Balance pads

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 19:02

Nog meer ervaringen?
Werkt dit daadwerkelijk om een goede balans te creëren

Babootje

Re: Balance pads

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:56

Welnee, dit is echt absolute onzin. En ik betwijfel of dit uberhaupt goed is voor je paard.

Kornuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:20

Dat denk ik niet. Het paard moet steeds zijn balans behouden dat doet hij met de kleine stabiliserende spieren dicht bij de wervels. Die kun je hiermee trainen. De grote spieren kun je met longeren wel trainen. Dit werkt net als pilates bij de mens.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:05

Babootje schreef:
Welnee, dit is echt absolute onzin. En ik betwijfel of dit uberhaupt goed is voor je paard.

Ja dacht ik al :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:14

Babootje schreef:

Het is echt niet slecht en ook geen onzin. Het is net als oefeningen van fysio, als extra. Hier hebben we ze na operatie gebruikt tijdens boxrust en dierenartsen vonden het een heel goed idee juist.
Nee, het is anders als trainen, maar net als bij mensen pak je net andere dingen aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:33

Kornuit schreef:
Dat denk ik niet. Het paard moet steeds zijn balans behouden dat doet hij met de kleine stabiliserende spieren dicht bij de wervels. Die kun je hiermee trainen. De grote spieren kun je met longeren wel trainen. Dit werkt net als pilates bij de mens.

Je bedoelt de ligamentjes die zorgen voor de onderlinge verbinding van de wervels in de wervelkolom?
Ik geloof echt helemaal niet dat een kwartiertje staan op zo'n kussen daar iets mee doet. En als dat al zou kunnen (wat ik niet geloof), moet je die eigenlijk wel willen trainen? Komt het trainen daarvan de beweeglijkheid van de wervelkolom eigenlijk wel ten goede? Dat is m.i. ook (nog) helemaal niet aangetoond.
Ik denk dat het onzekere 'gewiebel' eerder kwaad kan voor de zachte structuren/gewrichten in de ondervoet en knieen. Een paard is gebaat bij staan en lopen op een verende en zekere bodem.
En verder is niet alles wat mensen doen is ook goed voor een paard.
Ik denk dat regelmatig de rug laten losmaten door een goede fysio veel zinvoller is.

Odi

Re: Balance pads

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:08

Afhankelijk aan wie je het vraagt zal je verschillende antwoorden krijgen. Ik geloof dus wel in het trainen op balanskussens, maar een kwartier is voor mij echt veel te lang! Heel erg veel te lang! Als ik train met kussens is het max een paar minuten, eerder korter. Als een paard erg wiebelig op balance kussens staat, is voor mij een signaal dat ze onvoldoende balans en kracht hebben. Hoe minder je ziet gebeuren, hoe stabieler.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:14

Odi, hier ook. Sterker nog, als paard er zelf afstapt is het klaar, dus de ene keer is dat na een minuut al, de andere keer langer, maar absoluut geen kwartier, nee. Het is geen wondermiddel, dat zeker niet. Het was wel fijn tijdens revalidatie en als afwisseling. Die klinieken waren het daar mee eens

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:57

MyWishMax schreef:
Odi, hier ook. Sterker nog, als paard er zelf afstapt is het klaar, dus de ene keer is dat na een minuut al, de andere keer langer, maar absoluut geen kwartier, nee. Het is geen wondermiddel, dat zeker niet. Het was wel fijn tijdens revalidatie en als afwisseling. Die klinieken waren het daar mee eens

Ook mijn ervaring. Wij moesten ook opbouwen met max 3x1min (eerder eraf mocht wel, langer niet) en tussen door rechtuit wandelen, het is een heel verschil met hoe we begonnen en nu een paar weken verder zijn.
Ik moest ook afwisselen met schuine en rechte pads, daar merkte je ook duidelijk het verschil met wat makkelijker en moeilijker was.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 01:18

Ik heb onlangs pads gekocht, om mijn paard meer bewust te laten worden van zijn lichaam en voor balans en ontspanning. Ons andere paard vind het helemaal geweldig, die staat echt te genieten en weg te dommelen. Mijn paard vindt eraan snuffelen al een hele opgave......