Wel of niet mijn paard gaan beleren/rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:03

Elisa2 schreef:
Alles valt of staat met hoe iets gedaan wordt denk ik. Dit is een recent onderzoek er over: https://dehippischeondernemer.nl/onderz ... nge-paard/

Ze heeft het ook duidelijk over paarden die alleen op de wei lopen. Dat is dus vlak en heel eenzijdig. Ze geeft wel aan, net wat ik al zei, dat veel omstandigheden meespelen, maar gaat daar imo te weinig specifiek op in bij dit artikel, dus zou ik het hele onderzoek eerst moeten lezen.

Blijft het grote nadeel dat veel trainers zich zelf een hele expert vinden als ze jonge paarden inrijden en toch voor de klant het paard te snel klaarstomen. Iets met geld.......

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:30

Jessix schreef:
Elisa2 schreef:
Feit is dat ze onbeleerd boven een bepaalde leeftijd niet heel erg populair meer zijn. Dus het is zeker wel iets om in het achterhoofd te houden.

Eens, de meeste mensen willen een paard om op te rijden.

Maar het moet niet doorslaggevend zijn in je keuze. Als je het niet wil dan is het natuurlijk gewoon prima.

Natuurlijk moet ze het niet doen.
Dat zie je ook wel aan eerdere reacties dat het best wel gelijk is, jou paard jou keuze.

Maar iets in je achterhoofd houden, dat is geen gekke opmerking.

Die onder de 8 raak je onbeleerd prima kwijt, maar als je leven op de kop staat en hij is 15?
Het word gewoon een stuk moeilijker.

Moet je dan zadelmak maken, nee, maar het kan op een lekkere rustige manier, op jou tempo, wel een soort van extra toekomst perspectief bieden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:35

Elisa2 schreef:
Alles valt of staat met hoe iets gedaan wordt denk ik. Dit is een recent onderzoek er over: https://dehippischeondernemer.nl/onderz ... nge-paard/

mooi stuk, komt best goed overeen met die ik heb geplaatst.
Ook zoals ik heb geleerd. Alleen die man waar ik van leerde hield dan te grote pauzes aan volgens dit artikel.

Jessix

Re: Wel of niet mijn paard gaan beleren/rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:08

Dat schrijf ik toch ook DP.

Ik heb het rijden wel meegenomen omdat het op een gegeven moment paste in ons spel. Zoals ik al schreef waren mijn paarden alle drie vijf jaar oud toen ik er voor het eerst opging. Bij de eerste twee was dat wel iets wat ik graag wilde, bij de laatste was het gewoon een volgende stap. Niet gepland, maar de gelegenheid deed zich voor. Zo ging dat eigenlijk met al mijn paarden.

Ik vind het leuk om te lezen dat steeds meer mensen hun eigen pad hierin volgen. Niet perse doen wat hoort of verwacht wordt. Zo sta ik er ook in. Zoals ik al eerder schreef is mijn laatste paard voor mijn andere paard erbij gekomen. Je wil niet weten hoeveel negatieve reacties ik daarop heb gehad. Zoveel mensen die het maar zonde vinden dat ik totaal niet bezig ben met de capaciteit uit mijn paard halen. Het is niet zonde. Mijn paarden en ik hebben een goed leven en veel plezier met elkaar. Daar gaat het toch om.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:10

Jessix schreef:
Dat schrijf ik toch ook DP.

Ik heb het rijden wel meegenomen omdat het op een gegeven moment paste in ons spel. Zoals ik al schreef waren mijn paarden alle drie vijf jaar oud toen ik er voor het eerst opging. Bij de eerste twee was dat wel iets wat ik graag wilde, bij de laatste was het gewoon een volgende stap. Niet gepland, maar de gelegenheid deed zich voor. Zo ging dat eigenlijk met al mijn paarden.

Ik vind het leuk om te lezen dat steeds meer mensen hun eigen pad hierin volgen. Niet perse doen wat hoort of verwacht wordt. Zo sta ik er ook in. Zoals ik al eerder schreef is mijn laatste paard voor mijn andere paard erbij gekomen. Je wil niet weten hoeveel negatieve reacties ik daarop heb gehad. Zoveel mensen die het maar zonde vinden dat ik totaal niet bezig ben met de capaciteit uit mijn paard halen. Het is niet zonde. Mijn paarden en ik hebben een goed leven en veel plezier met elkaar. Daar gaat het toch om.

klopt, was inderdaad een soort van aanvulling/bevestiging van mij.
Had ik duidelijker moeten zeggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:48

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:

mooi stuk, komt best goed overeen met die ik heb geplaatst.
Ook zoals ik heb geleerd. Alleen die man waar ik van leerde hield dan te grote pauzes aan volgens dit artikel.

