Kabayo schreef:Jaa tuurlijk, er zullen vast mensen voor zijn.
Maar als ik kijk naar onze eigen 4.5 jarige ruin die niemand wil hebben omdat hij enorm groen is (was) in het werk dan word een onbeleerde denk ik nog lastiger. Die van ons was toen hij actief te koop stond braaf onder het zadel, had stuur en rem. Dat was het. Inmiddels gaat het al beter, maar hij is na het beleren stil komen te staan. Wij hebben alleen maar de vraag gehad wat de reden is dat hij nog geen L2 loopt, of hij al op wedstrijd is geweest en dergelijk..
Dat is ook niet hetzelfde.
Een paard kopen wat uit de opfok is gehaald om even in te rijden, maar verder niet veel kan, is wat anders dan een paard waar wel dingen mee zijn gedaan, behalve rijden.
Ik weet zeker dat ik er zo op kan gaan zitten, maar ben daar nog niet mee bezig. Wanneer wel kan ik echt nog niet zeggen. Kan eerst een paar keer alleen zitten zijn en dan ook zo weer een tijdje niks, maar wel ander werk.
DuoPenotti schreef:Bij 1 die 8 of ouder is en niet bereden komen de vragen of hij in het verleden al geprobeerd is en het niet is gelukt.
Er zullen altijd mensen zijn die toch zo'n paard zoeken.
Maar het vijvertje is niet groot.
Kabayo een paard als de jouwe zou me dan wel aanspreken.
Beleerd, maar niet overvraagt.
Het 4 jarige hengstencompetitie paard zou ik dus laten staan.
Maar dat is naar de huidige maatstaven en die zijn dus al even aan het veranderen.
Nu vroegen mensen bij een 4jr al snel; waarom is die nog niet ingereden? Straks gaan ze dat vanaf 8jr vragen misschien. Daarna wordt het gewoon een vijver waarin paarden aangeboden worden die wel of niet ingereden zijn.
Juist omdat heel veel meer mensen bezig zijn met grondwerk, dubbele lijnen etc.
En dan kunnen die mensen ook nog een paard kiezen die wel ingereden is, maar zelf niet gaan rijden.
Je gaat alleen ook kijken naar de prijzen en klasseringen. Het is nu nog moeilijk te meten waar paarden zijn qua grondwerk, maar ook een goed af paard in grondwerk zal straks een prijs hebben.
Heel veel 2022 quarters zijn al ingereden of minstens aan het werk aan de longe. Ik ben benieuwd hoe dat zal zijn met mn 2025 baby na 2jr.
Het zijn nu vooral trainers en sport ruiters die vroeg starten, maar veel particulieren en dan met name ex sport ruiters hoor ik steeds later beginnen en ook veel rustiger.
Maar alles kost geld, een paard goed voorbereiden en langer de tijd nemen helemaal. Waar ik overigens niet wil zeggen dat lang altijd beter is. Voor mij is het wel nog steeds ook hoe.