"Friendly game"/overal aaien; paard bijt, wat doen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:02

smurf schreef:
Citaat:
En in de meeste gevallen probeert Amica gewoon te bijten omdat ze wil klieren

het is al vaker gezegd hier op "naturals": een paard doet nooit iets om te klieren, klieren is iets dat mensen voor elkaar bedacht hebben, paarden doen dat niet, die denken niet zo

Dit gedrag heeft een reden, paarden die b.v. alles in hun mond willen stoppen, kunnen druk in hun hoofd zijn.

Of zich vervelen Dat is aan de eigenaar om dat uit te zoeken

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:14

Aangezien het om een methode gaat ,vraag ik om verplaatsing naar NH.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:15

NA --> NH

Dianta

Re: "Friendly game"/overal aaien; paard bijt, wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:16

Het bijten blocken gaat ook bij mij prima. Ben nu friendly bezig, alleen onder de buik heeft ze nog wat moeite, ze begint tegenwoordig te stampen. Moet ik dit negeren? Of moet je stampen ook blocken? Hoe dan?

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:12

Niemand een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:06

Beetje lastig te zeggen waarom jouw paard stampt wanneer je aan haar buik komt.
Maar het eerste wat in mij opkomt, is dat ze het niet prettig vindt. In dat geval vind ik dat je dat moet respecteren en héél voorzichtig de aanrakingen moet opbouwen, zowel in tijd als qua 'druk'.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:25

Als je paard je bij de friendly game kan bijten, dan sta je te dichtbij...
Gebruik de carrot stick eerst voor dat je de friendly game met de handen speelt, en blijf uit de buurt zodat hij niet raak kan happen. Als hij uitwijkt en loopt te draaien, blijft rustig, wordt niet kwaad.
Als hij alleen maar bijt bij bepaalde plekken laat je die in het begin met rust, en ga daar later naar toe, tast je iedere keer een beetje verder voorwaarts en keer dan terug op een punt waar hij het wel prettig vind.

Ik zou je niet willen aanraden om gewoon je eigen gang te gaan, kan best zijn dat je een essentieel stuk van een bepaalde methode over het hoofd ziet als je zelf gaat kokkerellen. Zie het als het bakken van een taart, die gaat ook niet lukken als je het meel vergeet....
Volg het systeem (recept) stap voor stap, als je wat verder bent kunt je zelf gaan beslissen om dingen toe te voegen of weg te laten (het kookrecept aan te passen).

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:54

Probeer anders gewoon eens de game met je handen.Het is natuurlijk dat je eerst de Friendly game onder de knie hebt met je handen en dan pas de CS gaat gebruiken

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:21

Nee, je doet eerst de friendly game met de stick en dan met de handen.

Kijk maar even na in Parelli pakket een, boekje twee. Ze liggen thuis, dus pagina kan ik je niet geven. Parelli begint de friendly game met de carrot stick en dan pas met de handen. Dit om op veilige afstand te blijven van tanden en benen....

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:30

Cassidy schreef:
Nee, je doet eerst de friendly game met de stick en dan met de handen.

Kijk maar even na in Parelli pakket een, boekje twee. Ze liggen thuis, dus pagina kan ik je niet geven. Parelli begint de friendly game met de carrot stick en dan pas met de handen. Dit om op veilige afstand te blijven van tanden en benen....

*Neemt boekje*
Op pagina 19 staat het,zal het even kopiëren

Start playing The Friendly Game first by rubbing your horse with your hands,everywhere you know you can......

Dan komt de CS:

Next,introduce the Carrot Stick.Instead of picking up,....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:48

Level 1, oud pakket, Pocket guide 2, pagina 10, punt 2, links onderaan de pagina. Rechts onderaan de pagina staat copyright 2002.

"Start first by rubbing you horse with the Carrot Stick and later with your hands, This will help you to desensitize your horse much quicker and keep you at a safe distance if your horse reacts defensively in a particular spot. "

Pagina 15: (Troubleshooting) als antwoord op het probleem dat je paard je probeert te bijten of te schoppen: "Use your carrot stick as an extension of your arm so you can stay at a safe distance"
[knip]
Allow the horse to kick and bite at the carrot stick as much as he likes, he can't hurt it.

pagina 16:

"When dealing with a biting reaction, keep your body out of range by not allowing the horse into your personal space until the behaviour is no longer evident. Also, remember you can use the Carrot stick as an extension of your arm...."

Op pagina 19 staat bij mij de porcupine game, en niet de friendly game.

