[AR] Pas op een boom!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mandytje

Re: [AR] Pas op een boom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 16:12

napie schreef:
De pony klinkt echt onberekenbaar en juist die pony's zijn gevaarlijk want je ziet de bui niet aankomen. Dit kan dus ook gebeuren op een drukke kruizing of als je een auto passeert. Uit het verhaal maak ik op dat er geen factoren aanwezig waren die jou pony paniek bezorgde. Zomaar ineens slaat hij om van een brave pony tot een schoppend gevaarte. Een bokkend paard voor de wagen is gewoon gevaarlijk! Begin opnieuw bij de basis (longeren en grondwerk) en laat er iemand naast lopen voor de wagen. Niet 1 keer maar tot hij zich 100% gedraagt. Laat de draf voor wat het is, gewoon rustig stappen en hem aan het werk houden (wendingen en dergelijke)
Je vroeg advies en dat heb je gekregen. We willen je niet afkraken maar alleen jou en je pony beschermen.

Maar kijk we hebben dat eerst ook gedaan de hele tijd iemand ernaast laten lopen... dat ging de hele tijd super..

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 16:17

Hij liep de eerste keren perfect...Dus wrm zou hij dan perse een trauma moeten hebben gehad...Hij vond ut toen zelfs leuk!
Alleen de laatste 2 keer waren dan niet zo best...Maar toen ging ook eerst alles super alleen toen ging hij er ineens vandoor...
[/quote]

Paarden zijn erg gevoelige dieren! Je zei dat de vorige eigenaar al had gezegd dat die pony het niet leuk vind...misschien heet hij idd al een trauma opgelopen en vergroot je het probleem alleen maar.
Verder vraag je om advies maar wil niks aannemen want je weet alles zelf al zo goed en er is een ervaren persoon bij. BEKIJK het dan........
[/quote]

Ik weet alles helemaal niet super goed...=S[/quote]

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:18

veraA schreef:
Eerst loop je te l*llen dat de vorigge eigenaar ook al slechte ervaring had, en vervolgens zeg je dat het vaag was enz.
Lekker gel*l dus... ik laat je maar gewoon, zoek het maar uit

Sorry, dit moest ff

Dat was ook vaag.. Mandy had alleen van de vorige eigenaar gehoord dat hij een slechte ervaring had aangespannen..
Maar wat..?

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 16:19

veraA schreef:
Precies, je vraagt om advies, krijg je het.
En dan is het nog niet goed, vervolgens ga je het verhaal verdraaien en loopt het uit op een ik-ga-hem-wel-nog-eens-inspannen tegen een je-moet-hem-niet-meer-inspannen gedoe..

Ik vraag gewoon om advies en ik weet zelf ook wel dat ut gevaarlijk is om nu gewoon te gaan mennen... Ik moet nu gewoon nog ff kijken hoe ik ut verder kan gaan doen...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:23

napie schreef:
De pony klinkt echt onberekenbaar en juist die pony's zijn gevaarlijk want je ziet de bui niet aankomen. Dit kan dus ook gebeuren op een drukke kruizing of als je een auto passeert. Uit het verhaal maak ik op dat er geen factoren aanwezig waren die jou pony paniek bezorgde. Zomaar ineens slaat hij om van een brave pony tot een schoppend gevaarte. Een bokkend paard voor de wagen is gewoon gevaarlijk! Begin opnieuw bij de basis (longeren en grondwerk) en laat er iemand naast lopen voor de wagen. Niet 1 keer maar tot hij zich 100% gedraagt. Laat de draf voor wat het is, gewoon rustig stappen en hem aan het werk houden (wendingen en dergelijke)
Je vroeg advies en dat heb je gekregen. We willen je niet afkraken maar alleen jou en je pony beschermen.

