Grondwerk "respectloos" paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 01:15

Runa schreef:
Hey Misty, wat fijn voor je paard dat hij met jou mee mag! En goed dat je al les neemt. Ik ben wel nieuwsgierig naar waarom dit nog niet kan op je huidige plekje?

Verder zou ik een paard met het verleden als dit eerst vooral dingen gaan doen die jullie beide leuk vinden. Ik kan me voorstellen dat je wat spieren wilt kweken nu, maar ik denk dat het mentale stukje nu voorrang heeft als ik je tekst zo lees.

Het is wel lastig precies advies te geven zonder het paard 'live' te zien natuurlijk, maar als ik je bericht zo lees dan zou ik alles even opnieuw opbouwen. Dus nog even niet rijden, maar gewoon bij je paard zijn, wat poetsen, laten grazen in de hand, dat soort dingen. En als je hem wel weer wat serieuzer aan het werk zet, dan super klein beginnen. Loopt ie 1 rondje aan de longe? Top! Dat was de training voor vandaag. Je zegt dat hij nu soms nergens op reageert bij het longeren, hij slaat helemaal dicht. Dat zou ik graag voor willen zijn.

Daarnaast kan het ook goed zijn dat je paard de verbinding met z'n lijf wat kwijt is na al die jaren. Dan kun je dus een paard krijgen dat lomp is en op voeten gaat staan. (Struikelt hij ook wel eens over dingen?)

Daarom zou ik ook eens bezig gaan met wat lichaamsbewustzijn. Een balkje op de grond, wat slalommen om pionnen, stappen op een yoga mat (al is dat voor sommige paarden wel echt next level, dus bouw dat rustig op), dat soort dingen. Wel zonder zweepje, het gaat er namelijk niet zozeer om dát ie er direct over of langs gaat, maar dat hij erover nadenkt. En daar helpt stress en een zweep niet bij. Een lekker brokje of een handje gras als ie z'n best doet, helpt bijvoorbeeld prima. (Renske Smit/Kuddwerk had hier een poos terug ook een webinar over, misschien doet ze dat nog steeds wel. In ieder geval op haar instagram ook eea over te vinden)

Ten slotte ben ik ook erg fan van speuren met paarden! Juist paarden die wat negatief tegen dingen aankijken (die staken, die boos doen naar mensen) zijn denk ik geholpen met speuren. Wat al zo simpel kan zijn als een snoepje op een handdoek leggen in het begin. Dat kun je dan uitbouwen naar heel veel dingen. Theezakjes (voor de geur) tussen wat knuffels leggen, snoepjes op of tussen wat laarzen of pionnen of een doos met wat ballen of flessen met een smaakje eraan of... Nouja, je kunt een hoop. Speuren is een vorm van verrijking waarbij nieuwe dingen ontdekken iets leuks oplevert, waardoor, als het goed is, het brein minder snel van "we gaan iets doen -> dit is stom" gaat, maar "we gaan iets doen -> dit wordt vast leuk". (Rachael Draaisma heeft hier een boek over geschreven)

Dan bouw je ook meer een positieve bankrekening op voor wanneer je lastigere of vervelendere dingen gaat vragen zoals longeren op dit moment is. Plus is er best een kans dat longeren met wat rust sowieso makkelijker wordt voor je paard.

En ik vind de tip om je paard na te laten kijken door een fysio of andere behandelaar ook een goede! Ik ben zelf fan van Jolien Dalenberg. (Ook te vinden op Instagram, als je nieuwsgierig bent).