Het zijn ook weer nieuwe inzichten, vroeger was het heel normaal om ze zadelmak te maken en weer een half jaar of jaar weg te zetten. Mij lijkt dit nog altijd beter dan een paard overtrainen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:06

Dat sowieso :j
Maar "onder training" is ook niet de oplossing.

Beetje tussenin dus.

Als je een rijdpaard wilt natuurlijk :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:43

Een 8 jarige onbeleerde raak je wel moeilijk kwijt, uitzonderingen daar gelaten. Bereid je vooral voor op de vragen wat het dier mankeert omdat hij niet gereden is.
Daarnaast mocht hij ooit onbeleerd verkocht worden op oudere leeftijd dat mensen denken " oh die is al ouder. Kan hem morgen wel een zadel opgooien" . Dat vind ik nog bijna zieliger dan rustig aan beleren.

Alles valt en staat met beleid. Je doet niet dingen in 1x. Ik kan wel aanraden hem tenminste te beleren. En al doe je dat bitloos en zonder zadel. Mocht er ooit iets gebeuren of je bedenkt je later dat je toch wil rijden of het paard moet verhuizen, dat hij het toch een beetje gewent is

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:44

Kabayo schreef:
Een 8 jarige onbeleerde raak je wel moeilijk kwijt, uitzonderingen daar gelaten. Bereid je vooral voor op de vragen wat het dier mankeert omdat hij niet gereden is.
Daarnaast mocht hij ooit onbeleerd verkocht worden op oudere leeftijd dat mensen denken " oh die is al ouder. Kan hem morgen wel een zadel opgooien" . Dat vind ik nog bijna zieliger dan rustig aan beleren.

Alles valt en staat met beleid. Je doet niet dingen in 1x. Ik kan wel aanraden hem tenminste te beleren. En al doe je dat bitloos en zonder zadel. Mocht er ooit iets gebeuren of je bedenkt je later dat je toch wil rijden of het paard moet verhuizen, dat hij het toch een beetje gewent is

Maar dat is hoe het lang was. Er is ook al heel lang vraag naar wel oudere onbeleerde paarden, maar die zijn vaak niet te vinden.
De vraag naar niet te jong ingereden paarden groeit en zal blijven groeien.

Je kan natuurlijk als je een paard gaat kopen het paard beoordelen op hoe het is en ook kijken wat de eigenaar er wel mee heeft gedaan en waar het staat met bijv opvoeding en grondwerk.
Als iemand heel bewust wel werkjes doet, maar niet rijdt, zal die het ook kunnen laten zien als je komt bezichtigen.

Ik doe niet veel, maar doe wel spelenderwijs sinds zijn geboorte van alles. Dat is straks geen uit de klei getrokken paard die schrikt van elke beweging op of rondom hem.

Je zal het bijv ook in de prijs kunnen gaan terug zien. Zet je een paard 8jr weg of lukt het inrijden niet en moet je er vanaf, zal die lager geprijsd horen te zijn.
Heb je 8jr geïnvesteerd in opoeding en training op de grond, zal daar een gelijk prijskaartje aan vast komen te zitten als bij een ingereden paard.

En het zegt ook helemaal niks. Je kan paarden kopen die enorm slecht zijn ingereden of al een hele rugzak hebben. Dan zegt dat ingereden zijn ook niet alles. Dan koop je vaak ook nog een hoop extra ellende of iig werk.
En dat is vaker onkunde dan een verkeerd paard.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:55

Jaa tuurlijk, er zullen vast mensen voor zijn.
Maar als ik kijk naar onze eigen 4.5 jarige ruin die niemand wil hebben omdat hij enorm groen is (was) in het werk dan word een onbeleerde denk ik nog lastiger. Die van ons was toen hij actief te koop stond braaf onder het zadel, had stuur en rem. Dat was het. Inmiddels gaat het al beter, maar hij is na het beleren stil komen te staan. Wij hebben alleen maar de vraag gehad wat de reden is dat hij nog geen L2 loopt, of hij al op wedstrijd is geweest en dergelijk..
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 18-12-24 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:58

Bij 1 die 8 of ouder is en niet bereden komen de vragen of hij in het verleden al geprobeerd is en het niet is gelukt.

