[AR] [VD] Paard heeft geen respect voor me

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngeT

Re: [VD] Paard heeft geen respect voor me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:28

Allegra schreef:
Maar ik heb nog steeds geen antwoord waarom mijn paard nu nog steeds elke keer gras wil...

Omdat hij er - al is het maar af en toe - bij geraakt. Jij kan wel vinden dat hij gras genoeg heeft op de wei, maar hij denkt er anders over.
Een paard heeft altijd gelijk. Hij doet wat hij doet omdat z'n instinct hem zegt dat het dat is wat hij moet doen of omdat hij er in het verleden beter van werd. Dat is niet "dom" - jij doet dat ook .
Het heeft geen zin om een "oorzaak" achter zijn gedrag te zoeken: je paard kent die oorzaak toch al lang - als mens kan je enkel op het gedrag afgaan: het gedrag van je paard vertelt je wat je moet doen. Niet wat jij vindt dat hij zou moeten doen of "al lang moeten weten". Hij doet het niet, dus weet hij het niet.

met vriendelijke groeten,
Inge

http://www.ingeteblick.be

Otjuh

Re: Paard heeft geen respect voor me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:59

11568 schreef:
Ik zou me wat harder opstellen eerlijk gezegd. Ik weet dat veel mensen voor de negeer-negatief-gedrag methode zijn maar mijn ervaring is dat dit lang niet op gaat voor elk paard.

Zou ik ook doen

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:00

Citaat:
Ik zie die hengstenketting net zoals tijdelijk een ander bit in doen. Nu kun je je paard waarschijnlijk aan, dus ga je het gebruik langzaam afbouwen. En werk je dus weer naar een normaal halstertouw toe.

Zo dacht ik ook en ik denk ook wel dat het bij een hoop paarden helpt. Tenminste als ze onder de indruk zijn van pijn (de meeste wel)
Mijn paard is er zo eentje die niet onder de indruk is, als hij gaat dan gaat hij, door een bit, door een ketting, door hekken, door sloten, door bit+ketting+zweep etc. Heb het allemaal zelf gezien, heb mensen gehad die me wilde helpen, ik pak wel even dit of dat en meneer rent gewoon door (met als reactie: het is hopeloos laat maar zitten)

Het is idd de gevolgen bestrijden, hij rent weg en jij gaat die 500 a 600 kilo stoppen met een ketting, bit of zweep. Nou ik wens je veel succes, als het er zo eentje is die echt weg wil dan helpen al die gevolgbestrijders niet. Natuurlijk helpt het bij veel paarden wel en ik zou het eerst ook proberen, want misschien is het dan gelijk opgelost. Dus een keer met de ketting gaan wandelen en hem er zo mee overdonderen dat hij het niet meer in zijn hoofd haalt. Of je dat een goede en eerlijke methode vind is aan jezelf.

Toch denk ik dat je het beste de oorzaak aan kan pakken, en dat ben jijzelf. Jouw paard loopt weg van jou. Waarom doet hij dat? En hoe kan jij dat oplossen?

Ik weet dat dit misschien een beetje tegenstrijdige adviezen zijn, maar ik ben er zelf ook nog mee bezig. Ik heb het dus van mijn paard zelf moeten leren dat ik hoog en laag kan springen maar dat de gevolgen bestrijden bij hem niet helpen. Hij negeert dat gewoonweg. En daar ben ik nu dus ook nog mee bezig, hoe ik dan de oorzaak aan kan pakken. En vooral uit aan het zoeken wat ik zelf fout doe.

Veel succes!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:06

IngeT schreef:
Allegra schreef:
Maar ik heb nog steeds geen antwoord waarom mijn paard nu nog steeds elke keer gras wil...

Omdat hij er - al is het maar af en toe - bij geraakt.

Niet dus, want ze mag NOOIT gras eten. Ik loop bij hoog gras ver genoeg er vandaag zodat ze er niet bij kan en ik zorg dat ze niet met der hoofd over de grond gaat als er gras staat.

Citaat:
Jij kan wel vinden dat hij gras genoeg heeft op de wei, maar hij denkt er anders over.
Ze staat op een stuk zo groot als een voetbalveld, met één ander paard. Dus ze kan de hele dag (en nacht) gras eten. Lijkt me genoeg. Ik denk niet dat ze vind dat ze niet genoeg gras heeft, volgens mij is het gewoon een trucje om onder het 'werk' uit te komen, wat overigens dus ook niet lukt omdat ik het konstant in de gaten hou.

Citaat:
Een paard heeft altijd gelijk. Hij doet wat hij doet omdat z'n instinct hem zegt dat het dat is wat hij moet doen of omdat hij er in het verleden beter van werd. Dat is niet "dom" - jij doet dat ook .

