[AR] [NH]Join-Up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

El_vis

Re: [NH]Join-Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:55

is hier nou ALWEER een topic over?!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:16

El_vis schreef:
is hier nou ALWEER een topic over?!

Tis volgens mij een oud topic

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:47

johnnie schreef:
Maroush schreef:
Ook een duidelijke uitleg, maar waarom wordt het dan meestal gedaan dat na een join up het paard naar binnen mag komen en je 'moet' volgen ?

Omdat het paard je nu als leider accepteerd. Het volgen van zijn leider is in dit verband te zien als onderdanigheid. Op dit moment staat het paard volledig open voor je. Indien je de kunst verstaat deze openheid te benutten, accepteerd het paard je aanwijzingen, b.v. in de vorm van een oefening. Het paard heeft vertrouwen in je.

Als ik het goed begrijp kun je dus op dat moment een willekeuring iets met je paard gaan doen, zowel gaan beginnen met longeren als bijvoorbeeld het paard naar binnen laten komen, jezelf laten volgen en evt. stoppen ?

Ik neem dan aan dat je alleen van tevoren zo'n join up doet als het paard níet open staat voor samenwerking.
Stel dat je dan een x gewoon gaat longeren (er is geen reden om een join up te doen), dan moet je het paard ook naar buiten sturen. Hetzelfde als bij een join up ... is dat dan niet verwarrend ? Of zie jij de join up niet als een straf ?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:41

Natuurlijk is join up geen straf maar de aanzet tot een relatie met je paard. Zo zie ik het, en zo is het in de natuur ook. Als een paard een buitenbeentje is in de kudde wordt het verstoten, dit verstoten boots je na met de join up.
Als leider verwijder je dus even je paard totdat het tot bezinning komt.

Er zijn paarden die je er regelmatig eraan moet herinneren wie nu de leider is. In de join up laat je het paard los om je heen loungeren. Lekken en kauwen is gewoon een teken dat het paard respect voor je begin te krijgen. Komt het paard naar je toe, dan ben jij dus de leider.