[AR] [LO] dom bedacht?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:49

gijsenkim schreef:
Ben ook absoluut geen slofrijder, helemaal niet trouwens.......... maar heel soms wel, vooral als je geen tijd hebt om het anders op te lossen of dat het paard erbij gebaat is.

waarom zou je geen tijd hebben, hoe bedoel je dat Verward

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:53

Anique_Vaandrig schreef:
Renske20, ik vind de slof wat strak, of ligt het aan mij?

niet banketstaaf bedoeld, maar heb je uberhaupt mn posts op blz 2 gelezen? daarin staat 2x uitgelegd waarom ik op deze manier longeer....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:53

Als je bijvoorbeeld eens een half uurtje op een paard rijd, kan je niet in dat ene halve uurtje zn problemen oplossen. Problemen die een paard heeft lost niemand in een half uurtje op daar kunnen maanden over heen gaan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:52

sorry voor het offtopic gaan maar ik wil het toch even weten Lachen
Duncan, allemaal heel mooi wat je schrijft, maar heb je die taktiek zèlf ook al eens geprobeerd om toe te passen om een laten we zeggen +1.70m jong groen paard dat zeer hoog in het bloed staat? Zoja, hoe is dat bevallen? Indien het antwoord is 'nee ik heb nog nooit een groen temperamentvol paard mee in de bos genomen' of 'ja ik heb het wel gedaan en ik bijna ongelukken veroorzaakt', dan sluit ik mij nog altijd aan bij GK onder het motto veiligheid voor alles en liever een paard met een pijnlijke mond dan met een kapot lijf, als je toch kunt zeggen dat je ooit met zo een paard te maken hebt gehad en je van de eerste keer zonder hulpmiddel naar buiten bent gegaan en zonder dat er iets gebeurde, dan wil ik jouw methode wel eens proberen Lachen

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:11

Uhh.. katleentje... wat is daar het probleem mee? Ik mis het even. Waarom zou de manier die duncan beschrijft niet kunnen met zo'n paard? Vreselijke onzin zeg!! Sorry hoor, maar ik reed buiten met een felle ex-rendraver, en dat was écht geen makkelijk paard. en een slof was bij dat paard volgens iedereen nodig. 4 maanden trainen, consequent zijn, enz enz, op een paardVRIENDELIJKE manier, dus ZONDER teugels, zadel, hoofdstel, bit, "hulpteugels" en wat gooien we verder nog om een paard? ben ik nog iets vergeten? nja, zonder dat alles, gewoon los, en maar trainen, en maar oefenen. Vanaf de grond uiteraard. En later met rijden. En zoals je op zn avatar ziet, zo reden wij ook buiten. En volop crossen dan he! Echt hard! maar binnen 4 galopsprongen terug naar handgalopje en vandaaruit direct naar stilstand! nooit problemen met dat hij niet wou stoppen, me negeerde, ervandoor ging, zn rug wegdrukte, uit zn ontspannen kwam, zn kop in de lucht gooide, whatever, noem het maar op. Op mn avatar rijd ik hem voor het eerst zo, en waren we nog niet zo bezig met zn hoofdhouding. Maar ik zal ff kijken of ik foto's kan vinden. En dan zal ik die er even opzetten. En dat paard liep beter "aan de teugel" dan alle foto's hiervoor geplaatst!
Uhh... GK ik snap het even niet... Ik begrijp dat je niet in een half uurtje de problemen van een paard kan oplossen, maar hang er dan maaar een slofteugel of andersoortige hulpteugel aan? Daar los je dan toc ook niks mee op? warom zou je het dan doen? Als je het te "gevaarlijk" vind om te rijden zonder, waarom stap je dan op het paard? Het enige wat je op dat moment, en in mijn ogen altijd, met een hulpteugel bereikt is dat je de sypmtomen aanpakt, op een grove manier, maar het daadwerkelijke probleem niet.
En nog even voor Renske... waarom is je paard achterover geklapt dan? Of meer de vraag, waarom kwam het omhoog?... Ik zou mijn paard niet zo gaan insnoeren, ik zou me heel hard gaan afvragen hoe het kwam, en daar wat aan gaan doen. En ruggebruik verkrijg je niet door je paard in te snoeren hoor. Vreemde adviezen heb jij gehad...
maar goed, dit is mijn mening hoor. En iedereen is vrij om daar anders over te denken