Op pagina 20 begint PP met de carrot stick en later pas met de handen (zie foto's) Ook bij de porcupine game.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 01:00

Cassidy schreef:
Level 1, oud pakket, Pocket guide 2, pagina 10, punt 2, links onderaan de pagina. Rechts onderaan de pagina staat copyright 2002.

"Start first by rubbing you horse with the Carrot Stick and later with your hands, This will help you to desensitize your horse much quicker and keep you at a safe distance if your horse reacts defensively in a particular spot. "

Pagina 15: (Troubleshooting) als antwoord op het probleem dat je paard je probeert te bijten of te schoppen: "Use your carrot stick as an extension of your arm so you can stay at a safe distance"
[knip]
Allow the horse to kick and bite at the carrot stick as much as he likes, he can't hurt it.

pagina 16:

"When dealing with a biting reaction, keep your body out of range by not allowing the horse into your personal space until the behaviour is no longer evident. Also, remember you can use the Carrot stick as an extension of your arm...."

Op pagina 19 staat bij mij de porcupine game, en niet de friendly game.

Op pagina 20 begint PP met de carrot stick en later pas met de handen (zie foto's) Ook bij de porcupine game.

Ik heb de nieuwe versie.

Pg 20 gaat bij mij nog over de verschillende zones.
Pg 10gaat over The Horseman's Halter and 12-foot line

Bovendien staat er bij mij copyright 1999 én 2004

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 01:10

Tja, dan is de vraag...welke versie ga je geloven...?

Ik weet wel dat ik bij een bijtend en trappend paard toch echt uit de buurt blijf...

Vind het overigens wel raar dat de informatie van versie naar versie kompleet haaks op elkaar staat.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 01:22

Cassidy schreef:
Tja, dan is de vraag...welke versie ga je geloven...?

Ik weet wel dat ik bij een bijtend en trappend paard toch echt uit de buurt blijf...

Vind het overigens wel raar dat de informatie van versie naar versie kompleet haaks op elkaar staat.

Ja ik ook,stel me er zeer grote vragen bij
Ik volg liever de oude versie,daar die me veiliger lijkt
Kan je misschien de pagina eventjes scannen?Kan ik zien welke dingen overeenkomen/ik gelezen heb in mijn versie want tot nu toe heb ik nog niets herkend

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:08

Ik heb helaas geen scanner. Maar het is het originele pakket.
Clinton Anderson doet het overigens net zo: eerst carrot stick, dan handen.

Er staat bij Clinton Anderson een artikel online over het leren optillen van de voeten...daar begint hij met een lead rope voordat hij met de handen verder gaat:

http://www.downunderhorsemanship.com/articles/legs.html

Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:38

probeer eens een andere methode.. kijk hoe ze daar op reageerd en neem dan een besluit!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:18

lottefrisbee schreef:
probeer eens een andere methode.. kijk hoe ze daar op reageerd en neem dan een besluit!

"een andere methode"? Erg vaag en erg veralgemenend antwoord, mogen we wat specifiekere aanwijzingen?

Malibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:50

Cassidy schreef:
Er staat bij Clinton Anderson een artikel online over het leren optillen van de voeten...daar begint hij met een lead rope voordat hij met de handen verder gaat:

http://www.downunderhorsemanship.com/articles/legs.html

Ik heb net even gekeken, maar er staat helaas nergens, hoe hij de rope tussen de achterbenen door haalt....

Mijn pony is met de voorbenen best braaf, maar achter kan ze erg angstig zijn. (tenminste, naar mijn idee heeft ze 1 x haar zin gehad bij de smid en sinds dien heb ik daar de nasleep van). Tot haar 2de jaar heeft ze keurig al haar benen netjes opgetild. Ik kon zelfs haar hoeven krabben als ze los in de wei stond...

Tegenwoordig niet meer... Het begon bij de smid in de opfok na een jaar ofzo, daar was ze vervelend. Toen ben ik er 1 x bijgeweest en toen viel het wel mee. Daarna ging het van kwaad naar erger.

Nu doet ze bij de achterbenen heel raar, vooral rechts achter. Ze trapt bij vreemden, en bij mij zakt ze gewoon door haar achterbenen

Ik ga eerst de DA erbij halen om te kijken of er iets verkeerd zit in de rug of achterbenen. Ze springt ook best veel verkeerd aan in de galop met longeren (ik rij nog niet op haar, ze is net 3 geworden). Maar dat kan natuurlijk ook een gebrek aan spierkracht wezen.
Ze heeft ook met 2,5 jaar een veulen gehad, misschien dat dat er wat mee te maken heeft, maar de problemen begonnen eigenlijk al daarvoor...

