Runa schreef:Hey Misty, wat fijn voor je paard dat hij met jou mee mag! En goed dat je al les neemt. Ik ben wel nieuwsgierig naar waarom dit nog niet kan op je huidige plekje?
Verder zou ik een paard met het verleden als dit eerst vooral dingen gaan doen die jullie beide leuk vinden. Ik kan me voorstellen dat je wat spieren wilt kweken nu, maar ik denk dat het mentale stukje nu voorrang heeft als ik je tekst zo lees.
Het is wel lastig precies advies te geven zonder het paard 'live' te zien natuurlijk, maar als ik je bericht zo lees dan zou ik alles even opnieuw opbouwen. Dus nog even niet rijden, maar gewoon bij je paard zijn, wat poetsen, laten grazen in de hand, dat soort dingen. En als je hem wel weer wat serieuzer aan het werk zet, dan super klein beginnen. Loopt ie 1 rondje aan de longe? Top! Dat was de training voor vandaag. Je zegt dat hij nu soms nergens op reageert bij het longeren, hij slaat helemaal dicht. Dat zou ik graag voor willen zijn.
Daarnaast kan het ook goed zijn dat je paard de verbinding met z'n lijf wat kwijt is na al die jaren. Dan kun je dus een paard krijgen dat lomp is en op voeten gaat staan. (Struikelt hij ook wel eens over dingen?)
Daarom zou ik ook eens bezig gaan met wat lichaamsbewustzijn. Een balkje op de grond, wat slalommen om pionnen, stappen op een yoga mat (al is dat voor sommige paarden wel echt next level, dus bouw dat rustig op), dat soort dingen. Wel zonder zweepje, het gaat er namelijk niet zozeer om dát ie er direct over of langs gaat, maar dat hij erover nadenkt. En daar helpt stress en een zweep niet bij. Een lekker brokje of een handje gras als ie z'n best doet, helpt bijvoorbeeld prima. (Renske Smit/Kuddwerk had hier een poos terug ook een webinar over, misschien doet ze dat nog steeds wel. In ieder geval op haar instagram ook eea over te vinden)
Ten slotte ben ik ook erg fan van speuren met paarden! Juist paarden die wat negatief tegen dingen aankijken (die staken, die boos doen naar mensen) zijn denk ik geholpen met speuren. Wat al zo simpel kan zijn als een snoepje op een handdoek leggen in het begin. Dat kun je dan uitbouwen naar heel veel dingen. Theezakjes (voor de geur) tussen wat knuffels leggen, snoepjes op of tussen wat laarzen of pionnen of een doos met wat ballen of flessen met een smaakje eraan of... Nouja, je kunt een hoop. Speuren is een vorm van verrijking waarbij nieuwe dingen ontdekken iets leuks oplevert, waardoor, als het goed is, het brein minder snel van "we gaan iets doen -> dit is stom" gaat, maar "we gaan iets doen -> dit wordt vast leuk". (Rachael Draaisma heeft hier een boek over geschreven)
Dan bouw je ook meer een positieve bankrekening op voor wanneer je lastigere of vervelendere dingen gaat vragen zoals longeren op dit moment is. Plus is er best een kans dat longeren met wat rust sowieso makkelijker wordt voor je paard.
En ik vind de tip om je paard na te laten kijken door een fysio of andere behandelaar ook een goede! Ik ben zelf fan van Jolien Dalenberg. (Ook te vinden op Instagram, als je nieuwsgierig bent).
Nog een ding nu mijn reactie toch best lang wordt, het is super interessant en nuttig om wat meer te lezen over hoe paarden leren. Bijvoorbeeld het leerkwadrant: https://www.ingeteblick.be/denkwerk-2/d ... rquadrant/
Als je met je paard aan het werk bent en hij laat niet zien wat jij wil, is het goed om ook even stil te staan bij de vraag wat je misschien bewust of onbewust beloont of straft met je timing. Kan ook helpen om jezelf te filmen en terug te kijken.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Dankjewel, ik verschoot echt van hoe hard je zijn gedrag kon herkennen met een minimale beschrijving van mij. Hij is inderdaad lomp, en ik ben van plan om met balkjes te starten.
Les op mijn stal van andere trainers is niet toegestaan, binnen een jaar ga ik wel verhuizen (dat ik nog n jaar blijf heeft een privé reden.)
Ik denk dat veel mensen wel vermoeden dat ik hem amper ken, maar ik ken hem al heel goed en hij mij, ik was namelijk één van de weinigen dat hem graag zag en veel met hem bezig was, hij is nu ook al effe van mijn, en ik heb nu al een tijdje rustig aangedaan. Ik wou nu gewoon stilletjes beginnen;
Ik probeer zeker ook af te ronden en met stem en snoepjes/brokjes te belonen als hij zelfs al een cirkeltje loopt aan de longe. Momenteel is het vrijrijden bitloos (vindt hij super interessant en leuk!). Ik blijf zo veel mogelijk van mijn teugels af, aangezien ze nogal ruw met hem waren. 1x per week les aangezien ik nu allemaal nieuwe bitjes ben aan het testen (hij vindt dit zeer interessant, weinig stress. Als hij het niet fijn vindt, bitje uit en bitloos). Klinkt vreemd, maar het rijden vindt hij totaal niet spannend of moeilijk, behalve de gallop. Vroeger was dit wel, maar sinds dat hij beter in zijn vel zit niet meer. Het is alleen grondwerk dat hij erg frustrerend vindt. Dat 'speuren' heb ik nog niet geprobeerd, zal ik zeker eens doen! Dankjewel voor de super lieve tip.