcours springen, dan heb ik altijd het gevoel dat mijn paard weer veel te plat staat.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:30

hij lijkt platter te staan omdat de uitgroeiende knik een eendebek veroorzakt. ik zou ook wat aan de toon doen, vanaf de bovenkant dan.

ben het met Mac eens over de hoeveelheden dode zool die er nog op zitten. er zit wel enorm veel verandering in de hoeven.

ziet er over het algemeen wel goed uit.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:51

russel schreef:
Wat mij opvalt is dat je paard (TS) meteen een stuk platter staat, dus bij de buigpees meer doorzakt. Is best wel een drastische verandering voor je paard. Waarom meteen al zo die stand van de benen? Heeft hij geen overbelast hoefbeen nu? (vocht bij de kroonrand aan de voorkant) Krijgt je paard ook geen dikke benen (vocht) vanwege de plattere stand?

Ik vraag dit omdat ik dat bij mijn paard heb gehad. De 1e foto vond ik ook wel dat hij heel stijl staat, zo stijl staat mijn paard ook niet en ik zie sommige paarden zo erg stijl staan dat ik dan ook denk, kan dat wel, ook met ijzers en dan Z parcours springen, dan heb ik altijd het gevoel dat mijn paard weer veel te plat staat.

Ik zal ook even op je vraag beantwoorden,de onze staat ook erg plat vanachter,het is bijna een strasservoetje.

Maar wij hebben hiermee geen problemen ivm de pezen,dikke benen etc omdat zijn zool zelf aangeeft hoe ver je kan gaan(bij elk paard is dat overigens)

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 22:43

Bedankt voor jullie reacties en (goed uitgelegde) tips, hier kan ik wat mee!

russel schreef:

De hielen zijn inderdaad een stuk verlaagd, dit heb ik echter heel rustig aan gedaan. Ze heeft geen last (gehad) van vochtophopingen en/of gevoeligheid. Zoals Amaris al zei: de zool geeft aan hoe ver je kunt gaan, hier let ik ook goed op Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:40

Hoe is die knik eigenlijk gekomen? Is dat door de ijzers gekomen?