Ik heb ook nooit gezegd dat mijn paard of wiens paard dan ook te 'dom' is om iets te snappen.

Citaat:
Het heeft geen zin om een "oorzaak" achter zijn gedrag te zoeken: je paard kent die oorzaak toch al lang - als mens kan je enkel op het gedrag afgaan: het gedrag van je paard vertelt je wat je moet doen. Niet wat jij vindt dat hij zou moeten doen of "al lang moeten weten". Hij doet het niet, dus weet hij het niet.

Dat is wel erg makkelijk gesteld. Jij lost dus alleen problemen op aan de hand van het gedrag, en niet waar het door komt. De oorzaak neem je dus niet weg want je vind blijkbaar dat het niet nodig is die te weten. Dus doe je alleen wat aan het gevolg. Lijkt me niet helemaal een goede insteek.
En die uitspraak 'hij doet het niet dus hij weet het niet' is ook wel errug makkelijk. Als een paard al JAREN van stal uit naar de bak word geleid, maar hij verzet een keer geen stap meer (zonder dat er iets engs, of iets anders of wat dan ook is) weet hij dan ineens niet meer dat hij naar de bak moet?
Als een volwassen ervaren springpaard in het parcours dwars door een hindernis heen loopt terwijl hij goed aankwam enz., weet hij dan ineens niet meer hoe hij moest springen?

Sorry dat ik zo met je in discussie ga, en dan ook nog off-topic, maar sommige stellingen vind ik gewoon onzin.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:20

Een paard heeft altijd een reden voor zijn gedrag, als dat nu positief of negatief is...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:31

Astragirl schreef:
Een paard heeft altijd een reden voor zijn gedrag, als dat nu positief of negatief is...

Ja natuurlijk, maar of het nou een keer geen zin hebben is, of de ruiter uitproberen is, óf het niet snappen! Vind ik een groot verschil.

En ik vind dat je eerst de rede (oorzaak) moet proberen te achterhalen. Hoe kan je een paard nou helpen/opvoeden als je de onderliggende reden voor zijn gedrag niet kent? Je kan imo niet alleen afgaan op het gedrag wat een paard vertoont.
Wat heb er aan dat het paard die oorzaak zelf wel weet? Vind ik zo'n kromme uitdrukking.

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:50

Sorry als mijn formulering je op het verkeerde been zette... Met "je hoeft niet te weten waarom een paard iets doet" bedoel ik uiteraard niet dat je aan symptomenoplossingen gaat doen... Wat ik inderdaad bedoel - zoals Astragirl al schreef - is: een paard heeft zowiezo altijd gelijk .
Je wil absoluut weten waarom je paard nog steeds naar dat gras wil. Je verwacht dat als je daar het antwoord op kent, je dan zal weten hoe je het kan oplossen. Wel - je kàn het niet weten. Niet wérkelijk. Je kan niet in zijn hoofd kruipen - je hebt alleen zijn gedrag om op af te gaan. Dat gedrag zegt je dat je paard nog steeds denkt dat hij aan het gras kan als hij met je meeloopt. Je kan wel zeggen "hij zou het nu wel moeten weten want hij mag er nooit bij" maar zo IS het blijkbaar niet. Op een of andere manier denkt hij dat hij er in elk geval dicht genoeg bijkomt om blijkbaar nog steeds te denken dat hij er toch wel eens bij zal komen. Als hij het wérkelijk zou weten, zou hij het niet doen - the proof is in the pudding . Je hebt blijkbaar méér herhaling nodig, en zéker in dit geval waar gras beroep doet op een van de allerdiepste instincten van een paard: grazen. Bovendien zou het kunnen dat dit naar-het-gras-trekken zó gewoon is geworden voor hem, dat hij denkt dat het er nu eenmaal zo uitziet, met jou op stap gaan. Misschien is het gewoon ingesleten (jawel, aangeleerd!) gedrag geworden.

Voor je twijfels wat betreft mijn manier van werken - dat mag, hoor - ik verwacht helemaal niet dat wie dan ook klakkeloos aanneemt wat ik denk of schrijf. Denk maar voor jezelf: daar kom je veel verder mee. Maar blijf wél denken; klasseer andere standpunten niet onmiddellijk als "onzin" voor je weet waar iemand anders vandaan komt of waarom hij zegt wat hij zegt .
Ik wil hier gerust eens dieper met je op ingaan, maar niet nu: ik vetrek op vakantie. Ik loop je vast nog wel eens tegen het lijf, en live: dat praat makkelijker (en neemt niet zoveel tijd als mailen).

