[AR] [LO] longeren met pessoa

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:48

Ik vindt persoonlijk dat je echt eens moet gaan kijken als een paard aan de pessoa loopt, Duncan. Ik denk dat je versteld zult staan hoe paardvriendelijk deze hulpteugel is en hoe ontspannen de paarden erbij lopen. En als ik jou zo hoor vindt jij dat erg belangrijk.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:48

ok als je je paard laat werken prima
aan de teugel lopen (dus niet in de kromming getrokken)
heb ik helemaal niets op tegen sterker nog voor
en dat doen ze in engels en in western!

maar inderdaad niet een uur lang zonder tussen pozen
als je m eerst losrijd ff werken ff ontspannen ff werken ff ontspannen weer ff werken en dan tot slot ontspannen oid
ga ik helemaal in mee

en een proefje duurt geen uur of uren! (als ik t goed heb duurt de langste proef 15 min , kan t fout hebben)
en nee dan laat je m ook niet ff losschudden
maar wel daarvoor en daarna

en nogmaals niks tegen de passoa !!

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:50

Ik vind bokken ook verzet. En ik heb weleens gezien dat een paard bokte met zo'n marteltuigje om Tong uitsteken Dus het kan wel degelijk denk ik.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:51

kim16 schreef:
Nickyu, er is een verschil tussen in de krul lopen en aan de teugel lopen.

zorrie hoor maar is deze vraag serieus??ik hoop t toch niet

en voor de laatste maal ben niet tegen de passoa
en ik heb er mensen mee zien werken

ik ben alleen wel tegen een uur of langer nonstop aan de teugel zonder
je paard een kans te willen geven om ff te ontspannen
en helemaal kompleet tegen in de krul trekken (maar welke enigzins helder denkend paarden liefhebber niet?)

maar ieder zijn eigen mening hoor
Laatst bijgewerkt door nickyu op 23-05-04 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:52

Het is toch geen vraag. Ze maakt gewoon uit jouw (intelligente) reacties op dat jij dat verschil niet begrijpt.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:53

Maar wie zegt dat het paard bokte uit verzet? Misschien wel uit joligheid Tong uitsteken
En er zijn veel paarden die moeten wennen aan het bontje wat acherlangs loopt, er zijn er heel veel die dat er ook af proberen te bokken Haha!. Want dat hangt normaal niet daar, kennen ze niet Tong uitsteken

En Nickyu, als ik mijn paard rijd, dan geef ik haar tussendoor echt niet vaak lange teugel hoor. Wel dat ik vaak wissel, dat ik haar wat meer opgericht laat lopen en dan weer wat langer, maar dat kan ook met een pessoa. Tuurlijk sluit ik af met een lange teugel, maar dat doe ik ook met de pessoa..

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:53

Ik zei ook dat ik tijdens het uurtje rijden 3 staprondjes heb, maar ik denk dat iedere beetje ervaren ruiter veel afwisseling heeft in wat die doet. Zo rij ik mijn pony altijd het eerste kwartier voorwaarts neerwaarts. Dus ik vindt dat je een beetje overdreven reageert. En een proefje is toch niet te vergelijken met dagelijkse training. Btw het is pessoa niet passoa

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:54

Jamy schreef:
Ik vind bokken ook verzet. En ik heb weleens gezien dat een paard bokte met zo'n marteltuigje om Tong uitsteken Dus het kan wel degelijk denk ik.

bedoel je dat je kan bokken met zo'n ding? ja zeker kan dat...dat is voor paarden met een sterk karakter...die daarna gelijk afgestraft worden door het tuigje of de longeur (meestal dan, al het tuigje zijn werk doet wel, als de longeur aardig is niet!)

nee, ik kan het toch niet laten Tong uitsteken

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:55

nickyu"]
[quote="kim16 schreef:
Nickyu, er is een verschil tussen in de krul lopen en aan de teugel lopen.

zorrie hoor maar is deze vraag serieus??
[/quote]

Dat is geen vraag maar een opmerking omdat jij deed alsof inde krul lopen hetzelfde was als aan de teugel lopen. Ik snap best dat dat niet hetzelfde is .
Laatst bijgewerkt door Kim1986 op 23-05-04 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:56

Nou dat zal wel meevallen als ze zo erg afgestraft worden want anders deed die dat niet 5 minuten achter elkaar Tong uitsteken

En ja San het was idd vanwege dat bontje! Haha!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:58

Haha Haha! Dacht ik al Tong uitsteken Ze moeten vaak echt wennen aan dat bontje *LOL*

dell_1

Ja maar natuurlijk rijd ik los met lange teugel. Maar wel een contact teugel waarbij mijn paard neerwaarts loopt en niet met z'n hasses in de lucht. Maar in principe moet hij dus een uurtje aan de teugel lopen. En dat is heel jammer voor hem als hij daar geen zin in heeft.Haha!

Bokken voor een paard met een sterk karakter en wordt heel hard afgestraft door de pessoa?! Ik denk dat een paard harder wordt gestraf als hij bokt met ruiter erop. Of vind je dat ook zielig?

Kim1986

Duncan ga eens kijken naar een paard met een pessoa om voordat je je mening vormt

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:59

wennen aan bontje is een ander verhaal.....dan begrijp ik het wel....

