hoe leer je een paard steigeren op comando

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LiNDz

Re: hoe leer je een paard steigeren op comando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:58

ONdanks dat ik even niet alles gelezen heb ( ) qua reacties, mijn pony kan ook steigeren op commando.
Ik heb haar nu 10 jaar en ik denk ong 8 jaar geleden aangeleerd. Eigenlijk per toeval, beetje spelen. Ik wou haar een keer wat 'wegjagen' bij de draad, omdat ik er met de kruiwagen doormoest.

Daarbij tikte ik tegen dr borst, waardoor ze een hupsje omhoog maakte (logisch)
Voor de lol (hey ik was ook nog maar 13 ofzo ) heb ik dat toen verder doorgeleerd.
Onder het zadel kan ze het wel, maar ik heb dit nooit echt geleerd omdat ik t toch gevaarlijk en eng vond.
Aan de hand kan ze het nog steeds, maar ik doe het zelden (lees; 1x per jaar misschien )

Ze heeft het aan de hand of onder het zadel nooit gedaan zonder dat het gevraagd werd, ik denk omdat ze een rusitg en braaf karakter heeft dat niet graag energie verspild
Overigens steigerd ze in de wei ook nooit zomaar.

Ik denk dat het erg veel met karakter te maken heeft, een rustig, braaf paard/pony zal niet niet snel overpakken om tijdens het rijden te doen, maar een snel, heet springerig ding denk ik sneller...
Maar dat is mijn mening

leOnie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:00

als dat meisje dat graag wil, laat haar dan! dat shetje
ken al aardig veel lijkt me! als dat paardje er plezier in heeft is het helemaal goed, maar als hy last krijgt van zijn rug of iets anders zou ik maar stoppen. mij lijkt het hartstikke leuk om z'on shetje te hebben wie veel kunsten kan!

Miss_Maya

Re:

Tja het is wel waar word gezegd van het misbruik maken !
Ik reed op een welsh wat ook op commando steigerd . Maar in het begin was ik bang en ze maakte er gebruik van dus als ik benen gaf en ze wou niet vooruit dan gaf ik nog benen en dan ging ze de lucht in . Daar heb ik en tijdje mee gesukkeld totdat ik haar een fats met de zweep heb verkocht en sinsdien probeert ze het nog wel maar ik weet hoe ik haar de baas kan . En ik vind het nu ook wel fijn . Mijn shetlander steigerde ongevraagd (!!) wat heel irritant was . Ik heb het haar afgeleerd en vind het veel fijner zo .

Steigeren zou ik pas aanleren als je je paardje door een door kent en in alle situaties te baas kan !

Miss_Maya

Re:

leOnie__ schreef:
als dat meisje dat graag wil, laat haar dan! dat shetje
ken al aardig veel lijkt me! als dat paardje er plezier in heeft is het helemaal goed, maar als hy last krijgt van zijn rug of iets anders zou ik maar stoppen. mij lijkt het hartstikke leuk om z'on shetje te hebben wie veel kunsten kan!

Hoe gaat ze er dan mee stoppen ??
Dat krijg je (bijna) niet meer afgeleerd hoor !

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:36

maya, dan heeft ie het IMO dus niet goed geleerd

kayleighhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 21:33

hij heeft in vrijheids dressuur meer plezier dan in gewoon werken dus lijkt mij het best om hem vrijheids dressuur te leren dus

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:19

@xyzutu2: je verwoord precies wat ik dacht dat ik het eerste stukje las, het tweede ben ik pas vanavond tegengekomen en viel bijna achterover van mijn stoel. Ik ben het dus helemaal met je eens en had het niet beter kunnen formuleren.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 00:01

tjah.......

Mevrouw of meneer de allesweter.

Dat ik het mss niet volgens uw commerciele leermethode heb mijn paard aangeleerd kan best zijn. Dit wil niet zeggen dat enkel jouw manier van tel is en geen enkel ander manier de juiste is!
Maar ik begrijp het dat u zo reageerd om uw methodes te laten blijken de enige echte goeie te zijn.

