[AR] Hoe pakken jullie dat bokken aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: [AR] Hoe pakken jullie dat bokken aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:43

Nee, een instructeur vinden is niet moeilijk. Het kan je alleen meer moeite kosten en je zal misschien je grenzen moeten verleggen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 13:51

Nou blijkbaar kan dat dus niet en is dat wel moeilijk. Je kan wel blijven zeggen dat het niet moeilijk is maar waarom kan ik dan niemand vinden? En wat bedoel je met grenzen verleggen. Ik wil er best voor weg met de trailer maar dan mag het absoluut neit langer dan een half uur rijden zijn anders is het gewoon neit te doen. Mijn vriend moet wel de volgende dag om 6 uur beginnen op zijn werk, dus is het logisch dat hij op tijd thuis wil zijn en niet tot 12 uur s'nacht weg wil zijn of zo

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:23

Patricia Hoeve
Alikruikweg 33, 8256 RK Biddinghuizen, (0321) 33 13 36

Menvereniging Flevoland
Cultuursingel 33, 8256 AK Biddinghui­zen, (0321) 33 13 36

L.R. De Randmeerruiters
2e Parallelweg 1 A, 3848 AB Harder­wijk, (0341) 41 37 47

Stalhouderij Lankhorst
Sprengenweg 34 A, 8181 NN Heerde, tel. (0578) 66 11 42

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 19:16

Bedankt!

Randmeerruiters word ik al lid van dat ziet er goed uit maar die geven helaas geen privelessen. Zal die andere eens gaan opzoeken en kijken of die privelessen geven.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:00

Je kan nu wel dressuurles gaan nemen maar of dat helpt tegen het bokken
Toch tof dat je ons advies opvolgt en opzoek gaat naar hulp!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 20:04

Nee dat snap ik maar twee paar ogen zien er meer als 1 dus vanaf eht begin af aan zat zo snel mogelijk begeleiding er al in. Aan hij er nu redelijk voor staat word het tijd om verder te gaan. En ja aangezien dressuur de basis van alles is nemen we natuurlijk dressuur les. Het liefst wil ik altijd al priveles zeker de eerste tijd maar kon gewoon niemand vinden die dat wilde of de tijd er voor had of met zulke groene paarden gewerkt had.

Totdat we of op de club beginnen of priveles hebben blijven we gewoon lekekr buiten wat stapwerk doen zodat hij in ieder geval de conditie krijgt die we nodig hebben voor het les werk.

Plus dat de trailer nu bijna helemaal klaar is, dan kunnen we in ieder geval lid worden van de club. Eindelijk kan ik wel zeggen want het was eignelijk de bedoeling dat hij twee maanden geleden al klaar was.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 13:45

Hoi Karoliena,

Ik ben op dit moment de pony van een vriendin aan het beleren. Een A-welsh van 4 jaar oud.

Die is na +/- 10 keer longeren met het tuig op ook begonnen met bokken, zo hoog dat hij bijna voorover slaat (nou ja, beetje overdreven wel). Hij doet dat duidelijk uit baldadigheid en ik denk ook omdat de broek hem aan de kont kriebelt. Het wordt trouwens al minder omdat hij door begint te krijgen dat het tuig er toch niet af gaat. Ik longeer hem iedere keer eerst en ga daarna pas weer een stap verder. Erachter lopen en proberen te sturen (heeft hij al aardig door) en een sleepje trekken. Nu hij door heeft dat hij tegen de druk in moet gaat dat ook prima. Krappe bochtjes zijn nog wat spannend.

Zodra hij de sleep feilloos trekt en 100% stuurbaar is voor de sleep, gaat hij voor de wagen. Ik doe er voor de zekerheid wel een slagriem (ik kende het als springriem) overheen want hij bokt mij iets te hoog.
Natuurlijk gaat hij niet voor de wagen zolang hij nog bokt op het tuig. Ik ben toch wel zuinig op mijn materiaal en mezelf en de pony natuurlijk. Ik doe hem wel met broek voor de wagen maar ik zal zeker in het begin zelf remmen. Kan hij langzaam aan de druk van de broek wennen.

Trouwens, de eerste keer dat een paard of pony bij mij het tuig op krijgt, maak ik het meteen volledig op maat. Dus tegen de tijd dat hij eindelijk voor de wagen gaat, zit dat allemaal perfect.
De eerste keer leg ik het tuig er alleen maar op, maak het op maat en haal het er weer af. Dat is vaak al spannend genoeg voor pony of paard.