Nog een ding nu mijn reactie toch best lang wordt, het is super interessant en nuttig om wat meer te lezen over hoe paarden leren. Bijvoorbeeld het leerkwadrant: https://www.ingeteblick.be/denkwerk-2/d ... rquadrant/
Als je met je paard aan het werk bent en hij laat niet zien wat jij wil, is het goed om ook even stil te staan bij de vraag wat je misschien bewust of onbewust beloont of straft met je timing. Kan ook helpen om jezelf te filmen en terug te kijken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Dankjewel, ik verschoot echt van hoe hard je zijn gedrag kon herkennen met een minimale beschrijving van mij. Hij is inderdaad lomp, en ik ben van plan om met balkjes te starten.
Les op mijn stal van andere trainers is niet toegestaan, binnen een jaar ga ik wel verhuizen (dat ik nog n jaar blijf heeft een privé reden.)
Ik denk dat veel mensen wel vermoeden dat ik hem amper ken, maar ik ken hem al heel goed en hij mij, ik was namelijk één van de weinigen dat hem graag zag en veel met hem bezig was, hij is nu ook al effe van mijn, en ik heb nu al een tijdje rustig aangedaan. Ik wou nu gewoon stilletjes beginnen;
Ik probeer zeker ook af te ronden en met stem en snoepjes/brokjes te belonen als hij zelfs al een cirkeltje loopt aan de longe. Momenteel is het vrijrijden bitloos (vindt hij super interessant en leuk!). Ik blijf zo veel mogelijk van mijn teugels af, aangezien ze nogal ruw met hem waren. 1x per week les aangezien ik nu allemaal nieuwe bitjes ben aan het testen (hij vindt dit zeer interessant, weinig stress. Als hij het niet fijn vindt, bitje uit en bitloos). Klinkt vreemd, maar het rijden vindt hij totaal niet spannend of moeilijk, behalve de gallop. Vroeger was dit wel, maar sinds dat hij beter in zijn vel zit niet meer. Het is alleen grondwerk dat hij erg frustrerend vindt. Dat 'speuren' heb ik nog niet geprobeerd, zal ik zeker eens doen! Dankjewel voor de super lieve tip. :)

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 01:18

mce schreef:
weet je waar die "respectloosheid" vangadaan komt??
is het respectlooshid of gewoon aangeven dat het niets snapt wat u vraagt/bedoeldt

we gaan er maar van uit dat het alles kan en weet, helaas deze heeft waarschijnlijk een rugzakje en dat moet je laten zitten want als je niet weet wat er in zit - dus hoe is zijn/haar gedrag ontstaan - moet je niet de illusie hebben het af te leren

je moet ook niets willen afleren maar iets anders aanbieden, belonen ipv straf,
kan met een klopje op de schouder of een vriendelijke stem niet te veel snoepjes ect. want dan loopt je kans dat hij het alleen daar voor doet/gaat doen

leer hem dat je niets van hem vraagt maar verzoekt bereidheid tot samenwerken en dat komt merendeel van u uit omdat het paard eerst u moet gaan vertrouwen - hierboven al genoemd positieve bekrachtigeng/R4
Ik probeer inderdaad ook met stem te belonen.
maar als u die kennis en kunde niet hebt, teweinig geduld en tijd neem dan les van iemand die u daar bij kan helpen, want ook u moet eerst leren hoe te handelen met DIT paard, dan kunnen video's en blogs mee helpen
maar eerst uw eigen paard leren lezen zodat u heel gericht kunt doen wat nodig is

grondwerken kan heel leuk zijn maar leer b.v. eerst een paard aan de hand over balkjes stappen leer hem bij u te blijven in stap, dus niet boos worden als hij er overheen vliegt, begin op nieuw en stap over de balkjes, tot het niet meer angstig is - maar een nieuwsgierigheid/interesse toont -in dat wat u doet en dan gaat u naast de balkjes lopen tot hij snapt dat hij jet zelf kan en dan maak je de afstand steeds groter

longeren evenzo, begin andersom ga eerst gewoon zelf rondjes mee lopen, begin klein en beloon met stem, hou de zweep erachter maar zie hoe hij er op reageert, wacht tot het de zweep accepteert en maak de ring groter,
laat hem af en toe voelen dat de zweep hem aanraakt - niet slaan - maar simpel leren dat de zweep "geen pijn" doet maar een aanmoediging kan zijn of een ondersteuning van een commanco - bij aangaan in draf b.v., vraag het eerst met de stem en dan onderstening met de zweep

sta zelf nooit op de "automatische piloot" besef/accepteert dat er nooit iets standaart is, help het paard te leren wat U vraagt

mooie test ook voor u zelf om gduld te oefenen en bereidheid tot samen leren

Veel succes, kan een heel leuk project zijn/worden als u er goed in begeleid wordt