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:13

oww nog even... dat "terug naar handgalopje en van daaruit terug naar halt, daar had ik mn touwtje ook niet voor nodig. Dat zat er alleen maar om mocht ik iets mn evenwicht verliezen. mijn rug was namelijk toen al niet goed. Rijden doe je op benen en zit, en verder heb je niets nodig. Ja, een hoop tijd en geduld! en als je dat niet hebt, tja, moet je dan niet op zoek nar een andere hobbie? Ik weet dat het hard is, maar als je geen tijd en geduld hebt, is het dan wel eerlijk naar je paard toe?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:59

enuh minX hoe ga je dat doen als je twee weken de tijd hebt en niet vier maanden?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:27

MinX schreef:
En nog even voor Renske... waarom is je paard achterover geklapt dan? Of meer de vraag, waarom kwam het omhoog?... Ik zou mijn paard niet zo gaan insnoeren, ik zou me heel hard gaan afvragen hoe het kwam, en daar wat aan gaan doen. En ruggebruik verkrijg je niet door je paard in te snoeren hoor. Vreemde adviezen heb jij gehad...
maar goed, dit is mijn mening hoor. En iedereen is vrij om daar anders over te denken

dit is tijdens het spelen in de wei gebeurt, hij is lang hengst geweest en wilde mn andere paard 'dekken' en stond stoer te doen en verloor zn evenwicht en klapte achterover

denk dat ieder paard weleens steigert in de wei dus t ligt niet aan t paard alleen domme pec dat ie dan net tegen t hek aan moest vallen ipv languit in de modder of op het gras.

overigens, hoe verklaar je prijzen rijden in de M2 en nu Z1 starten, als ik hem blijkbaar niet goed train Verward lijkt me dat dan je resultaten achteruit gaan ipv vooruit! sids ik hem zo longeer(eerst 3x per week, nu nog 1-2 keer per week afgewisseld met pessoa, 3x les en 1x buitenrit) is hij heel erg opgeknapt, is sterker en heeft zo goed als geen last meer van zijn rug terwijl hij echt flinke kneuzingen en spierblessures had opgelopen na die val.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:31

Ik vind iedereen erg 'veroordelend' naar elkaar toe. We weten het allemaal beter dan b.v. de dierenarts en de fysio, over paarden die we nog nooit gezien hebben.

Vind ook de mensen die TEGEN slof of andere hulpteugels zijn, niet erg openstaan voor andere inzichten. Daarentegen geven de mensen die VOOR zijn wel braaf aan dat er ook nadelen kunnen zitten aan de slof...

Misschien allemaal wat meer open staan voor elkaars mening, en niet zo snel oordelen?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:44

gijsenkim schreef:
enuh minX hoe ga je dat doen als je twee weken de tijd hebt en niet vier maanden?

precies daar doelde ik ook op. Het zal misschien wel met zo een paard lukken als het je eigen is en je hebt maaanden de tijd en gedult om het aan te leren, maar wat als je bv voor een handelstal werkt en je krijgt geen maanden om met het paard naar buiten te gaan? Dan zal ik toch ook liever een slof als noodrem hebben om ongelukken te voorkomen, al hangt ie er de hele rit voor jan l*l , als het paard er toch vandoorschiet kun je evengoed ongelukken voorkomen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:05

Ik vind dat er niet goed gekeken wordt naar de foto's,
op de foto's van Renske zie je duidelijk dat de bitringen schuin naar buiten hangen, dit zou onmogelijk zijn als Q in de slof zou hangen.
Dat er geen boog in hangt wil nog niet zeggen dat hij ook strak staat.

Ik zal heus niet beweren dat de slof ook veel fout wordt gebruikt, maar dat zegt niets over de slof maar over de mensen die hem gebruiken. Ik zie namelijk ook regelmatig hoe een carrotstick wordt misbruikt, of een touwhalster.
Ik zou gewoon graag zien dat mensen niet meer zo kortzichtig zijn en maar in hun eigen straatje blijven doordouwen.
Mijn vos heb ik nu 3 jaar en toen ik hem kocht was hij alleen zadelmak, hij is vanaf die tijd zeer regelmatig met slof gereden en gelongeerd en heeft zich uitermate goed ontwikkeld. Ik ben niet de enige die dat zegt. Als bewezen deskundige geneeskundigen en instructreurs dit zeggen zal er wel een kern van waarheid inzitten. Ik denk ook niet dat een paar met rugproblemen zo kan bewegen:
Afbeelding

Of zo kan springen:
Afbeelding

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:18

Iedereen is weer met de neus op de feiten gedrukt door Sjuimpie!
Ik ben benieuwd naar de verklaring van de "anti-slof mensen"

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 19:03

ten eertse ga ik niet met een paard naar het bos, wat alleen maar wil rennen en ongelukken veroorzaakt, ten tweede heb ik het weleens gedaan zonder slof wat prima ging, aangezien je met je zit zoveel kunt doen! Maar ga aub nooit naar het bos met zo'n paard, levensgevaarlijk!

