JoyCiej007 schreef:Ik heb het uitgelegd toch.pillow schreef:Lingerie met bit?
dat zal zeer zeker helpen om het longeren beter te laten gaan.
![]()
Deze is een mooie kandidaat voor "quotes vd maand"...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Citaat:Wat ook kan is de longeerlijn achter de oren doorhalen: longeerlijn door de binnenste bitring halen, naar boven achter de oren leiden en aan de andere kant vastklikken aan de bitring.
Deze is mijn favoriet, omdat je dan én het bit niet voor de mond trekt en op beide kanten min of meer gelijk inwerkt.
Avalanche schreef:Elisa2 schreef:Longeerlijn door het bit is toch niet zo moeilijk te bedenken? Gewoon van buiten naar binnen door de bitring en vastmaken aan de longeersingel zodat er ook gelijk stelling is. Past prima hoor. Paard heeft natuurlijk minder kans dan om uit te breken mits het gewoon dressuurmatig aan het werk gezet wordt.
Ik ben hier geen voorstander van. Je brengt het paard hiermee uit balans, en zet hem op het binnenvoorbeen, ipv binnenachterbeen en evenveel gewicht op beide voorbenen.Maflinger_S schreef:Wat ook kan is de longeerlijn achter de oren doorhalen: longeerlijn door de binnenste bitring halen, naar boven achter de oren leiden en aan de andere kant vastklikken aan de bitring.
Deze is mijn favoriet, omdat je dan én het bit niet voor de mond trekt en op beide kanten min of meer gelijk inwerkt.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat paard van TS doet. Als hij naar voren uitbreekt, gaat dit wss wel werken (in combinatie met les). Als je er een hebt die stilstaat en achteruit gaat of omdraait, werkt het niet.
Elisa2 schreef:Ik denk dat zodra je kracht moet of gaat zetten bij longeren dat longeerlessen op z'n plek zijn..imo de grootste fouten die er gemaakt worden zijn afgedwongen houdingen aan de voorkant. Hulpteugels die verkeerd gebruikt worden en houdingen afdwingen en mensen die kennelijk druk/ kracht op het bit of de longeerlijn hebben.
Goed longeren is hetzelfde als goed rijden, van achteruit werken en werken op vraag en uitnodiging en niet op kracht, dwang en afdwingen.
Elisa2 schreef:Ik denk dat zodra je kracht moet of gaat zetten bij longeren dat longeerlessen op z'n plek zijn..imo de grootste fouten die er gemaakt worden zijn afgedwongen houdingen aan de voorkant. Hulpteugels die verkeerd gebruikt worden en houdingen afdwingen en mensen die kennelijk druk/ kracht op het bit of de longeerlijn hebben.
Goed longeren is hetzelfde als goed rijden, van achteruit werken en werken op vraag en uitnodiging en niet op kracht, dwang en afdwingen.
LiannePuthzy schreef:Elisa2 schreef:Ik denk dat zodra je kracht moet of gaat zetten bij longeren dat longeerlessen op z'n plek zijn..imo de grootste fouten die er gemaakt worden zijn afgedwongen houdingen aan de voorkant. Hulpteugels die verkeerd gebruikt worden en houdingen afdwingen en mensen die kennelijk druk/ kracht op het bit of de longeerlijn hebben.
Maar ook de longeerlesssen kunnen verkeerd uit pakken, 2 jaar terug kreeg ik longeerlesssn van iemand waarbij ik leerde om met touwtjes mijn paard vast en kort te zetten, longeerlijn door het bit te halen en deze te bevestigen aan de singel zodat ik stelling kom vragen/paard naar binnen kon/moest trekken, resultaat was een kreupel paard
Elisa2 schreef:Maralyn:Bedankt voor de verduidelijking, dat is inderdaad anders dan ik hem opvatte. Ik bedoelde het dan ook meer in het algemeen want ik zie nog vrij veel fouten gemaakt worden bij het longeren (ook bij zgnde profs) wbt kracht, druk en afdwingen.
Het is inderdaad zo dat de zwaartekracht ook mee speelt met longeren en de longeerlijn. Ik ben ook geen fan van bitstukjes of de buitenste bitring. Bij jonge paarden doe ik de binnenste bitring samen met de neusriem vast maken en bij wat meer beleerde paarden gaat het altijd door de binnenste bitring aan de longeersingel.
Suzanne F. schreef:En toch hoeft touwtjes en de lijn door het bit naar de singel niet slecht te zijn. Je moet wel weten wat je doet en waarom.
Ik heb heel veel baat gehad bij touwtjes en de lijn door het bit naar de singel. Ik kon zo opstappen en fijn wegrijden. Je kan ze zelfs een heel eind rechtrichten op die manier. Je kan ze leren nageven, in verbinding te gaan, de hand te volgen en recht te richten.
maralyn schreef:Ook doorhalen, of achter de oren door heeft diezelfde werking. En vraagt eigenlijk stelling naar buiten.
Elisa2 schreef:Ik ben juist geen voorstander van de longe door het bit en dan over het kopstuk naar de andere bitring, zo krijg je veel te snel stelling naar buiten
Elisa2 schreef:stelling naar binnen, lengtebuiging en het binnenachterbeen er onder brengen van uit de heup gaat dan niet lukken.
Maflinger_S schreef:Het is met longeren hetzelfde als met rijden: het maakt niet zoveel uit wat voor harnachement je gebruikt, zo lang je maar weet wat je doet. En daar gaat het nog wel eens mis. Dan is het handig om er een meer ervaren iemand bij te halen, een professional zo je wilt, maar ook dan moet je kritisch blijven kijken naar wat er gebeurt en eventueel een beetje bijsturen. Dat gaat alleen als je zelf ook wat meer hebt meegemaakt. Dat kan en mag je niet verwachten van een 13-jarige. Sterker nog, heel wat volwassenen hebben hier ook moeite mee en er is ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht.
Elisa2 schreef:Dat wil ik dan weleens zien..lengtebuiging aan de longe met de bevestiging aan de buitenkant van het bit.
Elisa2 schreef:Rijden en longeren zijn wbt stelling en twee teugels dan ook niet te vergelijken vind ik, behalve met de dubbele longe.
Elisa2 schreef:Ook is het niet zo stellig met rijden om altijd van de binnenhand naar de buitenteugel te rijden, bij een recht paard ja..maar het eerste paard wat direct recht op twee teugels loopt moet ik nog geboren zien worden.
Elisa2 schreef:Ik wil met longeren ook helemaal geen druk op de teugels of lijn...muv dubbele longe. {en dan heb ik het over contact, geen druk}
Elisa2 schreef:Mijn doel is nageeflijk maken en gymnastiseren dmv lengtebuiging. Stelling ontstaat vanzelf bij de juiste lengtebuiging.
Citaat:En lengtebuiging ontstaat vanzelf als je ze goed van achter naar voor longeert.
Elisa2 schreef:Maar ik heb geen druk op die binnenkant, misschien is dat het verschil..ik blokkeer dus ook niet het binnenachterbeen met longeren.