Geduld heb ik genoeg, en als dat op is rond ik zsm af. Ik wil dat niet afweren op hem.
Begeleidig zal ik krijgen, ik wil nu stilletjes grondwerk doen om de basis aan te leren, dat hij hoogstwaarschijnlijk niet heeft gehad. Hij is niet als manege paard opgeleerd.

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 01:20

Lieser schreef:
Ik lees niet zozeer dat je paard respectloos is. Ik lees dat je paard dingen moeilijk vindt, opdrachten niet kent of niet snapt of letterlijk de spieren of de conditie niet heeft om ze uit te voeren. Maar ook dat het paard jou (nog) niet kent en niet vertrouwt. Daar zou ik eerst aan werken.

Sorry, ik bedoelde "respectloos" echt met de quote on quote.
Ik ga volledig akkoord met wat je zegt, en dat is de waarheid. Hij is gewoon op andere momenten dus "respectloos" (naar de weide doen, rondstappen, ongeduldig voor het eten...) omdat hij dus die basis niet heeft gehad.

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 01:22

germie schreef:
Als het niets lichamelijks is, dan ben ik benieuwd hoe hij loopt aan een longe bij iemand met meer ervaring. Negeert hij dan ook alles, of is een tik met de zweep dan genoeg om hem te laten lopen?

Verder, grondwerk is niet alleen longeren, dat begint al met borstelen, voetjes geven, wandelen enz. Gaat dat allemaal wel goed? Want je kunt ook gewoon aan een halster je paard leren wijken bijvoorbeeld. Dat kan allemaal in stap.

En hoe is het paard onder de man? Ook traag of dan gewoon wel voldoende voorwaarts?

Ik ben de enige waarbij het zelfs aan de longe stapt, hij heeft zelfs al mooi deftig aan de longe gegallopeerd en al. Het wisselt af. Bij iedereen staakt hij.
Wandelen enz ben ik al effe mee bezig, ik wil nu stilletjes beginnen met de volgende stap?
Hij is zeker voldoende voorwaarts, hij is nu super chill onder zadel en heel braaf. Bokjes zijn ook gedaan, dat deed hij 1 jaar geleden. Hij zit nu trouwens ook beter in zijn vel. (Beter gewicht, spieren worden beter.)

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 01:25

Elisa2 schreef:
Mijn eerste gedachte bij een manegepaard is, die zit wellicht compleet vast.

Ik zou hem eerst eens goed na laten kijken, los laten maken etc.

Het klinkt alsof het dier het longeren niet snapt, longeer je in de roundpen? Het staken vind ik en lastige..ben ook benieuwd of hij dit ohz ook doet. Als het paard er iets mee aangeeft of dat hij gewend is dat hulpen genegeerd mogen worden. Sowieso als hij naar je toe komt gewoon consequent terug sturen en dat is de te voorkomen door de zweep naar de schouderpositie te brengen ipv er achter in drijfpositie.

Is dit paard buiten weleens aan het rennen en bokken?

Yup, kan zitten dat hij vast zit; osteopaat komt zsm.
Longeren snapt hij idd nog niet 100%, de ene dag alsof hij het al zijn hele leven perfect doet, soms staken. Ik heb al les gevolgd (op andere locatie met ander paard) voor het longeren (aanleren.) Dit lukt nu idd afwisselend.
Hij is zowiezo een rustig paard, dus op de weide is hij heel rustig. Maar in de piste bij hij vrij longeren (dit doet hij perfect...) bokt hij en doet hij ook zot.