Er zullen altijd mensen zijn die toch zo'n paard zoeken.
Maar het vijvertje is niet groot.

Kabayo een paard als de jouwe zou me dan wel aanspreken.
Beleerd, maar niet overvraagt.
Het 4 jarige hengstencompetitie paard zou ik dus laten staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:09

Kabayo schreef:
Maar als ik kijk naar onze eigen 4.5 jarige ruin die niemand wil hebben omdat hij enorm groen is (was) in het werk dan word een onbeleerde denk ik nog lastiger. Die van ons was toen hij actief te koop stond braaf onder het zadel, had stuur en rem. Dat was het. Inmiddels gaat het al beter, maar hij is na het beleren stil komen te staan. Wij hebben alleen maar de vraag gehad wat de reden is dat hij nog geen L2 loopt, of hij al op wedstrijd is geweest en dergelijk..

Dat is ook niet hetzelfde.

Een paard kopen wat uit de opfok is gehaald om even in te rijden, maar verder niet veel kan, is wat anders dan een paard waar wel dingen mee zijn gedaan, behalve rijden.

Ik weet zeker dat ik er zo op kan gaan zitten, maar ben daar nog niet mee bezig. Wanneer wel kan ik echt nog niet zeggen. Kan eerst een paar keer alleen zitten zijn en dan ook zo weer een tijdje niks, maar wel ander werk.

DuoPenotti schreef:
Bij 1 die 8 of ouder is en niet bereden komen de vragen of hij in het verleden al geprobeerd is en het niet is gelukt.

Er zullen altijd mensen zijn die toch zo'n paard zoeken.
Maar het vijvertje is niet groot.

Kabayo een paard als de jouwe zou me dan wel aanspreken.
Beleerd, maar niet overvraagt.
Het 4 jarige hengstencompetitie paard zou ik dus laten staan.

Maar dat is naar de huidige maatstaven en die zijn dus al even aan het veranderen.

Nu vroegen mensen bij een 4jr al snel; waarom is die nog niet ingereden? Straks gaan ze dat vanaf 8jr vragen misschien. Daarna wordt het gewoon een vijver waarin paarden aangeboden worden die wel of niet ingereden zijn.

Juist omdat heel veel meer mensen bezig zijn met grondwerk, dubbele lijnen etc.

En dan kunnen die mensen ook nog een paard kiezen die wel ingereden is, maar zelf niet gaan rijden.

Je gaat alleen ook kijken naar de prijzen en klasseringen. Het is nu nog moeilijk te meten waar paarden zijn qua grondwerk, maar ook een goed af paard in grondwerk zal straks een prijs hebben.

Heel veel 2022 quarters zijn al ingereden of minstens aan het werk aan de longe. Ik ben benieuwd hoe dat zal zijn met mn 2025 baby na 2jr.
Het zijn nu vooral trainers en sport ruiters die vroeg starten, maar veel particulieren en dan met name ex sport ruiters hoor ik steeds later beginnen en ook veel rustiger.

Maar alles kost geld, een paard goed voorbereiden en langer de tijd nemen helemaal. Waar ik overigens niet wil zeggen dat lang altijd beter is. Voor mij is het wel nog steeds ook hoe.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:11

De vijver is inderdaad niet zo groot, maar ik zie wel een stroming waarin inrijden steeds later gebeurd en ook niet perse het ultieme doel meer is. Ik vind sowieso niet dat je iets met je paard moet doen voor een ander, tenzij je hem echt hebt voor de handel.

Die van mij hebben een Parelli basis en zijn verder klassiek opgeleid. Nu gaan die van mij nooit weg maar anders zijn er zeker wel liefhebbers voor te vinden ondanks dat ze hun 10 rittenkaart niet vol hebben. Het type mens wat mijn paarden leuk zou vinden zou ook direct zien dat rijden zeker wel tot de mogelijkheden behoort.

