[AR] Luchtbanden of massieve banden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:06

Nee okee, der gebeurt inderdaad niet zoveel mee, maar toch vind ik het een raar fenomeen.....

Cowgirl

Re: Luchtbanden of massieve banden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 20:11

nou oaky...dan valt de clever af .
Die gein moet ik niet hebben }>

Nouvel haar wagen staat ook nog steeds te koop en ik heb haar net een pb gestuurd dat ik misschien wel weer intresse heb.

we zoeken rustig verder.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:49

als je dan wel voor clever gaat, kijk dan voor een maatje groter, de solo cob bijvoorbeeld.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:38

palousa_boy schreef:
als je dan wel voor clever gaat, kijk dan voor een maatje groter, de solo cob bijvoorbeeld.

realiseer je wel dat deze wagen 320!!! kg weeg.
Ik had eerst ook zo'n wagen, ze verkopen de wagen voor 260-280 kg, maar we hebben hem na gewogen. Veel te zwaar voor een enkelspan pony dus. We hebben de wagen na deze weegactie ook meteen verkocht.

Een kennis van ons rijdt klasse 4 met een Solo Cob, tweespan paard (tuigers). Daar moet je dus ECHT geen enkelspan mee gaan rijden.

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:15

Clever kijkt niet echt naar het gewicht maar naar de kracht die nodig is om de wagen te trekken (ofzo?!) volgens mij vergeten ze daarbij dat een paard door het zand al het gewicht ook mee moet nemen... of zit ik er nu volledig naast?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:21

Ja klopt Marieke. Bij Clever hebben ze het altijd over de rolweestand. Maar een wagen in zwaar zand of op gras rolt gewoon niet makelijk en dan moet een paard/pony toch die 320 kg meesjorren.
Toen ik mijn huidige wagen kreeg ging Sammie bijna op z'n snoet. Ze wou de deze wagen met dezelfde kracht wegtrekken als de Clever, maar mijn huidige wagen weegt meer dan de helft minder dan de Solo Cob! Dat scheelt natuurlijk enorm. Over het algemeen zijn wagen te zwaar in mijn ogen.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:16

manie schreef:
realiseer je wel dat deze wagen 320!!! kg weeg.
Ik had eerst ook zo'n wagen, ze verkopen de wagen voor 260-280 kg, maar we hebben hem na gewogen. Veel te zwaar voor een enkelspan pony dus. We hebben de wagen na deze weegactie ook meteen verkocht.

Een kennis van ons rijdt klasse 4 met een Solo Cob, tweespan paard (tuigers). Daar moet je dus ECHT geen enkelspan mee gaan rijden.

we hebben het over een fjord.. niet over een pony van 1.10
daarbij rijd ik hem altijd enkelspan, na een rit van 2 uur kan hij zich nog prima redden.

tegenwoordig rijd ik er een met een tweespan hackney's (kleine maat) deze redden zich er ook goed mee in de bak, het bos ben ik nog niet in geweest met ze.

over het algemeen vind ik het best aardige wagens, tuurlijk hebben ze minpunten, maar dat heeft elke wagen.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:25

Tuurlijk mijn grote D-pony liep ook gewoon met die wagen (Solo Cob), marathons zelfs en ook niet heel beroerd. Maar het is maar net wat je ermee wilt, dat laatste eisen van je pony met een zware wagen gaat gewoon niet. Ik vind 320 kg trouwens ook voor een fjord in enkelspan (te) zwaar.

Maar de pony wagen van clever weegt overigens ook minimaal 250 kg.
Dat is voor een enkelspan (kleine) pony ook te zwaar.

Het probleem met de Solo van Clever is dat het als spanwagen gebouwd is met de mogelijkheid er enkelspan mee te rijden.
En eigenlijk hadden ze het gewoon als spanwagen op de markt moeten zetten en een speciale enkelspan wagen moeten bouwen (dit is inmiddels gebeurd de Single Cob en de Felix).

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:47

de solo cob staat op de site van clever ook aangegeven als cob/full met een gewicht van 315/335kg

de solo pony 263kg

de felix 180kg

en de single cob kan ik zo snel even niet vinden...

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:26

Klopt Jeffrey.
Dit hebben ze nog niet zo idoot lang geleden aangepast.
Er waren iets te veel mensen die de wagen zelf nawogen en op hele ander getallen uitkwamen
Voorheen stond de Solo Cob als 280 kg op de site.
De wagen van mij woog destijds 320 kg (incl lamoen)

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:00

Lieve Jeffrey, kijk eens naar de FEI normen van de gewichten van de marathon wagens. Die gewichten zijn het minimum en ik vind ze absoluut niet laag liggen.
Voor enkelspan pony ligt dat gewicht op 90 kg. Dat is bijna een vierde van die clever! Oke voor een fjord is 90 kg wel weinig maar dan nog is 320 kg ongelofelijk veel.

Tuurlijk krijgt je pony het mee gesleept maar echt ontspannen zal hij niet lopen, veel te zwaar gewoon.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:05

Onze enkelspan wagens zijn nog geen 200 kg met haflingers ervoor.

De 2span 320kg ook mogelijkheid voor enkelspan, maar dat is idd veel te zwaar door het bos, zelfs in de buitenbak.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:07

laura2span schreef:
Lieve Jeffrey, kijk eens naar de FEI normen van de gewichten van de marathon wagens. Die gewichten zijn het minimum en ik vind ze absoluut niet laag liggen.
Voor enkelspan pony ligt dat gewicht op 90 kg. Dat is bijna een vierde van die clever! Oke voor een fjord is 90 kg wel weinig maar dan nog is 320 kg ongelofelijk veel.