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 01:27

Hevonen schreef:
Weet je zeker dat jouw lichaamstaal correct is? Dat is heel vaak het grootste probleem bij longeren. Hoe ervaren ben je, lukt het met willekeurige andere paarden wel probleemloos?

Ik heb vaker paarden gezien die zich 'niet lieten longeren', maar met een ervaren longeur keurig deden wat werd 'gezegd'.

Oh ja, zorg behalve werk ook voor ontspanning, ga lekker wandelen, speel met hem, laat hem eventueel aan de hand grazen, etc.

Bij andere paarden lukt het, maar dit waren altijd te voorwaarste paarden. Kan zeker zijn dat mijn lichaamstaal niet correct is, zijn "respectloosheid" bij het longeren is het niet snappen trouwens. Ik heb dat nogal onduidelijk gemaakt in mijn tekst. Ik ben- vreemd genoeg- de enige die hem zelfs kan longeren.

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 01:29

Marjo schreef:
Ik zou eens starten met een les waarin jij je bewust wordt van je lichaamstaal. Geef jij met je lichaam de juiste signalen af?
Dat begint al met het wandelen. Hoe loopt jouw paard met jou mee? Welke signalen geef jij aan je paard om hem te versnellen of langzamer te gaan. Ben jij je bewust van wat je schouders vertellen, en gebruik jij je hele lijf in je communicatie?

Dit zijn dingen die je met andere paarden ook kan leren, maar alleen als je instructie je daar goed in kan begeleiden. Misschien is het slim om instructie in de hoek van de Academische Rijkunst te zoeken :j

[edit] Respectloos geloof ik niet zo in trouwens. Ik denk dat je paard gewoon niet begrijpt wat je probeert te zeggen, of niet durft te reageren omdat hij in het verleden op zijn falie kreeg met zijn reacties. Het is dus belangrijk dat je hem niet straft als hij reageert, maar probeer te achterhalen waarom hij zo reageert. Dat komt meestal bij jou vandaan.

Hey, inderdaad; met "respectloos" (daarvan ook de quote on quote in mijn tekstje) in onduidelijkheid. Bij het stappen naar de weide enzo is hij wel altijd in mijn ruimte, dat bedoelde ik eerder. Hij heeft inderdaad ook een niet-geweldig verleden. Ik volg les in academische rijkunst op andere locatie met andere paarden. (binnen een jaar met mijn eigen)

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 01:30

Contemplate schreef:
Wat goed dat je om tips vraagt. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, zoek een stijl die je aanspreekt.
Ik herken veel van het gedrag wat je beschrijft van een jonkie waar ik mee werkte. Ik deed een andere stijl horsemanship, maar heb toen bij TRT wel een hele fijne manier gevonden om mee te beginnen. In de basis geldt, consequent zijn richting het paard, maar ook met jouw lichaamstaal en hulpen. En hou de sessies in het begin kort en simpel. Oefen de eerste sessies maar 1 ding. Als hij begrijpt wat er van hem verwacht wordt is dat ook voor hem fijn! Eerst grondwerk. Daarna lekker tutten en poetsen.
Er komt veel gevoel bij dit soort grondwerk kijken, wat doe jij, wat doet het paard, in gedrag en qua uitvoering van de oefening, hoe time ik mijn hulpen en hoe groot of klein moeten die zijn?

Fysiek les nemen is altijd het fijnste, maar die online methodes kunnen ook fijne handvatten geven. Of misschien woont er een bokker in de buurt die je op weg wil helpen. In welke regio zit je?

Ga volledig akkoord met je berichtje, ik ga ook binnen een jaar dus een lesgever dat ik volledig vertrouwen in heb laten komen, wanneer hij op andere locatie staat. Dankjewel!

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 01:33

Mistyyy schreef:
Ik ben nieuw op deze website, dus hopelijk staat dit correct.

