bitloos dressuren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: bitloos dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:47

ik heb van de week ook voor het eerst met de x-rope rondgetufd. gam wilde nog wel eens zijn eigen weg gaan maar dat is een kwestie van tijd denk ik. hij kan er in ieder geval al prima nageeflijk mee lopen.

cinysponys, je promo praatje is leuk maar zoals eerder in je verkooptopic genoemd... foto!
ik heb ze al gevonden in je andere topic, ben benieuwd hoe het eruit ziet als het af is!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:07

ik reed in 't begin mijn verzorgpaard met bit, op dat moment was het niet echt rijden. het was meer crossen door de bak, ze was onbestuurbaar enzo.... ben toen gaan rijden met crb. je zag haar ontspannen en toen kreeg ze er weer lol in en werd ze rustiger.
ik rijd sinds kort weer in de bak met een hoofdstel omdat het zo goed ging (ze loopt alleen nageeflijk op heel veel druk, en dat wilde ik niet met de crb) en nu loopt ze heel ligt op het bit... (ook nageeflijk zonder druk) in het bos rij ik nog wel lekker zonder bit... gewoon lekker relaxed rond hobbelen
door zonder bit te gaan rijden heeft ze geleerd ontspannen te lopen en goed te reageren op de hulpen. nu is ze weer zo ver dat ze lekker kan lopen met bit....

ik vind bitloos heerlijk rijden, alleen jammer dat nageeflijk rijden toch moeilijker is (vooral als je paard er echt druk bij moet hebben). ik vind 't nog steeds jammer dat 't niet is toegestaan op wedstrijden (niet dat ik zo'n wedstrijd ruiter ben, maar goed).

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:21

Ik rijd met mijn verzorgpaardje sinds een tijdje ook bitloos. Ik vind het heerlijk!
Dressuren blijft lastig, Amigo tilt z'n achterbenen nauwelijks op (z'n hoeven slijten dan ook ongeveer vierkant af) dus als we in de bak rijden is het hard werken.
hier een foto van een topic wat ik ooit eens geplaatst heb, we reden hier nog niet zo lang met bitloos hoofdstel
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:09

Beetje links-rechts-zijwaards-achteruit-troelala bitloos? Ja hoor, geen punt. Doe het niet in de bak maar gewoon buiten; gangwisselingen, springen, gewoon lekker rijden met een supervoorwaards paard betrouwbaar aan de superlichte hulpen.

Hier wat kiekjes op parkeerplaats met split voor onze 'stamkroeg'.

Afbeelding
Afbeelding
en achteruit
Afbeelding

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 14:18

ja kijk, DAT is natuurlijk helemaal wat iedereen wilt, maar jammer genoeg zal het bij mij (voorlopig, en iig niet met de pony die ik nu rijd) zo ver komen..
Als ik een eigen paardje ad gehad had ik ook zeker een poging gewaagd om zo aan de gang te gaan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:29

Bedankt
Het is ook ge-wél-dig; net of je op Pegasus rijdt. Heb er inmiddels zo'n 600+ kilometer mee opzitten en ik kom nog steeds na elke rit búbbelend van enthousiasme terug zó gaaf is dit. Zo sámen; ik het brein, zij de rest.
Met mijn hengst ben ik nog niet zover, maar een bb gaat lekker en het gloort zeker aan de horizon.

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:36

Ik was vandaag weer eens in de bak aan het rijden en amigo was lekker voorwaarts. uiteraard reed ik bitloos. Op een gegeven moment wil ik wat pasjes wijken zie ik ineens wat wits voor bij komen. Blijkt dat amigo aan het schuimen was met z'n mond! Hoe kan dit? meestal schuimen ze toch door te kauwen op het bit?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 00:02

Dat dacht ik dus ook maar die van mij schuimen beide ook zonder bit.
Ik denk dat ze dan toch met de tong wat bezig zijn of zo?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:12

De draver van een weide genoot schuimt ook zonder bit.
Was het niet iets met ontspanning,en speeksel aanmaak doordat ze zo ontspannen zijn??
(als je zelf gestressed bent,heb je meestal een droge mond..en ben je ontspannen is het meestal wat vaker slikken..)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:36

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:38

Nou ik vind het wel grappig dat je de pavlov-reactie hier aanhaalt HC. Zal dus ook wel als grap bedoeld zijn.

Lanna schuimt ook als ze bitloos gereden wordt. Ik hou het toch op ontspanning. Met of zonder bit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:50

Nee, wel grappig, maar toch serieus: is een geconditioneerde reflex en de proef die algemeen bekend is, is toevállig de onwillekeurige speekselproductie dus perfect van toepassing.
Geen van onze paarden kwijlt. Bij ons heeft alleen Sancha ooit een bit ingehad en ook die kwijlt niet tijdens het rijden. Ze lopen bovendien allemaal zoals dat hóórt met de mond dicht.

'Ontspanning' is een hardnekkig onzinverhaal. Ik las tot mijn verbazing dat James Fillis zich destijds al over dit misvertand knap druk maakte. Hij stelt bovendien dat als een paard met tong en lippen met het bit bezig is, heeft het díe aandacht in ieder geval niet voor de ruiter.... En gelijk heeft hij daarmee.
In Frankrijk wordt het in NL als gewenst geziene schuimen trouwens gezien als een teken van sléchte handen. Hetzij van de ruiter hetzij tijdens het opleidingstraject.

De logica ontgaat mij trouwens vollédig: waarom zou ontspanning de speekselproductie stimuleren???? Speeksel is een spijsverteringssap dat tijdens het kauwen met het eten vermengd wordt. Punt.
Een paard kan daarbíj niet zoals mensen net zo makkelijk door de mond ademen dus daarvan krijgt het ook geen droge mond.
Nee hoor, Pavlov is echt helemaal goed.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:25

Die van mij schuimt nog lichtjes als ik verzameld galop rijd, en dat is nu juist de gang waarin hij voorheen echt begon te knoeien met het bit. Dat was dan weer omdat hij blijkbaar veel te sterk op/tegen het bit gereden was. Toen ik met hem begon te rijden had hij echt moeite met de juiste houding en met balans vinden, en liep hij zelf te zoeken naar de druk op het bit. Hij begreep er eigenlijk even niets meer van.