Problemen met nieuw paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:23

Ninaawm schreef:
. Ik zit er dus aan te denken om hem te verhuizen naar een plek die vergelijkbaar is met wat hij gewend was. Hoe deed jou paardje dat met zo kort na elkaar verhuizen? Als hij daar wel op zijn plek zit ben ik bereid om dat te gaan doen, want de situatie is zo onhoudbaar.

Bij twijfel eerder gelijk verhuizen, dan is de pleister in 1x af. Allen kun je niet zeker zijn of het aan de stal ligt, mogelijk wordt het niet beter / anders op plek 2.

Ik had een paard die op 2 stallen goed ging en bij de derde niet. Ik kende het paard dus al langer en toen er bij de derde stal kalmeermiddelen nodig bleken voor het bekappen en dit na 6 maanden niet beter was zijn we verhuisd. Daarna was ze weer de oude. Waar het aan lag, geen idee... (deze had, bleek, juist reuring nodig. Te steriel en stil gaf haar een unheimisch gevoel, leek het wel :') ).

germie

Re: Problemen met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:31

Ik zou het dier juist NIET verhuizen, het is al net verhuisd. Je brengt dan nog meer stress in het leven. Verhuizen zou ik natuurlijk wel doen als er te weinig buiten staan mogelijk is (lees hele dagen, ook in de winter, liefst in de zomer zelfs 7*24 buiten).
Maar met nu direct weer verhuizen denk ik niet dat je ineens een braaf paard hebt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:53

Eerst nagaan of je dit wel kan. Anders maakt verhuizen het alleen maar slechter voor dit dier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:55

1) Ik vind de omslag veel te snel bij een bevestigd paard van 6 dat ogenschijnlijk heel braaf was op de oude locatie (anders had de TS hem niet gekocht)
2) Dat met de info dat er met de keuring geen bloed is getrokken.
3) Wel of niet bij een DA van eigen keuze gekeurd moet TS nog even invullen, maar als het laatste niet bij DA van eigen keuze is geweest, zijn dat 3 red flags.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:06

Maar waarom heb je voor deze stal gekozen?
Ik neem aan dat ze eigenlijk gewoon buiten kunnen?
Maar dat het nu anders loopt?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:18

Naast het feit dat er veel veranderd is voor jouw paard en hij zal moeten wennen, kan ook het stalmanagement inderdaad een grote rol spelen. Mijn pony is door slecht stalmanagement toen hij al veel jaren bij mij was gevaarlijk geworden (niet op de manier zoals jouw paard). Ik heb hem verhuisd naar een andere stal en had in no time weer mijn pony terug. Hij heeft even moeten wennen op die nieuwe stal, maar het was letterlijk vanaf minuut 1 duidelijk dat hij daar wilde blijven en niet terug wilde naar de stal waar we van kwamen.

Ik ken ook paarden die volledig in paniek raken als ze zonder hun (vaste) vriendje buiten staan, zelfs wanneer hun vriendje in de weide of paddock ernaast staat. Je zou kunnen bevragen bij de vorige eigenaar of hij zo gehecht was aan een ander paard. Mijn pony had een vriendje die ook niet 'alleen' kon staan. Die hing letterlijk zo aan mijn pony dat er momenten waren dat ik hem mee naar binnen moest nemen als ik mijn pony van de weide haalde, terwijl er dan nog andere paarden op de weide stonden. Die ging ook gewoon door de draad heen als het moest. Nam ik hem dan mee naar binnen, dan was het oké en geen vuiltje meer aan de lucht.