Ik heb sinds kort een manege paard gekocht, maar hij heeft een lang verleden. Lang verhaal kort: vorige eigenaars hebben hem gedumpt, manege heeft hem ingenomen, ik zag hem zo graag dat ik hem na 3 jaar met hem rijden heb gekocht. Hij is mijn eerste paardje, na een aantal halve stallen.

Mijn vraag nu uiteindelijk: omdat hij 4 jaar lang minstens geen grondwerk heeft gedaan, is hij nogal respectloos op de grond en reageert hij traag op je lichaamstaal en hulpen. Hij stapt letterlijk op je tenen. Momenteel kan ik geen grondwerkles volgen op mijn huidige stal met hem, binnen een jaartje wel. Ik neem wel ergens anders les met paarden, en kan ik vragen stellen en soms grondwerk les nemen met hun paarden. Alsnog zou ik jullie mening eens willen horen.

Wat bedoel ik met respectloos: omdat hij het niet goed snapt, of omdat hij het moeilijk vindt staakt hij makkelijk. Het longeren wou ik als eerste leren, voor zijn rugspieren te kunnen kweken en dit lukt na een lesje met mijn (andere) lesgeefster. Alhoewel hij vandaag weer staakte en niet wou draven (ik vermoed door het warmer weer). Ik heb het zo gelaten wanneer hij terug stapte. (Vanuit staakpostitie naar stap). Hij negeert dan de zweep, al u stem en lichaamshulpen. Hij negeert ook u lichaamstaal, energierijker stappen om aan te tonen dat hij sneller moet, lopen om aan te tonen dat hij moet draven, energie naar voor zetten om aan te tonen dat hij opzij/achteruit moet. Na lang zeuren en zagen luistert hij wel en beloon ik hem, maar het is vermoeiend vooral omdat ik geen professional ben. Als hij zenuwachtig is loopt hij letterlijk op u, en het is een fries dus zijn hoeven wil je niet op u tenen hebben...
Hij bokt ook trouwens naar de zweep (of de persoon... evt beide) uit frustratie dat hij moet vooruitgaan.

Mijn concrete vragen?
- hem respect aan te leren, zonder hem letterlijk in mekaar te hoeven slaan. Hier reageert hij niet goed op en staakt hij alleen meer.(hoogstwaarschijnlijk slecht verleden.)
- hem meer te laten reageren op mijn lichaamstaal (zoals ik had uitgelegd).
- wat te doen indien hij staakt?

materiaal:
- diys (zweep met vlagje etc) kan ik maken
- longeerzweep, touw
- longeerstick
- loswerktouw
- zowiezo kaptoom, touwhalster, dressuurzweep
- evt balkjes
- snoepjes ;)

zowiezo krijg ik de reactie voor grondwerkles, dit komt zsm. Ik zou het gewoon fijn vinden om nu al te kunnen beginnen. Ik blijf ook vragen stellen aan mijn lesgeefster.
ik probeer ook zo anoniem mogelijk te blijven. :)
osteopaat komt ook binnenkort!

EDIT: ik weet dat hij niet letterlijk respectloos is, daarom de quote on quote ( "respectloos" )
hij heeft het moeilijk met bepaalde zaken en dan staakt hij, bokt hij. Ik gebruik ook zelf amper mijn zweep, de nare dingen dat ik vertel heb ik helaas van anderen moeten horen.
Les is niet mogelijk op mijn locatie, binnen een jaar verander ik van stal.

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 01:37

Lindsey_99 schreef:
Mistyyy schreef:
Ik ben nieuw op deze website, dus hopelijk staat dit correct.

Ik heb sinds kort een manege paard gekocht, maar hij heeft een lang verleden. Lang verhaal kort: vorige eigenaars hebben hem gedumpt, manege heeft hem ingenomen, ik zag hem zo graag dat ik hem na 3 jaar met hem rijden heb gekocht. Hij is mijn eerste paardje, na een aantal halve stallen.

Ik neem wel ergens anders les met paarden, en kan ik vragen stellen en soms grondwerk les nemen met hun paarden.