Inge

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:44

IngeT schreef:
Sorry als mijn formulering je op het verkeerde been zette... Met "je hoeft niet te weten waarom een paard iets doet" bedoel ik uiteraard niet dat je aan symptomenoplossingen gaat doen... Wat ik inderdaad bedoel - zoals Astragirl al schreef - is: een paard heeft zowiezo altijd gelijk .
Je wil absoluut weten waarom je paard nog steeds naar dat gras wil. Je verwacht dat als je daar het antwoord op kent, je dan zal weten hoe je het kan oplossen. Wel - je kàn het niet weten. Niet wérkelijk. Je kan niet in zijn hoofd kruipen - je hebt alleen zijn gedrag om op af te gaan. Dat gedrag zegt je dat je paard nog steeds denkt dat hij aan het gras kan als hij met je meeloopt. Je kan wel zeggen "hij zou het nu wel moeten weten want hij mag er nooit bij" maar zo IS het blijkbaar niet. Op een of andere manier denkt hij dat hij er in elk geval dicht genoeg bijkomt om blijkbaar nog steeds te denken dat hij er toch wel eens bij zal komen. Als hij het wérkelijk zou weten, zou hij het niet doen - the proof is in the pudding . Je hebt blijkbaar méér herhaling nodig, en zéker in dit geval waar gras beroep doet op een van de allerdiepste instincten van een paard: grazen. Bovendien zou het kunnen dat dit naar-het-gras-trekken zó gewoon is geworden voor hem, dat hij denkt dat het er nu eenmaal zo uitziet, met jou op stap gaan. Misschien is het gewoon ingesleten (jawel, aangeleerd!) gedrag geworden.

Oke dan, ik snap em. Met dát standpunt was ik het dus niet eens, dat je niet naar de oorzaak moet zoeken omdat je paard het al weet
En van dat gras was maar een voorbeeld hoor. Ik zit niet echt met die vraag ofzo, maar het kwam gewoon in me op. Ik denk namelijk dat een paard ook bepaalde dingen doet uit dominantie/uitproberen/eigenwijsigheid, net hoe je het noemen wil.

Citaat:
Voor je twijfels wat betreft mijn manier van werken - dat mag, hoor - ik verwacht helemaal niet dat wie dan ook klakkeloos aanneemt wat ik denk of schrijf. Denk maar voor jezelf: daar kom je veel verder mee. Maar blijf wél denken; klasseer andere standpunten niet onmiddellijk als "onzin" voor je weet waar iemand anders vandaan komt of waarom hij zegt wat hij zegt .

Ik bedoel ook niet dat al je standpunten onzin zijn hoor Alleen van dat oorzaak zoeken dan (maar zo bedoelde je het dus niet ) en die vergelijking met honden die aan de riem trekken.
En ik denk dat je een paard best met een tik op zijn donder kan geven. Doen ze in de wei ook, als een ondergeschikt paard over een dominant paard 'heen wil lopen'. Dus al met al best natuurlijk, al zeg ik het zelf, om je paard een knal te verkopen als ie je probeert te overbluffen.
Ik zag het van de week nog bij mijn merrie Die staat bij een jongere ruin (allebij fjord trouwens) in de wei. Zij is de baas, maar de ruin wilde haar wegjagen bij het hooi (in een ruif waar ze aan twee kanten aan kunnen eten, is normaal geen probleem). Hij rende echt met open mond op haar af om in der hals te bijten. Dat pikte ze niet en begon keihard terug te meppen. Ze heeft hem de hele ochtend bij het hooi weg gehouden. Terwijl ze normaal gesproken lekker samen staan te eten

Citaat:
Ik wil hier gerust eens dieper met je op ingaan, maar niet nu: ik vetrek op vakantie. Ik loop je vast nog wel eens tegen het lijf, en live: dat praat makkelijker (en neemt niet zoveel tijd als mailen).

Inge

Fijne vakantie iig!
En idd, we komen elkaar vast nog een keer tegen
Trouwens wel erg prettig dat er normaal gediscuseerd kan worden zonder dat iemand gelijk tegen de schenen getrapt is

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:50

Ik hoop heel eerlijk gezegd dat je niet zoiets als een hengstenketting gaat gebruiken om heem maar eens mores te leren.

Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik het wandelen met een (sterk) paard toch wel een heel moeilijk iets vind. Misschien kan je beter met de échte basis beginnen.
Het wijken voor druk en het leren met elkaar en van elkaar weer leuk maken.

Kan hij, als jullie gewoon stil staan in de bak eigenlijk achteruit als jij dat graag wil? Als je zijn kont wil keren, doet hij dit dan?

