[AR] [NH] wat vinden jullie van parelli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:41

lailapri schreef:
met de hengst van de buurman ging het wel heel erg goed, alleen is hij de 7 games nu een beetje zat doe ze nog af en toe.
Dat herken ik maar al te goed. Dat loste zich bij mij op toen ik verder ging, de games op andere manieren leerde toepassen. In level 1 bestaat ca 90% uit grondwerk en 10% uit rijden. In level 2 is dat misschien 30 aangelijnd grondwerk, 30 los en 40 rijden en in level 3 is dat ca. 10 aangelijnd, 30 los en 60 rijden. Toch bestaat alles uit de 7 games...
Misschien toch maar verder gaan, maar probeer eens verschillende paarden - van het ene paard leer je meer dan van het andere.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 21:04

Nouja je kan met hem alleen wat doen met een touwhalster bit krijg je er bijna niet in, en gewoon halster kun je ook niets met hem, ik denk dat hij het halster gewoon vertrouwd ofzo, iets heel simpels, ik had mijn touwhalster in mijn jaszak, gewoon halster met touw om en hoofdstel met bit en teugels in (was langs de weg geweest en had toen nog een vrij groot halster wat ik best link vond). maarja er kwam dus een plas waar ik doorheen wilde, ik trekken (was nog in mijn onervaren tijd nu weet ik dat trekken toch geen nut heeft) eerst aan halster toen aan de teugels, niets hielp, ik energie van achter erin, noodsprong eroverheen.... Nouja dus ik ineens ik doe wel even het ander halster om, ik gedaan, gewoon halster touw eraan, en hij liep zo door die plas heen, gewoon achterme aan.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:05

Ik heb sterk de indruk dat je PNH gewoon niet echt leuk vindt om te doen , je hebt best een inzicht in hoe paarden ondeling doen, ook aan de foto's in je profiel zie ik dat je veel van je eigen paardjes gedaan krijgt.
Ik vraag me af waarom je dit topic gestart bent....
Krijg er namelijk een beetje een wrange smaak in mijn mond......
Toch niet met het idee om je instructeurs hier eens te willen noemen ? Dat er misschien meerdere negatief reageren op de namen van deze mensen ?
Doordat ik je PBde weet ik dus over wie je het hebt, en ik moet zeggen dat ik dat natuurlijk al dacht (ook vanwege het feit dat een stalgenote van je ook les van ze kreeg), is zij het ook niet eens met hen ?
Stop er dan mee, zo is het voor je instructeurs namelijk ook niet leuk.
Ik heb ook les van ze, ben bij hun begonnen , in eerste instantie zocht ik iets waarmee ik mijn onzekerheid kwijt kon raken omdat ik erg onzeker was, ze hebben me een flink eind op weg geholpen !! Nu ben ik een stuk zekerder geworden en ga mijn eigen gevoel achterna en mix met meerdere NH namen waaronder KFH, maar ook Claus Penquitt (idd de vader van Nathalie Penquitt) heeft een heel goed boek geschreven , hij rijdt meer klassiek maar vanuit het paard. En zo heb ik meerdere boeken waar we dingetjes uithalen en waarmee we wel degelijk resultaten zien.
En ik sta ook altijd open voor mensen die me op NH gebied en op westerngebied dingen willen (!) leren, idd een combi van NH en western.
Maar okee, het gaat hier niet over mij.....en bovendien ben ik nog steeds in de beginnende fase, dus misschien mag ik dit allemaal wel niet zeggen...
Ik krijg bij dit topic een beetje het gevoel dat je eerder je instructeurs "de schuld" geeft, dan PNH, en anders moet je toch maar een andere vorm van NH zoeken.
Ik ben zelf erg blij met die mensen en heb een erg fijn gevoel als ze weer weggaan. En hij weet wel degelijk waar hij mee bezig is en leert zelf ook nog elke dag !