Maar nogmaals, die poel is niet de grootste dus zeker goed om mee te nemen in je afwegingen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:14

Hier mijn trekpaard wel beleerd met 3 jaar begonnen met enkelspan mennen. Met 3,5 jaar begonnen onder het zadel. Lees 1x per 2 a 3 weken 15 a 20 minuten gedaan omdat meer tijd er niet was en dit was voor hem ook echt oke. Na nog geen 5x rijden in de bak ging hij mee de polder in onder het zadel voor korte stukken. Met 4,5 jaar in 2 span beleerd en verder heel veel grondwerk en los werken gedaan. Amper longeren omdat ik dat niet vind passen bij zo'n jong trekpaard. Inmiddels 5,5 jaar en afgelopen najaar echt wat meer gaan belasten. In januari de ostheopaat en vanaf februari terug op ijzers en gaan we echt fanatieker aan de slag dit jaar. Voornamelijk qua (enkelspan) mennen. Wel met bit omdat ik mij daar zekerder mee voel. Echter wij hebben minimaal contact via bit en heel veel via stem. Lang leve grondwerken! Heb afgelopen jaar koetsiersbewijs gehaald en had steeds spierpijn na afloop van een les ivm dat ik zoveel druk moest gebruiken op leidsels en bit. Als ik zelf zo zou moeten mennen dan had ik er absoluut geen plezier in gehad! Dus ja de manier waarop je met bit enz om gaat kan zo verschillend zijn. Mijn paard biedt zich al direct aan met open mond als hij hoofdstel ziet. Zo zie ik het uiteraard ook graag! En nee, dat is niet omdat we het met snoep oid belonen maar gewoon omdat hij ook graag mee gaat. Ik grap wel eens als hij het kon zou hij regelmatig zelf zijn tuig ophalen en om doen haha

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:17

De vijver veranderd, maar als je dan onderzoeken leest dat heel laat beginnen geen voordeel heeft dan vraag ik me af hoe groot die vijver gaat worden. Als mensen dus juist hun paard gezond willen houden niet.

Natuurlijk heb je mensen die nooit gaan rijden, maar de meeste willen toch wel een recreatief bosrondje kunnen maken.

En zeggen ze gaan nooit meer weg.
Nee die in principe die ik nu heb ook niet.
Maar als ik morgen dood neerval zullen ze niet blijven.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:25

superpony schreef:
Kabayo schreef:

Dat is ook niet hetzelfde.

Een paard kopen wat uit de opfok is gehaald om even in te rijden, maar verder niet veel kan, is wat anders dan een paard waar wel dingen mee zijn gedaan, behalve rijden.

Huh? Ons paard is nooit in een opfok geweest en er is altijd heel grondwerk mee gedaan... Is koemak op de trailer, alleen te laden, braaf bij smid en dierenarts, altijd gebit op orde, fysio heeft m netjes nagekeken, kent longeren en dubbele lijnen. Miste alleen de balans onder het zadel en de aanleuning.

Maar fijn, hier gaat het topic niet over.

Ik kan TS alleen aanraden hem wel te leren dat je erop kan zitten. Dit kan ook zonder tuig. Maar net hoe hij aanvoelt en hoe braaf die is. En of je zelf zo'n durfal bent :D
Je hoeft echt niet perse te rijden. Je moet vooral genieten!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:59

DuoPenotti schreef:
De vijver veranderd, maar als je dan onderzoeken leest dat heel laat beginnen geen voordeel heeft dan vraag ik me af hoe groot die vijver gaat worden. Als mensen dus juist hun paard gezond willen houden niet.

Natuurlijk heb je mensen die nooit gaan rijden, maar de meeste willen toch wel een recreatief bosrondje kunnen maken.

Voor jou kan ik niet spreken natuurlijk maar wel voor mezelf. Mijn paarden blijven hier. :) En sowieso genoeg mensen die ze wel willen hebben, wat dus niet nodig is. En ze zijn gewoon te rijden. Er staat niets in de weg om dat op te pakken als je het zou willen.