Ik vind ook dat dat nog een keer te proberen valt, en als de bak dan wat opgedroogd is, gewoon opnieuw beginnen, en ook is allerlei dingen laten slepen, en dan voorlopig is alleen in de bak.. En veel wendingen enzo rijden.. En hopen dat de pony het dan leuk blijft vinden, en betrouwbaar kan worden.. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:51

mandytje schreef:
Het is gewoon onduidelijk oftie een slechte ervaring bij de vorige eigenaar heeft gehad... Dat zou kunnen maar hoeft niet!

waar ben jij in godsnaam mee bezig....
"het zou kunnen maar het hoeft niet"

en wat nou al het wél zo is, weet je hoeveel jij dan nu loopt te verpesten? Als ik in het nieuws lees dat er weer een paard voor een auto is gekomen vraag ik me af hoe dat kan gebeuren, maar nu weet ik het. door onverwantwoordelijke mensen als jij.

Het is heel duidelijk; jouw plezier gaat voor het belang van die pony. want je moét en zal hem nog een keer inspannen terwijl je wéét dat hij er problemen mee heeft.

En als je dan ook nog eens geen advies wil aannemen, ben je helemaal onverantwoordelijk bezig.

BAH.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:08

Alacairion schreef:
mandytje schreef:
Het is gewoon onduidelijk oftie een slechte ervaring bij de vorige eigenaar heeft gehad... Dat zou kunnen maar hoeft niet!

en wat nou al het wél zo is, weet je hoeveel jij dan nu loopt te verpesten? Als ik in het nieuws lees dat er weer een paard voor een auto is gekomen vraag ik me af hoe dat kan gebeuren, maar nu weet ik het. door onverwantwoordelijke mensen als jij.

Het is heel duidelijk; jouw plezier gaat voor het belang van die pony. want je moét en zal hem nog een keer inspannen terwijl je wéét dat hij er problemen mee heeft.

En als je dan ook nog eens geen advies wil aannemen, ben je helemaal onverantwoordelijk bezig.

BAH.

Sorry.. Maar kan je het niet wat leuker houden..
En het is de laatste 2x dan fout gegaan doordat de pony op hol ging.. Jullie doen allemaal alsof de pony het vreselijk vind om aangespannen te lopen en alsof we hem zo voor die kar gerukt hebben en helemaal niet op de indruk van de pony gelet hebben..

Zoals ik al heb gezegt, het is heel onberekenbaar, het ene moment loopt hij lekker vrolijk en voorwaarts... En dan ineens lijkt het alsof in z'n kop schiet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 17:45

Manuutje1990 schreef:
Alacairion schreef:

BAH.

En het is de laatste 2x dan fout gegaan doordat de pony op hol ging.. Jullie doen allemaal alsof de pony het vreselijk vind om aangespannen te lopen en alsof we hem zo voor die kar gerukt hebben en helemaal niet op de indruk van de pony gelet hebben..

Zoals ik al heb gezegt, het is heel onberekenbaar, het ene moment loopt hij lekker vrolijk en voorwaarts... En dan ineens lijkt het alsof in z'n kop schiet..

Tsja, had ze er even bij moeten zetten:"ik wil alleen leuke reacties, geen reacties over dat ik wat fout doe want ik doe het goed, het ligt aan het paard"

weet je wat ik denk? dat jullie veel en veelste snel gaan.
Aan de reactie van het paard te lezen.
Ga eerst nog eens een halfjaartje de bak slepen en een vertrouwensband kweken en probeer het dan nog eens.

Maarja, de Ts weet het toch allemaal beter dus wat doe ik hier eigenlijk he.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:41

mandytje schreef:

Lieve kind... Die pony is niet geschikt voor het mennen. Uit die 10 regels die jij hier typt hebben dit al heel veel mensen door....

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:47

Alacairion schreef:
Manuutje1990 schreef:

Tsja, had ze er even bij moeten zetten:"ik wil alleen leuke reacties, geen reacties over dat ik wat fout doe want ik doe het goed, het ligt aan het paard"

weet je wat ik denk? dat jullie veel en veelste snel gaan.
Aan de reactie van het paard te lezen.
Ga eerst nog eens een halfjaartje de bak slepen en een vertrouwensband kweken en probeer het dan nog eens.