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:01

Ethelate schreef:
Een foto van vandaag,
ik zie een
ontspannen paard, touwtjes hangen losjes, oortjes naar voren

Afbeelding
Verward marteltuig?

Als een paard het echt zo erg vind zou die nooit ze oortje zo mooi naar voren houden denk ik Haha! Tenzij die van marteltuigjes houdt Knipoog

Duncan het ging er niet over of een paar daaraan mag wennen het ging erover dat een paard verzet kan tonen met zo'n hulpteugel om.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:02

Dan is het een sm paard Tong uitsteken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:04

kim, stephanie, en de rest kijk ff terug naar derest van mijn commentaar
ik was nog bezig en als ik dan weer kijk staan er weer 10 berichten bij

het kwam over dat jullie niet lieten ontspannen tussendoor
en ik neem aan dat je ook geen uren longeren (met of zonder p)

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:05

op deze foto kan het paard zijn hoofd zo'n 10 cm naar voren doen... meer niet, bokken lijkt me dus helemaal onmogenlijk (op deze stand)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:06

kim, stephanie, en de rest kijk ff terug naar derest van mijn commentaar
ik was nog bezig en als ik dan weer kijk staan er weer 10 berichten bij

het kwam over dat jullie niet lieten ontspannen tussendoor
en ik neem aan dat je ook geen uren longeren (met of zonder p)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:09

duncan kijk is goed naar de foto!
beter nog ga s kijken bij iemand die zo'n ding gebruikt
als je gewoon tegen alle vormen van hulpteugels bent ok prima jouw mening.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:10

Lijkt idd onmogelijk, maar is het niet.

Verder longeer ik zelf nooit langer dan 20 minuten daar heb ik het geduld niet voor. Dan heb je dus eerst instappen en losdraven dan gaat die wat strakker en aan het eind uitdraven en uitstappen.

Verder gaat het imo nergens meer over, wie het een martelwerktuig vind prima! Wie niet, ook prima! Ik weet voor mezelf dat het voor Jamy erg goed was om deze te gebruiken en dat is gebleken ook. Lachen

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:12

genoeg mensne met hulpteugels zien longeren(/rijden), vandaar mijn mening maar die is geloof ik duidelijk overgekomen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:26

Stephanie100 schreef:
Ja los op een manier dat hij gewoon z'n hoofd ontspannen heeft. Een paard kan ook ontspannen aan de teugel lopen! En hoezo zou hij dan z'n hoofd moeten strekken om de kramp weg te laten vloeien :? Een paard krijgt geen kramp van een uurtje aan de teugel lopen.

kijk stephanie daarom reagerde ik heftig en zo komt t dus over dat JIJ ipv ik niet weet wat aan de teugel lopen is een paard wat zich niet ontspant
loopt misschien wel in de krul maar zeker niet aan de teugel
en waarom een paard zijn hoofd zou willen strekken om de kramp weg te laten vloeien ....... een paard kan echt wel kramp krijgen van een uurtje nonstop aan de teugel, t ligt er maar net aan in hoeverre de spieren bij jouw (of een ander paard) zijn getraind
het leek in dit bericht net ofdat je je paard een uur lang in de krul trok oid in iedergeval ZONDER te ontspannen tussendoor

en een paard mag zijn spieren dan wel "anders"gebruiken dan de mens
maar t principe is het zelfde als jij nu bv gaat tennissen gebruik je je spieren ook anders als met rijden en dan moeten je spieren ook "wennen"aan de andere houding en als je dat vaak genoeg traind
worden ze steeds sterker en krijg je meer uithoudings vermogen(lees minder last van je spieren) en zal je steeds minder (dus niet niet maar minder) de behoefte hebben om ff te strekken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:41

meisjes we zijn compleet van de topic af

natalie weet je nu genoeg ??

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:21

Nou ik wou nog wel ff reactie geven, was even wat eten en meteen 2 pagina's reacties Haha!

Duncan, ooit een paard gezien wat met zijn oren naar voren lekker liep en ineens ging bokken? De paarden die ik gereden heb, die nogal eens bokte, kondigde dat meestal aan met oren in de nek,...
En ze kan haar hoofd echt wel omhoog doen, maar zodra ze ontspant, loopt ze hier.

En Nickyu, een jong paard rij je niet meteen een uur. En nagevelijk rijden doe je ook niet meteen een uur lang. Dat bouw je op. Dat paard wat je op die foto ziet, is nu 5 maanden onder het zadel en houd 2x een half uur nou goed vol, met 5 minuten aan een lange teugel stappen er tussen. Gewoon opgebouwd en als je merkt dat het 'te zwaar' wordt, ff lange teugel.
En dit was pas de 2e keer met pessoa, en dat bouwen we ook rustig op, en tussen door een keer losklikken.

Zo als al eerder gezegt werd, 23 uur lang mogen ze in de houding staan, rennen liggen zoals hun willen, en dat uurtje moeten ze zo lopen als ik het wil.

Maargoed, de mensen die niet open staan voor een hulp teugel bij longeren, zullen daar nooit voor open staan, en de mensen die nog in de pennyfase zijn, ach, wie weet groeien ze er ooit overheen