[AR] [VD] steigeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:40

Cinnepin schreef:
Het kan dus ook wel GOED aflopen hoor...jeetje wat een drama

ja, maar het kan ook wel eens mis aflopen. Zeker als je nog niet lang met VD bezig bent

Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:46

stef schreef:
Dat is onzin emmelske, als een paard wil steigeren, doet ie het toch wel, of ie het nou geleerd heeft of niet.....

Maar als een paard nou heeft leren stijgeren op commando. En het paard moet iets doen waar hij/zij geen zin in heeft of er moeite voor moet doen. vervolgens gaat stijgeren om er onderuit te komen?

Maar een paard zal toch eerder gaan steigeren als hij al 'weet'dat hij het kan? of als hij het vaak (moet doen) doet?

correct me if I wrong Lachen

verder ben ik het met gijs en kim ook wel mee eens

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:39

stef schreef:
Owh, dus ik ben een wijsneus???

Ik ben al zo'n 5 jaar intensief bezig met VD, en ja, mijn haf kan steigeren op commando. Mijn shet leer ik het echter niet omdat er regelmatig jongere (8/10) kids mee lopen, en ik het risico te groot vind dat ze perongeluk het commando geven.
maarja, zodra je het hier op bokt niet met penny's eens bent, ben je gelijk een wijsneus. Penny's hebben namelijk toch gelijk, en ondanks waarschuwingen doen ze het toch wel, want ze weten het toch beter.....
Wordt een beetje scheitziek van zulke topics inmiddels.

Zelfs scherps, die al veel langer in de VD zit als ik, zegt er niks over. Lijkt me duidelijk genoeg

Pff Misselijk
Als je dat laatste stukje nou gewoon had weggelaten, was ik niet meer pissed geworden.. Ik vind dat je in je eerste stukje ene goede mening gaf, daar heeft dit meisje die dit topic opent nog wat aan. Ik vind het gewoon stom dat mensen gelijk beginnen te schreeuwen hoe gevaarlijk het wel niet is, en verder geen uitleg ofzo geven.. Dat deed jij in je 1e gedeelte wel, en dat vind ik een goede mening. Eerder in dit topic werd ik boos op al die mensen die 'zaten te schreeuwen' en die noemde ik dan wijsneuzen..
Maar dan begin jij weer over dat ik een penny-meisje ben.. Tja, daar slaat weer helemaal nergens op.. Daarmee kun je mij echt de grond niet inboren.. Mensen die alleen maar zeggen: huwhh dat is gevaarlijk, ik kom je wel een kaartje brengen als je in het ziekenhuis ligt, dat vind ik stom en die noem ik wijsneuzen. Mensen die gewoon uitleggen dat het niet slim is om aan te beginnen, dat vind ik alleen maar goed.

En omdat ik dan mijn mening geef , duidelijk! , ben ik volgends jou ene penny meisje. Dat slaat weer helemaal nergens op! Ik geef toch ook gewoon mijn mening, en leg die duidelijk uit!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:39

Zozo, wat een gezeur!
Suusiej bij jou komt het over alsof niemand de mening niet laten stijgeren mag hebben....
Ze mogen alleen zeggen laat hem maar lekker steigeren Lachen
Als ze zegt dat je het beter niet kan doen, komt mevrouw ertusse dat we wijsneuzen zijn....

kijk eens naar jezelf Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:34

Sussiej, ik zeg nergens dat JIJ een pennymeisje bent. Als jij je aangesproken voelt, prima.
Wat wordt er nou verwacht? Dat we (diegene die het weten) even gaan uitleggen hoe je het leert?
A: Dat kan je niet uitleggen, je kan de hulpen vertellen, maar je kan niet uitleggen hoe je het aanleert, aangezien er geen standaart methode is, en je je methode aan past aan het paard (wat dus niet kan, want je ziet niet hoe het paard reageert)
B: Stel nou dat ik het wel uit zou kunnen en willen leggen. Persoon leest iets verkeerd, krijgt een tik tegen haar hoofd, heb ik het gedaan, kan je donder op zeggen, want mijn uitleg was niet goed.
C: Je moet je realiseren dat alles wat je op bokt zet door iedereen gelezen kan worden, met als gevolg dat een kind van 8 haar verzorgpony leert steigeren.
Ik vind steigeren gevaarlijk omdat het MEESTAL door 14/15 jarige meisjes gebruikt wordt om stoer te doen tegenover hun vriendinnen, "kijk eens wat een stoer kunstje mijn paard kan" *klap* *raak*.
Ik zie foto's op bokt van mensen die hun paard laten steigeren terwijl ze ervoor staan, dan krijg ik de kriebels DENK NA!!!!
Ik kan vanaf mijn pc niet zien wat voor vlees ik in de kuip heb. Heeft die persoon verstand van VD? Heeft die persoon uberhaubt verstand en ervaring met paarden? Of is het een kind van 10 dat net 2 lesjes heeft gehad?

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:55

ben het voor groot en deels wel eens met je stelling Stef.. maar ik vind het gezeur wel genoeg zo.

Die topic starter was denk ik niet van plan om weer zo'n topic te beginnen.. maar goed voor de topic starter: ik zou geen halstertouw om zijn been gaan doen, Ik weet niet precies hóé je hem eromheen hebt gedaan, maar stel hij steigerd een keer uit angst omdat hij zijn been niet kan neerzetten, hij probeerd te maaien, of hij komt weer naar beneden, dan kan hij moeilijk landen op 1 been, i.p.v op 2.. dan is het voor hem moeilijker om mijn evenwicht te vinden, en is de kans groot dat hij omvalt, of hij dreigt om te vallen en huppelt een eindje weg om zijn evenwicht weer op te zoeken.

Het heet vrijheidsdressuur.. het paard geeft vanzelf toe/aan wanneer hij het snapt en het wil doen. ALs hij het niet wil doen, of hij snapt het niet, blijf het commando dan herhalen, maar ga geen nieuwe dingen toepassen, daardoor raken ze alleen maar in de war en zullen ze het op meerdere commando's kunnen gaan leren (lijkt mij)

Shariff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:40

Niet doen Niet doen En NIET doen!! ik heb het ook gedaan en gelukkig is die van mij er nu weer af.. helemaal niet doen als je al een zeer eigenwijs beest hebt!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:48

Ik denk ook dat het karakter meespeelt van een paard.
Ik heb bijvoorbeeld een fries paard leren steigeren onder het zadel, en die heeft er nooit misbruik van gemaakt en het heeft met de verkoop ook nooit problemen gegeven en die mensen hebben nog steeds na al die vele jaren veel plezier van hem. Wel ben ik het eens met het feit dat je goed moet weten waar je mee bezig bent en dit alleen op een verantwoorde manier moet uitoefenen.
Afbeelding

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:42

Jullie zullen mij misschien een beetje ene penny meisje vinden maar ik ga met Stef mee.Zelf heb ik 2 shetlandverzorgpony's die ik vrijheidsdresuur wil aanleren.Maar aangezien ik gewoon niet de ervaring heb laat ik ze niet stijgeren.Kijk mensen Denk na voordat je zoiets in je hoofd haalt.Het is altijd je eigen besslissing maar ik vind het levensgevaarlijk voor iemand die niet genoeg ervaring heeft

gr.mayra