Pony kan niet gelongeerd worden...onzin of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pony kan niet gelongeerd worden...onzin of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:10

Weet je wat zo grappig is in dit topic ,dat de oudere onder ons zeggen laat het dier toch rusten en doen wat hij wel kan,en het de (penny's) zijn die het paard nog tot van alles willen dwingen
Toch een generatiekloof.
Wij (de oudere )Kunnen ons waarschijnlijk inleven hoe dat paard zich voelt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:18

Ja Sil maar je hebt bewegen en bewegen.

Dat ze niet moeten vastroesten is waar, maar om op die leeftijd te gaan dwingen iets nieuws te leren is een beetje onzin.

Onze oude merrie staat van haar oude dag te genieten in het wieland, beweging zat voor een 35 jarige oude doos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:42

Mij doet het een beetje denken aan dat ik nog moet gaan thaiboksen of zo.Ik moet er niet aan denken ,voel alles al kraken .
Maar laat mij mijn uurtjes maar rijden of fietsen ik kan ook uren wandelen.Ik stapte met mijn 32 jarige ook nog mijn rondje.Als hij dan zo nodig moet bewegen zou ik zeggen stap er op als hij dat niet erg vind of neem hem aan de hand mee.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:26

Ja maar "stap erop" gaat in deze dus niet op ivm de heupen van de eigenaresse

Ik kan zelf ook vrijwel niet meer rijden, heb hier toch al mijn paardjes in een redelijke conditie staan er er wordt er niet 1 gelongeerd hoor. Nu is de oudste bij mij pas 14 dus nog niet echt een ouwetje maar ze staan hier dag en nacht buiten en houden elkaar in beweging. Af en toe hoor ik de grond hier dus dreunen en dan komt er weer een stampede voorbij, dan is de kudde aan het trainen zeg maar
Ik wandel veel met ze en doe grondwerk met ze maar geen longe. Wel af en toe los longeren maar dan gebruik ik de hele paddock (30x50meter als hij is afgesloten en is alles open is het 30x80 meter) dus das wel even wat anders dan aan een lijntje kleine rondjes draaien wat erg belastend is voor de gewrichten (zeker bij oudjes!)
Er zijn zoveel andere dingen die je kan doen om een paard in conditie te houden dan het geijkte longeren waar veel mensen toch direkt naar grijpen.

O jee Sil, je hebt het P woord gebruikt
Maar zonder gekheid, "wij ouderen" zien het idd heel anders dan de jongeren. Ik vind het sowieso een hele grote nono om een paard te gaan dwingen iets te doen, jong of oud, dat paard gaat het niet met je eens zijn en daar kom je dan de problemen nog wel van tegen. Als je een paard moet gaan dwingen doe toch echt iets niet goed

marsi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 13:07

Tsja, meningen verschillen hè?! Maar ach, daar is het een discussieforum voor...mag ik vragen wat jullie 'ouderen' en 'jongeren' noemen? Zo héél erg jong ben ik dan toch ook weer niet...om het zo maar even te zeggen: ik kan niet zeggen dat ik een Pennymeisje ben Of bijna 21 moet ook nog een Pennymeisje zijn?

Maar om nog even wat te verduidelijken: dit paard doet dit al vanaf dat ze m hebben en dat is geloof ik al zo'n 15 jaar. Het is in dit geval dus niet aangeven dat ie op is, maar aan willen geven dat ie de baas is. Nou je, genoeg gel*ld: Ik denk dat mijn kijk hierop wel vort duidelijk is. Maar ik moet wel nageven dat ik er serieus over na zit te denken om de tip aan de eigenaresse te geven om m beweging te geven aan de lange lijnen. Dit is afgelopen keer ook ongeveer gebeurd, aangezien ik toen rondjes heb gelopen met m door de bak. Enige verschil was dat ik er schuin achter liep (binnen- achterhand) en niet recht achter...

