Boomloos en trektochten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Boomloos en trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:47

Hier wil ik wel even op reageren:

Volgens gerenomeerde Nederlandse Paardenfysiotherapeuten rijdt 75% van paardrijdend Nederland met een slecht- of niet passend zadel, met de daaruit voortvloeiende problemen.

en

Ik heb uit eigen ervaring kunnen merken wat een niet optimaal passend boomzadel voor schade aan kan richten in het lopen en gedrag van mijn eigen paard.

Het is waar dat ontzettend veel zadels gewoonweg niet passen. Mensen kopen zomaar een zadel in de winkel of laten een zgn. zadel"passer" komen (eentje die alleen aan je vraagt oftie lekker zit). Veel paarden hebben daardoor te kampen met rugklachten, dankzij een niet goed passend zadel.
Dit is echter niet te wijten aan het feit dat het zadels zijn met een boom, maar puur en alleen omdat het zadel niet past. Boom of geen boom.
Ik zie dat steeds meer mensen geneigd zijn te denken dat boomloos ook bij natural "hoort" o.i.d.. En daar denk ik toch wel anders over.
Als je het allerbeste voor je paard wilt, dan laat je een goede, ambachtelijke zadelmaker komen die verstand van zaken heeft, die de bouw van je paard bekijkt en diverse zadels op z'n rug legt, het op alle punten bekijkt en voelt, naar het paard kijkt als je met het zadel gaat rijden etc etc.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:17

Ik zeg meteen maar al, heb nog niet alles gelezen

jeddah schreef:
Ik heb een Torsion met Sympfa-nova onderkant en heb het nog niet voor elkaar kunnen krijgen mijn pony in het zweet te werken onder het zadel, ook al zit ze volop in winter vacht! Dat helpt echt enorm de warmte afdrijven!!
(ik moet er wel bij zeggen dat ik tijdens de winter ook geen harde ritten maak, maar normaal zweette ze wel onder het zadel, nu alleen onder de singel... )

Dat heb ik idd ook, ik heb dan een barefoot met sympfanova onderzijde, en ook de mijne zit in wintervacht en zweet overal, behalve onder het zadel

Ik rijd ook lange ritten met haar, nu ook de 30 km (bijna de hele rit in draf), gaat prima (beter, gaat perfect)!
Zowel ik als mijn paard hebben geen 'zadelpijn' .
Bij mijn wintecje, die ik hiervoor had, had ze altijd 'drukplekken' (niet echt pijnlijk, maar je zag dat dat de enige punten waren waar het zadel drukte door dat die plekken zeiknat waren en de rest niet eens warm) onder de boom, terwijl dit zadel, als ze in rust stond wel goed paste!

Ik zou de boomloos juist perfect vinden voor lange afstanden, omdat het schijnbaar mijn gewicht goed op haar rug legt, en geen belemmeringen geeft. Moet ik wel zeggen dat ik een paard heb met vrij korte rug, en vlakke en lang uit te houden gangen, dus absoluut geen moeilijk paard om stabiel op te zitten.

Gentille :
Ik zou zeggen doe er een paar weken van te voren nieuwe in, dan zijn ze wel een beetje 'gevormd' maar nog niet té plat.

Mijn bepakking weeg ik iig uit zodat het in evenwicht hangt, anders is het uiterst oncomfortabel, en idd zoals ik al las niet in direct contact met mijn paard. Je wil niet dat het gaat schuren.