[AR] [VD] Vrijheidsdressuur stelling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 00:16

Ik ben van mening dat deze grens niet absoluut te leggen is. Het hangt ook voor een groot deel van de combinatie af.
Je kunt zeggen, alles wat niet natuurlijk is en alleen maar voor de lol van toeschouwers, maar ja, dat gaat ook van geen kant op. Dan kun je dus niets meer met een paard doen welbeschouwd. Kortom, ik denk dat een algemeen antwoord op jouw vraag niet bestaat.
Ieders gezond verstand zal dat van geval tot geval zelf moeten bepalen.

Ik zou dus hooguit wat voorbeelden kunnen noemen. Steigeren wordt hier meermalen genoemd en ik ben er ook geen voorstander van maar ik vind het nogal een verschil of hier proffesioneel en vakkundig mee omgegaan wordt of dat een kind van 6 aan het expirimenteren slaat na een bezoekje aan het kindercircus.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:31

lageveld schreef:
Ik ben van mening dat deze grens niet absoluut te leggen is. Het hangt ook voor een groot deel van de combinatie af.
Je kunt zeggen, alles wat niet natuurlijk is en alleen maar voor de lol van toeschouwers, maar ja, dat gaat ook van geen kant op.

Dan ben je net zo ver als bij het rijden en het mennen.
Bij het rijden doet men het ook voor d. En ik kan nou niet zeggen dat de piaffe zo'n natuurlijke houding is.
OOk het marathon mennen is niet anders dan sensatie. Toch hebben die paarden er verschrikkelijk veel plezier in.

Ik zie zelf het verschil niet zo. Inderdaad het is niet natuurlijk, maar zolang het zowel voor paard als mens leuk, veilig en leerzaam is zie ik geen probleem!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 00:44

Precies !! Alleen vind ik het moeilijk om objectief te bepalen wanneer het voor het paard nou zo leuk is. Lang niet iedereen is in staat om dit te beoordelen.
Vergelijk: dansende beren.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:14

Dat is pas zielig! Boos!
Maar iedereen weet hoe dit wordt aangeleerd!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:41

Even terug op de moeilijkheidsgraad of juist de veelzijdigheid van de oefeningen in vergelijking met dressuur (rijdend)

In principe kan een paard maar 6 verschillende dingen doen: vooruit, achteruit, links, rechts, omhoog en omlaag.

Als je nu al deze dingen op verschillende plaatsen op zijn lichaam door een lichte druk (contact dan wel op afstand) kunt laten uitvoeren, dan maakt het niet meer uit WAT je met het paard doet.
Of het nu rijden of vrijheidsdresuur is.

Kent je paard het principe van wijken voor druk, dan kun je hem laten knielen of steigeren (voorhand omlaag of omhoog) Je kan hem op een blok laten staan (beetje vooruit, tot hij erop staat) spaanse pas (benen omhoog) 'bokken' (achterhand omhoog) zitten: eerst helemaal omlaag, dan alleen de voorkant omhoog. Etc.

Dus wat dat betreft scheelt het niets met dressuur, waarbij je die 6 bewegingen kunt toepassen om voltes te maken, achterwaarts te lopen, zijwaarts met het hoofd gebogen in de bewegingsrichting etc.

of vinden jullie vrijheidsdressuur alleen juist als je het paard helemaal nergens aanraakt en hij alles op stemcommando uitvoert?

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:12

Ik ging er even vanuit omdat je sommige kunstjes als circusachtig beschrijft, dat je dan ook een idee had wat voor kunstjes je circusachtig vind.

Citaat:
Het hangt ook voor een groot deel van de combinatie af.

Is dit niet met alles in de paardensport? Lachen