Bedankt voor jullie meningen, tips en sommige afzeikreacties! (Nee hoor, dat valt wel mee!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:20

Marsi met 21 kan je best Penny zijn hoor.ik zeg zelf altijd dat ik een penny-oma ben
Alleen bij mij is het temmen van wilde hengsten en er al uit.Ik hoef dat nu nog maar één keer te doen(ik heb nog een 2-jarige)En dan ga ik met pensioen als penny zijnde

Maar ik denk idd als ze hem hadden willen longeren ze er beter 15 jaar eerder aan begonen waren.Maar alsnog sucses toegewenst met je pogingen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:34

Nou Marsi, dan ga ik met de billen bloot Ik wordt komende maand 40 dus wel een heel klein tikkie ouder dan jij maar op zijn tijd ben ik nog steeds penny hoor, ik heb ook knuffelpony's waar 1 daarvan zelfs op zijn tijd bij mij in de huiskamer staat (voor de gein en voor een paar minuutjes dus maar he ) en het liefst neem ik dat dier mee naar bed ook (hij is maar 90cm dus dat past best tussen Hans en mij in ) En hem zou ik het liefst helemaal versieren met strikjes en andere penny frutsels Beetje sneu alleen, pony is een hengst en voelt zich helemaal niet stoer meer
Penny kan je zijn op alle leeftijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:02

Ik heb voor mijn baby een fucsiarose dekje liggen (eigenlijk was het voor de oudste)maar ik mag er niet mee rijden van mijn man als hij in de buurt is .Vind hij belachelijk.
Ik heb maar niet verteld dat ik er bijpassende bandages bij heb

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:25

Waaahaahaha, Sil is een setjes Penny

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:28

Zo'n oudje zou ik lekker mee gaan wandelen en niet meer longeren als het niet gaat.

Mijn pony (een stuk jonger, ze was toen 6) heeft dit ook een tijd lang gedaan totdat ik het zo beu was dat ik een dressuurzweep (ipv longeerzweep heb gepakt) en zelf een houding heb aangenomen van 'kom maar' toen was het klaar. 1x geprobeerd misschien maar toen heb ik flink uitgehaald.
Nu is ze schaapmak aan de longe.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:31

mijn voorige paard had ook nooit geleert om te worden gelongeert.. pas na veeeeel oefenen en ook los oefenen kreeg hij door dat hij me niet moest volgen maar juizt van me weg moest lopen..

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:46

ma_rie_tje schreef:
stalechwel schreef:
Die pony is 26 jaar oud, daar ga je je toch niet meer druk om maken?

laat het beest lekker niets doen, je oma van 90 hoeft toch ook niet meer te gaan hardlopen?

Een oud paard hoef je geen kunstjes te leren.

Dit vind ik echt nergens op slaan.
Als ene paard geen beweging krijgt, wordt het alleen maar sneller oud.
Er zijn nog zat paarden van die leeftijd waar gewoon op gereden wordt hoor!

Longeren is daarbij geen kunstje leren, maar een vorm van beweging.
En ja mijn oma van 80 die gaat naar de senioren gym, en ja daar zitten ook mensen van in de 90 (zij is een van de jongsten) en die mensen doen het ook alleen maar om in beweging te blijven. Want ook voor mensen gelt RUST ROEST!

haha ik dacht dat mijn oma de enige was die dat deed
en ik zou het inderdaad gewoon gaan proberen ben benieuwd hoe het verloopt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:05

silvana schreef:
Weet je wat zo grappig is in dit topic ,dat de oudere onder ons zeggen laat het dier toch rusten en doen wat hij wel kan,en het de (penny's) zijn die het paard nog tot van alles willen dwingen
Toch een generatiekloof.
Wij (de oudere )Kunnen ons waarschijnlijk inleven hoe dat paard zich voelt

Ik zeg juist niet rusten,maar bewegen.
En ben 32,dus dat klopt niet helemaal

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:56

Ik heb een 16 jarige fjord en die was ook nooit te longeren. Genoeg hulp gehad die zei..stop er maar mee want hij was gewoon echt gevaarlijk(skiles in erge vorm).TOen heb ik Danc half jaartje niet gelongeerd en toen rustig opgebouwd...Belonen en nu gaat het goed.
Af en toe breekt ie nog wel uit...maar vandaag niet! Echt super...en volhouden is het toverwoord

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:48

Ik zou hem niet perse longeren (dus domweg rondjes laten lopen) maar ook een ouder paard heeft zeer zeker baat bij gymnasticeren en lenig maken, en dat kan ook op de grond. Ga veel grondwerk doen, volg desnoods methode Parelli. En dat Parelli op die leeftijd niet meer kan is nonsens. Het oudste paard dat bij Parelli ooit in een cursus heeft meegedaan is 26, en zelfs ouder gaat vast nog lukken!

