afspuiten gaat niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: afspuiten gaat niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:32

Volgens mij bedoelt Kabayo niet dat hij met kettingen vastgezet moet worden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:32

Shadow0 schreef:
Kabayo schreef:
Om het bij kleine tips te houden, want ze vraagt tips tegen lostrekken, zou ik zeggen een hoofdstel om of een ketting er aan.

Ik zou echt niet weten waarom je een paard de paniek in zou jagen dat 'ie met kettingen in bedwang gehouden moet worden. Het lijkt me vooral een prima manier om verwondingen te krijgen - paarden vechten door als ze zich klemgezet voelen. Je kunt ze leren om een andere reactie te geven - maar meestal niet door nog meer pijn en dwang toe te voegen.

Ik vind het beschamend dat er in 2025 nog steeds mensen zijn die werkelijk denken dat vastzetten met kettingen en dan gewoon doorgaan als het paard in paniek raakt een zinvolle methode is.

Wow wow wow wat maak jij er van joh??
Waar zeg ik ‘knoop je paard vast met kettingen en een hoofdstel om’??
Dat bedoel ik totáál niet. Als je het dier gewoon vast houdt, en dus niet!! vast zet. Kan je best een hengstenketting gebruiken. Want dit dier is al gewent om door je heen te beuken en batsen als hem iets niet zint / ergens bang voor is. En voor je eigen veiligheid heb je dan net iets meer te vertellen

Ik lees nergens dat dit dier extreme paniek heeft. Alleen dat die het niet leuk vind en dan gaat uitbreken!

Iets eng vinden is niet gelijk paniek. Dat zou niet best zijn

Er is overigens niks mis met kleine stapjes hoor. Deze werkwijze helpt bij mij gewoon altijd zonder paniek of leed. En daarna altijd een blij paard onder de douche

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:36

Shadow0 schreef:
Kabayo schreef:
Om het bij kleine tips te houden, want ze vraagt tips tegen lostrekken, zou ik zeggen een hoofdstel om of een ketting er aan.

Ik zou echt niet weten waarom je een paard de paniek in zou jagen dat 'ie met kettingen in bedwang gehouden moet worden. Het lijkt me vooral een prima manier om verwondingen te krijgen - paarden vechten door als ze zich klemgezet voelen. Je kunt ze leren om een andere reactie te geven - maar meestal niet door nog meer pijn en dwang toe te voegen.

Ik vind het beschamend dat er in 2025 nog steeds mensen zijn die werkelijk denken dat vastzetten met kettingen en dan gewoon doorgaan als het paard in paniek raakt een zinvolle methode is.

Ik vermoed dat Kabayo een hengstenketting bedoelt, waar je ze doorgaans niet mee vastzet maar mee vasthoud. Iets wat imo geen pijn doet, maar wel net wat scherper inwerkt, want blijkbaar heeft dit paard schijt aan de druk van het halster.

Ik ben heus niet roomser dan de paus, die van mij heeft ook wel eens alles op de wasplaats kapot getrokken, maar dat is wel gedrag wat ik afleer. En nee, niet door hem dan maar volledig in elkaar te slaan, maar wel door gewoon te doen en eeuwig te herhalen. Maar ja, ook die van mij staat beter los dan vast. En dat is prima, want ook los weet die dat wegrennen dan weer niet de bedoeling is. Ook niet als die bang is van iets.

ElSea schreef:
En hoe raad jij dan aan dit op te lossen? Leuk advies, maar in de praktijk toch vaak lastig. Je hebt paarden die als ze echt bang zijn door alles heen gaan hoor. Mijn sensibele kwpn'er heeft de palen van de poetsplaats eruit getrokken, trekt nog regelmatig een halster stuk want als die bang is en vast staat breekt gewoon de pleuris uit. Staat hij niet vast en kan hij 2 of 3 stapjes achteruit doen is er niks aan de hand overigens. Mijn voorkeur heeft toch de andere aanpak maar ook omdat die hier gedwongen de enige optie was. En dat werkt ook, die manier van vastzetten en gewoon doen is niet de enige wijze die correct opgevoede paarden oplevert.

Beter vasthouden? Blijkbaar is een halster niet voldoende bij dit paard.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:38

Paardje02 schreef:
Popstra schreef:

Precies dit!

