cissie schreef:Je zegt zelf al..."hij heeft geen respect voor je" (voor mensen in het algemeen als ik het lees).
De hoofdzaak waarom paarden geen respect tonen is vaak dat er geen of niet genoeg vertrouwen hebben in de mensen die ze eigenlijk als leider zou moeten zien.
Je kunt je heel autoritair naar je paard opstellen en bij jezelf denken, hij zal nu moeten luisteren en mij als leider moeten accpeteren met alle "dwang" hulpmiddelen vandien, misschien werkt het als het gedrag niet al te diep zit bij je paard.
Een paard wat echt niet weet wat hij nu eigenlijk fout doet, omdat deze niet anders gewent is en misschien wel zo opgevoed is.
Kun je naar mij mening beter vetrouwen in jou geven, als jij aan je paard laat blijken een persoon te zijn die ondanks alles ALTIJD te vertrouwen is, maak je een dikke kans als leider.
Timing timing en nog eens timing, heel moeilik maar oww zo belangrijk, belonen op de juiste momenten en negeren en evt straffen op de juiste momenten.
Met straffen leer je een paard niks bij, alleen af bedenk dat wel, wil je graag dat je paard iets leert, straf hem dan nooit, maar LEER het hem door met geduld en duidelijkheid te laten merken en zien wat je wilt.
Paarden die tijdens een andeling graag terug naar huis willen, willen vreten of naar hun soortgenootjes, jij bent in de bovengeoemde situatie geen duidelijke leider voor je paard, anders haald hij het niet in hoofd om weg te willen van zn leider en liever bij ondergeschikte te zijn, heel cru gezegt dan.
Verder heeft het ook TIJD nodig verwacht geen wonderen en neem de tijd voor alle dingen die hem netjes aan wilt leren, met kracht kom je nergens, behalve dat het paard telkens bevestigd worden in het negatieve.
Je moet soms slimmer en creatiever zijn als je paard!!!
Is de laatste zin naar mij gericht?
Sorry als ik nu heel bot overkom,maar soms weet ik niet wat doen
Vandaag ook,met moeite kon ik mijn pull uitdoen want hij ging continu op het zand naast de weg,en hij wou continu eten,soms gaf ik hem dan een tik
Steeds snap ik niet waarom hij naar huis wilt keren,hij geniet ervan,dat zie ik en kan hem zelfs 'besturen' met stemhulpen
Sorry als dit bot overkom maar ik moet alles zelf doen en soms komt het me mijn petje te boven als hij weer eens vervelend doet