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:13

Persoonlijk vind ik Parelli erg duur. Maar dat vind ik bijvoorbeeld ook van de spullen van Voest. Ik vraag me af waarom dat allemaal zo prijzig moet. Ook cursussen e.d. Volgens mij is het in of zo want je betaald je helemaal blauw. Ik denk dat Parelli je moet liggen. Zelf denk ik dat je overal de goede dingen uit moet halen voor jou en je paardje. En wat voor jou goed is, hoeft voor iemand anders helemaal niet te werken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 22:31

Ik heb dit topic dus gestart voor mezelf en niet om mijn instucteurs af te zeiken oid, ik via mail goed contact met hun, maar heb toch het idee dat er iets niet goed is, misschien ligt het aan mij, misschien aan de methode misschien aan mijn instucteurs, en daar probeer ik dus via dit topic achter te komen. Als ik mijn lesgevers in een kwaad daglicht had willen stellen had ik het topic wel anders genoemd, wie heeft er ook les van.... of wat vinden jullie van .... of wie heeft er ervaringen met... enz. Ik noem ze niet voor niets niet zegmaar. Waarom moet het allemaal zo ingewikkeld. Ik stel toch niet zo'n apparte vraag.... De eerste lessen vond ik ook erg leuk, en met andere pony's op stal gaat het ook erg goed. Maar ik moet nu dus dingen gaan doen die ik niet begrijp, en dat staat me niet zo aan, eerst zeggen ze het een dan het ander. Ik vind het wel erg gezellig als ze zijn geweest, ze bekappen mijn pony's ook, en ze behandelen me meer als vrienden dan als klant enzo. Mijn touw is al 3 keer stuk geweest 2x gemaakt en 1x nieuw touw, allemaal gratis, halster kreeg ik ook goedkoper.

Misschien komt veel verkeerd over, maar dat wil ik helemaal niet. Misschien had ik het topic ook niet moeten plaatsen maar gewoon moeten zeggen dat ik ermee stop en iets anders ga proberen, maar ik wil juist geen verkeerde beslissingen maken als ze te voorkomen zijn, dus vandaar lang leve bokt.

Veel onzin topics die ik maak uit verveling komen veel leuke handige reacties op, maar heb ik een echte vraag dan weet niemand het, of krijg ik negatieve reacties. Ik vind dit erg jammer. Maar misschien komen de dingen wel verkeerd over, ik zie alles voor me maar jullie lezen een lap tekst en vertalen het misschien anders dan ik het zou doen. Ik wil ook niemand de schuld geven of iemand beledingen, maar gewoon de meningen van andere weten. Heb wel al een aantal nuttige reacties gehad, maar ook weer reacties waarvan ik denk dit was de bedoeling helemaal niet. Nouja hoop dat jullie dit een beetje begrijpen....

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:45

Okee, sorry dat ik misschien een beetje fel overkwam, wat ik zo lees in je antwoord hierboven, heeft het niet met je instructeurs te maken. Vriendjes zijn?

Wat je ook kan doen, is dat je bij mij komt kijken als ze ons les komen geven, gewoon om eens te zien hoe het bij een ander eraantoe gaat ?
En mijn paard ken je verder ook niet, en de paardjes bij jou op stal wel, misschien geeft je dat een wat meer verhelderend beeld ?
En anders 'moet" je misschien eens boeken lezen van andere NH'ers ?
Maar als je zo twijfelt is het voor jou ook niet leuk, en kan je beter stoppen, er komt wel weer iemand op je pad, ik ben ook al jaren aan het zoeken, ben tot nu toe nog steeds bij deze mensen uitgekomen.
Anders misschien wat voor je ? Op stal Hoogwoud hebben ze af en toe clinics/lessen van stal de Belofte uit Schagen.....
Maar je bent bij mij welkom om eens te komen kijken hoor.
(4 Januari komen ze op mijn draver rijden, kijken of ze mijn paardje wat kunnen afremmen in haar tempo, daar heb ik echt hulp bij nodig namelijk).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 23:02

stal hoogwoud heb ik stage gelopen ik pb je daar even over oke?

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:33

Wat ik van parelli vind... OK dan!

Ik ben er mee begonnen omdat ik naar de savvy days (Pat Parelli komt dan persoonlijk naar Duitsland van een twee daags event) ben geweest en het geweldig vond wat ik zag.

Als ik mijn paard vergelijk voor en na Parelli dan is dat een wereld van verschil! Hij is stoerder, dapperder, heeft meer vertrouwen in mij, reageert snel en het allerbelangrijkste..hij voelt licht aan!
Nu kan ik hem zijwaarst vragen op de grond door mijn hand iets achter de singel te leggen en bij wijze van 20 gram druk te geven. Nou daar kon je vroeger beter een bulldoser voor meenemen om dat voor elkaar te krijgen.
Je wilt nu eenmaal paard !rijden! later en ik wil liefst niet druipend van het zweet van mijn paard af komen omdat ik zo hard gewerkt heb! Dus wil ik dat mijn paard ligt wijkt voor druk. En dat kan je met dit systeem uitstekend leren. Zoals dat ook met clickertraining kan bijv. ieder zijn ding natuurlijk Lachen

Grappig hoe iedereen altijd zegt dat ze er zo getrained uitzien die Parelli paarden. Zodra je bereikt wat iedereen altijd zegt te willen..een paard wat op je let, wat ontspannen is als jij dat bent en vol energie als je iets gaat doen dan is ie opeens zonder initiatief en duf getraint...
Mijn paard heeft nog voldoende initiatief! Hij vind zichzelf erg grappig Haha! en dat kan ook! En soms moet er geluisterd worden. Ik wil tenslotte een paard waar ik later ook lekker een wedstrijdje mee kan rijden en waarmee ik veilig over straat kan.