Over dat grazen? Het is zoo belangrijk dat je daar duidelijk in bent. Wanneer mag er gegraasd worden en wanneer niet.
Bouw een soort graas-commando in.
Ik buk dan, strijk met mijn handen over het halstertouw en pluk een beetje gras.

Als ik weer verder wil doe ik het halstertouw omhoog, strijk erover, en pas als er geen reactie is zet ik druk, steeds iets meer en als er nog geen reactie volgt sla ik met de stick (ik doe parelli) steeds harder op het gras en uiteindelijk op zijn nek.

Geduld hebben is zo belangrijk. Toen ik mijn tinker (en ja, tinkers zijn ook sterk ) pas had dook hij voortdurend het gras in en ik werd dan meegetrokken. Maar nu kan ik gewoon rustig met hem wandelen. Stilstaan, even wachten en pas als ík zeg dat hij wel mag grazen als hij wil doet hij dat.

Het is gewoon belangrijk dat hij respect voor jóu krijgt en níet voor één of ander hulpmiddel dat je gebruikt om dat respect af te dwingen.

Als ik jou was zou ik nog een tijdje alleen maar met de basis bezig gaan. Hem leren achteruit te lopen, te wijken wanneer jij dat graag wilt. Begin dan met lichte druk en bouw dit op. Uiteindelijk wil je natuurlijk een licht paardje die je zonder enige krachtinspanning kan laten wijken.

Áls hij dan achteruit kan lopen als jij dit wilt kan je ook met hem gaan wandelen. En als hij je voorbijloopt zet je hem achteruit. Het kan lang duren voor het wandelen echt perfect gaat maar je hebt gewoon geduld nodig.

Veel succes!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:04

Dat is ook wat ik in eerste instantie gezegt heb. Bij die basis beginnen in de bak. Maar het paard loopt zelf in de bak nog over haar heen. Net wat ik eerder zei, als hij dat in de kudde doet bij een dominanter paard krijgt ie ook een knal. Waarom zou zij hem dan geen knal kunnen verkopen?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 22:10

Ben ik weer
Ondertussen heb ik ook de 'verzorgster' gesproken
Het ging goed buiten het douchen,ze heeft het 1x geprobeerd maar daarna nooit meer,het ging echt niet,hij sleurde haar alle kanten op,erger als bij mij...in het wandelen is ze wel 'geslaagd'
Net zoals bij mij wilde hij ook bij haar in het graan gaan en vervelend doen(bokken,steigeren,omdraaien,...)Heb haar erook voor gewaarschuwd
Ging goed,een tik met de zweep en hij luisterde,ze is erg consequent erin
Ook heeft hij blijkbaar wat meer vertrouwen,hij liep door de modderpoel terwijl hij dat eerder niet deed of hij sprong erover....

Als hij in de douche gaat is hij normaal,geen angst te merken
Hij draait niet,buiten dat hij zijn hoeven optilt als de waterstraal erop is
Maar lijkt me niet echt iets om zorgen over te maken...
Voor hij in de douche stapt zet hij zich schrap,hoofd omhoog en benen wijd,dan oogt hij 2m en toegegeven,ik vind het niet erg gezellig dan
Verder loopt hij soms om de douche heen,stapt hij er straal voorbij
Niemand kan hem stoppen als hij zich draait en de andere kant opgaat
De instructrice niet,de 'verzorgster' niet,de eigenaar niet en ik ook niet
Hier is wel iets sterkers van toepassing nodig

Hij heeft nare ervaring met de douche ben ik bang
Want hij glijd er gemakkelijk in uit als hij moet draaien(achteruit is gevaarlijker,kan hij niet zien waar hij loopt)zo is hij onlangs op mijn nek gevallen

Allegra schreef:
Dat is ook wat ik in eerste instantie gezegt heb. Bij die basis beginnen in de bak. Maar het paard loopt zelf in de bak nog over haar heen. Net wat ik eerder zei, als hij dat in de kudde doet bij een dominanter paard krijgt ie ook een knal. Waarom zou zij hem dan geen knal kunnen verkopen?

Omdat ik op dat moment hem niet alleen aankan

Shetfan schreef:
Ik hoop heel eerlijk gezegd dat je niet zoiets als een hengstenketting gaat gebruiken om heem maar eens mores te leren.
Kan hij, als jullie gewoon stil staan in de bak eigenlijk achteruit als jij dat graag wil? Als je zijn kont wil keren, doet hij dit dan?

Nee,dat doet hij ook niet,of ik wil heeeeel hard zitten duwen
Dan nog loopt hij gewoon vooruit
Als ik zijn kont wil keren dan luistert hij wel,dan moet ik wel hard duwen maar het lukt...Verder bedankt voor de tips,ik ga zeker hem laten merken dat hij niet mag grazen tijdens het wandelen,soms is het ook té gevaarlijk,dan stopt hij opeens..

