Gezocht, fijne kaptoom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 23:52

Ik heb degene van bybaukje. Heel content mee.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 17:28

Is het voor een Kaptoom dezelfde regel van twee vingers op elkaar voor de neusriem?

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 19:36

Nog een stem voor de Marjoman Oslo, prachtig leer en ligt mooi stabiel. Full is best ruim, ik wil er eigenlijk nog een cob bij voor mijn andere paard.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 15:39

DGL schreef:
Nog een stem voor de Marjoman Oslo, prachtig leer en ligt mooi stabiel. Full is best ruim, ik wil er eigenlijk nog een cob bij voor mijn andere paard.

Dit is een oud topic.

@TS inmiddels tevreden met een vondst?

RianneH

Re: Gezocht, fijne kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 15:53

Zo oud nou toch ook weer niet? :o

Ik heb er nog niet eentje aangeschaft, paard is pas drie in mei dus echt longeren of aan de hand werken doen we nog niet, beetje spelen aan het touwhalster is de huidige training vooral.
Ik denk dat ik nog rustig doorspaar tot ik een van de dure lederen kan bestellen <3

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 16:19

RianneH schreef:
Zo oud nou toch ook weer niet? :o

Ik heb er nog niet eentje aangeschaft, paard is pas drie in mei dus echt longeren of aan de hand werken doen we nog niet, beetje spelen aan het touwhalster is de huidige training vooral.
Ik denk dat ik nog rustig doorspaar tot ik een van de dure lederen kan bestellen <3

Dat lijkt mij een goed plan :j

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 08:27

Wat vinden we van de padding in de neusriem van Jossy?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 08:50

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 11:56

Damelza schreef:
Wat vinden we van de padding in de neusriem van Jossy?

Ik heb een hele oude versie en de nieuwe versie. De oude was gewoon dik leder onder de ringen. De nieuwe heeft een dikke padding, maar ik vind die padding niet persé zacht.

Ik heb dit weekend de clinic bij Arne Koets gereden, en hij definieerde mijn optoming als superzacht. Als je natuurlijk een zachte verende padding erin doet dan komen je hulpen wellicht met ruis door.

Mijn super sensitieve pré loopt op beide optomingen gelijk, dus ik heb niet het idee dat ze de ene slechter vindt dan de andere.

SophieSmits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 13:00

Volgens mij is dat echt heel paardafhankelijk. Wat bij het ene paard prima blijft liggen, schuift bij het andere juist meteen. Lijkt me lastig om dat vooraf goed in te schatten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 23:00

Ik heb alles inmiddels wel in mijn handen gehad: dat resulteerde er in dat ik voor mezelf een La Selle aangeschaft heb, die is echt het fijnste en zachtste. Maar die van Lovelance heb ik ook en die is ook fijn.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 07:01

Ik had een Marjoman, de Viena of de Oslo, ik weet niet meer welke. Paste perfect en hele goede kwaliteit. Heb ‘m verkocht omdat mijn paard niet zo goed reageert op een ring op de neus en ik een ring onderaan miste, maar de kaptoom zelf was perfect. Kaptomen van textiel zitten hier nooit goed, zit teveel rek (en dus ruis) in.

Nu doe ik grondwerk met een sidepullhoofdstel en een longeerstukje eronder.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 13:39

Caira schreef:
Ik heb alles inmiddels wel in mijn handen gehad: dat resulteerde er in dat ik voor mezelf een La Selle aangeschaft heb, die is echt het fijnste en zachtste. Maar die van Lovelance heb ik ook en die is ook fijn.

Deze? https://www.hoeveleeuwensteinshop.nl/a- ... escription

Wat maakt het zo’n fijne kaptoom?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 15:56

RianneH schreef:
Caira schreef:

Deze? https://www.hoeveleeuwensteinshop.nl/a- ... escription

Wat maakt het zo’n fijne kaptoom?

Yes, de zachtheid van het leer (veel is toch Indisch leer), de plaatsing van de ringen tov de mond en keel, de positie van de kaakriem en de uitstraling.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 16:05