Als medische problemen zijn uitgesloten, zou ik ook hulp vragen aan iemand met veel ervaring met paardengedrag en grondwerk. Hij is nog maar een week bij jou. Jullie moeten elkaar nog leren 'lezen'. Dat is op zich normaal. Jouw paard wil jou iets duidelijk maken, maar het is momenteel precies voor jou niet helder wàt hij jou wil vertellen. Door meer te leren over paardengedrag en de manier waarop ze communiceren, door jouw paard beter te leren kennen en zijn communicatiestijl en gewoonten beter te leren kennen, kan je wel steeds beter worden in het 'lezen' van jouw paard. Daarnaast kan je ook geholpen worden om de communicatie naar jouw paard beter af te stemmen op jouw paard.
Je komt eerder onzeker over. Sommige paarden hebben echter nood aan stabiliteit, zekerheid, een steunpilaar. Is er niemand die die zekerheid, duidelijkheid kan geven, dan voelen ze zich verloren, nemen het over en 'slaan door' in hun paniek. Mijn pony had dit ook. Hoewel hij geen vlieg kwaad deed, was hij niet geschikt voor beginners, angstige ruiters of (kleine) kinderen. Hij had die duidelijkheid hard nodig omdat hij zelf onzeker van aard was. Kreeg hij die duidelijkheid niet, dan nam hij het over en wist dan niet meer goed wat hij deed. Kreeg hij daarentegen wel duidelijkheid, grenzen (op een correcte manier aangegeven), dan kon je met hem eigenlijk zowat alles. Jouw paard moet erop kunnen vertrouwen dat je weet wat je doet en dat hij veilig is bij jou. Vanuit die veiligheid kunnen jullie samen gaan werken met respect voor elkaars talenten, kwetsbaarheden, grenzen, noden,...

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:29

ik zou eerst het bloed na laten kijken heb je filmpjes van bij de oude eigenaar thuis , al contact gehad met oude eigenaar wat staat er in het verkoop contract , dit is een gebrek

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Ninaawm schreef:
Lieser schreef:
Is er bij de keuring ook bloed afgenomen? Dat zou je kunnen laten onderzoeken op kalmerende middelen.

Nee, maar ik weet zeker dat dit niet het probleem was. Zijn gedrag is echt een gevolg van de verhuizing, nieuwe paarden en mensen, nieuwe routine etc.

Raar dat er geen bloed afgenomen is. Dat is namelijk standaard bij een keuring (als je een erkende keuringsarts hebt ingeschakeld tenminste).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

Lieser schreef:
Raar dat er geen bloed afgenomen is. Dat is namelijk standaard bij een keuring (als je een erkende keuringsarts hebt ingeschakeld tenminste).

Ik zie dat vaker niet dan wel? Denk dat het altijd een optie is maar niet standaard gedaan word?

Ik zou dit paard terug brengen naar de verkoper. Vanwege je eigen veiligheid, maar ook vanwege je beperkte keuze in stallen denk ik.

Een paard wat niet te hanteren is, door hekwerk loopt, hangt en sloopt: ik zou 'm niet in pension hoeven en ik denk dat meerdere stalhouders daar zo over denken. Dat is echt rot, als je een paard hebt wat op weinig plekken terecht kan :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:47

Standaard is het zover ik weet nog niet, maar juist wel erg vaak.
Ik weet dat Someren het 15 jaar terug al standaard deed en ik een paard wilde kopen en de verkoper TE zenuwachtig was.
Maar paard werd toch afgekeurd (en stond een dag later goed gekeurd op marktplaats)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:48

ruitje schreef:
Lieser schreef:

Ik zie dat vaker niet dan wel? Denk dat het altijd een optie is maar niet standaard gedaan word?

Je hebt gelijk inderdaad. Ik pakte net het keuringsrapport van ons tweede paard erbij, en daar is inderdaad geen bloed afgenomen. Bij de keuring van onze eerste wel.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:56

anjali schreef:
En dat gepraat over "wennen"op een nieuwe stal- er zijn nogal wat paarden die geregeld naar concoursen of andere evenementen of mee op vakantie etc. gaan waar ze meerdere dagen in voor hen onbekende stallingen verblijven en zich toch normaal blijven gedragen

Maar die paarden hebben dan wel hun bekende en vertrouwde ruiter mee. En vaak ook een bekende verzorger/groom/bijrijder. Dit gaat over een paard dat ineens niets bekends meer heeft qua omgeving, stalling, vriendjes en eigenaar/verzorger. En door meerdere, voor hem nog onbekende, mensen in de hand wordt genomen. Dat is echt anders.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:04

Lieser schreef:
anjali schreef:
En dat gepraat over "wennen"op een nieuwe stal- er zijn nogal wat paarden die geregeld naar concoursen of andere evenementen of mee op vakantie etc. gaan waar ze meerdere dagen in voor hen onbekende stallingen verblijven en zich toch normaal blijven gedragen

Maar die paarden hebben dan wel hun bekende en vertrouwde ruiter mee. En vaak ook een bekende verzorger/groom/bijrijder. Dit gaat over een paard dat ineens niets bekends meer heeft qua omgeving, stalling, vriendjes en eigenaar/verzorger. En door meerdere, voor hem nog onbekende, mensen in de hand wordt genomen. Dat is echt anders.