Sjuimpje en sjonniej, een paard zal best beter lopen met een slof En vooral met iemand ernaast of erop die weet hoe je zo'n ding gebruikt. Maar wat je in praktijk vaak ziet is dat de mensen die niet kunne rijden en longeren naar deze (op dat moment) brute hulpmiddelen grijpen, en de mensen die ermee om kunnen gaan zo ver zijn dat ze ze niet eens meer nodig hebben. (of ze hebben geen tijd, zoals Gijsenkim (zo is 'ie goed he Haha!)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:45

hahahahaha geweldig Duncan Haha! Haha! Haha!

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:21

bedankt voor het lach OK dan! Cheese!

Ik bedoelde het seriues.... Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:23

begrijpput dat laatste zinnetje moest ik heel erg om lachen, kan ik altijd wel waarderen een bokker met humor Haha! Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:30

Maar dan is het slofgebruik niet altijd fout....toch?

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:33

Ik vind de slof niet fout, maar de ruiter die hem meestal; gebruikt zit fout, want als je kunt rijden, waarom in godsnaam die slof? (ook bij jonge paarden...)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:36

Omdat het een vriendelijke manier is van begrenzen.

Overigens vind ik het wel altijd typisch dat diegene die de meeste praatjes hebben over het verknallen van paarden, nooit geen foto's van hun paarden in het profiel hebben staan. Laat staan van paarden in het werk. Is dat toeval Verward

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:42

nee hoor, is geen toeval......'k zou ze graag eens plaatsen, heb alleen geen scanner (en geen digi) en ik zou niet weten hoe ik ze uploaden moet...(echt geen smoesje hoor!)

ten tweede ben ik met heel andere dingen bezig dan dressuur of springen, vandaar dat ik je ook geen voorbeeld kan geven, maar ik heb aanleuning (geen krul) gehad bij een super logge tinker (wat ik eerlijk gezecht best knap vind/vond van mijzelf..... Schijnheilig ) dus bij mij is het geen toeval...voor de anderen kan ik niet praten...

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:37

Vriendelijke manier van begrenzen... ok, nu geef ik het hier echt op. Om te voorkomen dat ik nou écht te ver ga zal ik er maar niet op ingaan.
Er staan wel foto's van mij en me shetlander op bokt, helaas nog niet van grondwerk, maar alleen van zwemmen.
Ik heb wel een digi, maar probeer maar eens foto's te maken als je hulpen geeft met alleen lichaamstaal. Zodra ik dan mn hand opricht om een foto te maken, interpreteerd mijn pony dat als hulp, en krijg je echt vage foto's waarmee ik nóg niks duidelijk kan maken. En tja, vind maar eens iemand die voor mij van mij en mn pony foto's wil maken. Zijn dr niet veel hoor! want ik ben zo'n "vage alternativo, daar kan je beter niets mee te maken hebben"
Maar zodra ik die zwarte van me weer goed in het grondwerk heb staan, mag iedereen die me niet geloofd komen kijken hoor!
ennuh sjuimpje, jij zegt "Ik denk ook niet dat een paar met rugproblemen zo kan bewegen: " en ik zal niet ontkennen, de meeste paarden met rugproblemen kunnen zo inderdaad niet bewegen... maar er zijn erbij, die trekken, schoppen, slaan en dwingen met allerhande hulpteugels zo hard dat het paard wel móet, omdat verzet nog veel meer pijn tot gevolg heeft! En ik heb ze gezien hoor!