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:02

Even terug komend op het aanvallen. Ik kende er een die echt wel levensgevaarlijk met longeren was hoor! Iemand had hem blijkbaar geleerd dat je voor vrouwen geen respect hoeft te hebben, want voor mannen deed hij het wel (een beetje). Hij kwam op z'n achterbenen naar je toe lopen en dan kon je 'm desnoods de striemen opz'n buik slaan hij ging je toch heus verpletteren. Met z'n tweeen kon het wel of met een man erbij dus. Maar goed dit paard deed dat ook in de wei of op stal als hij je zat was. Ik ben blij dat ik er met rijden nooit af ben gevallen, want dan had hij me vast ook verpletterd. En nee lichamelijk mankeerde dit paard niets hoor. Hij kon tijdens een buitenrit alles: passage, wissels, appuyeren, maar in de bak....kansloos. Hij heeft bij een aantal grote namen gestaan (topinstucteurs/ruiters) die het 'm wel even zouden leren. Ze walgden van 'm tegen de tijd dat z'n baasje hem weer op kwam halen. Maar ik neem niet aan dat deze pony ook zo'n achterbakse vrouwenhater is, dus het zou te leren moeten zijn. Maar ik ga met de meerderheid mee van wandelen en lekker in de wei.

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:07

ik zou toch proberen het beesie proberen te longeren, alleen als de eigenaar en jou vriendin het eng vinden, schiet je er misschien niet mee op, omdat als het goed gaat en jij niet meer mee helpt hij in z'n oude gedrag kan vervallen.
Verder zou ik longeren combineren met grond werk en misschien kun je het paardje leren om voor een wagentje te lopen. Kan de eigenaar/verzorger zitten, en lekker rustige ritjes maken. De meeste paarden vinden dit erg leuk en gezellig en het is niet zo geestdodend.
succes er mee!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:15

Hooi!
Ik zou met die pony langs de weg wandelen ofzo...
En lekker van zijn "oude dag" genieten. Ga bijvoorbeeld lekker met hem het water in, stap door het bos enz. enz.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Groetjes
Marjo

_Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:43

Oke heb niet alle reactie's gelezen. Maar ik wil er ook even wat op zeggen. Mijn Tinker Loeka is 3 jaar en hij vind longeren echt helemaal niet leuk. Soms doet ie alles en soms doet ie dus echt niks. In het begin heel veel problemen mee gehad. Niet elk paard vind alles even leuk en ik vind dat je dat dus ook moet accepteren! Loeka is nog jong dus kan het hem nog wel leren. Af en toe longeer ik hem even voor de verandering dat ie niet alleen onder het zadel rijdt of wandelen. Maar misschien heeft dat paard van jou wel wat meegemaakt met longeren. En hij kom op hij is 26 dus al best oud.. Ik zou hem dus gewoon in zijn waarden laten als hij longeren niet leuk of eng vind doe het dan gewoon niet. Ga lekker met hem wandelen of leg wat balkjes op de grond wat pionetjes. En ga met hem erover heen stappen en zigzaggend door de pionetjes heen. Misschien een zeiltje op de grond waar die over heen moet stappen als ie dat durft! Maar vraag niet te veel van em.. Hij heeft idd nog wel zijn beweging nodig om zijn spieren wat soepel te houden. Maar probeer dan nieuwe dingen te verzinnen inplaats van longeren en rijden. Misschien kan je em wel loslongeren dus zonder lijn.. Ik weet niet of je dat kent maar misschien vind ie dat minder eng. Veel succes ermee..

moi_gitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:42

Soo hee :S net of een pony van 26 oud is, wij hadden er tot vorig jaar een van 37! Als je er helemaal niets meer mee doet takelt hij alleen maal sneller af. En zoizo, als hij het eenmaal door heeft zal hij het ook wel leuk vinden. Ik ben het met de TS eens! gewoon proberen, waarom een jonge pony wel en een van 26 niet? net of zn leven dan al is afgelopen.... Die oudjes kunnen er nog wat van hoor Knipoog

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:13

Om de conditie op pijl te houden kun je ook hele stukken gaan wandelen, lekker aan de hand door een park of zo. Verder krijgen ze hier een betere conditie van dan alleen maar aan de longe rondjes draven. Stappen is namelijk intensiever voor een paard dan draven Lachen

Antwoord op de vraag van de TS, ja.. het paard kan gelongeerd worden, maar ik zou het niet op de eerste plek zetten... ga lekker stappen... zo krijg je ook een hele goede band met je paard *LOL*

edit: om misverstanden te voorkomen... ik bedoel met deze laatste opmerking niet dat je nu geen goede band hebt...