De vraag hier op bokt was "hoe leer je een paard steigeren op commando"? Wel ik heb mijn antwoordt gegeven. Zo heb ik het geleerd en ik maak geen andere mensen uit voor charletans en nietskunde paardenmensen. Ik deel de info die ik heb ervaren is dit de goeie of niet tjah voor mij altans wel. Als het voor u niet volstaat, leg het dan eens uit aan de mensen hier hoe je het wel moet doen zonder commerciele redenen en verplichtingen. Want ik heb u hier niet zien schrijven hoe het dan wel moet hoor.

En als u het waard vindt om een illigale steigerend paard naar de slacht te verdommen wel dan bent u verkeerd bezig of hebt u een verkeerd gedacht over paarden. Er zijn nog altijd mensen die iets verdraagzamer zijn in de samenleving ook met dieren. En neen hoor gevaarlijk vind ik het niet. Sorry echt niet.

U intrepreteerd mijn paard als monster, terwijl dat helemaal zo niet is. Hij kent het steigeren nu bijna twee maanden en we hebben het vier keer beoefend, hij is leerling en doet het fantastish naar mijn gedacht. Heel gecontroleerd. Hij heeft op de fotosessie met de plechtige communie van de wel vijftig keer steigeren één maal ongevraagd gesteigerd...is dit zo erg. Hij was verdomd heel braaf met da meisje ik zou het andere eens willen zien doen hoor.

Tlijkt wel of ik enige jaloesie lees van jouw?

Wij zijn sterk bezig met het afstraffen als hij steigerd in de koets en voor de rode lichten. Zoals gij met uwen Blacky het ook hebt moetn afleren. Zo zie je maar dat ge het ook tegenkomt.
U praat ook zoals u mijn paard al jaren kent.......Stress heeft hij niet hoor als hij aan de lichten staat, hij wil gewoon voorwaarts. Hij gaat niet steigeren omdat hij zou stress hebben, die kent geen stress. Dan ken ik veel gestresseerde paarden en paarden die rijp zijn voor de slacht amaai....er zouden er niet veel meer rondlopen als het aan u lag.

Chapeau als U uw paarden perfekt alles kan laten doen van VD en met rijden enzo......echt waar. MAAR AUB MAAK ANDERE MENSEN ZOALS IK NIET UIT. Dit is pas geen goeie omgang en dan wel nog met de mens wat zou het dan kunnen zijn met dieren? U hebt nog geen respekt voor de mens. Dit kan ik uitmaken uit uw schrijven hé.

U moet mij niet voorstellen als een mishandelaar naar de andere bokt lezer. De foto's spreken voor zich dat alles onder controle is punt.

Ik heb trouwens niet geschreven dat ik mijn paard ongestraft laat steigeren op commando. sorry maar dan lees je het niet goed. Tis niet oomdat ik een cowgirl ben en het eens graag heb dat een paard dom doet dat ik er niet op reageer en het niet afstraf. U hebt het totaal verkeerd begrepen maar zulke reakties schrijf je als je gefrustreerd rondloopt.

Ik hoop dat je nog uit uw depressie komt.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 00:28

het is dus toch waar dat hier op bokt veel ruzie wordt gemaakt. Jammer hoor. Ik kan best kritiek verdragen maar niet op zulke manier als de uwe.

mylittlejoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 00:57

Citaat:
Ik heb het hem geleerd door met lange lijnen een volledige ophouding te geven een paar keer kneden in de mond en voorwaarts drijven door te tikken met de zweep op zijn kont en samen met het woordje "hop hop". Hij had het meteen door en ging omhoog. Nu hoeft de zweep er niet meer bij, hij steigerd heel gecontroleerd en mooi.

Elsie1, in jouw eerste stukje beschrijf jij op bovenstaande wijze hoe jij jouw paard hebt leren steigeren. Nu kan ik vanaf mijn pc niet beoordelen of dat in jouw geval correct of niet correct is, maar het is zeker niet een wijze die ik zou willen adviseren aan anderen om het steigeren aan te leren.