Maarja, de Ts weet het toch allemaal beter dus wat doe ik hier eigenlijk he.

Laat het ook even duidelijk zijn dat ik alleen de laatste 3x meegeweest ben, en dus ook niet precies weet hoe Mandy het gedaan heeft..
Maar ik weet wel, dat ze eerst gewoon het tuig erop heeft gedaan en erachter is gaan lopen, toen heeft ook iemand wat druk op de strengen gegeven. En een aantal keer met een pallet of zoiets gesleept in de bak.. Hierbij was hij superbraaf.
En met adviezen zoals: Niet meer inspannen.
Daar kan je ook niet echt veel mee..
En ik was het dan toevallig niet mee eens dat iemand hier een manier had.. En ik vind dat de pony daarbij te hard in de mond gepakt word.
Ook reageerd iedereen alsof Mandy zowat een d'r pony mishandeld.. Net alsof ze hem zo voor de kar rukt..
En dat er dan gelijk gescholden moet worden, en erg felle tegenreacties moeten komen..
En @ Mandy: Dat je al die quotes met je reactie hier plaatste iets van 6x achter elkaar was wel een beetje overdreven.. Knipoog Tong uitsteken

Ik was ben het zelf met de laatste reactie van napie eens en ook wel met dat van jou, dat ze gewoon weer een poos moet gaan slepen en doen.
Rustig opnieuw beginnen en kijken of de pony wat betrouwbaarder kan worden.
Maar doordat het zo onberekenbaar is, is het erg moeilijk. Want met slepen in de bak is hij superbraaf.. En zo ook als je hem inspant, en ook op de weg.. Maar dan ineens..
(Zoals ik al kweet niet hoe vaak gezegd heb)

En dat over 'Ik wil alleen leuke reacties' is ook nogal overdreven.. Een bruikbaar advies en niet mensen die beginnen te krijsen dat het superzielig is.. Want hij is gewoon heel vrolijk en voorwaarts voor de kar.
En ik denk dat het in dit geval aan alle2 ligt.. Zowel als aan de pony, die ontzettend onberekenbaar is.. Als aan Mandy en de vrouw die geholpen heeft. Want die hadden beter, toen ze merkten dat de pony in bochten wat angstig kon worden, nog een poos in de bak met slepen en etc. kunnen oefenen.

En @ Sjonniej: Dat zou idd ook goed kunnen, dat de pony misschien toch gewoon te 'stresserig' (ik bedoel het eigenlijk anders, maar jullie snappen het denk ik wel, kan even geen goed woord vinden.. Verward Tong uitsteken) en te onberekenbaar is om in te spannen. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:25

Met het advies "niet meer inspannen" kan ze niet veel?

Ze kan hem gewoon niet meer inspannen.

Wat wil ze horen? Een oplossing zodat hij braaf voor de kar kan?
wat niet kan, kan NIET. sommige paarden zijn er gewoon niet voor gemaakt.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:31

Citaat:

Euh jullie beweren zelf dat de vorige eigenaar al zei dat die pony het niet leuk vind?! En dat ze maar een paar keer heeft gesleept enzo? Dus wat is nou waar?
Jullie brengen nu echt alles zo alsof er helemaal niks aan de hand is...?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:37

Ik ben dit dus beu..
Met andere woorden.. Mandy, je zoekt het zelf maar uit.. Haha! Knipoog Tong uitsteken
Alles wat iedereen zegt, daar heeft iedereen een weerwoord op.. En ik heb geen zin om er nog verder over te discussieren..
Meningen verschillen gewoon .uit
Wat ik ook vind is dat sommige mensen niet zo hard kunnen oordelen als ze de pony nog nooit hebben zien lopen.. Maarja.. Dat zal wel weer aan mij liggen..