Armaris

Re: Paard heeft geen respect voor me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 22:14

Allegra schreef:
Ik vind dat over je heen walsen net zo respectloos is als steigeren. De TS geeft aan dat ze hem niet achteruit KAN zetten omdat hij het gewoon niet doet. Dan krijgt ie van mij toch echt een lel.
Dit paard heeft ook heel goed door dat als hij wegrent als ze hem een tik (een tik dus, niet echt slaan) ze het niet meer doet. Op dit moment word ie beloont door wegrennen want dan geeft ze geen tik meer. Imo moet je dat patroon doorbreken, en het paard duidelijk maken dat hij zijn 'straf' niet kan ontlopen op het moment dat hij wat fout doet.

En hoe geef jij een lel??
Ik geef dus een lel,pas ik niet op,krijg ik 1 terug
In de bak ben ik niet veilig,geef ik een lel,draait hij zich om en als ik niet oplet krijg ik 2 hoefafdrukken tegen mijn smoel

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:13

Ik weet niet of het veilig genoeg is (misschien moet je dit echt maar samen met een ervaren iemand doen), maar ik zou hem een tik tegen zijn borst geven. Wil ie je slaan, probeer hem voor te zijn door nog een tik te geven (als je ziet dat hij wil slaan dus, anders niet natuurlijk ). Blijf altijd náást de schouder staan voor zover dat lukt. Als ie weg rent als je hem een tik hebt gegeven laat maar rennen (natuurlijk alleen in de bak). Als ie weer rustig pak je hem weer en begin je weer opnieuw.
Maar laat je niet bang maken door geen tik te geven, echt.
De rede dat hij terugslaat is omdat hij dominant over je is. In de kudde gebeurt het ook. Als een ondergeschikt paard een dominant paard slaat/bijt krijgt ie een vette lel terug. Het ondergeschikte paard bijt/slaat vervolgens niet meer en weet zijn plaats. Jij doet nu precies hetzelfde.
Maar als hij zo link word zou ik wel hulp zoeken, je eigen veiligheid staat altijd voorop. Kan je niet is wat met die verzorgster afspreken? Is er op de manege niet iemand die je kan helpen, buiten de instructrische (lees:stevige man die niet bang is en het liefst moeilijke paarden gewend is)?

Oh, nog een aanvulling, let altijd op je houding! Kruip niet in mekaar als hij dreigt, maak jezelf groot. Anders heeft die tik ook niet veel zin. Dan is het net zoiets als dat je ruzie maakt met iemand, een klap uitdeelt en vervolgens hard weg loopt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 12:57

Allegra schreef:
Ik weet niet of het veilig genoeg is (misschien moet je dit echt maar samen met een ervaren iemand doen), maar ik zou hem een tik tegen zijn borst geven. Wil ie je slaan, probeer hem voor te zijn door nog een tik te geven (als je ziet dat hij wil slaan dus, anders niet natuurlijk ). Blijf altijd náást de schouder staan voor zover dat lukt. Als ie weg rent als je hem een tik hebt gegeven laat maar rennen (natuurlijk alleen in de bak). Als ie weer rustig pak je hem weer en begin je weer opnieuw.
Maar laat je niet bang maken door geen tik te geven, echt.
De rede dat hij terugslaat is omdat hij dominant over je is. In de kudde gebeurt het ook. Als een ondergeschikt paard een dominant paard slaat/bijt krijgt ie een vette lel terug. Het ondergeschikte paard bijt/slaat vervolgens niet meer en weet zijn plaats. Jij doet nu precies hetzelfde.
Maar als hij zo link word zou ik wel hulp zoeken, je eigen veiligheid staat altijd voorop. Kan je niet is wat met die verzorgster afspreken? Is er op de manege niet iemand die je kan helpen, buiten de instructrische (lees:stevige man die niet bang is en het liefst moeilijke paarden gewend is)?

Oh, nog een aanvulling, let altijd op je houding! Kruip niet in mekaar als hij dreigt, maak jezelf groot. Anders heeft die tik ook niet veel zin. Dan is het net zoiets als dat je ruzie maakt met iemand, een klap uitdeelt en vervolgens hard weg loopt

Met die verzorgster kan ik proberen,alleen schat ik de kans vrij klein
Ze heeft zelf een verzorgpaard,en hem die ene week verzorgen was al moeilijk voor haar(lees:ze heeft een druk leven )
Daarbij komt ook dat ze blijkbaar dus niet veel gezag heeft over hem
Bv met het douchen,met het wandelen onder zadel daarentegen wel maar dat kan ik ook Zelf is ze niet zo stevig,kleiner als ik(beetje,niet veel)en ik ben al 1m68 De tip kan ik eens uitproberen
Ik heb een instructeur,misschien kan ik hem eens vragen??
Maar eerst zien hoe hij het met mij doet,het moet ****** gedaan zijn

