[AR] [NH] Minderwaardigheidscomplex door boeken van Hempfling...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kanzi

Re: [NH] Minderwaardigheidscomplex door boeken van Hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:03

Ik heb mijn pony als veulen gekocht en heb dus zo'n 3 jaar de tijd gehad om om me heen te kijken en te bedenken hoe ik het wel, maar zeker ook niet wilde doen.
Ik was er al heel snel achter dat mijn ideeen wat afweken van hoe er om mij heen met paarden werd omgegaan.
Toen het eerste boek van Hemfling in Nederland uitkwam was mijn pony bijna 3 jaar oud. Ik heb dat boek verslonden, eindelijk iets wat paste bij mijn gevoel! Heb het denk ik wel 5 keer van kaft tot kaft gelezen. Als je de zweverige stukjes gewoon naast je neer legt hou je een boek over met enorm waardevolle tips en oefeningen.

Wat ik er vooral uit heb meegekregen is om te luisteren naar mijn paard. Dus als hij bij een bepaalde oefening bokte, niet er doorheen te rijden maar me af te vragen waarom hij dat doet en op die manier proberen het op te lossen. Iets wat ik de 20 jaar daarvoor dus niet was tegengekomen op manege's waar ik les had.
Misschien bedoelde Hemfling dat met overleggen met je paard?

Wat er daarna met Hemfling gebeurd is.....ach, het doet voor mij niets af aan de kracht van zijn boek. Het was het eerste nederlandstalige boek op de markt over NH voor zover ik weet. Alles wat er daarna over is verschenen komt in grote lijnen toch op hetzelfde neer denk ik.
De truc is om er uit te pikken wat je kan en wil gebruiken, en de rest naast je neer te leggen.

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:00

josien schreef:
Citaat:
Je site is erg duidelijk Josien, en heel interessant om te lezen! Idd veel Hempfling. Gebruik jij nu zo'n Spaans herderszadel op een aantal van de foto's? Bevalt je dat?

Inderdaad het Spaanse vaquera zadel. Het is een heerlijk zadel voor zowel paard als voor mij. Je kunt er lekekr met korte broek op rijden en het zit als een huis.
Als je mijn site duidelijk vind, misschien kun je dan ook het boek van Klaus beter begrijpen. Ik heb er natuurlijk wel een eigen draai aan gegeven, maar de gedachten blijft het zelfde.

Hoi Josien.

Mijn paard heeft een erg hoge schoft. Ik dit een probleem bij een vaquera zadel?? Ik krijg binnenkort een boomloos zadel op proef, maar degene bij wie ik het bestelde heeft me al verteld dat dit misschien wel problemen kan opleveren.

Ben benieuwd.

Ps. Jouw site is echt super mooi.

Groetjes Nel.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:45

De hoogte van de schoft zou denk ik geen probleem zijn of hij moet echt exstreem hoog zijn. Wat wel een probleem kan zijn is de groote van het zadel. Wat voor een paard heb je.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:20

Oei oei wat een discussie Tong uitsteken

Ik vindt de meeste ideen en theorien van Hempfling interessant en meestal sluiten ze goed aan op mijn ideen. Een connemara ruin die ik heb gereden/nog rij had ongeveer zown rijstijl aangeleerd en ik wou me er in verdiepen zodat ik hem zo verder kon rijden. Jammer genoeg was hij ertussen verkeerd gereden en is hij veel kwijt, maar de verzameling aan de losse teugel is iets wat hij nog wel kan. In het begin had ik veel moeite met hem omdat hij als je de teugels aannam ik een keer stil stond en ik maar niet begreep waarom. Nu gelukkig wel en zijn we een echt team.
Het boek heeft wel wat zweverige delen maar daar moet je gewoon even vlug doorheen lezen.
Ik gebruik trouwens ook wel ideen van parelli, maar de meeste dingen komen aardig overeen.