Wat betreft de financiele kant...ach als ik al die uren die ik met de pakketen bezig ben geweest omreken naar bedrag (van het pakket en de spullen etc) per uur dan is dat zo ontzettend weinig. Sommige mensen nemen één/twee keer in de week les en ik koop pakketen en doe af en toe een cursus. Ik zou zelf durven te beweren dat ik misschien wel goedkoper uit ben, met voor mij erg bevredigende resultaten!

En over de instructeur die jij hebt gehad...ik zou zeggen, je kan niks zeggen van het systeem als je het pakket niet hebt of er niks aan hebt gedaan of als je les krijgt van een onofficielle instructeur... dat heeft namelijk niks te maken met parelli zoals het bedoeld is!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 23:42

ik heb even zitten googlen en heeft misschien iemand van jullei verstand van pieter baalbergen? heb ooit eens een praatje van hem gehoord maar allang weer vergeten, maar misschien dat ik dat eens ga proberen...

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 00:02

Het valt me toch wel op dat er behoorlijk wat mensen zijn die zeggen 'Parelli les' te krijgen van bepaalde personen en er dan binnen vrij korte tijd weer mee stoppen. Meestal omdat ze de 'methode' niet geschikt vinden voor zichzelf en/of het paard. Vaak ook mensen die het L1 pakket niet eens gekocht hebben.

Die mensen hebben hoogst waarschijnlijk geen kennis gemaakt met wat Parelli nu echt inhoudt.

Heel erg jammer, want Parelli vind ik echt een super systeem. De pakketten zijn geweldig en de officiele lessen (door een instructeur die door Pat is opgeleid) zijn ook heel erg goed!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 00:17

lailapri schreef:
ik heb even zitten googlen en heeft misschien iemand van jullei verstand van pieter baalbergen? heb ooit eens een praatje van hem gehoord maar allang weer vergeten, maar misschien dat ik dat eens ga proberen...

Gas vooral je gang, ik heb het niet zo op zijn didactische vaardigheden.
Hij kan wel goed met paarden omgaan, maar het absoluut niet goed overbrengen. Hij kan je gewoon niet uitleggen wat hij doet en waarom hij het doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 00:19

lailapri schreef:
maar cassidy, jij doet dus ook aan parelli, mag ik anders eens bij jou komen kijken hoe jij het doet enzo, jij woont ook niet zo ver weg voor mij, want misschien heb ik dus wel een verkeerd beeld voor me.

Ik doe niet aan Parelli, maar heb genoeg gezien om te weten wat het inhoudt, en ik gebruik dagelijks dingetjes uit zijn methode (en die van anderen) met mijn eigen paarden.

ElskeTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:08

Hallo Lailapri, ik vond parelli leuk om naar te kijken en dathet allemaal zo snel ging en zo. Maar ik ben nu een jaar verder en nu zie ik paarden die het allemaal zo snel doen omdat ze bang zijn dat ze anders een touw of een carrot stick tegen hun gaan krijgen. Ik moest altijd maar MEER doen als Tommy niet deed wat hij moest. Nu heb ik geleerd juist MINDER te doen en Tommy doat het nu allemaal heel blij, niet meer omdat hij bang is. En hij weet tenminste wat hij aan het doen is omdat hij het snapt. Ik heb eddy ook eens gezien. hij deed juist hetzelfde in dezelfde volgorde met alle paarden en ze waren nogtans allemaal heel verschillend.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:31

Ik heb onder "deskundige begeleiding"de 7 games gedaan met mijn koudbloed, die zit er niet mee en reageert ook niet op gebaren.... het heeft mij een gebroken voet opgeleverd en een leven lang geen normale schoenen meer aan kunnen.

Ik ben ermee gestopt dus en ben overgeaan op de oudewetse lik-op-stuk-methode, dat begrijp mijn Tiroler tank een stuk beter!