Mocht daar nou niets uitkomen, dan wil ik het graag proberen met de leadrope, maar vroeg me dus af hoe je die tussen de benen doorhaalt zonder een trap te kunnen krijgen...

Sorry, beetje lang verhaal geworden

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:55

Dit hele verhaal klinkt toch echt naar een lichamelijk probleem. En zo'n veulen moet natuurlijk ook door dat bekken heen. Ik heb een paard gekend die er niet tegen kon als het achterbeen te hoog werd opgetild, en langer werd vastgehouden, die bleek achteraf ook een spierblessure/ontsteking te hebben die een hele periode niet herkend is. Iedere keer als de smid kwam werd ze platgespoten, tot er een andere smid kwam die het been anders oppakte....geen verdovingen meer nodig!

Malibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:19

Ja, daarom laat ik haar ook zsm nakijken voordat ik wat anders probeer, en voordat ze ingereden wordt natuurlijk...

Er is al een orthopedist bij geweest, die kon niets ondekken en daar liet ze zich ook goed door onderzoeken (gewoon heel braaf geweest bedoel ik dan).

Met lopen zie je ook niets, ze loopt verder taktmatig en met bokken en gek doen gooit ze haar benen ook in allerlei posities

Maar dat zegt natuurlijk niets, ik wil toch echt eerst dat er naar gekeken wordt. Dan zien we wel verder...

Malibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:23

Ze staat op de poetsplaats trouwens wel snel en veel op rust met haar linker achterbeen.
Maar als ze in het land loopt staat ze gewoon weer op 4 benen te grazen...

hoefsmidje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:31

bijten en steigere kun je een paard aflere met waterballonen
k heb ooit een x een paard gehad da alleen steigerde kreeg k de tip een waterballon op zm hoofd te late klappen effect:
paard denkt dat ie bloeit en houd zich heeeeel rustig voortaan
nooit meer gestreigert gok dat dit wel werkt mocht da blokke t nie doen

btw probeer ook is in de neus van je paard te blaze zo make paarde normaal ook kennis meestal zijn ze dan veel vriendelijker

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:24

morning schreef:
bijten en steigere kun je een paard aflere met waterballonen
k heb ooit een x een paard gehad da alleen steigerde kreeg k de tip een waterballon op zm hoofd te late klappen effect:
paard denkt dat ie bloeit en houd zich heeeeel rustig voortaan
nooit meer gestreigert gok dat dit wel werkt mocht da blokke t nie doen

btw probeer ook is in de neus van je paard te blaze zo make paarde normaal ook kennis meestal zijn ze dan veel vriendelijker

Een ei vind ik persoonlijk handiger

@Malibu:de mijn doet dat ook,alleen bij de NB,voorlopig nog niet bij mij(afkloppen ).Daar zakt hij door de achterbenen,tot zijn poep 30cm van de grond nog verwijdert is.Een ander paard dat hij doet(en die heeft géén lichamelijke problemen)doet er nog een schepje bovenop,die gaat zo naar achteren en steigert er nog eens bij.

Malibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:03

Blue_Star schreef:
@Malibu:de mijn doet dat ook,alleen bij de NB,voorlopig nog niet bij mij(afkloppen ).Daar zakt hij door de achterbenen,tot zijn poep 30cm van de grond nog verwijdert is.Een ander paard dat hij doet(en die heeft géén lichamelijke problemen)doet er nog een schepje bovenop,die gaat zo naar achteren en steigert er nog eens bij.

Dat doet ze bij mij dus ook, en bij de hoefsmid vorige keer ook. Maar dan ook zo erg dat ze vorige keer helemaal een wond op d'r neus er aan heeft overgehouden...

Gelukkig steigert ze er niet bij...

Enig idee hoe dit op te lossen is? Ik ga zowieso even de DA bellen met het telefonisch spreek uur om te vragen wat hij er van denkt en of hij langs wil komen om te kijken....

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:10

Malibu schreef:
Blue_Star schreef:

Dat doet ze bij mij dus ook, en bij de hoefsmid vorige keer ook. Maar dan ook zo erg dat ze vorige keer helemaal een wond op d'r neus er aan heeft overgehouden...

Gelukkig steigert ze er niet bij...

Enig idee hoe dit op te lossen is? Ik ga zowieso even de DA bellen met het telefonisch spreek uur om te vragen wat hij er van denkt en of hij langs wil komen om te kijken....

Nee ik weet dat niet,sorry