Ik vond van alle bovenstaande tips de volgende twee het beste:

1. Hulp zoeken (maar dat doe je al heb ik begrepen)
2. Terug in tempo!!

Als ik een paard of pony beleer duurt het knap lang voordat ik harder ga dan een handdrafje. Spanning lokt bokken uit en hard gaan geeft spanning. Zo simpel is het.

Groetjes,

Aline

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 13:53

Bokken met longeren doet hij al lang niet meer anders had ik hem er ook niet voor gezet. Het tuig zit niet perfect maar past redelijk goed. Hij heeft er geen last van. Ik ben al bezig met het tuig te vervangen maar alles moet op maat gemaakt worden dus het duurt wel even voordat er steeds weer iets klaar is. Het enigste wat nog vervangen moet worden is de staartriem en de broek de rest is al vervangen.

Draven is iets wat bijna nog niet doen.We zijn vooral bezig met stappen en wendingen en af en toe rustig een stukje draven.

Moet zegen dat het de laatste keer stuke beter ging hij heeft niet gebokt, zat er wel bijna in maar hij heeft het niet gedaan.

Aan de lange lijnen met draven geeft hij trouwens helemaal geen problemen. Dus ik weet bijna wel zeker dat het gewoon baldadigheid is. Alles ligt verder goed alleen de broek ligt niet perfect.

Maar wat bedoel je dan precies met terug in tempo?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 14:18

Minder snel alles willen doen. Je pony staat in een onwijs korte tijd voor de wagen.

Maar je maakt 1 héle grote fout; Het tuig zit niet perfect. Dat is hét belangrijkste van het beleren van een pony.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 14:23

Ik wil me er verder ook niet mee bemoeien, maar ik denk dat sjonniej gelijk heeft over het tuig.
Je kan hem beter pas voor de wagen zetten als alles perfect ligt.
Daar voorkom je in iedere geval mee dat hij schuurplekken of iets dergelijks krijgt.
En wat sjonniej zegt dat je pony in een onwijs korte tijd voor de wagen staat maakt op zich niet zo heel veel uit volgens mij, als je tuig maar goed past.
Ivy doet het slepen nu heel goed en eigenlijk kan ze ook wel al bijna voor een karretje.
Maar ik heb nog geen karretje (geen geld) en dus blijft ze nog maar even een bandje slepen.
Ik wil eerst een leuk en degelijk karretje hebben.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 16:37

Ik hoef het helemaal niet snel te doen. Ik doe alles rustig aan. Zoals ik al zei de broek zit neit perfect hij zou 1 gaatje langer mogen maar hij heeft er echt geen last van.

Dat hij er geen last van heeft dacht ik al maar ik heb het aan een ervaren menner nagevraagd, die is komen kijken en gaf dus dat antwoord. Dus ik neem aan dat ik daar op mag vertrouwens dan.

Vandaag hebben we trouwens weer 10 minuten gement en dat ging weer super. Met inspannen staat hij echt de hele tijd doodstil, alleen met uitspannen wil hij nog wel een paar passen lopen maar ook dat gaat steeds beter. Bochten maken vind hij ook al makkelijker worden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:52

Citaat:
Ik hoef het helemaal niet snel te doen. Ik doe alles rustig aan. Zoals ik al zei de broek zit neit perfect hij zou 1 gaatje langer mogen maar hij heeft er echt geen last van.

Hij bokt toch, dus kan hij er wel last van hebben.
Tempo terug nemen betekend ook stappen, stappen en stappen.
Draven geeft (vooral met een tweewielers) weer allerlei extra prikkels zoals geklapper op de rug, meer geluid achter zich enz.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 16:54

Hij heeft vandaag niet gebokt en de vorige keer ook niet. De vorige keer hebben we alleen gestapt. Vandaag hebben we dus een stukje rustig gedraafd. Ik heb trouwens de tweede singel ook laten aanpassen omdat de boom aan 1 kant inderdaad ietsjes klapperde.

