Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shadow0 schreef:Kabayo schreef:Om het bij kleine tips te houden, want ze vraagt tips tegen lostrekken, zou ik zeggen een hoofdstel om of een ketting er aan.
Ik zou echt niet weten waarom je een paard de paniek in zou jagen dat 'ie met kettingen in bedwang gehouden moet worden. Het lijkt me vooral een prima manier om verwondingen te krijgen - paarden vechten door als ze zich klemgezet voelen. Je kunt ze leren om een andere reactie te geven - maar meestal niet door nog meer pijn en dwang toe te voegen.
Ik vind het beschamend dat er in 2025 nog steeds mensen zijn die werkelijk denken dat vastzetten met kettingen en dan gewoon doorgaan als het paard in paniek raakt een zinvolle methode is.
Shadow0 schreef:Kabayo schreef:Om het bij kleine tips te houden, want ze vraagt tips tegen lostrekken, zou ik zeggen een hoofdstel om of een ketting er aan.
Ik zou echt niet weten waarom je een paard de paniek in zou jagen dat 'ie met kettingen in bedwang gehouden moet worden. Het lijkt me vooral een prima manier om verwondingen te krijgen - paarden vechten door als ze zich klemgezet voelen. Je kunt ze leren om een andere reactie te geven - maar meestal niet door nog meer pijn en dwang toe te voegen.
Ik vind het beschamend dat er in 2025 nog steeds mensen zijn die werkelijk denken dat vastzetten met kettingen en dan gewoon doorgaan als het paard in paniek raakt een zinvolle methode is.
ElSea schreef:En hoe raad jij dan aan dit op te lossen? Leuk advies, maar in de praktijk toch vaak lastig. Je hebt paarden die als ze echt bang zijn door alles heen gaan hoor. Mijn sensibele kwpn'er heeft de palen van de poetsplaats eruit getrokken, trekt nog regelmatig een halster stuk want als die bang is en vast staat breekt gewoon de pleuris uit. Staat hij niet vast en kan hij 2 of 3 stapjes achteruit doen is er niks aan de hand overigens. Mijn voorkeur heeft toch de andere aanpak maar ook omdat die hier gedwongen de enige optie was. En dat werkt ook, die manier van vastzetten en gewoon doen is niet de enige wijze die correct opgevoede paarden oplevert.
Paardje02 schreef:Popstra schreef:
Precies dit!
Dit is juist al vaker ontkracht als juist NIET de juiste manier. Doordat je hier in principe learned helplessness" door creëert
Elisa2 schreef:Als er paniek reacties ontstaan dan heb je het veel te groot laten worden al.
Ik ben best nuchter, maar bij mij gaat alles toch echt stap voor stap. Net als bij de vliegenspray, als ze dat eng vinden dan maak ik het kleiner/ minder tot het punt waarop ze denken. Dit is oke..en van daaruit bouw ik het op maar zorg altijd voor dat Oke punt als basis.
Paardje02 schreef:Lusitana schreef:Volhouden, steeds weer vastzetten en opnieuw beginnen. Je hoeft dingen over het algemeen niet vaker dan tien keer te herhalen voordat ze het opgeven en ze geven het vaak veel eerder op. Dus gewoon een kwestie van lange adem. Verder ook niet reageren als ze gek doen, gewoon de spuit erop blijven houden. Ik heb diverse ponies en paarden gehad die het maar niks vonden, maar na een paar keer is het wel klaar als je gewoon even door zet.
Ja maar idealiter wil je niet dat ze het "opgeven" maar dat ze leren dat het prima is, en zelfs leuk kan zijn.
Dorine92 schreef:Paardje02 schreef:
Dit is juist al vaker ontkracht als juist NIET de juiste manier. Doordat je hier in principe learned helplessness" door creëert
Net zoals het ontkracht is om nee tegen een kind te zeggen, omdat je dan zogenaamd hun creatieve proces verstoort of meer van dat soort onzin. Wat hier net al gezegd werd. Timing is key. Als je strak timed leert een paard juist dat hij enge dingen kan controleren door rustig te blijven
Paardje02 schreef:Lusitana schreef:Volhouden, steeds weer vastzetten en opnieuw beginnen. Je hoeft dingen over het algemeen niet vaker dan tien keer te herhalen voordat ze het opgeven en ze geven het vaak veel eerder op. Dus gewoon een kwestie van lange adem. Verder ook niet reageren als ze gek doen, gewoon de spuit erop blijven houden. Ik heb diverse ponies en paarden gehad die het maar niks vonden, maar na een paar keer is het wel klaar als je gewoon even door zet.
