[AR] mennen zonder bit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:22

Sjonniej schreef:
Maar een one-rein-stop is vanaf de bok erg lastig lijkt me...

Lees een paar berichten terug Knipoog

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:52

Ik heb er ook een tijdje over nagedacht hoe je het bitloos rijden zou kunnen toepassen met mennen, maar ben er nooit aan begonnen. Daar is Eli niet het goede paardje voor.
Leuk dat het zo goed is gegaan met uitproberen! Misschien over een hele tijd dat ik er ook nog eens wat mee ga proberen.

Maar wat heeft iedereen nou met dat bit. Waarom zou een paard daar beter op reageren dan? Ja, omdat hij ermee getrained is misschien, maar dat gaat dan natuurlijk niet op voor paardjes die getraind zijn zonder bit. Moet je daar eens een bit in hangen en een dan proberen te remmen. Wedden dat'ie alleen maar harder gaat.

Groetjes Viola.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:06

Viola, je kunt ook zonder wat danook rijden en dat doe je dan met je lichaam. Dáár zit de crux; op de bok heb je geen ander kontakt dan je stem en de touwtjes. Dáárom kun je met een bit meer dan met alleen een touwhalster.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:31

heb ook wel eens zonder bit gemend.
want mijn pony word juist heel druk van het bit en wil dan zelfs niet meer luisteren.
en zodra er geen bitje in zit gaat alles goed, ze luisterd dan ook heel goed enzo.
ben er zelf een keer buiten mee geweest en dat ging echt heel goed
mischien was het dom maarja gebruik eigenlijk nooit een bit met haar ook niet met rijden.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:22

Ik snap niet wat iedereen zit af te geven op dit idee.
Ik zou er zelf nooooit aan beginnen, maar als je heir zo tegen bent, wat vind je dan wel zo goed aan mensen die ZONDER hoofdstel rijden? Sorry dan heb je enkel je gewicht en stem. Bij de kar heb je je stem en touwtjes. Ik denk dat dat wel een beetje overeen komt hoor!
En ik ben het idd eensdat je met een bit juist je pony of paard meer schrik kunt aanjagen dan dat je hem tegen houdt door aan de teugels te hangen.
Ik heb al genoeg mensen gehoord die zonder zadel en zodner hoofdstel buiten gaan rijden en dan lijkt mij met een kar met enkel touwtjes zonder bit even gevaarlijk hoor.
Als je echt zo betrokken bent met je paard en er wederzijds vetrouwen is, dan moet dat lukken. En ja er kan ALTIJD iets fout gaan, maar dat is OOK met bit zo. Ik dnek niet dat er meer gevaar is met of zonder.
En als je het in de bak probeert, wat is het probleem? Ver gaan hollen kan ie niet hoor...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:08

ArwenLune schreef:
de clou bij dit soort dingen is dat alles kan zolang het goedgaat. Ik kan ook met Rowan aan een nek-touw het bos in hoor, geen probleem.

Zolang alles goed gaat

Want als het een keertje *niet* goed gaat, en hij schrikt van een mountainbiker of er komt opeens een auto de bocht omzeilen, dan heb ik dus geen bal te vertellen. Daarom hangt er een bit in. 99% van de tijd heb ik het niet nodig, maar als ik het wel nodig heb is het er. Mennen is geen happy-go-lucky activiteit, er kunnen de grootste ongelukken gebeuren met een oncontroleerbare aanspanning. Dus moet je zorgen dat je *ook* nog wat in handen hebt als het een keer niet allemaal van een leie dakje gaat.

daarom rijd ik mijn paardje vooral buiten met hack
ook al kan ik mijn paard op een stal halster rijden en stuur ik met mijn zit
ik heb m puur om voor het geval dat
mijn shet voor de wagen stuur ik voornamelijk op stem en finetuning met t zweepje de teugels hangen meestal te los ook hij heeft zeker een bit in ook al zou ik m zonder bit kunnen sturen (gewoon voor het geval dat....)

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:24

opzich kan het heel gevaarlijk zijn, maar stel je traint hem zonder bit, dan went hij er aan en zal hij er beter op reageren als een paard die altijd gement is met bit, tenminste dat lijkt me erg logisch.

verder kan het erg gevaarlijk zijn, men dan liever met een soort hackmore ofzo dat je hem terug kan nemen als hij er plots vandoor zou schieten.

het is een jong shetlander hengstje, dus hij is jong, en de meeste shets zijn erg ondeugend en hebben een eigenwil, en dan is et ook een hengst,

je moet het zelf natuurlijk helemaal weten, ik bedoel het is het proberen waard niet waar? maar ik zou het eerst een tijd doen op een grasveld ofzo wat neit te zwaar is en waar hij er niet gevaarlijk van door kan gaan, je moet ook denken om je eigenveiligheid, niet alleen maar om uitproberen...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:52

[quote="Huertecilla"]
optoming werkt omdat een paard deze laat werken. Dat geldt voor élke optoming.

Hoe scherper de werking van een optoming hoe meer potentieel verzet.

een scherper bit is een duidelijk signaal dat een paard beter wel kan luisteren, maar áls er een panieksituatie ontstaat, dan is een scherpe optoming alleen maar een extra paniekfactor en NIET veiliger.

Het probleem met mennen is dat het paard op afstand vertrouwen in zijn roerganger moet hebben. Dát is de crux, niet de optoming. De meerderheid van de paarden heeft een redelijk duidelijk bit nodig als 'stok'-achter-de-deur' maar voor een panieksituatie is het vertrouwen in de menner de reddende factor en een scherpe optoming een verergerende-.

quote]

mee eens vooral in kritische situaties
als ik mijn anda een scherp bit in zou leggen (of kort zou houden) word tie nog banger (en dus onbestuurbaarder)

echter als ik mijn shet zonder bit zou rijden (vooral voor de wagen)
heb ik op eigenwijze dagen (die een shet nou eenmaal heeft)geen moer meer te vertellen

ik zit oa met peesreuma en een gevalletje kanker en heb weinig langdurige spierkracht in een paniek situatie moet ik het echt van het vertrouwen van de pony/paard in mij hebben en gaan ze door omdat ik vertel dat t veilig is en zeker niet omdat ze een zere bek hebben
en ben eigenlijk van mening dat dat bij iedereen zo zou moeten zijn

maar ik blijf er bij dat je op de wagen gewoon veel minder te vertellen hebt als wanneer je er op zit als je er op zit heb je je been, zit en lijf hulpen
daarbij voel je wat je paard gaat doen en kan je veel eerder en adequater reageren

dus denk ik persoonlijk dat t wijzer is om met bit te mennen vooral bij een shet

niet ieder ras is overal even veel voor geschikt
uitzonderingen daar gelaten natuurlijk

ik hoop voor jou dat dit paardje de uitzonderring is

in iedergeval veel succes en veel plezier

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:06

Zonder 'voor' of 'tegen' te zijn: in mijn sport hebben we speciaal voor tijden wanneer een bit niet mogelijk is (problemen in de mond, maar er moet toch getraind worden voor de kar) een speciaal 'fahrhalster', lijkt wel wat op een sidepull. Tot nu toe nog geen ongelukken mee gezien.