Dit is juist al vaker ontkracht als juist NIET de juiste manier. Doordat je hier in principe learned helplessness" door creëert

Net zoals het ontkracht is om nee tegen een kind te zeggen, omdat je dan zogenaamd hun creatieve proces verstoort of meer van dat soort onzin. Wat hier net al gezegd werd. Timing is key. Als je strak timed leert een paard juist dat hij enge dingen kan controleren door rustig te blijven

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:41

Kabayo schreef:
Waar zeg ik ‘knoop je paard vast met kettingen en een hoofdstel om’??
Dat bedoel ik totáál niet. Als je het dier gewoon vast houdt, en dus niet!! vast zet.

Oh, dat zijn twee losse adviezen. Dat was mij niet duidelijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:43

Elisa2 schreef:
Als er paniek reacties ontstaan dan heb je het veel te groot laten worden al.

Ik ben best nuchter, maar bij mij gaat alles toch echt stap voor stap. Net als bij de vliegenspray, als ze dat eng vinden dan maak ik het kleiner/ minder tot het punt waarop ze denken. Dit is oke..en van daaruit bouw ik het op maar zorg altijd voor dat Oke punt als basis.

Maar in principe is dit niet logisch. Het zou logischer zijn om juist de druk eraf te halen zodra hij ontspant, in plaats van bij een spanningsreactie de druk eraf te halen. Dan loont spanning.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:44

Paardje02 schreef:
Lusitana schreef:
Volhouden, steeds weer vastzetten en opnieuw beginnen. Je hoeft dingen over het algemeen niet vaker dan tien keer te herhalen voordat ze het opgeven en ze geven het vaak veel eerder op. Dus gewoon een kwestie van lange adem. Verder ook niet reageren als ze gek doen, gewoon de spuit erop blijven houden. Ik heb diverse ponies en paarden gehad die het maar niks vonden, maar na een paar keer is het wel klaar als je gewoon even door zet.

Ja maar idealiter wil je niet dat ze het "opgeven" maar dat ze leren dat het prima is, en zelfs leuk kan zijn.

Maar dat hoeft niet vanuit het werkschema van juf eigenaar te komen. Een paard is een heel intelligent wezen die zelf ook kan verzinnen dat iets leuk is

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:52

Dorine92 schreef:
Paardje02 schreef:

Dit is juist al vaker ontkracht als juist NIET de juiste manier. Doordat je hier in principe learned helplessness" door creëert

Net zoals het ontkracht is om nee tegen een kind te zeggen, omdat je dan zogenaamd hun creatieve proces verstoort of meer van dat soort onzin. Wat hier net al gezegd werd. Timing is key. Als je strak timed leert een paard juist dat hij enge dingen kan controleren door rustig te blijven

Dat geen nee zeggen tegen een kind is veel genuanceerder dan hoe jij het nu zegt, en is echt wel voordelig voor de ontwikkeling van een kind. Niet nee zeggen staat niet gelijk aan een kind alles geven wat ie wilt.
En voordat daar commentaar op komt. Ik heb zowel een nederlands pedagogisch diploma als een diploma in early childhood development vanuit texas.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:50

Paardje02 schreef:
Lusitana schreef:
Volhouden, steeds weer vastzetten en opnieuw beginnen. Je hoeft dingen over het algemeen niet vaker dan tien keer te herhalen voordat ze het opgeven en ze geven het vaak veel eerder op. Dus gewoon een kwestie van lange adem. Verder ook niet reageren als ze gek doen, gewoon de spuit erop blijven houden. Ik heb diverse ponies en paarden gehad die het maar niks vonden, maar na een paar keer is het wel klaar als je gewoon even door zet.

Ja maar idealiter wil je niet dat ze het "opgeven" maar dat ze leren dat het prima is, en zelfs leuk kan zijn.