Zelf ben ik nog niet aan het steigeren toe (ben pas een paar maanden bezig met VD), dus ik zal niet aangeven hoe het wel zou moeten, maar jouw manier lijkt mij voor heel veel paarden simpelweg niet geschikt. Juist omdat ze hier dan misbruik van zullen maken door - als ze bijv. een beetje ongeduldig worden - zodra ze kuit en ophoudingen tegelijk krijgen, de lucht in te gaan.

Citaat:
Ik zeg het wel nog eens als ge al een paard hebt die niet zo heel braaf is en je hebt zelf niet genoeg ervaring doe het dan niet.

Goed dat je deze waarschuwing er bij geeft, maar helaas overschatten mensen zichzelf nogal snel. Op het moment dat een 13-jarige vraagt naar een manier om het steigeren aan te leren, ziet zij zichzelf als bekwaam genoeg om dat te doen. Ik ben bang dat ze hier dan overheen zal lezen.

Uit jouw tweede berichtje:
Citaat:
tjah wat kan ik zeggen, de mijne stijgerde al voordien ook maar niet vaak. Nu hij het geleerd heeft steigerd hij ook vaker ongevraagd maar dit alleen om te showen bij andere paarden. Hij is nu ruin maar ooit dekhengst geweest dus ik denk dan ook wel dat showen in zijn karakter zit daar is nu niets meer aan te doen. En ja ik straf hem zeker als hij steigerd zonder dat ik het gevraagd heb. En als hij ongevraagd steigerd dit wil niet zeggen dat ik de controle ben verloren, zeker niet hoor.

Nu heb ik toch een vraag. Jij geeft zelf aan dat jouw paard ongevraagd steigert. Nou zit 'm daar het probleem niet in, maar je zet wel een 11-jarig meisje op jouw paard, terwijl er de (vergrote) kans bestaat dat hij ongevraagd kan steigeren, met alle gevolgen van dien. Lijkt jou dit niet gevaarlijk?

Ik weet uiteraard niet of het meisje zelf rijdt, hoe lang en of ze het paard kent, maar dit is even op basis van de gegevens in jouw eerdere berichten.

Citaat:
Ik denk dat ongevraagd steigeren bijna bij ieder paard voorkomt.Degene die zegt dat dit niet is voorgekomen die liegt.

Mijn paard heeft in haar 15 levensjaren nog nooit gesteigerd en zeker niet onder de man. Ook ben ik in mijn omgeving nog niet tegengekomen dat paarden steigerden. Als zij verzet tonen (want dat is ongevraagd steigeren in principe) doen zij dat door een bok te geven of weg te schieten, maar ik heb er nog niet één de lucht in zien gaan.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 01:07

ongevraagd steigeren bij een paard die het geleerd is daar heb ik het over. Van mijn schrijven mss naar een 13 jarig meisje toe daar heb ik eigenlijk niet aan gedacht maar je hebt wel gelijk daarin. Ik vind ook niet dat het ongevraagd steigeren bij de mijne altans gevaarlijk is want hij doet het echt heel gecontroleerd over zijn eigen lichaam en niet wild. Het meisje die erop zit rijdt zelf ook te paard en is het één en het ander gewoon. Ze ziet er volgens mij op de foto's en in het echt niet bang uit hoor omdat mijn paard eens steigerd zonder te vragen. Ik geef het aan hij heeft het éénmaal gedaan en er wordt een drama gemaakt. Terwijl het niet zo erg was. Een^paard die schrikt en wegspringt is dan ook een gevaar voor andere want zo zijn er veel. Elk paard doet dingen die ze niet gevraagd zijn. Of het nu steigeren is of iets anders kan allemaal gevaarlijk zijn. DAn moet je zelf niet rijden ook want het is ook gevaarlijk. Tjah....ik wil het niet veralgemenen hoor zeker niet maar overdrijf niet in hetgeen ik geschreven heb dat het zo gevaarlijk is. Ik ben zelfstandige en ben getrouwd en heb kinderen ik zou het niet toelaten als het zo erg zou zijn nietwaar. Stenen gooien naar een ander is niet moeilijk maar dat ze terug gegooid worden is moeilijk te slikken. Dan heb ik het niet over u want u formuleerd en benaderd mij heel goed.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:57