Ja maar idealiter wil je niet dat ze het "opgeven" maar dat ze leren dat het prima is, en zelfs leuk kan zijn.
Paardje02 schreef:Dorine92 schreef:Net zoals het ontkracht is om nee tegen een kind te zeggen, omdat je dan zogenaamd hun creatieve proces verstoort of meer van dat soort onzin. Wat hier net al gezegd werd. Timing is key. Als je strak timed leert een paard juist dat hij enge dingen kan controleren door rustig te blijven
Dat geen nee zeggen tegen een kind is veel genuanceerder dan hoe jij het nu zegt
Dorine92 schreef:Elisa2 schreef:Als er paniek reacties ontstaan dan heb je het veel te groot laten worden al.
Ik ben best nuchter, maar bij mij gaat alles toch echt stap voor stap. Net als bij de vliegenspray, als ze dat eng vinden dan maak ik het kleiner/ minder tot het punt waarop ze denken. Dit is oke..en van daaruit bouw ik het op maar zorg altijd voor dat Oke punt als basis.
Maar in principe is dit niet logisch. Het zou logischer zijn om juist de druk eraf te halen zodra hij ontspant, in plaats van bij een spanningsreactie de druk eraf te halen. Dan loont spanning.
Elisa2 schreef:Dorine92 schreef:Maar in principe is dit niet logisch. Het zou logischer zijn om juist de druk eraf te halen zodra hij ontspant, in plaats van bij een spanningsreactie de druk eraf te halen. Dan loont spanning.
Zo "denkt" een paard niet, juist door steeds terug te gaan naar dat Oke punt kun je ieder keer een stap verder in vertrouwen met een paard die het oke vindt, zonder dat hij overruled hoeft te worden.
Je ziet in de OP wat er gebeurd bij de manier die jij omschrijft..
pmarena schreef:En wat is het precies het probleem, om als een paard / mens / dier aangeeft dat het 'teveel' is, dat gewoon netjes te respecteren en een stapje terug te doen...Angst / iets nog niet kennen is wel even iets anders dan ongehoorzaamheid
Kunnen we het typische geneuzel van een waarschijnlijk kinderloze (want dan kan je het zo lekker hoogmoedig van grote afstand bekijken) die vanaf de zijlijn wel even vertelt hoe je een kind het beste met klappen jouw wil op kan leggen misschien verder even parkeren voor een ander topic ofzo
Dorine92 schreef:Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, ik heb verder geen aanpak beschreven, ik heb alleen gezegd dat het me niet logisch lijkt om die stappen terug te doen na een verkeerde reactie van het paard, maar juist na een goede reactie van het paard
pmarena schreef:Dorine92 schreef:Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, ik heb verder geen aanpak beschreven, ik heb alleen gezegd dat het me niet logisch lijkt om die stappen terug te doen na een verkeerde reactie van het paard, maar juist na een goede reactie van het paard
Het is an sich geen verkeerde reactie.....het is angst.... vanuit angst is er geen goede of foute reactie en ben je niet leerbaar, want angst overruled je systeem. Doorduwen bij angst is echt niet fair gewoon.
Dat je dat een keer doet omdat je zeker weet dat het maar 2 tellen duurt en dan de angst voorbij is en het betreffende paard het hoogstwaarschijnlijk zelfs lekker vindt, dat is geen ramp. En ik vind het ook niet gek dat je een paard dat schrikt en bovenop je springt in zijn schrik-reactie, een brul / elleboog geeft dat hij ten alle tijden wel respect moet houden voor jouw positie.
Of dat je doorduwt omdat het een leven of dood situatie is waarbij je geen tijd hebt om het rustiger aan te pakken en het dier de kans te geven om zèlf iets te overwinnen....waar die ook weer van zal groeien in andere situaties.
Afspuiten is nou niet bepaald een leven of dood situatie en het hoeft ook geen weken te duren om toch met kleine stapjes doortastend zonder al teveel koetsjie-koetsjie te werken naar een paard dat beseft dat het eigenlijk wel meevalt. Je hoeft niet door het maximale stress en paniek niveau heen te duwen bij zoiets onnozels als dit.
Shadow0 schreef:Kabayo schreef:Wasplaats palen krijgen ze er niet uit. Dan heb je ze niet goed verankerd of de verkeerde gekocht…
Cool, dan breken ze wellicht zichzelf. Dat zal ze leren.