Ik weet het niet van die onderzoeken. Ze gaan beide kanten op. Er zijn er ook genoeg die het tegendeel bewijzen. Daarbij blijft het natuurlijk maar net zo wat je je als mens goed bij voelt. Voor mij is dat absoluut niet in de groep vroeg starten. Een 3 jarige die al beleerd is, al is het nog zo rustig gegaan, laat ik staan. En zo dus ook andere met mij. Nogmaals niet de meerderheid maar zeker wel een groep die nog steeds groeiende is.

boedjang

Re: Wel of niet mijn paard gaan beleren/rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:18

Hier op stal stond ook een snoepje van een paardje, bewust nog niet ingereden vanwege leeftijd, idee was om ook te behouden for ever..maar ja toch moeten verkopen omdat leven nu eenmaal anders kan lopen. Maar kreeg inderdaad wel de vraag ,waarom niet ingereden is er dan toch wat aan de hand etc...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:16

boedjang schreef:
Hier op stal stond ook een snoepje van een paardje, bewust nog niet ingereden vanwege leeftijd, idee was om ook te behouden for ever..maar ja toch moeten verkopen omdat leven nu eenmaal anders kan lopen. Maar kreeg inderdaad wel de vraag ,waarom niet ingereden is er dan toch wat aan de hand etc...

Ja dat kan natuurlijk en dat is heel zuur, maar is bij mij gewoon niet aan de orde. Mijn paarden verlaten het erf pas als ze dood zijn. :)

Maar dit is ook niet de vraag van TS. Mijn antwoord aan haar is dat zij moet doen waar zij zich goed bij voelt. Eventuele consequenties moet ze afwegen en dan een keuze maken. Je kan ook een paard een trauma bezorgen door verkeerd inrijden, dan is hij ook moeilijker verkoopbaar. ;) Je hebt een paard voor jezelf en je doel met je paard moet je zelf kunnen bepalen. Je bent hem niet aan het houden en opleiden voor een volgende eigenaar tenzij je doel handel is.

Succes met je besluit TS! En wat je nu bedenkt daar kun je later natuurlijk altijd nog op terugkomen. Beleren onder het zadel kan ook op latere leeftijd mocht je het dan alsnog willen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 15:07

DuoPenotti schreef:

Maar die onderzoeken zijn echt wel heel beperkt. Ook die gaan over paarden die of helemaal niks doen of beleerd worden. Daar zit echt nog veel tussen en omheen.

Daaruit blijkt wel dat grondwerk of iets doen beter is, maar de stap naar zitten en rijden is niet per se noodzakelijk om een paard sterk te maken en houden.

Daarbij gaat het om paarden die anders alleen op een wei stonden. Daar is geen variatie van ondergrond, geen obstakels etc. Als ik hier zie hoe ze bijv over de heuvel gaan........

En natuurlijk is een ruiter dragen ook echt weer anders dan grondwerk en dubbele lijnen, maar of een paar dat kan handelen of niet hangt af van meer dingen.

Er is gewoon verandering. Iemand die niet wil rijden zou ook een gereden paard kunnen kopen en er gewoon nooit op gaan zitten.
Maar grondwerk en of dubbele lijnen gaat steeds verder. Voorheen was het vaak vooral een basis om een paard te beleren. Nu is het een nieuwe of extra manier om te trainen. Veel mensen en steeds meer mensen beleven daar ook plezier aan.

Vergis je ook niet hoeveel mensen angst hebben of zich te zwaar vinden en toch iets zoeken om te doen. Die groep groeit echt.

Je kan nooit nooit zeggen, maar ik heb ook alles om te houden en de oudere zouden zeker nooit meer verhuizen. Voor de jongere is het dan aan mijn man en of zoon. Er zullen toch wel mensen op afkomen die erbij passen en anders zien mensen zelf snel genoeg dat het geen match is.
Je hebt nooit garanties, maar daar kan je dan eenvoudig weg niks meer aan doen als je er niet meer bent.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:11

Sp
Waar zeg ik dat het niet veranderd?

Ik begrijp eigenlijk je quote en antwoord naar mij niet in deze

Noby24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:37

Vooral op je gevoel af gaan.
Bit is niet noodzakelijk. En vooral naar je paard kijken of die het leuk vind. Vind die het niks, kun je altijd nog stoppen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:16

boedjang schreef:

Op zeker dat daar vragen over komen en het scheelt ook enorm in de prijs die ervoor betaald gaat worden. Overigens is dit paard alleen onbereden, hij is niet onbeleerd aangezien hij aan de hand al zijgangen loopt met zijn 3,5 jaar?!.

Wat je dan dus kan kopen straks is een onbereden, verwende aap die geen idee heeft hoe zijn lijf werkt en de nooit geleerd heeft inschikkelijk te zijn naar mensen. Dat is mijn voorspelling aan de hand van de berichten van de ts.