@Elsie:

Ik geloof best dat jouw paard zeer handig is in het steigeren.
Wat xzytuty je denk ik duidelijk wil maken, is dat je commando, nl, een ophouding, niet zon beste zet was.
Een commando mag nooit verwarring wekken, en dat doet het per definitie als er verschillende 'opdrachten' aan vastgeplakt zitten.
In jouw geval, halthouden, én steigeren.
Dat dit niet zon beste combinatie is, en tot gevaarlijke situaties kán leiden, lijkt me duidelijk.

Het is wel een echte beginnersfout, zeker omdat een paard juist onder stressvolle omstandigheden sneller 'in de war' zal raken, en dus steigeren en halthouden zal verwisselen.

Wat je nu te doen staat, is dit paard een zeer duidelijk, nieuw commando geven om op te steigeren, en dat langzaamaan vervangen voor het oude.

Dit is een moeilijke opgave.En helemaal zeker is het nooit.

Voorbeeld: met mijn eerste VD pony, was ik een tijdje veel met VD aan de longe bezig. Ik heb haar toen eens geleerd, als ik met de longeerzweep op de grond tikte,dat ze moest gaan liggen. Later deden we dit nooit meer, zelf was ik dit commando eigenlijk vergeten.

Minstens 3 jaar later was ik haar eens met bijzet en al aan het longeren, waarbij ik haar in draf wat aan wilde sporen en dus op de grond tikte met de zweep. Tot mijn stomme verbazing liet ze zich vanuit draf op de grond zakken, met bijzet en al.
Niet erg veilig, maar wel mijn schuld.
Ik had haar dat immers geleerd.

Mijn oplossing: niet meer op de grond tikken met de zweep.

Maar jij hebt een moeilijker probleem gecreeerd, want op buitenrit zul je altijd in situaties komen dat je op teugels in moet houden.
Misschien kun je een heel duidelijk stemcommando op halthouden plakken, 'ho'.
En op steigeren een ander. Dat zeker niet op 'ho' lijkt. (Geen 'hoog' of zo dus.) En dan nóóit meer een ophouding erbij maken.

Wat ik zeg is niet bedoeld je aan te vallen, maar om je te helpen je paard veiliger te maken. Nog veiliger in verkeer, nog veiliger voor een klein kind.

PS de fotos van je paard vind ik erg mooi.

EDIT: hem het 'ongevraagd' steigeren afleren door straffen, zal je paard nog erger in de war maken, en meer steigeren uitlokken.
Als hij een ophouding voelt, weet hij immers niet wat jij wil? De ene keer halt, de andere omhoog?
Omdat dit voor een paard té moeilijk is, loop je kans dat hij uit zenuwen, en omdat hij zóekt naar wat jij wil, steeds vaker gaat steigeren. Want soms is het toch wel weer goed?

Je zal hem dus moeten 'omscholen'.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:07

Dank je wel, ik kan heus kritiek verdragen en zeker als ze zo gefolmuleerd zijn al de jouwe.

ik begrijp het goed wat er verkeerd is maar er is wel een verschil tussen het halt houden van een rood licht of in de koets of eender waar. Dan ga ik met mijn zit diep zitten en zeg ik oooohhhh en halt.Dus op een rustige manier halthouden is niet hetzelfde als de commando die wij geleerd hebben om te steigeren.

Voor het steigeren is lichte teugeldruk met combinatie benene erbij tik op de kont en woordjes "HOP HOP".
Ik denk dat er een groot verschil is tussen de twee en geen verwarring zou moeten zijn. Maar toch worden die twee verschillende combinaites soms verward en dit zijn we nu bezig met te veranderen.

