Kan ieder paard 24/7 zomer/winter buiten staan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Kan ieder paard 24/7 zomer/winter buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:48

Ik denk echt dat het van het paard afhangt. En zijn conditie.
Wedstrijden kun je denk ik wel vergeten, maar lessen e.d. is te doen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:49

twordt een anda, en dat zijn (naar ik heb horen zeggen) nogal koukleumende spanjaarden . Toch maar even aankijken tegen die tijd dan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:16

Het zal vooral de regen zijn waarschijnlijk. Ligt er natuurlijk ook aan of hij hier al langer is, of dat hij rechtstreeks uit spanje komt. Ik weet dat josien hier op bokt wel een anda altijd buiten heeft lopen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:23

ik weet zelf nog niet of het import wordt of een paardje dat hier vandaan is, dus dat zien we tegen die tijd wel weer

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:17

Wij hebben ook een Andalusier ze staat met onze fries en en nog vier andere paarden het hele jaar door buiten, het is geen koukleum hoor ze heeft wel een hekel aan in de regen staan dus dan gaat ze onder het afdak staan.

Ze is vorig jaar augustus uit spanje geimporteerd en omdat zo'n verhuizing toch vrij veel van een paard vergt heb ik haar wel de winter onder een 180 grams deken gezet. Maar ze kweekte zelf een aardige vacht en had het snel warm onder die deken dus die heb ik zodra het weer wat beter was meteen afgedaan.
In spanje kunnen de nachten erg koud zijn hoor, temperatuurvershillen zijn daar veel groter dan hier in Nederland, merries en veulens lopen vaak het hele jaar door buiten in kuddes dus de meeste Andalusiers zijn behoorlijk afgehard en best wat gewend.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:00

dank je delphi!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:24

kjoetie schreef:
ik weet zelf nog niet of het import wordt of een paardje dat hier vandaan is, dus dat zien we tegen die tijd wel weer

Kijk op mijn profiel... en een afdak hebben we niet.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:21

He HC Ja das natuurlijk ultiem, om zo je paarden te kunnen houden... zou zo langskomen
Ik zit gewoon met het probleem dat ik mijn paard wel zo natuurlijk mogelijk wil houden, maar ook in de winter dressuurmatig kan starten. Dat kan niet met een lange vacht. Maar de hele dag binnenstaan is imo ook absoluut geen optie. Moeilijk moeilijk om daar een goede tussenoplossing voor te vinden.. te meer ik van paardnatuurlijk.nl begrijp dat een deken op ook geen goede oplossing is?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:57

Dat snap ik nooit, waarom kun je geen dressuurwedstrijden rijden met wintervacht, of smelten de paarden dan ter plekke? Droogrijden moet geen probleem zijn toch?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:56

als je 4 of 5 keer per week je paard wilt trainen na je werk 's avonds en ze staan niet aan huis, dan is het onmogelijk om je paard goed droog te krijgen na het werk. Ik heb het niet verzonnen, maar het wordt idd niet echt gewaardeerd om met een paard in zijn wintervacht op concour te verschijnen.. Nu ben ik niet eens zo'n wedstrijdruiter, meer iemand die voor zichzelf traint, maar als ik in de winter om zes uur na mijn werk een uur serieus ga rijden, dan ben ik tot half 12 zoet om mijn paard weer enigszins droog te krijgen (heb eerder namelijk wel gedressuurd met een paard dat lang in zijn vacht was,dier had wel een goede conditie maar was toch altijd zeiknat, en ik vond het niet zo'n succes qua tijd... toen zat ik nog op school en stond het paard dichtbij waardoor ik hem zo ongeveer langer kon uitstappen dan ik zelf echt reed en desnoods tijdelijk een deken op kon gooien en hem rustig kon laten opdrogen, maar straks is dat geen optie meer... en ik kan ook niet 2 x op en neer van thuis naar stal..). Ik moet ook een beetje roeien met de riemen die ik heb, en zoek gewoon naar die middenweg tussen natuurlijk houden en serieus trainen.... zo natuurlijk mogelijk, maar wel in staat om me in de wereld van de normals te begeven, even heel onsubtiel gezegd

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:07

Je hoeft je paard ook echt niet helemaal droog te stappen, doe ik ook nooit, zorgen dat ze goed op adem zijn en het eerste wat ze doen na het rijden is lekker rollen. Eventueel kan je een "racestreep' scheren dan kunnen ze zonder deken blijven maar zweten minder snel.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:10

Een race streep?? *ziet paard verkleed als herby* je bedoeld zo'n jacht model? dus onderkant hals en buik? Dat is op zich best een idee, maar kan hij dan echt zonder deken blijven?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:53

tja...daar zou ik nou sch..t aan hebben, of een wintervacht wel of niet gewaardeerd wordt Bovendien zeg je dat je niet zo'n serieuse wedstrijdruiter bent....Als je er goed over nadenkt is het toch belachelijk? Een wintervacht hoort gewoon bij een paard. Waar gaat het heen met de wereld....mensen zonder lichaamsbeharing...straks moeten onze paarden ook nog naakt
Verder ben ik het met Delphi eens, helemaal droogstappen is niet nodig en met rollen wordt een flinke hoeveelheid zweet geabsorbeerd.
'k zou niet weten of je kunt schipperen op deze manier, misschien moet je concessies doen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:00

kjoetie schreef:
als je 4 of 5 keer per week je paard wilt trainen na je werk 's avonds en ze staan niet aan huis, dan is het onmogelijk om je paard goed droog te krijgen na het werk.

Dat is ook helemaal niet nodig: het mooie van de eigen paardenharen deken van paarden is dat ook die vocht van de huis af transporteert.

Citaat:
Ik heb het niet verzonnen, maar het wordt idd niet echt gewaardeerd om met een paard in zijn wintervacht op concour te verschijnen..