Mijn bekapmeneer vindt dat Morrie om moet draaien op een minmaal gebaartje, jammer voor hem, maar dat lukt nus niet, een prik met een vinger in z'n dikke bil snapt ie echter wel.

Bij de bekapmeneer moest Morrie ook aan een touwhalster staan nadat ik hem 3 keer uit het gras geplukt had, heb ik een gewoon stalhaster en een hengstenketting omgedaan, dat werkte een stuk beter.

Ik denk dat het luek is als je een supergevoelig paardje hebt, maar met zo'n tank als ik heb, vind ik Parelli gewoon gevaarlijk!

Er meldt zich nog wel eens iemand die het wil proberen, maar ik begin er niet meer aan, als er weer ongelukken gebeuren, ben ik aansprakelijk en ik houd er een super vervelend en ongehoorzaam paar aan over

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:35

Grappig dat je noemt dat een 'lik-op-stuk' beleid beter werkt bij Morrie dan Parelli. Want Parelli is in feite niets anders dan een lik-op-stuk beleid voeren bij je paard Haha!

En ook een echte TANK kun je uiteindelijk gevoelig genoeg krijgen om 'om' te gaan op enkel een blik. Alleen zal het je veel meer doorzettingsvermogen kosten dan bij een gevoelige arabier.

Ik denk wel dat Morrie geen beginnerspaard is hoor! Maar iemand met L3 zal er toch zeker wel wat mee kunnen. Ik waag me er iig niet aan Haha! misschien als ik ooit L3 heb Knipoog

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:39

smurf schreef:
Ik denk dat het luek is als je een supergevoelig paardje hebt, maar met zo'n tank als ik heb, vind ik Parelli gewoon gevaarlijk!

Vreselijk naar van je voet zeg, daar zit niemand op te wachten!
Ik heb 2 Haflingers gehad en 2 Fjorden in pension. Alle paarden zijn bijzonder licht en bijna te gevoelig geworden door PNH. Het is niet de instructeur, niet de methode, maar het toepassen van het geheel. En dat is m.i. met iedere methode.
Voor ik PNH ging doen ben ik begonnen met KFH. Mijn Haflinger was 7, fijn paard maar wat lomp en fel af en toe, ik had haar vanaf 6 maanden en och, laten we zeggen 'wat inconsequent geweest af en toe'. Toen ik de KFH-werkwijze ging proberen kreeg ik haar binnen no-time op haar achterbenen met ontbloot gebit tegenover me - ik schrok me kapot! De longeerzweep kruislings over haar buik was op dat moment het enige wat in me opkwam, maar niet een fijne manier om met je paard dingen te doen... KFH, net als veel anderen, kan het zelf uitstekend maar kan het niet op mensen overbrengen. Eh, sorry: vind ik, moet ik er bij zeggen. Dat vind ik met het PNH-systeem een stuk beter. Ik heb inmiddels 13 videobanden van Parelli, o.a. One Day With Pat Parelli, en daar heb ik enorm veel van geleerd. Ik doe dingen die ik nooit voor mogelijk had gehouden en mijn paarden komen uit de wei als ik in de bak ga staan met mijn carrotstick: leuk, spelen! De pensionpaarden boden zich soms zelf aan om mee te doen. Ik denk toch dat het niet zo'n verkeerd systeem is. Voor mij en mijn paarden.
Ik heb een paar jaar geleden eens een demo gegeven in de Willem Alexanderhal van het KNHS federatiecentrum. Om te voorkomen dat mensen zeggen: 'ja, met zo'n mak beest kan ik het ook wel' heb ik mijn Arabisch volbloed bij het betreden van de bak voor me uit naar binnen gestuurd. Hij ging in een spetterende galop in de lengte de bak door, open neusgaten (en die van hem zijn grooooot) en staart in de lucht. Ik liep er achteraan en op mijn teken draaide hij om en kwam in net zo'n galop naar me toe rennen, om vlak voor mij met en enorme snork tot stilstand te komen. Daarna was het koppie naar beneden en al onze dingen doen, idd, een supermak beest, geen stap verkeerd, loopt almaar achter je aan etc. Wat een geluk dat we dat spetteren hadden laten zien.
Het kan met jouw paard ook. Ik begrijp dat je er niet op zit te wachten na je slechte ervaring! Hoe oud is je paard?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 17:43

mijn oma is 29 en heeft behoorlijk wat meer verstand van sommige dingen (helaas) denk aan als ik moeilijk sta te doen, laat zei even haar eigen makkelijke manier zien, ja dan kan je eigenwijs je eigen idee gaan doen, maar je kan ok toegeven en dat aan haar vragen, en op zo'n moment weet ik het niet meer....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:58

lailapri schreef:
mijn oma is 29 en heeft behoorlijk wat meer verstand van sommige dingen (helaas)