Ik blijf ook vragen stellen aan mijn lesgeefster.
osteopaat komt ook binnenkort!

Ik denk dat je het verleden met je paard een beetje moet vergeten. Je hebt een paard gekocht waarvan je op de manege weet dat je het een leuk paard vindt in de lessen. Begin opnieuw, want zijn leven gaat vanaf nu veranderen. Geen enkel paard is echt respectloos, maar wij mensen vaak des te meer...onze houding is vaak tegenstrijdig aan wat we vragen, of gewoon niet te begrijpen voor een paard. Paarden communiceren soms grof maar meestal heel subtiel met elkaar.

Begin met je paard bij het begin en ga een echte relatie opbouwen. Veel manegepaarden sluiten zich af omdat ze hun leven helemaal niet leuk vinden, en maar doen wat hun door iedereen min of meer gevraagd wordt omdat ze anders alleen maar 'gemept' worden.
Ga leuke dingen doen met hem, beloon overvloedig zodat hij weer plezier krijgt en zich gaat realiseren dat hij van al die wisselende manegeruiters af is.

Het zal misschien een aantal maanden tot een jaar duren voordat je paard zijn echte aard weer durft te laten zien, jouw vertrouwt en weer plezier krijgt aan het rijden, grondwerken, verzorgen etc. Grondwerken is prima, en je krijgt je paard braaf op diverse manieren, zolang hij maar weet wat wel en niet goed is, dus goed belonen bij braaf gedrag.
Een heel leuke techniek is al genoemd; clickertraining. Als je dat goed doet dan leert je paard dat bij 'goede antwoorden' er wat te verdienen valt en zal hij zijn best gaan doen goede reacties te geven. Omdat hij alles van de basis al kent zal dat proces best snel gaan.
Om zijn vertrouwen te krijgen is de zweep een nogo. Je mag hem gebruiken om aanwijzingen te geven maar zeker niet om te slaan. Dan overvraag je het dier op dat moment, en hij is het al zo gewoon dat hij niet meer reageert (triest genoeg).

Ga eerst een goede band met hem opbouwen, en over een half jaar heb je hopelijk een heel ander paard. Veel plezier.

Hij is nooit een manege-manege paard geweest. Ik ken hem al sinds dat hij ingenomen is (3 jaar geleden, dus hij heeft niet te lang als manege paard gereden.) hij heeft door zijn "nare" aard altijd bijrijders gehad. Ik heb ook al effen een band opgebouwd, ik wil nu stilletjes de volgende stap nemen.
Clickertraining vind ik interessant... heb er al ervaring mee. Misschien pas ik het ook toe bij hem. Lijkt mij inderdaad een goed plan voor hem. Bedankt voor de tip!
Trouwens, hij is nu echt eindelijk opengebloeid. Hij zit veel lekkerder in zijn vel en daardoor merk ik dat het rijden ook 10x beter gaat.

Mistyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 01:40

Janneke2 schreef:
Mistyyy schreef:
Ik ben nieuw op deze website

Welkom op Bokt...!

Citaat:

Mijn vraag nu uiteindelijk: omdat hij 4 jaar lang minstens geen grondwerk heeft gedaan, is hij nogal respectloos op de grond en reageert hij traag op je lichaamstaal en hulpen. Hij stapt letterlijk op je tenen.

Verderop meld je dat hij een Fries is.

Kort door de bocht, houd je vast: ik gok dat het een verreden paard is met een stijve, holle rug.
Friezen willen van zichzelf nog wel eens hol in de rug zijn (eeuwen zijn ze gefokt als harddraver annex all round werkpaard voor de kar en nu wordt er op gereden).
...en veel manegepaarden zijn "niet voorwaarts" omdat ze stijf zijn (ze moeten zich ook schrap zetten/ stijf houden ivm beginnersles).