Ja, en?
Citaat:
Nu ben ik niet eens zo'n wedstrijdruiter, meer iemand die voor zichzelf traint,

Opgelost dat toch?!

Citaat:
maar als ik in de winter om zes uur na mijn werk een uur serieus ga rijden, dan ben ik tot half 12 zoet om mijn paard weer enigszins droog te krijgen (heb eerder namelijk wel gedressuurd met een paard dat lang in zijn vacht was,dier had wel een goede conditie maar was toch altijd zeiknat,

Vooral gééstelijke inspanning; stress. Daar is niet alles, maar wel veel aan te doen door een beetje anders rijden.

Het werkwoord van dressuur is trouwens dresseren.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:36

ik rij al veeeel te relaxt naar de maatstaven van de meeste 'normals', krijg op de een of andere manier altijd paarden onder mijn kont waar stress niet bij werkt, gewoon rust, eerlijkheid en consequent rijden en paard in zijn waarde laten. Ik heb geen haast en neem de tijd voor dingen(een paard moet de dingen die het leert imo ook kunnen verwerken en daar de tijd voor hebben) in de ogen van veel stalgenoten te veel, maar goed, dat is natuurlijk mijn eigen ding en het zal me een worst wezen wat de rest van de wereld er van denkt, zolang de paarden die ik rij gewoon lekker ontspannen zijn en graag werken lijkt me dat het belangrijkste. Ik ben dus niet iemand die veel stress heeft in het werk omdat het veelal paarden zijn die gewoon blokkeren als je ze overhaast. Of is dat niet wat je bedoelt HC?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:15

kjoetie schreef:
Of is dat niet wat je bedoelt HC?

Zo'n beetje wel.
Het allergrootse probleem echter is dat je bij het aanleren en trainen van dressuur-proeven erg moeilijk met de 'open-deur' kan rijden omdat het in de regel nu eenmaal met bit, in een bak, met een vaste structuur gebeurt. Je bent, hoe vriendelijk wellicht ook, niet bezig met het positief motiveren van het paard de oefening te wíllen doen en ook weet het paard door alle beperkingen dat het geen keuze heeft en uiteindelijk moét.
Ik bedoel wat zit er voor het páárd voor leuks in met een brok ijzer in de mond die verplichte figuren herhalen in een zandbak? Niet bepaald een ontspannende bezigheid of wat?! Waarom zou een paard dat léuk moeten vinden?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:58

ik ben het deels met je eens. Ik geloof niet dat de paarden die ik rijd dressuur echt heel vervelend vinden, aangezien ze vol enthousiasme richting rijbaan willen als ik opgezadeld heb. Bovendien wissel ik het werk heel erg af- na een half uurtje intensief werken gaan we lekker het bos in, we doen eens wat werk vanaf de grond of maken eens een sprongetje. Ik ben het met je eens dat het schipperen is, maar ik denk niet dat het zo zwart wit is als je stelt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:29

kjoetie schreef:
...., maar ik denk niet dat het zo zwart wit is als je stelt.

Geef zo'n paard eens de keuze dan: zet een setje bij elkaar in de ruime wei zonder halster en haal er dagelijks op een willekeurig tijdstip een paard uit voor een half uurtje dressuurproef oefenen.

Staat jouw paard met een keuze tussen met maatjes in de weide spelen en met jouw oefenen wél te trappelen om aan de slag te gaan, dán ben je zeer waarschijnlijk een ruiter die het léuk weet te maken. Zo niet, dan niet.
Zo zwart/wit is het.

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de meeste ruiters hun paard níet bij het hek zien wachten. Merries zéker niet. Heb je een merrie die werk met jou verkiest boven rondlopen met de groep, dan is dat een GRÓÓT compliment.
Een paard dat liever in de bak rondgestuurd wordt dan tegen een muur aan te staren is niet echt representatief als bewijs voor graag werken toch?!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:02

De pony die ik op dit moment rijd voor een vriendin komt inderdaad rennend op je af en probeert zichzelf zo ongeveer in zijn hoofdstel te wurmen, het is wel een ruintje maar staat met een merrie en nog 2 maatjes op de wei, 24/7 . Ik zal eens wat foto's uploaden, als je onderaan de wei het hek open maakt en je komt met je zadeltje en hoofdstel richting wei, dan weet hij niet hoe snel hij bij je moet komen (ziet er ook erg leuk uit, zo'n enthousiast dier dat op je af gehuppelt komt) dus ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel te beweren dat hij er lol aan heeft. Wbt je opmerking over merries, daar ben ik het zeker mee eens, maar ik heb in het verleden eigenlijk amper met merries gewerkt, de paarden waar ik mee werkten waren bijna allen hengsten of ruinen, dus daar heb ik minder ervaring mee.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:42

Mijn paard komt niet naar mij toe ik het weiland Ze vind het wel even leuk om er uit te gaan om even wat te eten enzo maar ze gaat liever terug het land in als ik opgezadeld heb. De bak ligt namelijk tegen het weiland aan en dan ziet ze alle paarden lekker eten. Moet ook eerlijk bekennen dat het rijden ook niet goed gaat. Maar goed het komt wel goed we zijn beiden lichamelijk niet in staat om te 'presteren'.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:12

mijn verzorgmerrie staat te trappelen bij het hek om aan het werk...
vaak staat ze bij het hek als ik vaak rij, dus bv elke dag, niet als ik bv 1x in de week kom.. dan heeft zij ook wel door dat het geen zin heeft om te gaan wacthen:P
maar als de boer in het eiland loopt, knoffelt ze je overal achterna:P
ik rijd ook alleen buitenritten of mennen in ht weiland.. dus ze moet het wel leuk vinden...