Volgens mij mag je dat "muts" wel weglaten inmiddels

Het gaat er wat mij betreft helemaal niet om of je tegen het een bent en voor het ander, of vice versa.
Een goed NH-er heeft oog voor de ontwikkeling van de bespiering van z'n paard, en een goed dressuurruiter kan die bespiering er correct en respectvol op rijden. Ik ken vele goede dressuurruiters waar de paarden het beter hebben dan bij menig wannabe-NH-er. En evenzogoed vice versa. Een methode is zo goed als degene die hem uitvoert!!!!
Ik heb zelf een stevige poot aan de grond gekregen in de conventionele wereld, terwijl ik nog altijd onverstoorbaar zo ongeveer ALLES tegenovergesteld schijn te doen als wat regulier is..... Ik krijg steeds meer werk, gewoon omdat dat wat ik doe, werkt.
Juist door gewoon mijn werk onverstoorbaar te blijven doen, door WAT anderen ook zeggen, continu te blijven laten zien dat het anders kan, soms door maar hele kleine dingen te veranderen. Want veel dingen in de reguliere wereld zijn echt wel uitstekend doordacht en paardvriendelijk!!! Het zijn de mensen die het uitvoeren, die maken of iets op een fijne manier gaat werken ja of nee.....
Als ik, om een voorbeeldje te noemen, zoals Gert van 't Hof paarden zadelmak zou willen maken, gewoon door er domweg op te gaan zitten, gebeuren er ongelukken, want ik kan dat helemaal niet!! Maar als hij op de manier zoals ik werk met 'n dominante hengst in de bak gaat staan, dan krijgt HIJ ongelukken, want dat kan HIJ weer niet. En toch werkt 't alletwee best aardig. Al zou ik zelf niet graag 'n paard zo overdonderen met zadelmak maken, er zijn best typjes die erg gebaat zijn bij Gerts behandeling, en anderen juist weer bij die van mij.
Ik wens je veel plezier met je zojuist geopende ogen. Spaar het geld van een paar dressuurlessen op, en ga gewoon 'ns naar een clinic of een cursus die je aanspreekt. Er zijn er velen, en het is als je de juiste treft echt geen vervanging van, maar een aanvulling op datgene wat je altijd al deed!
Groetjes
Licorne