Je kunt het noemen wat je wilt. Het gaat niet om het woord. Opgeven is niet meer dan geen verzet meer plegen en rustig in hun hoofd worden. Op dat moment gaat er ook wat anders in ze om dan alleen maar paniek en verzet. Zodra het geen punt meer is kunnen ze er ook van gaan genieten, maar dat krijg je bij een paniek zaaier niet voor elkaar als je steeds maar stopt. Consequent volhouden zonder dat je er een punt van maakt, en je zelf dus rustig blijft, is gewoon nodig. Ik spreek uit 50 jaar ervaring met echt bange paarden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 23:14

Paardje02 schreef:
Dorine92 schreef:

Dat geen nee zeggen tegen een kind is veel genuanceerder dan hoe jij het nu zegt

Maar dat is vaak niet hoe het toegepast wordt in de praktijk. De praktijk is dus vaak wel dat mensen het kind de zin geven.
En wat ik probeer te zeggen is dat je, net als hoe mensen dus bij een kind doorslaan in het verkeerd interpreteren en toepassen van theorieën, dit ook bij het paard verkeerd kunt doen. Als jij water spuit en het paard stresst, en je haalt de slang weg "oeps dat was een te grote stap" heeft het paard geleerd dat stressen een super effectieve oplossing is, want dan gaat het probleem op magische wijze weg. Dus als het probleem dan een keer niet zomaar weggaat, moet je gewoon nog harder stressen.

Die diploma's zeggen mij trouwens niets. Het gaat mij erom wat je de gemiddelde Piet en Truus denkt te gaan aanleren met je diploma's. Als zij het blijkbaar niet snappen (want dat zien we overal, dat kinderen ontsporen) dan heb je niks aan die theorie. Om een kind op te voeden moet je ook meerekenen of de ouders wel in staat zijn om die theorie toe te passen op een manier dat hij gewenst resultaat oplevert.
Als je kijkt naar de huidige generatie kinderen dan denk ik eerlijk gezegd dat billenkoek een effectievere methode is, omdat ouders die beter lijken te snappen qua hoe toe te passen en timing enz

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 07:07

En wat is het precies het probleem, om als een paard / mens / dier aangeeft dat het 'teveel' is, dat gewoon netjes te respecteren en een stapje terug te doen... :? Angst / iets nog niet kennen is wel even iets anders dan ongehoorzaamheid :(:)

Kunnen we het typische geneuzel van een waarschijnlijk kinderloze (want dan kan je het zo lekker hoogmoedig van grote afstand bekijken) die vanaf de zijlijn wel even vertelt hoe je een kind het beste met klappen jouw wil op kan leggen misschien verder even parkeren voor een ander topic ofzo -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 08:31

Dorine92 schreef:
Elisa2 schreef:
Als er paniek reacties ontstaan dan heb je het veel te groot laten worden al.

Ik ben best nuchter, maar bij mij gaat alles toch echt stap voor stap. Net als bij de vliegenspray, als ze dat eng vinden dan maak ik het kleiner/ minder tot het punt waarop ze denken. Dit is oke..en van daaruit bouw ik het op maar zorg altijd voor dat Oke punt als basis.

Maar in principe is dit niet logisch. Het zou logischer zijn om juist de druk eraf te halen zodra hij ontspant, in plaats van bij een spanningsreactie de druk eraf te halen. Dan loont spanning.

Zo "denkt" een paard niet, juist door steeds terug te gaan naar dat Oke punt kun je ieder keer een stap verder in vertrouwen met een paard die het oke vindt, zonder dat hij overruled hoeft te worden.

Je ziet in de OP wat er gebeurd bij de manier die jij omschrijft..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 08:56

Elisa2 schreef:
Dorine92 schreef:

Zo "denkt" een paard niet, juist door steeds terug te gaan naar dat Oke punt kun je ieder keer een stap verder in vertrouwen met een paard die het oke vindt, zonder dat hij overruled hoeft te worden.

Je ziet in de OP wat er gebeurd bij de manier die jij omschrijft..

Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, ik heb verder geen aanpak beschreven, ik heb alleen gezegd dat het me niet logisch lijkt om die stappen terug te doen na een verkeerde reactie van het paard, maar juist na een goede reactie van het paard

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:00

pmarena schreef:
En wat is het precies het probleem, om als een paard / mens / dier aangeeft dat het 'teveel' is, dat gewoon netjes te respecteren en een stapje terug te doen... :? Angst / iets nog niet kennen is wel even iets anders dan ongehoorzaamheid :(:)

Kunnen we het typische geneuzel van een waarschijnlijk kinderloze (want dan kan je het zo lekker hoogmoedig van grote afstand bekijken) die vanaf de zijlijn wel even vertelt hoe je een kind het beste met klappen jouw wil op kan leggen misschien verder even parkeren voor een ander topic ofzo -O-

Met het verkeerde been (wellicht ook nog te vroeg, vast door de kinderen) uit bed gestapt? :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:05

Dorine92 schreef:
Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, ik heb verder geen aanpak beschreven, ik heb alleen gezegd dat het me niet logisch lijkt om die stappen terug te doen na een verkeerde reactie van het paard, maar juist na een goede reactie van het paard

Het is an sich geen verkeerde reactie.....het is angst.... vanuit angst is er geen goede of foute reactie en ben je niet leerbaar, want angst overruled je systeem. Doorduwen bij angst is echt niet fair gewoon.