Tuurlijk krijgt je pony het mee gesleept maar echt ontspannen zal hij niet lopen, veel te zwaar gewoon.

het is natuurlijk wel interessant om met FEI normen rond te strooien, maar die zijn voor recreanten totaal niet relevant..

laat het hier even bij.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:44

Waarom is dat voor recreanten niet relevant.

Wedstrijdpaarden zijn zeer goed getraind en lopen met een minimaal gewicht.

Sommige recreatie paarden komen maar 1 maal per week voor de wagen (waarop zich niks mee mis is overigens). Is het dan fair om één pony 320 kg te laten trekken......dacht het niet

Die FEI norm is dus ook voor de recreatiewereld niet zo raar.

Op een recreatie rit wordt regelmatig het hele gezin mee genomen. Ook daar is niks mis mee, maar 4 personen op een wagen (320+75+75+40+40)=550 kg!!!! (en dan zit ik aan de lichte kant qua berekening).

Wat vind je van een dergelijk gewicht Jeffrey, voor recreatie... gezellig in het bos?

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:57

ik zeg ook zeker niet dat het eerlijk is om een pony 600 kilo door het zand te laten trekken..

FEI reglementen zijn voor hun niet relevant omdat ze er niks mee te maken hebben, en daarbij gaat het dus om minimum gewichten, niet om maximum gewichten, wat voor de pony veel eerlijker zullen zijn of zit ik ernaast?

mij hoef je geen rekensom voor een succesvolle recreatierit op te leggen, ik zie ze dagelijks en ik zal je vertellen, ik maak wel wat raardere dingen mee dan een zwaar beladen wagen.

wedstrijdpaarden trainen vaak met andere wagens als waar ze wedstrijden mee lopen. de training duurd dan.. half uur tot 2 uur.
dit is totaal niet in verhouding met wat ze op de wedstrijd te verduren krijgen..

maargoed, ik ga er weer vandoor, lees de rest morgen wel weer.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:10

Ten eerste heeft laura dat FEI gewicht in een ander context genoemd, deze minimum waarden zijn in de ogen van Laura (terecht) behoorlijk zwaar.

Met mijn rekensom geef ik aan dat het gewicht van een wagen voor een recreatieaanspanning misschien nog wel belangrijker is aangezien de hele familie vaak mee gaat. Tijdens een wedstrijd niet!

Ten derde het merendeel van de wedstrijdmenners heeft GEEN trainingswagen. Ze trainen en rijden wedstrijden met dezelfde wagen(s).

Ten vierde misschien is het voor een realistische kijk op de menwereld niet verkeerd een ander referentie kader te nemen dan enkel en alleen de 4 span top!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:14

Citaat:
Ten vierde misschien is het voor een realistische kijk op de menwereld niet verkeerd een ander referentie kader te nemen dan enkel en alleen de 4 span top!

Het mag eigelijk niet, ik trek ook het boetekleed aan maar,

Manie, AMEN

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:45

Ik vind 90 kilo eigenlijk wel heel licht, maar mss denk ik teveel in D-pony's Ik moet er eigenlijk niet aan denken om met een heel licht karretje een marathon te rijden die van mij is 200ennogwat.

En natuurlijk is er een verband tussen de zwaarte van de rijder en groom. Een zware rijder heeft en andere invloed op een kar dan een vlieggewichtje, er zou bv teveel gewicht op de voorkant kunnen komen te hangen.

Over een zware groom nog niet gesproken

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:17

moet toegeven dat de meeste menners die ik beter ken dan alleen gezien te hebben wel op hoger niveau rijden ( aarts, chardon, enz..)
maar ik ken er ook wel genoeg die op jullie niveau rijden.

ik weet ook wel dat niet iedereen 4 verschillende trainingswagens heeft en het vaak gewoon met een wagen moet doen.. maar als we alles zo letterlijk op zouden moeten schrijven zoals we iets bedoelen moeten veel mensen nog veel leren.

Citaat:
Sommige recreatie paarden komen maar 1 maal per week voor de wagen (waarop zich niks mee mis is overigens). Is het dan fair om één pony 320 kg te laten trekken......dacht het niet

hoelang duurd deze rit dan?
en als dit alleen over de weg is dan is er in mijn ogen helemaal niks aan de hand..
als we het toch over fair hebben... is het dan redelijk dat we paarden 22 uur per dag in een hok stoppen? ook niet toch?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:46

Die vergelijking is totaal niet van toepassing op dit onderwerp.
Wat Manie aanhaalt klopt gewoon. Een pony die alleen op zondag een rondje door het bos maakt met de familie, vaak een rit van 1-2 uur, wordt niet vrolijk van al dat gewicht achter zich. Zo een pony zo het werk vele malen leuker vinden wanneer er een lichtere wagen achterhangt. De pony zal de wagen altijd trekken voor zijn baas, zo zitten 9 van de 10 dieren in elkaar, maar zal dit niet met veel plezier doen.

De gewichten die de FEI geeft, zijn hele reeële gewichten, ook al zijn ze voor de hogere klasses. Over die gewichten is nagedacht, als recreatiemenner zou je daar wel degelijk je voordeel uit kunnen halen. Zeker omdat de meeste recreatiepony's niet zo worden getraind als de topsportpaarden en dus is het eigenlijk nog veel krommer dat die minder getrainde pony's zwaardere wagens moeten trekken.

Ik weet niet hoe mijn bericht over gaat komen op de recreatiemenners, maar ik hoop dat zij zich niet aangevallen voelen. Het gaat hier om de vergelijking en op zondag een rondje door het bos kan hartstikke lekker zijn voor je pony!

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:56

Sjonniej schreef:
Die vergelijking is totaal niet van toepassing op dit onderwerp.

zullen we dan maar gewoon terug gaan naar het oorspronkelijke onderwerp?