Ik zal mij eens bezig houden met het leren van steigeren in vrijheid, dus zonder teugelhulpen of iets. Dit zal niets uitmaken dat hij niet meer zal steigeren langs de straten wanneer hij zich een macho voelt in het bijzijn van nieuwe ongekende paarden of wanneer hij niet kan wachten van te vertrekken voor de koets.
Ik wil hem wel niet te veel laten steigeren want anders zou hij het snel beu geraken en dat wil ik niet.

Toch bedankt dat u de foto's mooi vindt.

kayleighhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 13:27

als er te veel ruzie op deze topic wordt gemaakt dan laat ik er een blok op zetten maar hij heeft geen plezier in het gewoon werken en vrijheidsdressuur doet ie tohc met veel plezier merk ik en ik wil dat hij plezier heeft niet dat ie iets doet wat persee moet en als ie het stijgeren tegen mij gebruikt krijgt ie gewoon een tik tot dat ie het niet meer teegen mij gebruikt maar ik weet zeker dat ie het niet tegen mij zou gebruiken

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:26

@LovE_IrA:

Zou je a.u.b. op je leestekens willen letten? Bovenstaande leest echt lastig.

Groot gelijk dat je lekker met hem gaat VDen als jullie dat allebei leuk vinden. Wat steigeren betreft: zoals je hierboven kunt lezen, zijn er best veel meningen, en heel veel methodes om het aan te leren. Die "ruzie" waar jij het over hebt, lijkt me een discussie over de gevaren en valkuilen van het steigeren, waar jij nog wat van op kunt steken.

(Overigens kan je verwachten, als je op Bokt een topic over steigeren opent, dat de discussie over wel/niet weer losbarst. Je kunt ook gewoon eens op de vrijheidsdressuursites kijken, of de VD forums. Daar krijg je doordachte reacties van mensen die al wat ervaring hebben. Overigens hebben in deze draad heel wat van zulke mensen gepost. )

kayleighhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 18:06

randalinpony schreef:
@LovE_IrA:

Zou je a.u.b. op je leestekens willen letten? Bovenstaande leest echt lastig.

Groot gelijk dat je lekker met hem gaat VDen als jullie dat allebei leuk vinden. Wat steigeren betreft: zoals je hierboven kunt lezen, zijn er best veel meningen, en heel veel methodes om het aan te leren. Die "ruzie" waar jij het over hebt, lijkt me een discussie over de gevaren en valkuilen van het steigeren, waar jij nog wat van op kunt steken.

(Overigens kan je verwachten, als je op Bokt een topic over steigeren opent, dat de discussie over wel/niet weer losbarst. Je kunt ook gewoon eens op de vrijheidsdressuursites kijken, of de VD forums. Daar krijg je doordachte reacties van mensen die al wat ervaring hebben. Overigens hebben in deze draad heel wat van zulke mensen gepost. )

oke zal ik doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:38

Allereerst mijn excuses aan Elsie1, als ik haar het gevoel heb gegeven dat ik haar voor het blok zette. Dat was zeker niet mijn bedoeling, maar ik kon het gewoon op geen enkele manier eens zijn met de reacties die je hier geplaatst had over dat paarden die dat geleerd hebben altijd ongevraagd zullen steigeren, en de methode die je aandroeg. Het was dus ook niet persoonlijk tegen jou als Bokker gericht, maar tegen de methodes en trainingsinstelling die in je berichtje naar voren kwamen. Dat ik daar wat emotioneel op reageerde, was vooral omdat het zo ontzettend gemakkelijk is om op Bokt met 1 enkel ongelukkig geplaatst zinnetje een hoop onervaren trainers te beinvloeden, en ik gewoon al de hordes Pennymeisjes voor me zag die met jouw methode aan de slag gingen en alle risico's van dien, en die dat combineerden met het idee dat de pony dan wel automatisch ongevraagd zou gaan steigeren, dit niet erg zou zijn als ze het zelf niet erg vonden.

elsie1 schreef:
Dat ik het mss niet volgens uw commerciele leermethode heb mijn paard aangeleerd kan best zijn. Dit wil niet zeggen dat enkel jouw manier van tel is en geen enkel ander manier de juiste is! Maar ik begrijp het dat u zo reageerd om uw methodes te laten blijken de enige echte goeie te zijn.