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:49

Nou, dit klink toch gevaarlijk hoor. ( vooral omdat je aangeeft dat als je hem een tik geeft hij zich eigenlijk niet bedenkt om je er een terug te geven ) Persoonlijk zou ik denken bij dit paard dat je weer helemaal opnieuw bij de basis moet beginnen er is duidelijk iets misgegaan bij de opvoeding. Zoals iedereen zegt is consequent zijn zeer belangrijk niet alleen bij straffen maar ook zeker met belonen. Misschien kun je eens een join up proberen met dit paard? Ik zou er alleen dan wel iemand bij willen hebben met verstand hiervan want ook dat zou met dit paard gevaarlijk kunnen zijn. Ga in ieder geval niet je leven wagen en zoek professionele hulp. Die douche is hij vast bang van kun je hem niet gewoon afsponzen? Ik zou zeker niet verder gaan hem er met geweld in te krijgen. Ik wens je veel succes en vooral geduld

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 15:22

Voorlopig gaat het wel goed tussen ons,momenteel ziet hij me als leider
(kan nog veranderen)
Een plukje gras hier?nee een been,een plukje gras daar?nee een been
Omdraaien dan maar?nee,en pets een zweepslag

En toen reed hij vooruit
Gisteren ook,wou hij ook doen,trok ik eventjes aan de teugels(had losse teugels)en hij heeft GEEN plukje gras genomen
En we hebben grandioos veel plezier gehad

Idem dito op de manege
Ik haalde hem van de piste(hij mocht vrijlopen)en ik had problemen met het hek,ik liet hem eruit gaan LOS!
Hij ging eruit en bleef staan tot ik klaar was,toen volgde hij mij ZONDER dat ik hem vasthield,ik liet even de dop van mijn verfborstel vallen en hij wachtte op me,daarna volgde hij me tot aan de stal
Kieskeurig is hij ook,hij moet geen wortels hebben die op de grond liggen
Die zijn vuil!!! Dus ik moet ze eventjes afkuisen en hem dan aanreiken of in zijn voerbak leggen...

Tijdens buitenrit ook,ik moest niets doen
Geen zweepje of been
Gewoon zeggen: gaan we galloperen??jaaa?
En daar gingen we,steeds sneller en sneller en kon hem perfect terugnemen
Bij draf hetzelfde,alleen hoef ik niet aan de teugels te trekken maar juist gewoon gaan zitten en me zwaar maken

Dus soms heeft hij zijn goede dagen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:11

Mooi! Houden zo

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 18:58

Allegra schreef:
Mooi! Houden zo

probeer het

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 17:43

Nu gaat het nog steeds goed tussen ons
Alleen op wandeling is hij soms nog vervelend,wilt hij altijd omdraaien en terug naar de manege,wat kan dit zijn?verder zijn zijn oren recht vooruit en geniet hij echt!!Verder is hij echt lief en komt hij kroelen

Hopen dat het zo blijft

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:58

Je zegt zelf al..."hij heeft geen respect voor je" (voor mensen in het algemeen als ik het lees).

De hoofdzaak waarom paarden geen respect tonen is vaak dat er geen of niet genoeg vertrouwen hebben in de mensen die ze eigenlijk als leider zou moeten zien.

Je kunt je heel autoritair naar je paard opstellen en bij jezelf denken, hij zal nu moeten luisteren en mij als leider moeten accpeteren met alle "dwang" hulpmiddelen vandien, misschien werkt het als het gedrag niet al te diep zit bij je paard.

Een paard wat echt niet weet wat hij nu eigenlijk fout doet, omdat deze niet anders gewent is en misschien wel zo opgevoed is.
Kun je naar mij mening beter vetrouwen in jou geven, als jij aan je paard laat blijken een persoon te zijn die ondanks alles ALTIJD te vertrouwen is, maak je een dikke kans als leider.

Timing timing en nog eens timing, heel moeilik maar oww zo belangrijk, belonen op de juiste momenten en negeren en evt straffen op de juiste momenten.
Met straffen leer je een paard niks bij, alleen af bedenk dat wel, wil je graag dat je paard iets leert, straf hem dan nooit, maar LEER het hem door met geduld en duidelijkheid te laten merken en zien wat je wilt.