Dat je dat een keer doet omdat je zeker weet dat het maar 2 tellen duurt en dan de angst voorbij is en het betreffende paard het hoogstwaarschijnlijk zelfs lekker vindt, dat is geen ramp. En ik vind het ook niet gek dat je een paard dat schrikt en bovenop je springt in zijn schrik-reactie, een brul / elleboog geeft dat hij ten alle tijden wel respect moet houden voor jouw positie.

Of dat je doorduwt omdat het een leven of dood situatie is waarbij je geen tijd hebt om het rustiger aan te pakken en het dier de kans te geven om zèlf iets te overwinnen....waar die ook weer van zal groeien in andere situaties.

Afspuiten is nou niet bepaald een leven of dood situatie en het hoeft ook geen weken te duren om toch met kleine stapjes doortastend zonder al teveel koetsjie-koetsjie te werken naar een paard dat beseft dat het eigenlijk wel meevalt. Je hoeft niet door het maximale stress en paniek niveau heen te duwen bij zoiets onnozels als dit.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:16

Vanachter ons scherm kunnen we ook moeilijk inschatten
Bij angst is een andere aanpak nodig dan bij brutaliteit. En het is een dunne lijn. Heel veel mensen zien het verschil niet. Hij wil niet? Dan is hij bang!!!
Als paard leert dat hij door/met iemand kan gaan, kan ook dát het probleem zijn ipv afspuiten.
Het afspuiten wordt lastig door het gebrek aan respect..

Stap 1 is respect (en vertrouwen). Vast kunnen staan of vast kunnen houden, ook in situaties die niet allerdaagse zijn. En dan pas die situaties alledaags gaan maken

Het kan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:23

TS geeft al aan dat ze sowieso een probleem heeft met paard dat door haar heen beukt, maar dat dat gelukkig al minder wordt. Dus blijkbaar gaat het behalve het afspuiten wel de goede kant op :)

Dat is nog een extra reden om niet door te gaan met de er doorheen proberen te dwingen aanpak die niet blijkt te werken in deze situatie, terwijl je dit probleem ook prima zonder al die onnodige stress, druk en onveiligheid voor ale partijen aan kan pakken.

JUIST omdat je vanachter je scherm niet in kan schatten welk type paard dit precies is en het ook dat type paard zou kunnen zijn dat van pure angst de palen uit de poets / wasplaats trekt.

Maargoed er zullen altijd verschillende manieren zijn waarmee je een situatie aan kan vliegen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-06-25 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:24

Wasplaats palen krijgen ze er niet uit. Dan heb je ze niet goed verankerd of de verkeerde gekocht…

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:25

Je weet toch helemaal niets over de locatie van TS :?

Daarom beter niet het gevaar opzoeken...als je prima rustigere opties hebt. Denk ik dan hoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:35

Je wilt toch helemaal niet zoveel krachten op hoofd en nek onder het mom wasplaats paal houd het wel.

Gewoon nu 10 stappen terug.
En stoppen voordat ze nee zegt.

Dat is de beloning in deze.
Wie niet sterk is moet slim zijn.
Wij kunnen dingen beredeneren. En inspelen op wat komen gaat.

Als dit paard nu al zo over de flos is gewerkt is een zachte straal en haar er met de neus mee laten friemelen genoeg. Of enkel op de grond wat laten lopen.
Geen paniek, mooi. Klaar.
Volgende keer weer verder.
Dan kan misschien een natte hoef.
Belonen volgende keer weer verder.
En ja dat duurt even.
Maar ze gaat echt wel ontdekken dat het nu niet meer nodig is in paniek te raken.
Dat de eigenaar luistert naar wat ze zegt als ze fluistert ipv schreeuwt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:35

Kabayo schreef:
Wasplaats palen krijgen ze er niet uit. Dan heb je ze niet goed verankerd of de verkeerde gekocht…

Cool, dan breken ze wellicht zichzelf. Dat zal ze leren.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:40

Ik begrijp wel wat Kabayo bedoelt.