De vraag hier op bokt was "hoe leer je een paard steigeren op commando"? Wel ik heb mijn antwoordt gegeven. Zo heb ik het geleerd en ik maak geen andere mensen uit voor charletans en nietskunde paardenmensen. Ik deel de info die ik heb ervaren is dit de goeie of niet tjah voor mij altans wel. Als het voor u niet volstaat, leg het dan eens uit aan de mensen hier hoe je het wel moet doen zonder commerciele redenen en verplichtingen. Want ik heb u hier niet zien schrijven hoe het dan wel moet hoor.

Klopt, ik vond mijn vorige reactie zonder dat ook al veel te lang, dus besloot ik dat in een nieuwe reactie te plaatsen. Nu dus.;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ollysgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:00

okee maar ze zeggen alle maal niet aanleren daar ga ik ook in mee en het staat bijna overal

hallohoi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:02

Cassidy schreef:
Mag je een advies geven? Doe het niet! Helemaal niet als er ook nog op de shet gereden wordt. Je kunt er nooit zeker van zijn dat je het paard voor de rest van je leven bij je hebt, en een paard dat door steigeren uit gaat vinden dat hij onder dingen kan uitkomen is levensgevaarlijk, en kandidaat voor een enkeltje slager.

Hoi,

Volgens mij is het geen enkel probleem als je paard stijgeren leert. Ik heb pas een nieuw paard, hij kan ook stijgeren. Ik rij ook gewoon nog op hem. En er is geen enkel probleem. Als je pony van je houd, en je hebt een goede band met hem, denk ik niet dat er iets ergs zal gaan gebeuren.

Maar goed, dit is mijn mening
Groetjes...

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:15

Waarom doen jullie zo moeilijk eigenlik, als da kind haar pony wil leren steigeren is dat haar probleem. en bytheway, het is maar een kleine shet en geen paard eh, dus ik zie het kwaad er niet in eigenlijk. Maar leren wanneer hij het wel mag doen is al even belangrijk als leren wanneer hij het niet mag doen...
groetjes charlotte

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:59

krijg je weer "het is maar een shet"
Mensen vergis je nou eens niet in shetlanders, ook een shet kan je in je flink op je lichaam raken als hij ineens een been vooruti gooit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:20

elsie1 schreef:
tjah.......

Mevrouw of meneer de allesweter.

Dat ik het mss niet volgens uw commerciele leermethode heb mijn paard aangeleerd kan best zijn. Dit wil niet zeggen dat enkel jouw manier van tel is en geen enkel ander manier de juiste is!
Maar ik begrijp het dat u zo reageerd om uw methodes te laten blijken de enige echte goeie te zijn.

En als u het waard vindt om een illigale steigerend paard naar de slacht te verdommen wel dan bent u verkeerd bezig of hebt u een verkeerd gedacht over paarden. Er zijn nog altijd mensen die iets verdraagzamer zijn in de samenleving ook met dieren. En neen hoor gevaarlijk vind ik het niet. Sorry echt niet.

U intrepreteerd mijn paard als monster, terwijl dat helemaal zo niet is. Hij kent het steigeren nu bijna twee maanden en we hebben het vier keer beoefend, hij is leerling en doet het fantastish naar mijn gedacht. Heel gecontroleerd. Hij heeft op de fotosessie met de plechtige communie van de wel vijftig keer steigeren één maal ongevraagd gesteigerd...is dit zo erg. Hij was verdomd heel braaf met da meisje ik zou het andere eens willen zien doen hoor.

Tlijkt wel of ik enige jaloesie lees van jouw?