Citaat:
omdat hij het niet goed snapt, of omdat hij het moeilijk vindt staakt hij makkelijk. Het longeren wou ik als eerste leren, voor zijn rugspieren te kunnen kweken en dit lukt na een lesje met mijn (andere) lesgeefster.

Bedenk dat een manegepaard dit soort zaken heeft moeten afleren: lichaamstaal is natuurlijk voor een dier - je zult hem duidelijk móeten maken dat het weer mag.
Doe vooral veel R+...!

Citaat:
Hij negeert ook u lichaamstaal, energierijker stappen om aan te tonen dat hij sneller moet, lopen om aan te tonen dat hij moet draven, energie naar voor zetten om aan te tonen dat hij opzij/achteruit moet. Na lang zeuren en zagen luistert hij wel en beloon ik hem, maar het is vermoeiend vooral omdat ik geen professional ben.

Begin "bij het begin". Bijvoorbeeld hij staat in de box, jij doet de boxdeur open - ik wil dan graag een pasje terug.
(Zie ik een blij gezicht boven de boxdeur, gaan we eerst even knuffelen.)
Goed, pasje terug dus. Vraag het zachtjes maar duidelijk: hand op de boeg plus "terug", andere hand op neus erbij plus "terug", wat experimenteren met bijv vingertoppen ipv een platte hand - net zo lang tot het pasje terug er is. Belonen. En de volgende dag exact hetzelfde.
...en zodra hij het snapt (niet eerder maar ook niet later) ga je afbouwen.

En dat geldt ook voor voet geven, "om" gaan en meelopen vanaf de poetsplaats. Doorzetten, experimenteren en zodra het goed gaat belonen, daarna je hulpen steeds subtieler maken.

Mbt staken: ik heb succes geboekt met vierkantjes stappen.
De longe achterwege. Meelopen aan het halster,
je kondigt de wending aan,
en zet de wending in als het binnen voorbeen net van de grond komt.
Hoek van 90 graden en minstens 10 meter rechtuit,
kondig met een woord de wending aan,
paard 'meenemen' de wending in als het binnen voorbeen net van de grond komt. Etc.
Kwartier doen op beide 'handen' en naar stal/ terug naar de wei.
Citaat:
Als hij zenuwachtig is loopt hij letterlijk op u, en het is een fries dus zijn hoeven wil je niet op u tenen hebben...

Nee, je voeten moeten langer mee.
... maar ik zie er ook iets anders in: steun zoeken bij een maatje als het griezelig wordt.
DAT moet je belonen...!
Voorzorg: bij het eerste teken van nervositeit ga jij de rol van de hengst die op het gevaar let nemen.

....het halve dorp X heeft krom gelegen van het lachen: mijn Arabiertje annex angsthaas was bang voor tractoren.
Toch moesten we er langs...
Nou, Janneke voorop, Arabiertje meters achter mij (snuiven, weg willen) en ik liep met de ellebogen wijd, hoofd omhoog, kaak naar voren op het ding af.
Daarna om het ding heen, zachtjes trappen tegen het wiel, aan snuffelen, en tot slot relaxed tegen aan hangen zonder oogcontact met het paard. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Na een weekje toneelspel ging het prima. Er langs zonder problemen.

Citaat:
ik probeer ook zo anoniem mogelijk te blijven. :)

;) Doe ik ook!

Hey, dankjewel voor het geweldig berichtje, aantal tips ben ik zeker iets mee.
Ik weet wanneer hij iets spannend vindt, dan mag hij steun zoeken. Maar wanneer er eten in de voederbak zit... ;) De basis (stapje naar achter in de box, opzij als ik tegen de muur sta etc) kent hij al, ik zou nu de volgende stap naar de iets moeilijkere basis willen nemen.
Hij is nooit (veel) gebruikt voor beginners aangezien hij moeilijk doet en "slecht" zit, hij is zeer voorwaarts maar ik ga hem zowiezo eens laten losmaken.