Daarnaast de paarden die daar niet tegen kunnen zijn best snel wedstrijdpaard af.

Maar ook mensen die niet bij een keer verzet van het paard onder de indruk zijn.
Geef je dan leiding gaat een paard daar wel sneller in mee.

Maar moeten wennen of zich gestoord gedragen zit ook een wereld tussen natuurlijk.
Ik ga er vanuit dat een pensionhouder die de paarden buiten zet ook niet meteen onzeker is.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

TS, wat zocht je in een nieuw paard? Het paard wat je hebt gekocht klinkt erg prikkel/stressgevoelig. Is dat wel wat je zoekt of kan accepteren van een paard? Wellicht heeft hij heel lang op dezelfde plaats gestaan en is de overgang nu te groot. Ik zou het paard terugbrengen als je een paard zoekt dat zich makkelijk aanpast of verhuizen naar een rustigere plek waar hij veel naar buiten kan, maar ik zou hem niet op zijn huidige plek laten staan.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:22

Wat zegt de vorige eigenaar?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:37

TS heeft haar topic in gedachte geloof ik al gesloten als ik haar laatste reactie lees. Dus benieuwd of er nog gereageerd wordt.

De vraag die bij mij opkomt is, wel ras heeft
Dit paard en welke soort brokken krijgt ie?
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op Gisteren, 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:52

Lieser schreef:
anjali schreef:

Hier op pension komen ze van dag 1 in vreemde handen met binnen en buiten zetten en geen enkele reageert zo heftig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:14

Is het niet wijs om het buiten en binnen zetten de eerste tijd samen met iemand te doen?
Dan heb je vaak wat meer invloed en lukt het wat makkelijk.
Sommige paarden moeten erg wennen op een nieuwe plek en stagneren dan bij alles.
Dan is het lastig om het alleen op te lossen.
Als je zo veel mogelijk die vaste routes oefent met iemand erbij doe voldoende ervaring heeft gaat dit meestal snel beter.
En verder zorgen voor echt voldoende beweging en de juiste voeding, zorgen dat hij geen overtollige energie heeft en evt iets rustgevende geven.

Ninaawm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:49

Bedankt voor alle reacties! Ik lees alles maar heb niet altijd de tijd om te reageren. Inmiddels gaat het al een stukje beter. Ik heb hulp van stalgenoten met de omgang wat super lief is. Het is geen gemeen paard, maar je ziet gewoon aan hem dat hij helemaal overprikkeld is met al het nieuwe en dat hij dan compleet dichtslaat. We kregen hem nu wel weer buiten en dan was hij redelijk rustig. Maar ik voel mij er zoooo schuldig over tegenover hem :( Hopelijk kan ik nog vele jaren van hem genieten en hierop terugkijken en denken wat hebben wij ons druk gemaakt zeg..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:59

Ninaawm schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik lees alles maar heb niet altijd de tijd om te reageren. Inmiddels gaat het al een stukje beter. Ik heb hulp van stalgenoten met de omgang wat super lief is. Het is geen gemeen paard, maar je ziet gewoon aan hem dat hij helemaal overprikkeld is met al het nieuwe en dat hij dan compleet dichtslaat. We kregen hem nu wel weer buiten en dan was hij redelijk rustig. Maar ik voel mij er zoooo schuldig over tegenover hem :( Hopelijk kan ik nog vele jaren van hem genieten en hierop terugkijken en denken wat hebben wij ons druk gemaakt zeg..

Niet schuldig voelen. Ik herken je gevoel helemaal. Maar je doet je best voor hem en meer kan je niet doen!

Ik heb je ook nog een pb gestuurd trouwens

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 55 min geleden

Wat vervelend TS, maar gelukkig gaat het al iets beter. Is het een idee om dit paard te ondersteunen met bijvoorbeeld magnesium?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10 min geleden

Ninaawm schreef:

Super fijn om dit te lezen! Over een paar jaar denk je gewoon ‘Dankje voor de lessen.’ :)
Er komt áltijd wel eentje op je pad die je dingen leert ongeacht je ervaring.