Wij zijn sterk bezig met het afstraffen als hij steigerd in de koets en voor de rode lichten. Zoals gij met uwen Blacky het ook hebt moetn afleren. Zo zie je maar dat ge het ook tegenkomt.
U praat ook zoals u mijn paard al jaren kent.......Stress heeft hij niet hoor als hij aan de lichten staat, hij wil gewoon voorwaarts. Hij gaat niet steigeren omdat hij zou stress hebben, die kent geen stress. Dan ken ik veel gestresseerde paarden en paarden die rijp zijn voor de slacht amaai....er zouden er niet veel meer rondlopen als het aan u lag.

Chapeau als U uw paarden perfekt alles kan laten doen van VD en met rijden enzo......echt waar. MAAR AUB MAAK ANDERE MENSEN ZOALS IK NIET UIT. Dit is pas geen goeie omgang en dan wel nog met de mens wat zou het dan kunnen zijn met dieren? U hebt nog geen respekt voor de mens. Dit kan ik uitmaken uit uw schrijven hé.

U moet mij niet voorstellen als een mishandelaar naar de andere bokt lezer. De foto's spreken voor zich dat alles onder controle is punt.

Ik heb trouwens niet geschreven dat ik mijn paard ongestraft laat steigeren op commando. sorry maar dan lees je het niet goed. Tis niet oomdat ik een cowgirl ben en het eens graag heb dat een paard dom doet dat ik er niet op reageer en het niet afstraf. U hebt het totaal verkeerd begrepen maar zulke reakties schrijf je als je gefrustreerd rondloopt.

Ik hoop dat je nog uit uw depressie komt.

Om te beginnen doe ik niet aan VD en ben dat niet van plan. Jaloezie zul je bij mij dan dus niet tegenkomen. Mijn grootste probleem is dat je het steigeren van een paard in eerste instantie als niet serieus doet overkomen, en dat je als het ware iedereen adviseert om het toch vooral maar mee te nemen. En ook in dit laatste stukje roep je het weer...steigeren VIND JIJ niet gevaarlijk.

Zoals je zelf al zei heb je er niet bij nagedacht dat dit advies tegen 13 jarigen gericht was, en dat er nog meer kinderen zijn die steigeren willen meenemen met hun (verzorg)shetten, die niet van hen zijn, waar ze geen zeggenschap over hebben betreffende verkoop of anderen die er op rijden. Helaas zijn er nog teveel ruiters die door steigerende en vooral achteroverklappende paarden om het leven komen. Ik weet niet hoe lang je al op bokt zit, maar de bokkers van het eerste uur kunnen zich vast de bokker Xandra nog herinneren, die bij een handelaar een nieuw paard ging uitproberen, welke ging steigeren, waardoor zij er afviel en het helaas niet meer kon navertellen. Heel bokt is er kapot van geweest. Wat er van dat paard geworden is weet ik niet. Maar een ding weet ik wel...had dit paard de goede opvoeding genoten, en was er ook met wat meer beleid mee omgegaan dat Xandra er op ging, had Xandra nog geleefd

Ik heb zelf een trap van een jaarling tegen mijn hoofd aan gehad omdat hij in de trailer ging steigeren, met zijn been over de voorstang heenkwam en mij op mijn hoofd raakte. En nee, op dat moment had ik geen cap op.

Als je dergelijke ervaringen als jaloezie en frustratie bestempeld,. en niet als dat weet te beoordelen wat het is, namelijk ervaringen, dan kan ik je niet helpen. Maar laat ik je dit vertellen: een leven van een mens is mij nog meer waard dan mijn gelijk te krijgen....

Dus verdoem ik ieder steigerend paard naar de slager? In jouw ogen misschien wel. Ik zeg dat een steigerend paard in goede handen hoort, en dat zijn doorgaans niet kinderen van een jaar of 13. En zelf al heb je zelf die goede handen, je kunt nu niet voorspellen dat je hem de rest van je leven kunt blijven houden. En op het moment dat je hem verkoopt, heb je ook geen controle meer waar hij aansluitend nog beland. In mijn ogen moet een paard verdienen dat hij mag blijven leven. Ik heb er een paar langs zien komen die dit niet meer verdienden. Ik heb ook een merrie zien langskomen die door het gebrek aan inzicht van de ruiter een ongeluk heeft veroorzaakt die het leven van dezelfde ruiter heeft gekost, en alsnog een heel lang en gelukkig leven heeft gekend tot het moment dat de oorzaak van de val toch tot het moment heeft geleid dat ze ingeslapen moest worden.