En stappen doen we altijd al veel met af en toe een rondje draven tussendoor.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:02

Als hij vandaag niet gebokt heeft en vorige keer ook niet dan gaat het gelukkig al beter.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:13

karoliena schreef:
Dat hij er geen last van heeft dacht ik al maar ik heb het aan een ervaren menner nagevraagd, die is komen kijken en gaf dus dat antwoord. Dus ik neem aan dat ik daar op mag vertrouwens dan.

ik wil niet lastig zijn, maar niet elke ervaren menner heeft er ook verstand van, ken je dat programma op tv, faking it? daar toveren ze ook een of andere kantoormiep om tot springruiter, en dat in 2 of 3 weken, dat kan dus ook.

kies je "menner met verstand" dus kieskeurig uit en stap niet op de eerste en de beste af.

maar even iets heel anders, fijn dat het goed gaat.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:17

karoliena schreef:

jij was toch ervaren menner beweerde je een paar pagina's terug

maar fijn dat het beter gaat!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 17:07

Daar gaat het toch niet om. Jullie zeggen dat ik niet ervaren genoeg ben, dus dan haal ik er iemand bij die papieren heeft en instructrie is. Ik neem an dat jullie dat wel ervaren genoeg vinden.

Het gaat inderdaad stukken beter dus misschien was het gewoon even een fase. Of werk het alleem misschien wat teveel voor hem. Maar we gaan gewoon weer rustig aan verder. Omdat het in de bak nu toch al netjes gaat gaan we nu buiten verder met gewoon relext stapwerk zeg maar. Hopenlijk gaat dat net zo goed zodat er al snel zonder begeleiding kunnen gaan stappen. Met begeleiding bedoel ik iemand die er naast loopt he, alleen weg doe ik nooit

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:41

Dat racen en bokken, wat jij denk dat hij doet voor zijn lol, zou ook vluchtgedrag kunnen zijn.

Misschien heb ik nog wat tips voor je,

Bij de broek moet als hij vast zit en de pony de kar trekt een vuist tussen kunnen, dus ook niet te los, want dan krijgt hij de kar op zijn kont als hij afremt.
De hoogte van de broek is bij een gemiddelt paard ong. een handbreedte onder de zitbeenknobbel, dus bij een shetlander maar een klein handje.

Zorg bij je 2-wieler dat de lamoenen los in de lichtogen hangen, zodat ze mee kunnen bewegen om de schokken op te vangen.
Zoek even het goede evenwicht op de kar zodat de pony niet te veel schokken op zijn rug krijgt. Dat kan je ook uittesten door iemand op de kar te laten zitten en zelf de lamoenen op te tillen, je kan het ook zien en voelen onder het rijden of het gewicht van de lamoenen zwaar in de lichtogen hangen.

Wij hebben zo'n zelfde karretje als jij en als wij erop zitten, moet ik er op letten dat ik niet naar voren ga hangen, want dan is het gewicht te veel naar voren. Als dat het geval is dan kan je de lichtogen hoger hangen zodat het gewicht meer naar achteren komt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 09:37

Inderdaad goede tips alleen ik heb dat al nagekeken. De lichtogen zitten op de juiste plek dus er komt neit heel veel gewicht op zn rug. Van de verkoepr had ik al gehoord dat je daar even extra op moest letten

Zoals jij het zegt zit de broek nu goed, net wat ik steeds al dacht maar mensen bleven dus zeggen van niet.

Vluchtgedrag had ik ook al aan gedacht alleen denk ik als hij zo erg schrikt dat hij er vandoor gaat hij niet gaat zitten proesten van de lol

Met rijden heeft hij trouwens af en toe hetzelfde. Gaat hij lopen racen en bokken. Ondertussen proesten en daarna lootp hij weer keurig verder in de gang waar we in bezig waren, dus eht vooral baladigheid denk ik.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:52

Dan zal je de situatie misschien moeten accepteren, of hopen dat het over gaat met de tijd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 09:56

Ja ik denk dat het gewoon over gaat. Met rijden en voor de wagen doet hij eht al minder vaak. Dus ik denk dat het gewoon een een of andere fase is. Of ik hem nou wel of neit longeer voor het rijden maakt ook geen verschil. Hij loopt dan keurig aan de longeerlijn en als we gaan draven met rijden dan ontploft hij gewoon even zeg maar. Zijn ruitertje lacht er om dus wat dat betreft is er nog geen nood aan de man. Zolang het maar af blijft nemen en niet toe gaat nemen dan denk ik dat het wel goed komt.