Diddykong

Re: Grondwerk "respectloos" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 01:58

Een vriendin van mij heeft haar paard helemaal opgevoed met hulp van Parelli. Niet dat deze methode nu heilig is, maar er zitten wel leuke en duidelijke oefeningen bij en je start vanaf de grond. Op youtube zijn ook veel filmpjes te vinden. Geen idee of het wat voor jullie is, ik werk er zelf namelijk niet mee. Maar wie weet kun je wat met bepaalde oefeningen bijv en heb je iets aan de opbouw die ze gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:39

Oke, dus als je los longeert dan loopt hij prima en staakt hij niet? Wanneer gaat hij dan wel staken?

Overigens manege of bijrijders maakt niet zoveel uit, het gaat er om dat als hij dressuurmatig niet zo fijn gereden is dat hij vastgereden geworden kan zijn in zijn lijf. Denk aan scheefgereden zijn. Paarden die scheef zijn hebben ook vaak meer moeite met een kant.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:26

Ik krijg er nu een heel ander en positiever beeld bij, TS. Goed dat je het bij iedereen toelicht! :j

Als ik zo tussen de regels van jouw antwoorden door lees, dan denk ik dat het heel belangrijk is dat hij eens op de foto gezet wordt. Bokken of moeilijk in galop kunnen, zou - met name bij Friezen - kunnen duiden op ongemak in de rug. Ik denk dat je het rijden in dat geval alsnog even moet laten tot je zeker weet dat hij lichamelijk in orde is. Veel Friezen zijn helaas lichamelijk snel op. Dit wordt door de mens vaak gezien als 'dwarsliggen' en gaan ze harder tegen zo'n dier optreden. Zoiets als een Italiaan die eerst normaal tegen je praat, maar omdat je het niet verstaat tegen je gaat schreeuwen - alsof je het dan wel begrijpt. Een paard houdt nu eenmaal heel lang verborgen dat het ergens last van heeft, maar als het de eerste kleine tekenen geeft, dan is het vaak al heel veel meer. Staken, bokken of moeite hebben met iets uit te voeren kunnen al hele duidelijke tekenen zijn - even los van een jong dier dat nog van alles moet leren en niets mankeert, want dan kan het te maken hebben met de signalen die je zelf geeft. Natuurlijk hoop ik dat het allemaal meevalt en dat jij en jouw paard nog samen veel leuke dingen kunnen doen. En ik snap dat je voor hem gevallen bent, want het karakter van Friezen is fantastisch.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:48

Moeilijk in galop komen: afgezien van het oude Friese fokdoel 'harddraver':
Friezen zijn barokke paarden.

Voor barokke types geldt het klassieke advies te wachten met galopperen tot het dier in staat is om in draf een correcte schouderbinnenwaarts te maken.
(Moderne versie van dit advies: voldoende rompspieren/'buik'spieren om de rug omhoog te brengen.)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:00

Klopt, ik heb zelf Friezen gereden, dus weet hoe en wat. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:59

En lesgever mag niet, maar mag je iemand meenemen? Dan helpt die gewoon een keertje. Je kunt evt afspreken samen met 1 auto te komen en te gaan als je niet zelf met het paard op pad kunt.
Denk in mogelijkheden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:14

Germie, als die stal iets van een veiligheidscertificaat heeft, dan mag een willekeurig persoon niet helpen. En de stal wil waarschijnlijk gewoon hun eigen nering beschermen en dat mag.

In het verhaal staat dat het een Fries is uit de manege. Hoeveel liep dit paard in de manege per dag ongeveer? Van Friezen is bekend dat ze vaak minder uithoudingsvermogen hebben dan andere rassen, het kan dat je paard gaat staken omdat hij geen lucht meer krijgt, daar moet je wel op letten. Galop kan bij een wat ouderwetser type echt een probleem zijn, het was lange tijd geen punt van aandacht in de fokkerij.
Verder zou ik ook een beloningsmanier gebruiken die niet over snoepjes gaat, daar heb je op de lange duur meer aan.