Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marjolein117 schreef:Hallo,
Ik heb een vraagje over de pessoateugel. Ik heb een tinker van 4 jaar. Hij is vrij dressuurmatig en ik zou dus graag een pessoateugel bij hem willen gebruiken maar nu is de vraag, is dit verstandig? En wat doet het precies enzo. Als iemand me er meer over kan vertellen graag. Ook als iemand er eentje heeft liggen en het samen met mij een keer bij mijn paard wil proberen, dan hoor ik het graag. Ik woon in Apeldoorn.
Groetjes marjolein
Levy schreef:Tinkers worden steeds rijtypischer gefokt, en zoals de TS aangeeft, is dat in dit geval ook zo.
Het zijn geen trekpaarden bij uitstek meer.....
Als Marjolein en haar paard er baat bij hebben, en zij vraagt immers om hulp zodat ze het kan leren op de juiste manier te gebruiken, wat is daar dan in hemelsnaam mis mee.
Levy schreef:Leg jij het nog even uit anders
Citaat:waarom zou je spieren moeten trainen op een dergelijke manier? Wat is er gebeurd met het geduld en rijkunst? What´s next? Kunstmatige paarden die helemaal voldoen aan de eisen, zodat je helemaal niks meer hoeft te doen? Waar rijd je eigenlijk paard voor? Het dier moet maar accuut gevormd zijn? En dan? prijzen winnen? Is dat waar het omgaat? jonge dieren snel klaarstomen (en de vernieling in rijden, maar ach, wat geeft het als hij het niet meer doet, koop je toch een ander?) om prijzen te winnen? Nogmaals, waar rijd je voor? Weet je zeker dat je niet liever op een mechanisch ding zit? die doet precies wat je zegt. De spieren die de pessoa zogenaamd zou trainen, kun je vast ook rijkunstig trainen. Maar daar heeft men tegenwoordig dus geen zin meer in. Ik vind het heel jammer dat her die kant op gaat in Nederland. Heel jammer. En waarom rijdt half nederland op Tinkers "Haffies" en Fjordjes, als er een perfectie verlangt wordt die toch wel tegen de natuur van die rassen in gaat? Waarom er dan vervolgens maar dwangmiddelen om hangen om het dan toch te proberen te bereiken? Ik snap dat echt niet. Wie legt me het uit?
als je dressuur wilt rijden, rijdt dan dresuur! En daar hoort geen "spiertraining door een hulpmiddel" bij. Dat hoort bij bodybuilding, niet bij dressuur.
Kitty schreef:Ik zie hier mensen antwoorden over het rijden met pessoateugel. Ik zou niet weten hoe je hiermee zou moeten rijden. Voor zover ik weet, is het een longeerhulpmiddel waarbij je je paard stimuleert zijn rug te gebruiken en zijn achterhand meer onder te zetten.
Als aanvulling op het gewone rijden (inderdaad zonder hulpteugel) zou je hem goed eens in de week/twee weken met pessoa kunnen longeren.
Hierbij moet je er goed voor zorgen dat hij ten alle tijde voorwaarts is. Laat je het paard rondsjokken, dan heeft de pessoa geen nut.
Ulissa schreef:Wat ik van Lusitana begrijp is dat ze wil zeggen: Degene die het in zich hebben om te longeren met Pessoa geen probleem maar ga niet de jeugd promoten die hier nog geen kaas van gegeten hebben.