Zorgen dat hij goed warm gelopen is (aan de hand stappen buiten de longeerbak), en dat idd minstens 10 minuten. Dan kan je daarna direct "werk" van hem verwachten in de longeerbak.
Eerst idd over de lange zijde heen proberen met je mee te laten draven. Zelf actieve, drijvende houding. Einde lange zijde; kunstje/belonen. Vier keer herhalen. Echt duidelijk startpunt, duidelijk eindpunt (pionnen/letters). Dat zelf meedraven kan je ook buiten de longeerbak actief oefenen. Maar wel minstens vier keer zelfde start en eindpunt plus kunstje/beloning aanhouden. En vervolgens bouw je dat uit naar volte korte zijde tot middellijn etc etc.
En dat steeds stukje verder uitbouwen. Maar wel duidelijk "point to point".
Medisch nagekeken, dat is fijn, maar sommige paarden zijn ook echte diesels en dan is een vit e/selenium supplement een goed hulpmiddel
) en de andere keer schiet hij er al bokkend vandoor als ik hem los klik in de longeerbak. Dat zijn wel de twee uitersten. Ik push niet door als hij echt niet wil en zorg dat ik na het longeren beloon met buiten uitstappen (wordt hij blij en enthousiast van). Ook longeer ik hem de ene keer los, de andere keer met Pessoa, de andere keer met elastieken band, dan weer gewoon aan een halstertje en soms met een balkje. Soms longeer ik voor het rijden even (energie checken na een aantal dagen niets gedaan te hebben bijvoorbeeld) en dan heeft hij een zadel op en gaat ie meestal sowieso een flink stuk sneller. Zolang ik het longeren goed afwissel met rijden in de bak, buitenritjes en grondwerk/clicker training merk ik vrij weinig van de motivatie problemen, maar wanneer we niet kunnen rijden dan kakt hij enorm in in de longeerbak.
). Een andere keer merk ik aan hem dat ik hem even de drempel over moet helpen en dan maak ik mijn hulpen groter en zet ik vrij snel een galop in.