--------------------------------------------------------------------------------

gijsenkim schreef:

precies daar doelde ik ook op. Het zal misschien wel met zo een paard lukken als het je eigen is en je hebt maaanden de tijd en gedult om het aan te leren, maar wat als je bv voor een handelstal werkt en je krijgt geen maanden om met het paard naar buiten te gaan? Dan zal ik toch ook liever een slof als noodrem hebben om ongelukken te voorkomen, al hangt ie er de hele rit voor jan l*l , als het paard er toch vandoorschiet kun je evengoed ongelukken voorkomen.
waarom ga je daar dan mee buitenrijden?... Vraag ik me ten zeerste af? Als je graag dood wil, zijn er nog zoveel andere mogelijkheden namelijk. Maar als je weet waar je aan begint, dan kan je met 1 keer in de week trainen een paard binnen 3 maanden netjes hebben lopen. en dan heb je geen hulpteugels gebruikt! Ik kon dat paardje waar ik het over had maar 1 keer in de week doen. dus kan je nagaan binnen hoe weinig tijd je een paard goed kan krijgen als je elke dag tijd hebt. Maar goed, er zijn er verrekte weinig die het een kans willen geven. Wel jammer. Laten we vooral hulpteugels blijven gebruiken, dan komt het wel goed... Denk dat mijn mening wel duidelijk genoeg is nu, nietwaar?
Groetjes, MinX

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:47

op een shet slaat inderdaad een slof helemaal nergens op nee Haha! Haha!

Straks als je het bij de grote paarden mag proberen en je moet dan ook nog eens presteren dan praten we nog wel een keer. Jij hebt het over je shet en een paard dat je een keer een poosje gereden hebt voor iemand. Zowel Sjuim (weet het niet zeker hoor sjuim Haha! ) als ik hebben in de afgelopen jaren meer dan 200 paarden onder de kont gehad, van hete kikkers tot koelbloedige koudbloeden. Ik weet waar ik over praat en vind het niet fijn dat iemand die wel eens een paard van een ander even gereden heeft zo maar mij en mijn ervaring aan de kant schuift omdat ze zelf weleens een paard voor iemand anders gereden heeft.

Loop maar eens een week met me mee, mag je op alle paarden rijden die ik rijd, denk dat je dan anders praat......... en ik rijd in de regel zonder slof

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:27

gijsenkim, ik neem de uitdaging zeker aan. =)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:15

nu wordt me idd wel wat duidelijk minX, toen ik nog op mn verzorgpony's reed en daarna een behoorlijke 'wilde' eigen pony kreeg was ik ook tegen slof etc omdat ik amper wist hoe je zo'n ding moest gebruiken, en ik zag hem alleen bij anderen, die er hun paard mee in de krul trokken

nee ik ging nooit een slof gebruiken

tot ik na een jaartje of 2 mn paard kreeg, een gruwelijk dominant paard, gereden door iemand met jaren ervaring
tsja ik had ook heel wat ervaring dacht ik, nu ik terugkijk besef ik me hoe braaf mn pony was Haha! en wat een rotbok mn paard nogsteeds is
en inmiddels heb ik ook geleerd hoe je een slofteugel hoort te gebruiken, op de foto's is ie aan de longe te zien met een slof, zoals ik al zij ivm rugproblemen na een val tegen de bakrand, dit op aanraden van oa de fysio, en ook onder begeleiding van de fysio.

met rijden hangt mn slof los, totdat hij zichzelf misdraagt dan pak ik de slof er eventjes bij, ik rij nu nog zelden met slof omdat ik dmv veel en goed les en dagelijks met hem bezig zijn weet hoe ik met hem om moet gaan
inmiddels is de slof ook buiten niet meer nodig, die was er als noodrem, en waarom ik dan toch met zo'n paard ga buitenrijden? omdat je met ieder paard moet kunnen buitenrijden! dus slof om, 2 brave paarden mee en na een paar maandjes was ie normaal buiten, geen noodrem meer nodig!

maargoed, ik denk dat als jij een paar jaartjes meer ervaring hebt, oa met jonge paarden, rotbokken etc je je mening wel bijsteld Haha!
en zo niet, dan ben je bij deze uitgenodigd om zonder slof met Quentin buiten te gaan rijden, denk dat je dan smeekt om af te mogen stappen of om er een slof om te mogen doen Knipoog

ook in de tijd dat ik bij verschillende stallen heb gewerkt, vooral met jonge paarden of verreden paarden is de slof regelmatig erg fijn geweest, ik ben nml nog niet levensmoe en mijn veiligheid komt eerst!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:17

MinX schreef:
gijsenkim, ik neem de uitdaging zeker aan. =)

zeg maar wanneer je kan Haha!