Als je een paard op een wasplaats zet, halster aan 2 kanten vast, en je spuit dan af, gaat het meestal erg vlot. Eerst schrikken ze even, de tweede keer even kort verstijven en de derde keer kijken ze er niet meer van op.

Bij mijn paard is deze aanpak blijkbaar misgelopen in het verleden, dus er zijn echt wel uitzonderingen op de regel. Maar op zich is het een goede aanpak.

Het draait allemaal om de energie waaruit je vertrekt: een doodsbang paard is niet voor rede vatbaar. Dat wordt niet beter als ze vastgebonden staan. Dan staan ze rillend en verstijfd op de wasplaats en dan heb je niet eens de kraan opengedraaid.

In zo'n situatie wil je eerst het paard leren ontspannen in de wasplaats, en alles koppelen aan iets aangenaam zoals snoepjes, of gewoon een poetsbeurt of wat dan ook. Stap voor stap werkt dan juist erg goed.

Terug naar het voorbeeld van vliegenspray: ik spray bij een bang paard op een doekje. Zo wennen ze aan het sprayen, de geur, maar komt het nog niet rechtstreeks op hun lijf. Zo kan je stapsgewijs ook opbouwen (bv. eerst de staart een keer inspuiten, als dat 10 x goed gaat, misschien eens een stukje schouder) Met die aanpak is niks mis en vind ik zelf efficiënter dan keer op keer het gevecht moeten aangaan met een bang paard.

Het is dus echt situatie-afhankelijk, en de OP geef eigenlijk niet genoeg info.
Iedereen heeft hier gelijk met de gegeven tips, het is alleen even kijken welke oplossing het beste bij dit paard past.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:54

Ik verbaas me een beetje over 80% van de berichten die hier geplaatst zijn. Naast dat wij vanaf een scherm niet kunnen zien wat de reactie van het paard op het afspuiten precies is, lees ik vooral een paard wat een betere opvoeding nodig heeft. Pas als dat op orde is kun je het afspuit probleem aanpakken.. (wat dan als het goed is ook al opgelost is doordat de basis in orde is = niet beuken/lostrekken etc).

Ts ik raad je aan om een goede instructrice erbij te halen en de basis erin werken bij dit paard.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:58

pmarena schreef:
Dorine92 schreef:

Het is an sich geen verkeerde reactie.....het is angst.... vanuit angst is er geen goede of foute reactie en ben je niet leerbaar, want angst overruled je systeem. Doorduwen bij angst is echt niet fair gewoon.

Dat je dat een keer doet omdat je zeker weet dat het maar 2 tellen duurt en dan de angst voorbij is en het betreffende paard het hoogstwaarschijnlijk zelfs lekker vindt, dat is geen ramp. En ik vind het ook niet gek dat je een paard dat schrikt en bovenop je springt in zijn schrik-reactie, een brul / elleboog geeft dat hij ten alle tijden wel respect moet houden voor jouw positie.

Of dat je doorduwt omdat het een leven of dood situatie is waarbij je geen tijd hebt om het rustiger aan te pakken en het dier de kans te geven om zèlf iets te overwinnen....waar die ook weer van zal groeien in andere situaties.

Afspuiten is nou niet bepaald een leven of dood situatie en het hoeft ook geen weken te duren om toch met kleine stapjes doortastend zonder al teveel koetsjie-koetsjie te werken naar een paard dat beseft dat het eigenlijk wel meevalt. Je hoeft niet door het maximale stress en paniek niveau heen te duwen bij zoiets onnozels als dit.

Nee oke. Dan zijn we het eens

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:03

Shadow0 schreef:
Kabayo schreef:

Cool, dan breken ze wellicht zichzelf. Dat zal ze leren.

Ik reageer puur op de wasplaatsen die breken. Die breken niet. Je kan wel andere soort touwen eraan doen die breken
Als ze wel breken heb je de verkeerde gekocht. Dat is het enige wat ik zeg. Niet dat je dat moet willen… of hoe ik weet hoe de locatie er daar uit ziet
Mensen moeten echt wat minder in gaan vullen voor een ander