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:43

Manuutje1990 schreef:
Ik ben dit dus beu..
Met andere woorden.. Mandy, je zoekt het zelf maar uit.. Haha! Knipoog Tong uitsteken
Alles wat iedereen zegt, daar heeft iedereen een weerwoord op.. En ik heb geen zin om er nog verder over te discussieren..
Meningen verschillen gewoon .uit
Wat ik ook vind is dat sommige mensen niet zo hard kunnen oordelen als ze de pony nog nooit hebben zien lopen.. Maarja.. Dat zal wel weer aan mij liggen..

is idd wel zo maar ze vraagt wel om advies..ze zet het zelf op een forum waar iedereen kan/mag reageren. Iedereen geeft zijn of haar mening naar zijn of haar ervaring. En over dat oordelen, sommige dingen blijken al uit haar verhalen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:48

Pebblesje schreef:
is idd wel zo maar ze vraagt wel om advies..ze zet het zelf op een forum waar iedereen kan/mag reageren. Iedereen geeft zijn of haar mening naar zijn of haar ervaring. En over dat oordelen, sommige dingen blijken al uit haar verhalen.

Idd. Een forum is bedoeld om er een stelling/vraag etc. op te zetten, zodat iedereen met hun mening/advies/manier etc. kan reageren.
Maar ik vind dat het daarbij wel wat gezelliger mag blijven zo nu en dan.. Want meningen verschillen nou eenmaal, en Mandy is in het mennen gewoon nog een beginner, maar ze is wel al die tijd geholpen door een vrouw die zelf ook veel ment en die er dus wel verstand van heeft etc.
Dus je kan dat Mandy ook niet kwalijk nemen, want ze is pas begonnen met mennen, omdat ze best nog een poosje op d'r shet kan, maar over bijv. een jaar er toch echt te groot voor is.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:05

Manuutje1990 schreef:
Pebblesje schreef:

Idd. Een forum is bedoeld om er een stelling/vraag etc. op te zetten, zodat iedereen met hun mening/advies/manier etc. kan reageren.
Maar ik vind dat het daarbij wel wat gezelliger mag blijven zo nu en dan.. Want meningen verschillen nou eenmaal, en Mandy is in het mennen gewoon nog een beginner, maar ze is wel al die tijd geholpen door een vrouw die zelf ook veel ment en die er dus wel verstand van heeft etc.
Dus je kan dat Mandy ook niet kwalijk nemen, want ze is pas begonnen met mennen, omdat ze best nog een poosje op d'r shet kan, maar over bijv. een jaar er toch echt te groot voor is.

Dus omdat Mandy een beginner met mennen is moeten wij het haar niet kwalijk nemen dat die pony er nu de dupe van is? Waarom neemt ze zelf niet eerst menles? Met ervaren pony`s/paarden? Waarom geen menles voor je een pony gaat beleren voor de kar maar wel rijles voor je een pony gaat inrijden?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:19

Pebblesje schreef:
Manuutje1990 schreef:

Dus omdat Mandy een beginner met mennen is moeten wij het haar niet kwalijk nemen dat die pony er nu de dupe van is? Waarom neemt ze zelf niet eerst menles? Met ervaren pony`s/paarden? Waarom geen menles voor je een pony gaat beleren voor de kar maar wel rijles voor je een pony gaat inrijden?

Zoals al veel vaker gezegt is.. Mandy en de pony hebben het geleerd tot zover geleerd van een vrouw die zelf ook ment enz.
En Mandy heeft nog nooit zonder een ervaren iemand erbij de pony ingespannen, of ook er maar iets mee gedaan wat met inspannen te maken heeft.
En dus is de pony niet de dupe van dat Mandy het zelf ook nog moet leren.
En ik vind idd dat je het haar niet kwalijk kan nemen dat ze het nog allemaal niet zo goed weet.. En waarom denk je anders dat ze hier vraagt wat ze ermee moet..?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:23

En ik heb trouwens ook nooit officieel menles gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:33

Tja.

iedereen weet dat dit gevaarlijk is. En toch is ze het er niet mee eens om hem niet meer voor de kar te zetten.