Dat een paard dat niet steigerd omdat hij van je houdt (wat een vreselijke Penny opmerking) raakt overigens ook kant nog wal...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:35

Cassidy wrote:
Citaat:
Dus verdoem ik ieder steigerend paard naar de slager? In jouw ogen misschien wel. Ik zeg dat een steigerend paard in goede handen hoort, en dat zijn doorgaans niet kinderen van een jaar of 13. En zelf al heb je zelf die goede handen, je kunt nu niet voorspellen dat je hem de rest van je leven kunt blijven houden. En op het moment dat je hem verkoopt, heb je ook geen controle meer waar hij aansluitend nog beland. In mijn ogen moet een paard verdienen dat hij mag blijven leven. Ik heb er een paar langs zien komen die dit niet meer verdienden. Ik heb ook een merrie zien langskomen die door het gebrek aan inzicht van de ruiter een ongeluk heeft veroorzaakt die het leven van dezelfde ruiter heeft gekost, en alsnog een heel lang en gelukkig leven heeft gekend tot het moment dat de oorzaak van de val toch tot het moment heeft geleid dat ze ingeslapen moest worden.

Wil je hiermee zeggen dat ieder paard, ongeacht zijn karakter en uitstekende opleiding, dat kan steigeren een potentieel monster is? Ik hoop het niet.

Aan de ene kant zijn er de zeer zachtaardige, echt mensgerichte paarden, waarvan sommige in VD getraind zijn, die nooit en te nimmer iets tegen je zullen gebruiken. Al hebben ze geleerd te steigeren op commmando, dit soort bewegingen zit van nature niet zo in hun systeem.

Aan de andere kant zijn er paarden, die er niet bepaald een training in nodig hebben, die van nature zo dominant, overgevoelig, temperamentvol of schrikachtig zijn dat ze gewoon makkelijk omhoog komen, zelfs bij een zeer kundige behandeling.

En vertel mij nu eens, welk van bovenstaande types heeft de beste kansen een goed tehuis te vinden waar het zijn bazen gelukkig maakt?

Het is weer niet zo zwartwit.
Paarden die geleerd hebben uit verzet te steigeren, en dat zijn er nog altijd een stukkie meer dan die het als oefening geleerd hebben, zijn ook moeilijk ergens te plaatsen waar het goed met hen en hun omgeving afloopt. Toch kan een paard dat bij de een moeilijkheden geeft, na herscholing bij een ander een fijn paard worden.

Andersom zijn er altijd nog de mensen die het Peerd van ome Loek nog op zijn achterste benen zouden krijgen, zo lomp gaan deze ermee om.
Maar je gaat je paard toch ook niet laten slachten, alvast voor als jij morgen onder een auto komt, en hij bij zulke vreselijke mensen terecht kan komen?

kayleighhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 16:22

hier kan een slotje op

simbake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:38

heb niet alles geezen.. maar ff reactie op stijgeren..
wij hadden ook een paard op de manege (gekocht via via)
die stijgerde ook op comando.. maar dat was alsvolgd..
als je 2 vingers bij haar keel legde (waar de keelriem zit)
steigerde ze..
gevolg.. in een beginnelinge les was ze wat koppig
en moesten de verzorgsters alemaal een paard vasthouden (somige wisten het en sommige niet)
degene die het niet wist had pech en hield haar vast.. net op de plaats.. klein beetje drus en jahoor ze stijgerde met gevolg meisje pols gebroken kind van paard gevallen
kunt het aanleren zit er niets mee in maar maak het nie gevaarlijk voor anderen..