Paarden die tijdens een andeling graag terug naar huis willen, willen vreten of naar hun soortgenootjes, jij bent in de bovengeoemde situatie geen duidelijke leider voor je paard, anders haald hij het niet in hoofd om weg te willen van zn leider en liever bij ondergeschikte te zijn, heel cru gezegt dan.
Verder heeft het ook TIJD nodig verwacht geen wonderen en neem de tijd voor alle dingen die hem netjes aan wilt leren, met kracht kom je nergens, behalve dat het paard telkens bevestigd worden in het negatieve.
Je moet soms slimmer en creatiever zijn als je paard!!!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 00:10

cissie schreef:
Je zegt zelf al..."hij heeft geen respect voor je" (voor mensen in het algemeen als ik het lees).

De hoofdzaak waarom paarden geen respect tonen is vaak dat er geen of niet genoeg vertrouwen hebben in de mensen die ze eigenlijk als leider zou moeten zien.

Je kunt je heel autoritair naar je paard opstellen en bij jezelf denken, hij zal nu moeten luisteren en mij als leider moeten accpeteren met alle "dwang" hulpmiddelen vandien, misschien werkt het als het gedrag niet al te diep zit bij je paard.

Een paard wat echt niet weet wat hij nu eigenlijk fout doet, omdat deze niet anders gewent is en misschien wel zo opgevoed is.
Kun je naar mij mening beter vetrouwen in jou geven, als jij aan je paard laat blijken een persoon te zijn die ondanks alles ALTIJD te vertrouwen is, maak je een dikke kans als leider.

Timing timing en nog eens timing, heel moeilik maar oww zo belangrijk, belonen op de juiste momenten en negeren en evt straffen op de juiste momenten.
Met straffen leer je een paard niks bij, alleen af bedenk dat wel, wil je graag dat je paard iets leert, straf hem dan nooit, maar LEER het hem door met geduld en duidelijkheid te laten merken en zien wat je wilt.

Paarden die tijdens een andeling graag terug naar huis willen, willen vreten of naar hun soortgenootjes, jij bent in de bovengeoemde situatie geen duidelijke leider voor je paard, anders haald hij het niet in hoofd om weg te willen van zn leider en liever bij ondergeschikte te zijn, heel cru gezegt dan.
Verder heeft het ook TIJD nodig verwacht geen wonderen en neem de tijd voor alle dingen die hem netjes aan wilt leren, met kracht kom je nergens, behalve dat het paard telkens bevestigd worden in het negatieve.
Je moet soms slimmer en creatiever zijn als je paard!!!

Is de laatste zin naar mij gericht?
Sorry als ik nu heel bot overkom,maar soms weet ik niet wat doen
Vandaag ook,met moeite kon ik mijn pull uitdoen want hij ging continu op het zand naast de weg,en hij wou continu eten,soms gaf ik hem dan een tik
Steeds snap ik niet waarom hij naar huis wilt keren,hij geniet ervan,dat zie ik en kan hem zelfs 'besturen' met stemhulpen

Sorry als dit bot overkom maar ik moet alles zelf doen en soms komt het me mijn petje te boven als hij weer eens vervelend doet

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 00:31

Je komt helemaal niet bot over hoor, niet op mij tenminste,

Die laatste opmerking bedoelde ik meer in zn algemeenheid, maar misschien geldt dat ook voor jou dat weet ik niet.

Het is ook lastig en je zult er af en toe een punthoofd van krijgen, niet alles is voor iedereen te begrijpen en heel soms zullen bepaalde dingen altijd een vraagteken blijven.
Dat is geen schande neem maar eens een kijkje (heb je misschien al gedaan) op de site van Inge, daar staan intressante dingen op, waar je best wijzer van kunt worden.

Je moet denk ik ook niet alles tegelijk'goed'willen doen, pak eerst bv het gras eten langs de weg aan en daarna het naar huis willen als jullie samen wandelen, mocht het teveel zijn voor je, dat geeft toch niks je moet ergens beginnen.
Het 1 staat vaak in verband met het ander, maar je zult bij het kleinste moeten beginnen om het grotere op te kunnen lossen.

Dit is ok een leuke site met duidelijke uitleg, vind ik

http://www.horsemanship.org/bha.asp

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 00:58

Ik snap ergens wel jou frustratie af en toe

Ik heb nog niet zo lang een haflinger van net 6 jr oud, die verwend is tot de met, echt vreselijk onopgevoed en net een verwend kind.

Bij mij mag ze niet veel (voorlopig), ik ben erg streng en consequent daar heeft ze behoorlijk moeite mee en wordt soms boos op me. Een drijnend kind wat voor je staat is het dan.