Bloos!, 29 jaar? Jee, die oma van jou was er ook vroeg bij! ....Lips are sealed

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 18:20

mijn oma=laila (mijn pony) of jij begrijpt mijn antwoord niet, of ik de jouwe Haha!
Tong uitsteken

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:04

Dat is wat ik bedoelde: de paarden weten het allemaal al - WIJ moeten het leren. Mooi dat jouw 'oma' (schitterende pony, echte persoonlijkheid!) je dat zo duidelijk vertelt! Het is ook niet de bedoeling dat wij moeilijk doen, we moeten juist de makkelijke manier vinden, leren. Dat laat Pat Parelli wel zien op zijn video's. Hij leert ons het paardengedrag begrijpen, en als je zo'n paard bezit of in je omgeving hebt die jou zo goed kan laten zien hoe het moet als jouw 'oma', mag je in je handjes knijpen. Leer van haar! Ze is kennelijk bereid jou verder te helpen.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:43

Hoi Lailapri!

Ik ben zelf ook niet zo gek op Parelli Scheve mond . Ik vind Eddy een toffe gast en wat ie doet ziet er gaaf uit, maar hun werkwijze ligt mij gewoon niet. Zelf heb ik een paar jaar geleden de curusus 'communiceren met paarden' gevolgd bij Terra Natura (Pieter Baalbergen). Het was echt geweldig!!!! Je leert een leider te zijn voor je paard, maar dit doe je door alles 'samen' te doen. Zo heb je er allebei lol bij! OK dan!

Pieter kon die tijd idd beter met paarden dan met mensen communiceren, maar ik heb gehoord dat ie heel hard aan zichzelf heeft gewerkt en dat ie nu ook beter 'lesgeeft'. Mensen kunnen veranderen! Knipoog Als je het echt niet met hem kan vinden (kan gebeuren), kun je ook les krijgen van Yvonne (en anderen, maar ik ken alleen Yvonne). Das echt een toffe meid en ze geeft heel prettig les.

Ik zou zeggen: kijk ff op Terra-natura.nl.
De clinic agenda voor 2005 :

15 januari
Aanvang 19:30 - Deil / Zaltbommel

16 januari
Aanvang 14:30 - Zeist

29 januari
Aanvang 19.30 - Friesland

23 februari
Aanvang 19.30 - Hulten

26 februari
Aanvang 19.30 - Leidschendam

12 maart
Aanvang 19.30 - Barendrecht

13 maart
Aanvang 14.30 - Erichem

Haha ff wat reclame. Haha!

Liefs Roos

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 02:43

ik denk dat ik het weet!

vanavond met vuurwerk enzo ik eht land op, beetje laila (oma Tong uitsteken ) gessust, toen wilde ik weg liep ze achter me aan harde knal kudde rende het land op, zij ook erachteraan, ik liep gewoon door, even later komt ze terug, kudde achte haar aan, gaat ze achter me lopen, nouja dus ik doodgewoon even een omweggetje maken naar het hek, maar ze bleven me echt achtervolgen. Maarja ik moest wel weg want mijn fjord en me shettie stonden nog in de bak omdat shettie bijna bevangen is, maar dat ging perfect timo schrok alleen van de neutraatbommen (als je dat zo schrijft daar heb ik nu net geen verstand van) maar dan ging zijn hoofd de lucht in Tong uitsteken

Nouja ik denk dus geen parelli voor mij en laila, maar misschien wel voor mij en andere pony maar metlaila niet nodig denk ik.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 20:56

Tja als je met NH alleen wil bereiken dat je paard achter je aanloopt...
Nee dan heb je daar parelli niet voor nodig nee...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 21:05

ehm ik zie het meer zo, een bang paard dat 2ha land heeft om te rennen zoekt beschermingh bij mij maar niet alleen zij, de hele kudde.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:45

Ja dat snap ik hoor Knipoog. Maar als je dus alleen maar NH zou doen om het vertrouwen te winnen van je paard en dat ze bescherming bij je wil zoeken dan hoef je daarvoor geen tijd in PNH te steken. Zou je wel kunnen doen, maar dat is pas het puntje van de enorme ijsberg die PNH heet Haha!