Pff ik hou ermee op, tot mandytje zelf weer reageert.
Ik wil graaaaag weten hoe zij er nu tegenover staat, en of ze er idd gewoon mee doorgaat.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 00:14

Alacairion schreef:
Tja.

iedereen weet dat dit gevaarlijk is. En toch is ze het er niet mee eens om hem niet meer voor de kar te zetten.

Ik wil graaaaag weten hoe zij er nu tegenover staat, en of ze er idd gewoon mee doorgaat.

Het is toch ook niet zo dat als er is 2x iets misgaat je er bang van moet worden ofzo..
Maar ik ben het er wel mee eens.. Dat de komende tijd voorsichtigheid geboden is..! En even rustig aan.. In de bak veel wendingen oefenen enzo.. Ja

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 00:23

Alacairion schreef:
mandytje schreef:

BAH.

Wie zegt dat ik hem nu in ga spannen...=S? Mijn Pony gaat heus wel voor mezelf! Maar het is gewoon onduidelijk oftie wat heeft meegemaakt!

mandytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 00:27

Alacairion schreef:
Tja.

Ik ben heus niet van plan mijn pony hiermee te verpesten ofzow...=S
Maar het is zo dat het vrij raar is dat hij eerst heel lang heel braaf was en toen ineens sloeg ut om en wastie in het begin braaf en ging er dan ineens vandoor..
Ik ga hem nu heus niet weer zomaar voor die kar zetten...=S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:13

HM dat maakte ik er wel uit op.

Maar goed, ik denk dat de pony weinig vertrouwen heeft.
Hij is onzeker en snapt het allemaal nog niet zo goed.
ik denk dat je echt moet oefenen. veeeel meer.
Ga veel longeren, met hem aan de hand buiten lopen, grondwerken, vrijheidsdressuren, en dan pas weer slepen in de bak.
Dat eerste moet je wel een paar weken vol houden.
Dan krijgt hij vertrouwen in jou en jouw stem. Of het werkt,,, bij t ene paard wel en de ander niet maar ik denk echt dat hij heel onzeker is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:32

mandytje schreef:
Ik ben heus niet van plan mijn pony hiermee te verpesten ofzow...=S
Maar het is zo dat het vrij raar is dat hij eerst heel lang heel braaf was en toen ineens sloeg ut om en wastie in het begin braaf en ging er dan ineens vandoor..
Ik ga hem nu heus niet weer zomaar voor die kar zetten...=S

Niet iedere pony raakt meteen in paniek. Misschien gebeurde er iets waardoor het voor hem te veel werd. Misschien herhaalde je een beweging of zag hij iets waar hij een schrik/slaan reactie aan koppelt. Misschien is het allemaal teveel voor hem. Voor de kar goed, een fietser goed, een scheef blad aan de boom goed en dan een steen langs de weg kan de druppel doen overlopen en draait de pony dus door.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:49

misschien kun je een iets duidelijkere beschrijving geven van wat JIJ hiervoor met hem hebt gedaan.. uit een paar keer worden wij ook niet wijzer. Een paar keer is voor de een 2 keer en voor de ander een jaar lang. Hetzelfde voor dat ernaast lopen.

Ook las ik ergens dat ze nooit alleen is gaan mennen, dan hoor ik dat ... er pas 3 keer bij heeft gezeten, dan staat er weer dat ze nooit alleen heeft gement ???????? heeft ze dan pas 3 keer gement ofzo?

Ik zou het bijna een goed idee vinden dat we ff opnieuw beginnen.
MET een DUIDELIJKE beschrijving (wat ervoor, wat tijdens enz)
Ook zou ik gewoon eens de vorrige eigenaar bellen, en zijn reactie hier plaatsen, daar kunnen wij ook wel wat mee. maar die man belt jou niet op, dat moet je toch echt zelf doen.

en anders stel ik voor om hier een slotje op te gooien, zo komen we toch ook niet verder.