Ik ben het tegenover gestelde van wat zij de afgelopen jaar gewent is, ze sleurde mij ook de eerste wandelrit van graspol naar graspol, ik wist niet wat ik meemaakte, ik heb de meeste ponys bij ons thuis zelf opgevoed dus daar was nooit sprake van.
Bij het halster gepakt en hup meelopen, mijn haf gaat met het hoofd slaan en loopt driftig achteruit, vette protest uit ongenoegen. (dat was niet haar bedoeling) en ze is niet gewent om aangepakt te worden, dus zwaar beledigd dat ze geen gras mocht eten, liep ze mokkend met me mee.
Ineens slaat ze als een gek met dr voorbeen tegen me aan, echt uit gemenigheid om me een loer te draaien van de aanvaarding van een paar minuten geleden, zo kwam het op mij over.
Ik schrok natuurlijk, dat had ik ook niet verwacht, maar uit een reactie schopte ik dr keihard terug tegen dr borst
dat ging niet zachtzinnig, maar mn been was ook helemaal blauw......graspol kijkt ze alleen nog maar naar uit een ooghoekje en over en tijdje als ze er klaar voor is en onze band is dusdanig goed mag ze best eens een lekker hapje gras nemen, maar ik heb de REGIE in handen en niet zij.
Dat snapt ze nog niet altijd, ook onder het zadel levert het soms behoorlijke confrontaties op, de bokfase hebben we nu gehad, ze kreeg me er niet af en ze is nu de ik ren alle kanten op fase in gegaan in de hoop dat ik bang wordt ofzo.
Het uitproberen druipt er aan alle kanten vanaf.
Daarmee wil ik zeggen dat timing veel belangrijker is dan wat dan ook, die schop had een minuut later geen nut gehad, maar het ging bij mij in een fractie van seconden en dat werkte wel.

De truuk is vaak om je pony VOOR te zijn, zodra jij enigzins merkt dat ze naar die graspol wilt lopen kijken of wat dan ook, moet je al aangeven aan je pony dat jullie doorlopen, niet stil gaan staan, dan ben je al te laat.
Doorlopen en evt wat kleine oefeningetjes eraan verbinden, bv halthouden dooropen achterwaardts enz enz, dat ze wat te doen heeft en minder gefikseerd met de gras bezig is, misschien helpt het iets, maar je eigen houding is het meest doorslaggevend.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 15:31

Goede informatieve site!
Altijd wilt mijn vzpaard naar gras lopen of zelfs graan
Gisteren ook,ik wou gewoon mijn pull uitdoen en dan krijg ik al problemen
Als hij nog zoiets doet krijg hij een flinke mep!
Maar om hem in de douche te krijgen is het ergste probleem
Hij trekt mij gewoon mee,of loopt straal voorbij de douche
Ik geef niet toe,ook al had ik toen blauwe tenen,een gekneusde teen en er erg genoeg van had MAAR ik heb hem erin gekregen!!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 23:12

Vandaag was het weer bezig
Dus ik ging lekker met hem op wandel,de eerste minuten geen problemen
Dan wou hij PERSE blaadjes eten,pas na de 5e tik met de zweep liet hij los
Toen deed hij weer normaal TOT ik wou aansingelen,steeds willen omdraaien Maar toen heb ik hem wel 'normaal' kunnen houden...
De rit verliep verder goed tot hij schrok van vogels,kon hem moeilijk terugnemen maar het ging...een kwartier later kwamen we bij 'ons' padje waar we altijd galloperen,hij werd steeds energieker toen we dichterbij kwamen,dus ik nam alvast mijn teugels op maat maar was even vergeten dat hij energiek was en niets liever wou dan galop!! Nouja,een 'knak' in mijn buik en daar gingen we,sneller als anders!!Hup en voor dat ik het wist stonden we op de heuvel,vond ik nog geen probleem(hij had immers een week stilgestaan,wel altijd een buitenrit en toen was hij niet zo erg als vandaag MAAR vandaag ging hij weer op de paddock en zat dus vanavond vol energie)en kon hem ook perfect op tijd terugnemen...TOT we aan een verhard zandpad kwamen Hup weer in volle galop en ditmaal kon ik hem niet houden,hij was gewoon heel gevaarlijk bezig(de weg was oneffen en goed om op te draven en te stappen,daarnaast was er een kleine lage berm maar toch)het ging gewoon NIET om hem terug te nemen...Hup hoofd omlaag,bit vastpakken en RACEN maar Pas toen we aan de manege kwamen stopte hij,nouja hij had nog energie over en ik besloot om zijn energie af te laten in de piste,pas na 10(!)rondjes stopte hij(ondertussen had hij me ook al proberen eraf te krijgen door bruusk te stoppen maar het is hem niet gelukt )Na een tijdje gaf hij zich maar over en stopte....

Maar toch,het is gewoon LEVENSGEVAARLIJK
Iemand misschien een tip hiervoor?